Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat het beplanken betreft niet te veel forseren dan loopt het wel los al is het een flinke kromming

voor de rest je bent heel goed bezig pascal je zou niet zeggen dat het je eerste is
 
Vrijdag ga ik proberen om wat foto's te plaatsen.

vrijdag pas??!!!! :D ben benieuwd naar je werk

als het buigen niet in een keer lukt door de kromming, doe het dan in een paar keer. maar dat zul je wel weten :D

en zoals Ruben zegt, ben je zeker dat dit je eerste is? B: :D
 
Hey Ruben & Siemen,

Het is echt mijn allereerste houtbouw hoor cute

Het aanbrengen van de latjes van de spiegel is tot nu toe gelukt, ongeveer de helft is gemonteerd. Ik hoop dat de spiegel nu ook de juiste vorm gaat hebben :\
Vooral de latjes rond het roer zijn moeilijk, ik ga blokjes moeten toevoegen om de latjes ergens op te kunnen lijmen. Maar het zal wel lukken. Dan moet de verschansing aan de boeg opnieuw gelijmd worden (heb ik losgemaakt, zat niet helemaal goed) en dan is de romp klaar voor het grote schuur / plamuur - werk.

Groeten

Pascal
 
Ik wil nog wat vragen :

Als de romp klaar is ga je dan : eerst een grondlaag verven, plamuren en schuren ? OF eerst plamuren en schuren, dan een grondlaag en dan opnieuw plamuren en schuren ?

Groeten

Pascal
 
ik denk het tweede :D

plamuren, schuren, grondlaag...zo is het denk ik :D kan ook serieus fout zijn hoor
 
ja denk dat dat ook het beste is

zo zie je maar he pascal als je je er beetje op toelegt lukt het wel de oseberg was ook mijn eerste schip en viel ook heel goed mee
 
als je eerst een grondlaag zou verven, dan schuur je die erna terug af, en dat is niet de bedoeling :D
 
Jongens,

Even het koppie erbij. Let eens op wat er op een tube plamuur staat. Is het lak plamuur?? juist ja. Dus niet gelijk op het hout. Er zijn mensen die dat wel doen. Toch is de hechting niet goed. Dit komt doordat het vocht te vlug uit de plamuur trekt het hout in. Dan krijgt de plamuur niet kans om te hechten en gaat vaak ook nog eens barten door te snel drogen. Er bestaan er wel, die je gelijk op hout kan doen. Dan spreken wij vaak gelijk over tweecomponenten met dus een apparte harder of epoxi achtig materiaal. Kijken wij hiernaar, dan zien wij dus dat we dan spreken over houtrotvullers.

Dus nu even het antwoord. Eerst gronden. Dan schuren, weer gronden. Dan licht opschuren, dan plamuren, dan schuren, weer gronden, dan weer plamuren. Dit normaal een keer of 3 misschien 4 dan is het meestal helemaal glad. De laatste primerlaag dient dan gepolijst te worden. Dan kun het goed stof en vetvrij gemaakt worden waarna de aflak er opkan. Ok deze tussendoor polijsten, dan krijg je alles echt strak en glad.

Pascal veel succes. En een stofmasker dragen bij het schuren he. cute
 
Mooier kon Modelengeneer het niet verwoorden:s....

Mijn motto"Met plamuur en zuur wordt het bouwersleven niet zuur",ontbreekt er alleen nog maar aan.

Ik vind plamuren en schuren vaak gewoon een lust,omdat je je model daarmee zo mooi in vorm kunt shapen.

En neem er de tijd voor.

Ron.
 
De plamuur die ik heb gebruikt (= Houtplamuur van Perfax) is geen tweecomponenten plamuur en geen houtrotvuller. Nochthans mag deze rechtstreeks op het hout gebracht worden. Dit staat duidelijk bij de gebruiksaanwijzing. Ook mag dit op gelakt hout aangebracht worden maar nieuw hout moet men niet eerst gronden.
Ik heb deze plamuur zelfs redelijk dik opgesmeerd de eerste keer omdat ik toen nog niets afwist van een plamuurrubber of iets dergelijk. De plamuur heeft zich zeer goed gehecht en geen barsten erin. Deze plamuur hecht volgens de gebruiksaanwijzing zelfs op steen, gips en beton.
Na het schuren heb ik de tweede laag er opgedaan zonder eerst te gronden en dit ging perfect goed.
De plamuur heeft wel redelijk veel tijd nodig om te drogen.

Rik, ik ondermijn u kennis hiermee niet dus neem dit niet verkeerd op. Ik wil maar helpencute

Ik twijfel niet aan u uitleg over lakplamuur. Deze is er geen maar dus ook geen tweecomponenten of houtrotvuller.

En Pascal: neem zoals gezegd u tij hiervoor. Ik heb er in ieder geval enkele weken aan bezig geweest.
 
Deze draad heb ik een tijdje over het hoofd gezien.
Eventjes een comment over "stealers", ik weet dat er een paar personen (op het Nederlandse forum) stealers beschouwen als "des duivels". Echter heb ik (ook al heb ik eigenlijk nog steeds geen houtbouw gefinished, maar wel veel research achter de rug) daar serieus mijn twijfels over. Inderdaad is het zo dat je bij Hollandse schepen uit de 17de en 18de eeuw geen "stealers" zal aantreffen. Dit komt niet door het feit dat ze die niet wilden gebruiken, echter en alleen door de manier van bouwen (die heden ten dage echter nog steeds niet helemaal duidelijk is), waardoor ze er gewoon geen nodig hadden. Echter dit scheepje is helemaal niet Hollands (tjah in die tijd sprak men nog niet van "Nederland" veronderstel ik), en dus zijn stealers wel degelijk toegelaten en natuurgetrouw. Dat doet een mens dan ook wel eens denken aan iemand die een laat 18de eeuws Spaans schip bouwt en alle moeite van de wereld neemt om z'n latjes zo aan te passen dat er geen stealers nodig zijn he (overigens een prachtig model geworden, daar niet van, maar 1 persoon heeft de waarheid niet in pand).
 
Michel, je hebt een van de uitzonderingen te pakken. Dan kan dat idd. Maar is deze vaak ook grover en korreliger dan anderen lakplamuren. Klopt dat?
 
Ikzelf breng momenteel op de Persing eerst porienvuller aan,schuren en gevolgd door plamuur.Schuren,primer,schuren,plamuur en wederom primer en schuren.Is alles dan mooi glad,dan spuit ik er nog een laag primer overheen.Later dan pas de eindlak.

De manier,die Rik aangaf is de manier zoals wij("oudjes";P)eigenlijk ermee zijn begonnen.De tegenwoordige plamuren zijn vele malen geschikter.

Ikzelf durf beslist geen plamuur aan te brengen op blank hout.Blank hout is nog niet verzadigd met vocht,en zal(zoals Rik al aangaf)eerst het vocht gaan onttrekken aan de plamuur met als gevolg dat het inderdaad kan gaan barsten.Daar heeft Rik toch wel gelijk in.

Neemt niet weg,dat de tegenwoordige plamuren misschien hiertegen opgewassen zijn,maar hout is nu eenmaal een vocht opnemer hoe je het ook went of keert cute..

Ron.
 
Hey allemaal, bedankt voor de vele reacties cute

Nog even een kleine update :

Het roer is beplankt, moet nog bijgewerkt worden :
IMAG0465.jpg

De boeglatjes zijn heel moeilijk om te plaatsen. Ik weet niet of het op deze manier correct is, maar ik heb gekozen om de lijn van de romp zoveel mogelijk te behouden :
IMAG0466.jpg

IMAG0467.jpg

IMAG0468.jpg

De foto's zijn genomen vóór het afvegen van de lijm. Het ziet er allemaal wat slordig uit, maar in het echt is het beter. Ik hoop dat het er goed gaat uitzien als het geplamuurd en geschuurd is.

Groeten

Pascal
 
Michel, je hebt een van de uitzonderingen te pakken. Dan kan dat idd. Maar is deze vaak ook grover en korreliger dan anderen lakplamuren. Klopt dat?

Ik heb nog maar 1 andere plamuur gehad, dit was voor de Norden (m'n eerste bootje) en ik kan mij niet meer juist herinneren hoe deze was. Ik denk dat het van pollyfilla of zoiets was...
De houtplamuur van Perfax waarover ik het heb is toch fijn maar ik heb misschien nog geen echte fijne gehad dus dit is relatief natuurlijk. Na het schuren zie ik toch niets van korreltje ofzo maar een mooi egaal witte plamuur.

Met het zoeken van een foto ervan op de webside van Perfax staat bij de voorbereiding eerst een grondlaag op het hout brengen.arghh
Perfax

Dju Dju Dju Op de tube staat er dan dat dit niet nodig is!

Sorry voor dit misverstand jongens. In ieder geval had ik geen problemen met dit op het hout zelf te doen maar ik heb misschien geluk gehad.

Dus Pascal best toch eerst gronden.

Nogmaals m'n excuses. Dit kunnen ze toch wel eens op de tube zetten:((
 
Hey Michel,

Ik heb ook een plamuur van Perfax : snelplamuur, volgend de site is die wel op hout te gebruiken. Perfax

En zoals jullie hebben kunnen zien op mijn foto's heb ik al geplamuurd. Volgende keer ga ik zeker eerst een grondlaag aanbrengen.

Groeten

Pascal
 
Sorry voor dit misverstand jongens. In ieder geval had ik geen problemen met dit op het hout zelf te doen maar ik heb misschien geluk gehad.

Dus Pascal best toch eerst gronden.

Wacht even jongens. Het is mogelijk om dit op hout te gebruiken, maaaarrrrr de meeste gevallen is het wel zo dat zij niet bedoelen kaal en onbwerkt hout. Dit is om het verschil te maken tussen kunstofplamuur en staalplamuur met houtplamuur. Let wel, alleen om het verschil duidelijk te maken.

Dus wat is hier nu aan de hand, het voorschrift van de fabrikant is niet geheel duidelijk op de tube te plaatsen, hier zijn verschillende redenen voor. Een is verkoopstrategie, en een andere is simpelweg de maat van de tube, daar kun je gewoon niet alles op kwijt. Hierdoor rekent de fabrikant er op dat men dit zelf uitzoekt en op bij hun op de site kijkt over het hoe en wat.

Bij houtplamuren altijd eerst gronden. Neem dit nu echt even aan.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ben met de boeg bezig, maar ik weet niet goed of het juist is.
Op deze foto de boeg van Mamoli :
MV26_Yacht_America_1%7E0.jpg

Op de 2 volgende foto's de boeg van de beide repIklica's :
photo3.jpg

Stern.jpg

En hier de boeg van een model van de America :
F2921-2.jpg

Bron : Collections Online - National Maritime Museum

Zoals jullie kunnen zien zijn er grote verschillen in de boeg. Welke versie is volgens jullie het meest geschikt ?

Groeten

Pascal
 
Ik denk dat je niet zozeer naar deze modellen zou moeten kijken, Maar ook even naar jou handleiding. Wil je toch een stapje verder. Dan zou ik aanbevelen om er een te kiezen. En het bij deze te houden. Je kiest dan voor jezelf voor de mooiste uitvoering. Dus diegene die jou het beste ligt
 
Ik heb vandaag de tekeningen en de BB binnengekregen die ik had besteld bij "BlueJacket Ship Crafters". Ze horen eigenlijk bij dit model van de America :
america.jpg

americak1050lg.jpg

De BB geeft er veel uitleg en er staan een hoop tekeningen en zwart-wit foto's in. De tekeningen bestaan uit 3 hele A1 bladzijdes en zijn op schaal 1/4".
Is een leuke aanvulling voor de Mamoli BB, en het engels is ook echt engels en geen ital-engels :lol: dus verstaanbaar.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan