Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die spiegel is toch perfect. Niet meer aankomen zou ik zeggen. :D Voor het spuiten met de airbrusch zouden we eens iemand moeten zien te vinden die er veel verstand van heeft, misschien dat hij of zij dan eens een stukje wil schrijven. Ik heb er wel een maar gebruik hem nooit. Ook ik heb hier moeite mee. Maar dat heeft meer met schoonmaken te maken. Dat is altijd een heel gedoe. Dus wanneer ik hem gebruik moet ik zeker zijn dat ik lekker kan gaan zitten airbruschen. En niet een klein dingetje en dan weer schoonmaken. Wat betreft het vernissen. Waarom gebruik je geen spuitbus daarvoor. Dat is veel handiger. Ik gebruik standaart die van warhammer. clearcoat. Die blauwe bus. Deze is echt perfect. Kan overal overheen, en is relatief goedkoop qua opbrengst. Is zijde matt en geeft na een tijdje een compleet mat oppervlak. Dus ideaal voor modelbouw. :rolleyes:
 
Ik zal eens moeten afspreken om mijn beperkte kennis van ab's over te dragen naar je.
Een goede truc om te beginnen is: als je van links naar rechts spuit, eerst lucht alleen spuiten, links van je object, niet erop. Daarna verf toevoegen (dubbel action) en pas daarna over je object gaan. Eindigen doe je omgekeerd: Eerst te ver gaan (over je object), dan verftoevoer stoppen en daarna lucht stoppen.
Dat is een goede basis om mee te beginnen.

Ja daar zal ik eens mee aan de gang moeten gaan, heb juist nog een laagje vernis aangebracht, zal vanavond nog eentje aanbrengen op uw manier, en als je een beetje tijd over hebt spring je maar eens binnen, of als je wil kan ik ook wel eens binnenwippen bij u, laat het maar weten in pm anders gaan we teveel off topic ;)
 
Die spiegel is toch perfect. Niet meer aankomen zou ik zeggen. :D Voor het spuiten met de airbrusch zouden we eens iemand moeten zien te vinden die er veel verstand van heeft, misschien dat hij of zij dan eens een stukje wil schrijven. Ik heb er wel een maar gebruik hem nooit. Ook ik heb hier moeite mee. Maar dat heeft meer met schoonmaken te maken. Dat is altijd een heel gedoe. Dus wanneer ik hem gebruik moet ik zeker zijn dat ik lekker kan gaan zitten airbruschen. En niet een klein dingetje en dan weer schoonmaken. Wat betreft het vernissen. Waarom gebruik je geen spuitbus daarvoor. Dat is veel handiger. Ik gebruik standaart die van warhammer. clearcoat. Die blauwe bus. Deze is echt perfect. Kan overal overheen, en is relatief goedkoop qua opbrengst. Is zijde matt en geeft na een tijdje een compleet mat oppervlak. Dus ideaal voor modelbouw. :rolleyes:

Ik ga inderdaad ook eens op zoek gaan waar ik deze kan aanschaffen Rik, want je hebt me de tip gegeven om met spuitbussen te gaan verven en dit was ook een pracht van een idee, ik had men romp nooit zo gekregen met de airbrush zoals deze er nu uitziet.

Alvast bedankt voor de geweldige tip weederom.
 
Update 04-04-08

Effe een update

Ik ben bezig met het aanbrengen van de boorden langs het dek.
Het ziet er op de foto uit alsof de planken van het dek zo onverschillig liggen en omhoog steken maar dat is niet zo hoor :rolleyes:, komt door de potloodlijntjes die ik nog aan het verbeteren ben.
1_IMG_1467.jpg

De ankerplaten heb ik ook op hun plaats gelijmd met secondelijm.
1_IMG_1465.jpg

1_IMG_1468.jpg



Ook de patrijspoorten en de andere delen voor de opbouw heb ik al in een grondlaag gespoten, het schroef ook eerst in een grondlaag later of deze middag in een bronzen kleur steken.

1_IMG_1466.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal gelukt zie ik. :D Sorry dat ik uw vraag niet heb kunnen beantwoorden. Ik heb de vraag gemist. :eek: Maar dit soort verf is in alle winkels te koop waar ze warhammer verkopen. Er zit er vast wel een bij u in de buurt. :D

De onderdeeltjes zien er goed uit. Is dat van metaal?
 
De onderdeeltjes zien er goed uit. Is dat van metaal?

De patrijspoorten zijn metaal, alle andere is van hout gemaakt, het schroef ook metaal :p

En kut dat de foto's niet werken momenteel, word aan gewerkt, is ergens een instelling die niet goed staat, maar ik kan het niet vinden
 
Ik heb dus al de versierig angebracht op de boeg.
Je kan mooi zien op de foto dat ik morgen deze terug mag aanpassen, ze lopen niet evenwijdig aan elkaar, dus terug effe de nageltjes er uit en mooier uitlijnen, terug te snel willen zijn :confused:
1_IMG_1469.jpg

Ook heb ik wat verder gedaan met de boorden aanbrengen op het Dek, dit is ook nog een mooie klus als je het goed wil doen.
Wat raar is op de foto is dat je zou zeggen dat de beplanking van het achterdek scheef is maar is in het echt niet zo, raar.


1_IMG_1470.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet anders zeggen dan dat het er heel goed uitziet. Waar ik wel benieuwd naar ben is de fout waar Laurent het over heeft wat betreft het dek.
 
Ja ik ben ook benieuwd naar het probleem.
Laurent kunt u zich wat duidelijker maken omtrent mijn Dek wat er fout is??
Ik kan niet goed volgen???
 
Ik denk dat ik het al weet. Het dek is niet in de juiste legging gelegd. Dat wil zeggen dat je een plankje gelegd hebt en dan met een kwart verschoten bent. Dan bij de volgende lijn weer terug en zo verder. Ik denk dat je dit in driëen had moeten doen. Dus dat je verspriningen op een derde en dan op tweederde komt te liggen. Enz. Dit is bij een echt schip ook. :D

Ik zal even een kleine tekening maken van wat ik bedoel. Daar heeft Newbie ook wat aan, hij heeft hetzlefde probleem. :confused:
 
Okee nu even de foto's. Ik denk dat ik ongeveer wel goed zit.

1_SANY1561.jpg
Dit is zoals een schip meestal beplankt is. Ik heb het tekeningetje niet zo heel groot getekend, het gaat tenslotte om een indruk.

1_SANY1562.jpg

Hier heb ik wat dekdelen genummerd, dan maakt dat misschien iets meer duidelijk.

Ook zijn de plankjes een beetje uit verhouding. Maar ik denk niet dat u daar iets aan hebt kunnen doen. Het is een pakket tenslotte. Ze hadden wel iets korter gekunt. Reken maar eens na. Hoe groot zou die boom moeten zijn waar de dekplanken uitgezaagd moesten worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Rik ik ben helemaal mee met wat jullie bedoelen nu, je hebt me dit ook al verteld inderdaad met het beplanken van de Bounty ook.
Mja ik kan er nu niet zoveel meer aan doen denk ik???????

Bedankt in ieder geval voor de zeer mooie en duidelijke uitleg.
 
mijn dek is volgens het principe gelegd zoals hierboven beschreven.
Alleen het middendek is in spiegel gelegd omdat ik in het midden een koningsplank wilde simuleren (bredere plank)

Dekopbouw.jpg
foto van beagle uit pter zijn SJN

als je nog een andere fout bedoelt laat hetmij dan weten.
 
Laatst bewerkt:
Modelengeneer heeft een goeie tekening gezet , behalve dat de planken veel langer moetren zijn .

planken op zo schepen waren tussen 6 en 8 meter lang , en afhangend van de maat van het schip , hadden een breedte tussen 5 en 9 duimen

5 duimen op schepen zoals mijn Zinnia en slepers , 7 duimen op "cruisers" en 9 duimen op "battlewagons"

5 duimen : 12 centimeters
7 duimen : 17,5 centimeters
9 duimen : 23 centimeters

afhangend van de omstandigheden en het voorraad , waren deze dekken in teak of pitchpine , teak heeft een donkere kleur , pitchpine was lichter in kleur ...

Op de Vespucci zou ik voor 5 duimen gaan ...

Bekijk nog eens de fotos van de Zinnia , de lengte van de planken heb ik gezet op 6 meters ( 6 centimeters op schlaa 1/100 ) , mijn planken zijn 1,2 mm breed .

Enfin , ja , het zijn geen planken , ik heb gewoon het kalfaat op bruine karton getekend ;)

IMGP0058.JPG

IMGP0057.JPG


@ Pantani ,

je woont op een boogschotafstand van de "Mercator" , "goa nekè nen toer" aan boord doen , met je fototoestel , en neem alle fotos die je nodig heb , alles ligt daar ter verduidelijking ...

een betere bron dan de deze gaat je niet in je buurt vinden

de groetjes ,

Laurent
 
@ Pantani ,

je woont op een boogschotafstand van de "Mercator" , "goa nekè nen toer" aan boord doen , met je fototoestel , en neem alle fotos die je nodig heb , alles ligt daar ter verduidelijking ...

een betere bron dan de deze gaat je niet in je buurt vinden

Is eigenlijk wel waar he, zal ik doen bedankt he maat ;)
 
mijn dek is volgens het principe gelegd zoals hierboven beschreven.
Alleen het middendek is in spiegel gelegd omdat ik in het midden een koningsplank wilde simuleren (bredere plank)

Dekopbouw.jpg
foto van beagle uit pter zijn SJN

Als ik het goed zie, is de verspringing van de planken op deze tekening per 4, en als ik de foto van Laurent bekijk, laat hij ze zelf per 5 verspringen. Wat ik me dan afvraag is wanneer welke verspringing werd toegepast ?
 
Als ik het goed zie, is de verspringing van de planken op deze tekening per 4, en als ik de foto van Laurent bekijk, laat hij ze zelf per 5 verspringen. Wat ik me dan afvraag is wanneer welke verspringing werd toegepast ?

Daar is niet echt duidelijkheid over, er staat immers uit die tijd niets opgeschreven. Men bouwde de schepen uit het hoofd naar standaart waarden die door de bouwers zelf gemaakt werden.

Wel is het zo dat er stevigheid gecreeerd moest worden. Hierdoor moest er een constructie gemaakt worden waardoor het dek bijvoorbeeld het geschut kon dragen. Hierdoor zijn er dus meerdere dekbalken aangebracht en doordat er meer dekbalken aanwezig waren konden er meer verspringingen aangebracht worden. Hierdoor verkreeg men een soort van weeflijm in de lengte en dus gaf dat een steviger geheel. Maar met 5 verspringingen heb ik nog niet gezien, hiermee wil ik niet zeggen dat het niet bestaat, maar bij de oude schepen uit deze periode was dat volgens mij niet gebruikelijk. Wannneer er teveel versprongen word verkrijg je weer een zwakte. Ook is het zo dat wanneer er meer verspringingen aan zitten hoe meer het schip kosten. Er moesten meer dekbalken gemaakt worden. Ook in die tijd van handwerk koste dat meer tijd en daarbij de hout prijs was toen ook al hoog. Dus daar zal zeker goed over nagedacht zijn door de heren bouwers.

Ik hoop dat ik zo een beetje uitleg heb kunnen geven over het hoe en wat qua dekken.

Even een plaatje erbij. 1_SANY1563.jpg
Op deze foto zien we heel goed hoe de dekbalken zijn aangebracht. Omdat er bij dit schip een volspant schip is zou je dus op elke plaats de dekbalken kunnen aanbrengen. Maar de bouwer heeft er voor gekozen om hier dus een versprining van 4 toe te passen. Ook zien we de dek constructie aan de onderzijde. De constructie is opgebouwd doormiddel van meer dragende delen. Zo is er een een ruiter tussen de dekbalken aangebracht met daaroverheen de extra dek balkjes. Dit is ook weer om extra stevigheid te krijgen. Ook zien we hoe lager het dek hoe dikker de balken. Dus hoe meer gewicht. We kennen allemaal het verhaal van de Wasa. Die had hier een te hoge en dus te zware opbouw. Met als gevolg dat het schip kapseist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan