Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo Dirk, ziet er goed uit,

Het beste advies omdat je dit voor het eerst doet. Is gewoon de handleiding te volgen. Dan kan er altijd nog vanalles bij gemaakt worden.

Voor de trappen. Daar zal ik straks iig op mijn site op terug komen. ;)
 
Voor amazone

Hopelijk help dit u een beetje op weg, ik doe men best :)

1_IMG_2502_2_.jpg

De Touwen aan de boegspriet, in het rood noemt men de Fokkenstagen.
nr 1 is de voorstengenstag
nr 2 is de binnenkluiverstag
nr3 is de voorkluiverstag
nr4 is de voorbramstag
nr5 is de voorbovenbramstag
nr6 is de grootmiddenstagzeilstag
nr7 is de grootbramstag
nr8 is de grootbovenbramstag
nr9 noemt men grootonderwant
deze want aan de fokkemast noemt men vooronderwant en aan de dezaansmast de kruisonderwant


Zo tot zover deze uitleg, straks ga ik verder met een volgende reeks voor u
 
Laatst bewerkt:
:D o dirk erg hard bedankd dat je dit wil doen.

dit ziet er zeer goed uit en kan deze noob ook volgen thx 8)
 
Voor amazone

Nog een vervolg van het touw werk met benaming


1_IMG_2587_2_.jpg
Blauw:Voorstengepardoen
Groen :Voormarspardoen
Geel:Vooronderbrampardoen1
Rood:Vooronderbrampardoen2



1_IMG_2565_2_.jpg
Groen nr1:Weeflijnen
nr2:Binnenwant
nr3:Voorstengewant


1_IMG_2628_2_.jpg
nr1 zijn de Begijnbrassen
nr2 zijn de Bezaansschoten
(nr3 Weet ik geen benaming van)
nr4 is de vlaggenval
nr5 + 6 zijn de piekeval


1_IMG_2599_2_.jpg
Rood + Geel zijn de boegstagen
Groen + licht blauw + Donkerblauw zijn de kluiver- en jaaghoutgeien


Zo hopelijk terug wat bijgeleerd ;)
 
Laatst bewerkt:
ApplausApplausApplaus, mooi zeer mooi Dirk.

groetjes
ward
 
Zo Dirk, ziet er goed uit,

Het beste advies omdat je dit voor het eerst doet. Is gewoon de handleiding te volgen. Dan kan er altijd nog vanalles bij gemaakt worden.

Voor de trappen. Daar zal ik straks iig op mijn site op terug komen. ;)

Beste Rik,

Waar vinden wij dit terug op je site?
Bedankt in ieder geval!

Luc
 
Heb eigenlijk nog een vraagje, als het schip dan klaar is, tuigage en alle onderdelen, zou men er dan nog een blanke lak over spuiten over het gehele schip, of gewoon zo laten??

De Amerigo Vespucci zou in het weekend klaar moeten zijn behalve de sloepjes die moet ik nog verder spuiten en afwerken, maar het schip zou klaar moeten zijn, de foto's zullen dus in het weekend hier komen te staan, als de sloepjes af zijn zal ik pas de afgewerkte foto's doorsturen naar de mod.
 
Met zeilen en al?
Of ga jij de zeilen niet gebruiken??

Erik.

Neen, de zeilen komen er niet op, ik vind ze persoonlijk mooier zonder zeilen, heb nu al een paar Vespucci's gezien met en zonder zeil en men voorkeur gaat uit zonder zeilen, het laat ook meer uw werk zien.
 
Heb eigenlijk nog een vraagje, als het schip dan klaar is, tuigage en alle onderdelen, zou men er dan nog een blanke lak over spuiten over het gehele schip, of gewoon zo laten??
QUOTE]

Dirk,
Ik denk dat je met "dit" zwaar fout zal maken.
Je Amerigo zal in een vitrinnekast staan .

Als je touwerk een gespoten vernislaag zal krijgen, dan zal de fijne haartjes zwellen, en je mooi tuig zal gaan pluizen........geen prettige gedachte om deze met........ja, weet niet... te ontpluizen.

Groetjes
Ward
 
Ok, dan laat ik het zo, ik wil het mooi proberen te houden, bedankt voor uitleg ward ^^
 
Ze ziet er fantastisch mooi uit Dirk ApplausApplausApplausApplaus

Ik zie een zeilschip liefst met zeilen, maar bij dit schip zou het zonde zijn om ze te plaatsen omdat dat veel van het prachtige touw-werk niet meer zichtbaar is.

Komt er een mooie "staander" (ik weet niet hoe zo'n ding heet) onder ?

Groeten, Pascal
 
Komt er een mooie "staander" (ik weet niet hoe zo'n ding heet) onder ?

Ja, hij staat al zeer lang op deze staander, alleen ligt er een handdoek op ter bescherming :)
Hij staat al sinds de romp klaar was op deze staander om er aan te werken, is makkelijker dan zelf een werk stander te maken.
 
update 28-05-2009

Zo, nog een paar foto's van de tuigage, deze zeggen meer dan woorden dus hier komen ze


1_IMG_2671.jpg


1_IMG_2673.jpg


1_IMG_2675.jpg

Hier aan de nagelbanken zie je goed wat een wierwar aan touwen het word en deze word dan nog zonder de zeilen gemaakt, als de zeilen er nog eens bij kwamen had ik nog eens zoveel touwen op de nagelbanken zitten.
1_IMG_2677.jpg


1_IMG_2669.jpg


1_IMG_2670.jpg


1_IMG_2665.jpg

De gangway
1_IMG_2680.jpg

Hieronder zie je de rechtse die is afgewerkt en de linkse die nog een 2de behandeling nodig heeft op de trapjes, ik heb in plaats van koper kleurige trappen er houtkleurige van gemaakt met de Smoke.
1_IMG_2681.jpg

Zo, volgende update zullen de gangway gemonteerd zijn op het schip en dan is het schip af behalve de sloepen waar ik ook mee bezig ben.
 
Laatst bewerkt:
@ Luc,

Ik ben er nog mee bezig. Dat wil zeggen, het komt er aan. Een update zal zodra komen. Maar ben nu ook bezig met het opnieuw inrichten van de site. Dat heeft met leesbaarheid te maken. Dan als ik weer een mooi geheel heb, dat zal het erbij komen met meer nieuws.

@ Pantani,

Dat ziet er wel heel goed uit. Let je wel op het opschieten van het touwwerk.

Verder even een stukje over je vraag van geheel spuiten of niet.

Ik schrijf, NEEEEEEEEEE. Echt niet doen. Dan krijg je harde draden. deze harde draden zullen door de lak breken of schilferen. En dat is niet wat je wilt. Als je de onderdelen mooi in de lak hebt zitten en je schip stofvrij in een vitrine hebt staan zal dit de juiste oplossing zijn. Hiermee is het dan gewoon gedaan. Zoals je weet, touwwerk en tuig netjes in de bijenwas zetten en het blijft voor 10-tallen jaren goed. Niets aan doen dus.

Verder qua zeilen. Dit soort schepen met een mooi uitgerust tuig moet je niet voorzien van zeilen. Zeilen op deze schaal zijn vaak te dik. Hierdoor krijg je een vervelend schaaleffect. Dan kunnen we nog wel eens iets anders doen om toch een voorstelling te maken van zeilen. Dat is de eerste en tweede fok inheisen, dan daarna torentuigen, dus alleen de bovenste twee zeilen intuigen. De rest inbinden onder de ra. Dan heb je toch zicht op het tuig en toch voor rustige vaar de zeilen in voor de wind stand.

Let wel op de juiste stand van de ra's op dat moment. Deze zullen dan nooit helemaal haaks staan. Dit is vaak wel het geval als het schip afgetuigd is voor overwintering. Juist voor tussen stop is het vaak ook zo dat de ra's niet eens haaks zullen staan.

Echter Pantani, ik zou de zelfde keuze als jou gemaakt hebben en geen zeil intuigen. Maar dan voor zomerstop tuigen, dus de zeilen opgetrokken in de ra's hangen en als rollen weergegeven. Dan moeten de ra's wel iets schuin staan. Maar dat is een persoonlijke keuze.
 
Werkelijk een prachtig staaltje vakmanschap Pantani ! Applaus Applaus

Je bent een krak met tuigage zeg ! Echt een talent als je weet dat dit je eerste schip is.
 
Bedankt voor jullie lovende woorden hoor, ik zal inderdaad nog wat op geschoten touwen aan de nagels van de nagelbakken doen, dat is dan weer net iets echter.De ra's daarentegen staan dan wel redelijk haaks, hier en daar een beetje uit de haak maar dat mag wel, ook dus de Hoofdmast die iets naar voren leunt, maar daar heb ik me bij neergelegd.

Verdere foto's volgen morgen
 
Complimenten voor de tuigage!!
En nog bedankt voor de uitleg daarvan, zeer leerzaam.
 
Bedankt mannen :)

Hehe men schip staat al in de living, ik heb de eerste gangway al gemonteerd maar ik ben opnieuw begonnen met het spuiten van de sloepjes en wil natuurlijk geen spuit stof op men schip, wat staat ze hier mooi zeg, morgen foto's van het geheel.
 
@ Luc,

Ik ben er nog mee bezig. Dat wil zeggen, het komt er aan. Een update zal zodra komen. Maar ben nu ook bezig met het opnieuw inrichten van de site. Dat heeft met leesbaarheid te maken. Dan als ik weer een mooi geheel heb, dat zal het erbij komen met meer nieuws.

@ Pantani,

Dat ziet er wel heel goed uit. Let je wel op het opschieten van het touwwerk.

Verder even een stukje over je vraag van geheel spuiten of niet.

Ik schrijf, NEEEEEEEEEE. Echt niet doen. Dan krijg je harde draden. deze harde draden zullen door de lak breken of schilferen. En dat is niet wat je wilt. Als je de onderdelen mooi in de lak hebt zitten en je schip stofvrij in een vitrine hebt staan zal dit de juiste oplossing zijn. Hiermee is het dan gewoon gedaan. Zoals je weet, touwwerk en tuig netjes in de bijenwas zetten en het blijft voor 10-tallen jaren goed. Niets aan doen dus.

Verder qua zeilen. Dit soort schepen met een mooi uitgerust tuig moet je niet voorzien van zeilen. Zeilen op deze schaal zijn vaak te dik. Hierdoor krijg je een vervelend schaaleffect. Dan kunnen we nog wel eens iets anders doen om toch een voorstelling te maken van zeilen. Dat is de eerste en tweede fok inheisen, dan daarna torentuigen, dus alleen de bovenste twee zeilen intuigen. De rest inbinden onder de ra. Dan heb je toch zicht op het tuig en toch voor rustige vaar de zeilen in voor de wind stand.

Let wel op de juiste stand van de ra's op dat moment. Deze zullen dan nooit helemaal haaks staan. Dit is vaak wel het geval als het schip afgetuigd is voor overwintering. Juist voor tussen stop is het vaak ook zo dat de ra's niet eens haaks zullen staan.

Echter Pantani, ik zou de zelfde keuze als jou gemaakt hebben en geen zeil intuigen. Maar dan voor zomerstop tuigen, dus de zeilen opgetrokken in de ra's hangen en als rollen weergegeven. Dan moeten de ra's wel iets schuin staan. Maar dat is een persoonlijke keuze.


Beste Rik,

Ik blijf geduldig wachten.

Nog een kleine vraag i.v.m. de zeilen: dienen deze niet altijd opgetrokken te zijn wanneer het schip niet varende is? ik bedoel hiermede dat de zeilen toch steeds aanwezig moeten zijn op een zeilschip??? ik ken niets van zeilboten maar het lijkt mij althans niet logisch dat een zeilschip zonder zeilen al dan niet opgetrokken, geen zeilschip is??? Graag enige verduidelijking.

@ pantani

nen dikke proficiat voor je eerste bouwsel!!!
werkelijk prachtig!

Luc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan