Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Update 06-06-2008

Ben begonnen met het maken van het dekhuis achtersteven.
Eerst alle mooi uigesneden en beetje opgeschuurd.
2_03-06-2008_001.jpg

En vervolgens in elkaar gelijmd zoals je op de volgende foto's kunt zien.
2_03-06-2008_002.jpg


2_03-06-2008_003.jpg


1_03-06-2008_004.jpg
Eens de lijm droog is kan ik beginnen met het opschuren van het dekhuisje.Plamuur zal hier niet aan te pas komen daar ik het huisje in een Magonie houtkleuren vernis zal zetten.

Nadat alles is opgeschuurd zal ik dan het volledige huisje bewerken met een plankje van 2x2 mm, dus rondomrond dit huisje zul je dan deze plankjes zien, ook verticaal zal ik deze plankjes plaatsen maar dit is voor een volgende update.
1_03-06-2008_005.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dirk,

Da begint er wreed op te te trekken hé!;)
Bedoel je dat je het hele huisje gaat "bedekken" met 2x2 plankjes?
Zou het niet interessanter zijn om het te bedekken met fineerhout van bvb perelaar of kerselaar en dan gewoon te vernissen? Prachtresultaat gegarandeerd!

Frédéric
 
Dag Frédérik

Ik heb het eigenlijk verkeerd beschreven, de randen zullen een strookje van 2x2 mm krijgen, dus zal er rondomrond een rand zijn van deze strookjes, alsook verticale strookjes waar je de openingen ziet.
 
Als je nu met deze latjes aan de gang gaat. Zorg dan wel dat de ze goed afschuind. Dan passen ze goed aan elkaar. Dit scheelt enorm veel schuurwerk achteraf. En dan hoef je minder bij te werken. Probeer alles dan ook zo netjes mogelijk in verstek te zagen. Zodat alles netjes in elkaar past. :D

Voorzover ziet er goed uit.
 
Als je nu met deze latjes aan de gang gaat. Zorg dan wel dat de ze goed afschuind. Dan passen ze goed aan elkaar. Dit scheelt enorm veel schuurwerk achteraf. En dan hoef je minder bij te werken. Probeer alles dan ook zo netjes mogelijk in verstek te zagen. Zodat alles netjes in elkaar past. :D

Voorzover ziet er goed uit.

Zal ik zeker proberen Rik, ik heb het al geprobeert, en in verstek zal het er inderdaad mooier gaan uitzien en veeeel minder schuurwerk waar je weederom gelijk in hebt.

Bedankt voor uw mooie en leerrijke reactie's
 
Voila, ben al begonnen met het plaatsen van de lijsten op het dekhuisje.
Het gaat wel traag maar ik probeer men best te doen om het mooi en goed te doen.
1_06-06-2008_1_001.jpg
Zo ziet het er nu al uit, ik zal het nu laten drogen en morgen verder doen.

1_06-06-2008_1_002.jpg
Een foto van de zijkant genomen.
 
Laatst bewerkt:
Dirk aan de overgang met de bocht en in de bocht zelf zou ik een verstekhoek nemen van 22.5° of 12.5° (afh. van de lengte van het latje)om een mooie bocht te bekomen.

Maar dan wel beide latjes in verstek zagen en niet de ene recht en de andere met hoek zoals nu op de voorlaatste foto te zien is.
 
Dirk aan de overgang met de bocht en in de bocht zelf zou ik een verstekhoek nemen van 22.5° of 12.5° (afh. van de lengte van het latje)om een mooie bocht te bekomen.

Maar dan wel beide latjes in verstek zagen en niet de ene recht en de andere met hoek zoals nu op de voorlaatste foto te zien is.

Heb ik geprobeert, maar je blijft zo een opening zien, zoals het nu is krijg ik het beste resultaat.Veel ga je er aan de bovenkant niet van zien want er komt ook nog een fijn latje over van 1mm dik x 3mm breedt.
 
Hoi, Dirk, het is een tijdje geleden dat ik nog eens gepost heb in een draadje over uw Vespucci, echter dat wil niet zeggen dat ik je niet heb gevolgd.

Je schip ziet er fantastisch uit (en ondertussen blijven de onderdelen van DiAgostini hier ook wekelijks arriveren ;-) ).
Eventjes 2 pagina's terug nu, waar je opzettellijk die hoekjes en naadjes niet wegwerkte om een echte houtstructuur te behouden.
Dat is natuurlijk allemaal mooi en wel, maar je moet ook naar de schaal kijken he... wat ik bedoel is het volgende, wanneer je een meter van je model vandaan staat kijk je ernaar en zie je de Vespucci zoals je haar in het echt zou zien vanaf een paar honderd meter, en vanaf die afstand moet het al een serieuze spleet in de opbouw zijn om die te kunnen zien... ik zou niet graag moeten schuilen in een dergelijke kajuit tijdens een storm hoor ;-)

PS : Voor diegenen die interesse hebben wat DeAgostini nog meer in hun oorspronkelijke arsenaal hebben, bezoek eens de Italiaanse site... De Agostini Editore, je zult versteld staan, en wanneer ikzelf die site bekijk spijt het mij a. dat ik niet in Italie woon of b. dat DiAgostini niet Spaans is.
 
Laatst bewerkt:
Update 09-06-2008

Klein beetje verder gedaan vandaag, in het weekend niets kunnen doen daar ik naar "De grote prijs Snelheid te oostende" ben geweest, dit is een race wedstrijd tussen snelle motoren zoals de mijne :)

Nu on topic.
Heb al en paar plankjes meer kunnen leggen, heb er ook al een stuk of 4 verticaal gezet zo kunnen jullie een beetje zien hoe het in zen werk zit, en hoe het zal worden.
1_09-06-2008_001.jpg


1_09-06-2008_002.jpg
Tussen ieder raampje komt er dus ook zo'n verticale staander te staan.
Boven op het dakje komen nog planjes te liggen van 1 mm dik x 3 mm breedt.
Het geheel moet dan nog opgeschuurd worden
 
Laatst bewerkt:
dat ziet er mooi uit Dirk,

hoe groot is het eigenlijk? lijkt mij een hoop kriegelwerk, zo'n huisje maken :D

hoe ga je die staanders tussen de ramen erin krijgen? puur uit nieuwsgierigheid :p
 
Hallo

Dit huisje is zo'n 7 cm lang 5 cm breedt en hoog.
Die staanders moet je goed opmeten en snijden, dan wat bijschuren en op zen plaats lijmen.

Ik ben nu klaar met alles op zen plaats te lijmen, morgen een beetje opschuren en dan in de vernis.
 
ben benieuwd naar het eindresultaat :D (in de goede zin hé :p)
 
Dat word een deftig huisje. Kan niet anders schrijven. Let je wel op even de verbindingen, daar zitten nog kiertjes. Die zul je meer te zien krijgen na het vernissen. Wat je dan even kunt doen is doormiddel van een houtlijm / houtstof mensel daar iets opvullen. Gebruik dan het houtstof van de latjes zelf. Dan zie je dat niet meer. Daarna goed schuren. En voila weg kiertjes. :D
 
Bedankt voor jullie reactie

Ik zal het inderdaad nog opvullen met een mengsel van het opgeschuurde hout en houtlijm.
Pas als het netjes is en de kieren tot het minimum of volledig zijn dichtgemaakt zal ik er de vernis op zetten.

Als ik tijd heb, morgen nieuwe update.
 
oei ,omdat je zei dat het nog niet volledig gedaan was, dacht ik dat daar ook nog een verticaal sierlatje ging komen om de spleetjes weg te werken.

Maar met jouw ervaring als schuurder zou ik ook schuren .wacko
 
oei ,omdat je zei dat het nog niet volledig gedaan was, dacht ik dat daar ook nog een verticaal sierlatje ging komen om de spleetjes weg te werken.

Maar met jouw ervaring als schuurder zou ik ook schuren .wacko

Ja hoor newbie, de verticale latjes hangen er nu op, ik zal straks een foto maken, maar eerst zal ik nog wat schuren en de andere kleine spleetjes opvullen met restschuursel en lijm ;)
 
Update 10-06-2008

Voila, heb het huisje bijgewerkt en al de eerste keer in de vernis geschildert, het resultaat mag gezien worden ( volgens mij dan he )

1_10-06-2008_004.jpg


1_10-06-2008_003.jpg


1_10-06-2008_002.jpg


1_10-06-2008_001.jpg

Zo, dit was dan de update met de foto's van het verticale plaatsen van de staanders + het bijwerken spleetjes en eerste vernislaag.
Nu nog een beetje verder werken aan de kleine bankjes en alle andere kleine objecten :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Voor de eerste keer lakken in de beits ziet het er al goed uit. Nu ong een keer of twee dan word het resultaat meer egaal. :D

Knap werk. Gaat zo door.
 
Eventjes een foto genomen van de dryfit van het dekhuisje op het schip zelf, om aan te tonen waar het dan in een latere fase zal gelijmd worden.

1_10-06-2008_007.jpg


1_10-06-2008_006.jpg


1_10-06-2008_005.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan