Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tijd voor een update : de romp gaat langzaam maar zeker dicht, nu maar hopen dat die laatste latje ook nog gaan lukken.

Heb al wat plamuur aangebracht, dan kan die alvast uitharden.
IMAG0435.jpg

IMAG0436.jpg

IMAG0441.jpg

Ik ben heel blij dat de boeg goed gelukt is, maar ik weet niet of de vorm zo moet zijn ?

IMAG0437.jpg

IMAG0438.jpg

Aan de boeg moet nog flink gewerkt worden
IMAG0439.jpg

IMAG0440.jpg

Ben heel benieuwd wat jullie er van vinden.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat heb je met die "nachtuitzendingen", geen kat die nog kijkt. Volgende keer toch maar iets in "prime time" posten :D :D :D

Slaapwel

Pascal
 
Tja, nacht uitzendingen he. Dan ben ik altijd van de partij.

Maar het ziet er toch al goed uit, nog wel wat kleinigheidjes hier en daar, maar het is ook je eerste model in de houtbouw he. Dus ik ben best onder de indruk.

Maar toch even het volgende, dit om straks ergernissen te voorkomen. De boeg, daar schrijf je zelf over dat deze nog afgewerkt moet worden. Nu denk ik, dat je die eigenlijk korter moet afwerken. Dus als je een huidlatje rechts gelegd hebt. Dan als deze droog is. Netjes maken, en dan daarna de linkerkant een huidlatje tegen aan zetten. Waarom zou je denken. Wel, omdat het hout dan netjes tegel elkaar gezet kan worden. En daarbij kan je de strakke boeglijn in de gaten houden. En dat is toch wel fijn. Dan kom je minder in de problemen als je het geheel gaat afwerken. Nu is het bij jou niet zo erg omdat je gaat schilderen, maar als je zoals ik gaat lakken. Dan moet je daar toch rekening mee houden.

Dus voor nu eerst afwerken wat je gedaan hebt. Dan verder op de manier zoals ik beschreef, ik zeg dit niet om hooghartig te doen. Maar om jou te leren kijken naar het houten model. En daar zijn dit soort scheepjes nu juist zo'n goed model voor.

Iig ik ben onder de indruk, en ga vooral zo door.
 
Hey Rik,

Bedankt voor de uitleg van de boeg, ik wist nog niet hoe ik dat kon afwerken. Ik heb de latjes aan de binnenkant (dus aan de kant die op de spanten gelijmd is) aan de boeg dunner gemaakt, in een poging om ze "spits" of scherp te laten uitkomen. Maar zoals je kan zien is dat niet echt gelukt :\
Maar is niet zo erg, al doende leert men, en daar is dit scheepje voor : om te leren. Lijkt me heel verstandig om eerst enkele scheepjes te bouwen met een romp die geschilderd moet worden, vóór ik aan een schip begin met een romp die gelakt wordt. (Behalve de Arm 82, want die zou ik graag als 2de houtbouw willen bouwen ^^).

Ik ben heel blij dat ik met dit project begonnen ben cute
Het is heel moeilijk, maar het is ook heel leuk. Ik heb altijd graag houten scheepsmodellen gezien (maar ik kende alleen het soort dat je in een meubelzaak ziet :D). Toen ontdekte ik de fora met de houtbouwers, en na veel twijfelen ben ik ook een poging gaan wagen om er eentje te bouwen.

Wil nog een vraagje stellen : ik vraag me af of ik het schip kan bouwen met 1 beplanking, de romp wordt toch geschilderd en het lijkt me zonde van het mooie hout van de 2de beplanking (in de doos zitten allen latjes voor de 2de beplanking boven de waterlijn, eronder zijn die plaatjes voorzien. Denk je dat het mogelijk is om de 1ste beplanking te plamuren, glad te schuren, polijsten en schilderen zonder een 2de aan te brengen ?

Groeten

Pascal
 
ik zeg dit niet om hooghartig te doen

Beste Rik,

Ik vind het een eer dat je mij zoveel helpt. Ik beschouw je als mijn mentor cute

Dus laat alle kritiek maar komen, ik ben hier om te leren.

Groeten

Pascal
 
Pascal. Even het volgenden, je bent nu aan het plamuren, en nu las ik in het forum van Modelbrouwers het fenomeen dat je niet kan lijmen op plamuur, dat is ook zo.

Nu zit ik zo in mijn hoofd dat je een aantal dagen geleden verteld hebt dat je het bij een beplanking ging laten, omdat je dan voor een gladde romp koos. Dit omdat je aan het twijfelen was met die plaatjes. Klopt dat?

Anders moet je toch even het plamuur er af proberen te halen. Dit neemt geen lijm op, waardoor de lijm als het ware wel plakt maar niet lijmt.
 
Hey Rik,

Dat klopt, vandaar mijn vraag : ik vraag me af of ik het schip kan bouwen met 1 beplanking, de romp wordt toch geschilderd en het lijkt me zonde van het mooie hout van de 2de beplanking (in de doos zitten allen latjes voor de 2de beplanking boven de waterlijn, eronder zijn die plaatjes voorzien. Denk je dat het mogelijk is om de 1ste beplanking te plamuren, glad te schuren, polijsten en schilderen zonder een 2de aan te brengen ?

Groeten

Pascal
 
ik zou het ook zo doen, dan heb je resthout voor later.
en als je hem toch schildert, vind ik het zonde
 
Het nadeel is van een enkele beplanking, dat het hout eerder vervomd, en dus dat je schuurtjes kunt krijgen in de verf, het hout draagt elkaar en krimpt minder en zet minder uit. Denk maar aan mulitplex of van dat hout met van die blokjes zoals de aanrechtbladen van echt hout. Die zijn niet voor niets zo, die stukjes hout zitten om en om, dit om kromtrekken tegen te gaan. Let wel ik heb mijn kareldoorman ook een enkele beplanking gegeven. Dus het kan wel. En idd. Dan houd je hout over voor later.
 
Anderzijds is dit de kans om nog eens extra te oefenen.

Je weet waar je in de fout bent gegaan.Dus met deze kennis in je achterhoofd teug opnieuw beplanken en kijken of het resultaat nog beter is.

Ik zou ook gewoon een paar extra latjes (soort maakt niet uit wordt toch geverfd)bijbestellen zodat je de volledige romp terug opnieuw kunt doen.

Bij de 2de keer beplanking zou ik ook wachten met het plamuur.Geniet eerst eens van het zicht als alle huidplankjes erop zitten en ga dan pas plamuren.(echt waar geeft een voldaan gevoel)

ps ga je voor de 2de huidbeplanking dan moet je nu nog snel aanduiden waar de spanten lopen zodat je met de 2de huidbeplanking weet waar je moet verjongen.(geen potlood, schuurt men weg)
Is de eerste huidbeplanking perfect gelegd dan hoeft dit niet.

De romp volledig mooi en glad schuren + in de juiste vorm schuren(boeg! en spiegel) en dan terug opnieuw beginnen.

Aan U de keus. wacko
 
Hey Siemen, Rik en Luc,

Tja, jullie halen hier allemaal een sterk punt naar voren cute

Alleen een eerste beplanking is makkelijker, maar dan leer ik natuurlijk weer minder :((
En dan ga ik bij een volgend houtbouw-project voor de eerste keer een 2de beplanking moeten gaan leggen.
Latjes heb ik genoeg, ik heb bij Scotty 71 lajtes van 1M gekocht, dus meer dan genoeg voor dit scheepje. Die latjes zijn bedoeld voor een ander project, maar ik kan ze net zo goed bij de America gebruiken.
Hou ik het bij 1 beplanking, moet ik schilderen, want het hout is heel licht van kleur en grof. Doe ik 2 beplankingen, kan ik eventueel lakken als de 2de beplanking er mooi uitziet.

Best wel grappige eigenlijk, mijn eerste houtbouw en ik zit met een dilemma :D Mja, het is eigenlijk meer een luxe-probleem :D

Ik ga eerst de 1ste beplanking volledig afwerken. De boeg en achtersteven in orde brengen, de romp glad schuren, en dan kan ik nog zien wat het wordt.

Groeten

Pascal
 
De beplanking ziet er heel goed uit!

Mijn twee rompen (Norden en de Cux) zijn beide enkel beplankt en dit moet ook zo volgens de bouwbeschrijving. Deze worden ook geverft.
Ik zou ook zoals al gezegd is eerst de romp dicht maken alvorens te plamuren en eerst trachten de boeg te bewerken voor je verder beplankt.

De reden waarom ik twee boten heb gekozen die geschilderd moeten worden is ook om goed te leren beplanken en gevoel te krijgen om met hout te werken. Is er iets niet 100% leer je daarvan en je schildert er gewoon over:D.
Aangezien jouw eerste beplanking er beter uitziet dan dat ik het kan zal het zeker mooi worden.

Tweede beplanking en wel of niet schilderen?? Doe wat je zelf wil en graag ziet. Als je geen zin hebt in een tweede beplanking zou ik dat ook niet doen en heb je er wel zin in doe dit dan. Het is en blijft ook belangrijk dat je u amuseert natuurlijk.

Ah ja, Ik gebruik UHU hart lijm om iets op plamuur te lijmen. Dit gaat perfect maar ik doe dit enkel als ik niet anders kan.

IMUHU2901200_AMB_MO.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lijmen op plamuur??

Tja het zou kunnen, maar het feit blijft dat plamuur een kwetsbaar geheel is. Het brokkelt ook vaak af. Plamuur maar eens een hoekje. Je zult zien dat plamuur altijd zwak blijft. Als je dus iets lijmt op plamuur, dan is de kans groot, dat je dat wat je gelijmd los laat met een deel van de plamuur. Immers lijm is wel sterk maar de plamuur niet he. Denk aan die ketting die zo sterk is als de zwakste schakel. Het latje staat onder spanning, dus wil graag los. De lijm houd deze op zijn plaats. En kan de plamuur meenemen.

Dus het lijmen op plamuur raad ik altijd af om deze reden.
 
Lijmen op plamuur??

Tja het zou kunnen, maar het feit blijft dat plamuur een kwetsbaar geheel is. Het brokkelt ook vaak af. Plamuur maar eens een hoekje. Je zult zien dat plamuur altijd zwak blijft. Als je dus iets lijmt op plamuur, dan is de kans groot, dat je dat wat je gelijmd los laat met een deel van de plamuur. Immers lijm is wel sterk maar de plamuur niet he. Denk aan die ketting die zo sterk is als de zwakste schakel. Het latje staat onder spanning, dus wil graag los. De lijm houd deze op zijn plaats. En kan de plamuur meenemen.

Dus het lijmen op plamuur raad ik altijd af om deze reden.

Rik,

Ik heb de berghouten van de Norden en Cux met deze lijm op de plamuur geplakt en dit houdt goed. De plamuur is er ook flinterdun en is niet over de gehele lengte aanwezig. De berghouten zijn eerst in de vorm gebogen zodat er geen spanning op staat en ze plakken echt heel stevig vast. Ik zou uiteraard geen volledig tweede beplanking op plamuur lijmen.
 
Je had mij eens gevraagd, of ik een schuurblokje wilde laten zien met een ronde kant. Nu moet je ervoor zorgen dat je deze dus niet van metaal maakt. Dit is puur voor het fenomeen dat het anders te hard is. Dan krijg je schuurgleuven.

1_SANY1702.jpg

Een van hout, en een van kunstof. De beide hebben een ronde kant. Dat is dus voor holle kanten van het schip zoals de boeg erg gemakkelijk. Dit soor schuurblokken zijn een must voor het strak krijgen van het model.
 
Hey Rik,

Bedankt voor de foto van de blokjes, nu kan ik er ook gaan maken cute

Heb een MEGA-IDIOTE-STOMMITEIT begaan arghh
In de Aldi een palmschuurmachientje gekocht, en lekker met dat ding de romp zitten schuren. Glad resultaat, MAAR : op (gelukkig maar 1) één plaats het latje volledig weggeschuurd :\ Dus nieuw stukje erop gelijmd , flinke dosis plamuur om een mooie overgang te krijgen, en dan opnieuw schuren. Ditmaal met de hand !!!!
De romp is bijna dicht. Heb een zware fout gemaakt met het verjongen : aan de boeg en de steven is de romp dicht, maar in het midden moet ik nog 3 latjes leggen. Die latjes moeten dus aan de voor- én achterkant passend gemaakt worden. Volgende keer beter opletten met de latjes te snijden !!
Als ik de romp nu bekijk, zie ik dat ik aan de boeg en steven had moeten verjongen. Is dat normaal ? Ik dacht dat het latje enkel aan de boeg verjongd moet worden ??

Foto's volgen ASAP

Groeten

Pascal
 
Als ik de romp nu bekijk, zie ik dat ik aan de boeg en steven had moeten verjongen. Is dat normaal ? Ik dacht dat het latje enkel aan de boeg verjongd moet worden ??

Bij mij is het meestal dat ik aan beide kanten moet verjongen, aan zowel de boeg als aan de spiegel. Soms krijg je afhankelijk van de vorm van de romt ook nog wel eens een soort van S-vorm in de lengte van het latje te lopen. Daarom ook dat ik de tip heb gegeven om de berekende gegevens op de spanten te zetten, dan kun je controleren aan de hand van de ze streepjes of je wel gelijk loopt en blijft lopen. Een latje mag immers niet verder dan het afgetekende streepje komen. Als beginner is dit een echt handig hulpmiddeltje.

En ik ben zeker benieuwd naar de foto's. Daarbij altijd met de hand schuren he, ik dacht ook dat ik jou had uitgelegd hoe je met een schuurblokje kunt schuren en waarom dit zo belangrijk was toch. Anders moet je dat gewoon even melden. Dan zal ik daar nog even op inspringen.

Er komt straks ook nog wel een schuurapparaatje als howto hier te staan, dus hoe maak je van een tandenborstel een schuurmachine. Maar dat is voor later. Dat is voor het kleine werk wel handig, puur omdat dit niet zo hard gaat.

Dus nooooooooiiiiiiit, maar dan ook noooooooiiiiiit, meer met de schuurmachine. wacko :D:D
Toch ben ik wel blij dat je nu dit hebt ondervonden. En niet met een admiraliteids schip of zo. (Heb ik ook gezien) Dan zijn de rapen echt gaar.
 
Pascal,

I.v.m. het verjongen kan ik u geen raad geven.
Het schuren met zo een handpalmschuurmachien mag je niet meer doen. Ik weet dat het sneller is dan met de hand maar het schuurt zeer snel ook al gebruik je een fijne korrel. Ik schuur de romp altijd met de hand, voor sommige andere zaken gebruik ik soms tot zelden de dremel.
Het is misschien beter om nu een tweede huidlaag te plaatsen voor de stevigheid omdat de romp op andere plaatsen ook dun kan zijn.
Je zal dan wel de plamuur er terug af moeten halen....

Ik vind het wel heel triest voor u. Het zal wel goed komen maar het is wel wat werk natuurlijk.
Je zal hier wel tips krijgen waardoor je verder kan.cute
 
Hey Rik,

Dom van mij :\ Ik heb dus enkel aan de boeg verjongd, waardoor ik nu niet alleen de ruimte die overblijft met latjes moet gaan opvullen, maar de latjes volgen een "rare" lijn.

Ik dacht weer eens slim te zijn met de schuurmachine :(( Ben ook blij dat het nu gebeurd is, het valt nog vrij eenvoudig te herstellen. Soms sta ik toch wel echt van mijn eigen stommiteiten te kijken : net een nieuw stukje schuurpapier op het schuurblokje bevestigd, en dan ineens met de schuurmachine te keer gegaan :((
Was dus duidelijk geen "helder moment".

Groeten

Pascal
 
maar van deze heldere momenten leer je veel meer dan je denkt hoor. nooit meer zul je zoiets fout doen :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan