Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Siemen,

Absoluut, deze domme fout zal ik geen tweede keer meer begaan -nono-

Groeten

Pascal
 
Maar waar blijven die foto's nu? pascal zal het nu onderhand wel weten dat hij niet meer met een schuurmachine mag werken op een schip. Dus die discussie zou ik nu graag willen sluiten.
 
Ik zou ook graag eens een foto zien van de zijkant van de spiegel om te zien waar je de stealers heb geplaatst die Beagle heeft aangeduid op uw foto op modelbrouwers.nl.

Want als ik mij goed herrinerde moest er 1 stealer geplaatst worden in het midden van de romp volgens de instructies.
 
Hey Luc,

Dat is het vreemde aan mijn constructie : aan de spiegel heb ik geen stealers gebruikt. Ik dacht dat ik het zonder stealers kon oplossen. Nu is / was dat ook het geval, maar omdat ik de latjes niet genoeg verjongd heb, moet ik kortere stukjes gebruiken om de romp in het midden, ter hoogte van het dek op te vullen.

Foto's volgen na het werk. Op maandag werk ik helaas tot 23u, dus nog even wachten, ik plaats ze vananvond / vannacht nog.

Groeten

Pascal
 
Want als ik mij goed herrinerde moest er 1 stealer geplaatst worden in het midden van de romp volgens de instructies.
En daar was het punt nu net waar ik heb met Beagle niet eens was. Doordat ik zelf niet zo van stealers hou en dit niet mooi vind niet alleen, maar ook omdat het niet historisch correct is. Kijk maar naar de Marseille van mij. Die heeft een zelfde constructie qua romplijn. Daar was het ook te doen zonder stealers. Dan ook nog het feit dat dit schip mooier uitkomt en dus gemakkelijker is met beplanken, kun je je voorstellen dat ik niet het voorstel heb gedaan omdan toch gebruik te maken van stealers.

Verder ik lig al klaar voor de foto's Enne werk ze. :D
 
Hey Rik,

Gelukkig hebben we internet op het werk :D
Je had helemaal gelijk in je uitleg over de beplanking : als ik wat meer tijd besteed had aan het meten van de spanten, én als ik wat handiger was in het verjongen (vind ik heel erg moeilijk, zo'n eerste keer) dan kon de romp zonder problemen helemaal beplankt worden zonder stealers te gebruiken.
Als ik ooit een ervaren houtsnuiver ben, zal ik ongetwijfeld deze kit opnieuw bouwen en er een ongeschilderd model van maken. Al was het maar om te kijken wat ik geleerd heb. (Heb ik met plastic modellen ook al een paar keer gedaan, is heel leuk om te zien wat een verschil een paar jaar ervarig geeft)

Groeten

Pascal
 
(vind ik heel erg moeilijk, zo'n eerste keer)

Tja, het is ook moeilijk. Ik heb zeker 100 scheepjes in de kliko kunnen gooien. Omdat ik er gek genoeg niet tevreden mee was. Dus je hebt nog wel wat te gaan. Het voordeel is nu dat ik zelf het wiel heb moeten uitvinden, en jij nu jou vragen op het internet kunt zetten. Dus kost het wat minder wegwerpscheepjes he. cute Dan is het ook nog, dat het jou eerste keer is dat je gaat beplanken, een ronde vorm maken is echt heel moeilijk. Dan ook nog eens een ronde vorm gaan maken van rechte materialen. Dat doen maar weinig mensen jou na. Keep on going. Het komt wel. :D
 
Ik persoonlijk vind het gebruik van stealers bij twee huidlagen prima.

Bij een huidlaag komt het erop neer hoe goed je kunt verjongen,toch?.

In ieder geval sluit ik me aan bij Rik,Pascal je hebt het wel in je vingers hoor cute.

Ron.
 
Het kan zijn dat wat ik schrijf totaal onnuttig is maar ik doe het toch.B:

Ik was aan u probleem met de romp aan het denken toen me plots een lichtje ging branden. Nu zonder foto tast ik wat in het donker maar ik kan niet wachten.

De plaats waar je door de romp hebt geschuurd weet je waar de spanten ernaast zich bevinden? Zo ja kan je waar de huidstrips de spanten raken deze in het midden van de spant doorsnijden en nieuwe stukken huidstrip plaatsen van het midden van de ene spant tot aan het midden van de spant waar het probleem zich niet meer bevindt.

Bij mijn krabbenkotter waren de bijgeleverde huidstrips niet lang genoeg om de hele afstand van de romp te bedekken en moest ik ze ooh aan elkaar leggen in het midden van een spant. Daarom dacht ik eraan.

In hoop dat je er iets aan hebt. Ik zal tot morgen moeten wachten op de foto's want tegen dat jij terug thuis bent lig ik al in mijn nest.:D
 
Hey Michel,

Heel goede tip, daar had ik ook al aan gedacht. Gelukkig heb ik niet helemaal door de romp geschuurd, de schade is beperkt gebleven. Op één van de spanten was het latje nog 1/10 van een mm dik (flinterdun dus), maar het hing nog altijd aan de spant vast. Ik heb een latje een beetje dunner gemaakt, dat aan de buitenkant van het "gat" gelijmd, en dan de overgang met plamuur gemaakt.
Het ligt te drogen sinds 15u vanmiddag, dus ik ben heel benieuwd hoe het er straks gaat uitzien.

Groeten

Pascal
 
Gaat helemaal goed komen, alleen wel met een schuurblokje schuren. Dan schuur je alleen het hoger gelegen aan plamuur en latje weg dat weg zal moeten en niet omgeving. Dat is het voordeel van een schuurblokje.
 
Even wat foto's van de vorderingen :

De romp is bijna dicht, ben begonnen met die nieuwe latjes te monteren :
IMAG0458.jpg

Deze latjes hebben een andere kleur en zijn minder buigbaar :
IMAG0457.jpg

Op de volgende foto's is te zien dat het verjongen niet helemaal gelukt is :
IMAG0462.jpg

IMAG0461.jpg

De geplamuurde schade van mijn schuurmachien-avontuur :
IMAG0460.jpg

De boeg is intussen ook wat bijgewerkt :
IMAG0459.jpg

Woensdag wat nieuwe schuurblokjes maken, en dan begint het schuurwerk.

Groeten

Pascal
 
Toch blijft het jammer dat je deze schade hebt gehad. Ik wil dan toch wel even erbij vermelden, dat je het helemaal niet slecht hebt gedaan. De eerste keer beplanken is echt lastig. Dat is iets dat je echt in de vingers moet zien te krijgen. Laat ik het zo vermelden. Oefening baart kunst. Dat geld hier zeker.

Ik heb het vermoeden dat wanneer je dit een aantal keren hebt geplamuurd je hier niets meer van kunt terug zien. Ga zo door. Wordt een prachtschip.
 
Hey Rik,

Gelukkig is de schade heel beperkt gebleven, het gaat over een "verdunning" in de beplanking van 4 mm hoog en 3 à 4 cm breed. Ik heb er een latje over heen gelijmd. Ik denk ook dat je er niks meer van gaat zien.

Ik vind ook dat het voor een eerste keer, best aardig gelukt is. Maar het belangrijkste : het smaakt naar meer :D Als de America en de Arm 82 klaar zijn, gaat er vast en zeker een nieuwe "spant en latten-bouwkit" volgen. Eerst nog een paar rompen die geschilderd worden, en dan (over enkele jaren) de eerste romp die gelakt wordt. Véél oefenen, en dan zal het vast en zeker lukken.

Het gaat al een stuk beter dan mijn eerste plastic-kits, die zijn tegen de muur geëindigd :((

Groeten

Pascal
 
Dat ziet er goed uit. Ik antwoord nu met de mobiele telefoon omdat ik nu alles al uit heb staan. De beelden zijn dus erg klein. Maar wat ik zo kan zien. Is alles netjes voor elkaar. Nu is het een kwestie van plamuren en schuren. Om alles glad te krijgen. Weer hier niet zuinig mee. Door de plamuur krijs je alles glad. Denk aan het voorbeeld dat ik gegeven heb. Dat kan jij ook bereiken. Zelfs weten.
 
Ik ben 100% zeker dat dit goed komt. Ik dacht dat het er volledig door was maar het valt al bij al best mee. Zoals Rik ook al zei krijg je dit perfect goed.
Ik ben trouwens jaloers op u beplanking. Ik ben van plan om mijn volgend project eentje te bouwen die enkel gelakt gaat worden en ik heb al veel geleerd van u vragen en de tips die gegeven werden waarvoor dank.cute
 
Hey Michel,

De beplanking ziet er vooral op foto goed uit -foto- Er moet nog flink geschuurd worden om de romp mooi glad te krijgen. Voor mijn eerste keer verjongen ben ik tevreden, maar het kan nog veel beter. Het opmeten van de spanten moet ik nauwkeuriger doen, voor het verjongen van de latjes moet ik een andere manier bedenken (zodat het latje beter blijft liggen tijdens het snijden, en zodat de latjes na het verjongen overal even breed zijn), de latjes moet ik volgende keer in de lengterichting op de rugzijde afschuinen, enz.
Maar dat zal in de toekomst vast en zeker gaan lukken cute
Morgen ga ik proberen de spiegel te beplanken zodat de romp helemaal dicht is. Dat lijkt me een moeilijke klus, omdat de latjes flink gebogen moeten worden. Volgend Mamoli komen aan de spiegel enkel de latjes van de tweede beplanking (0,5 mm dik). Gelukkig heb ik nog voldoende latjes liggen van 1 mm dik (dezelfde die ik gebruik heb om de romp naar het dek toe te dichten), die zijn een stuk steviger.

Het blijft wel superleuk die houtbouw.

Morgen komt er een nieuwe update.

Groeten

Pascal
 
Ik had vandaag een update beloofd, maar het zal een schriftelijke worden.
Ben bezig geweest met het beplanken van de spiegel. Vind ik heel moeilijk, omdat de latjes hier een flinke kromming moeten maken. Hopen dat het lukt.
Verder begonnen met het roer te beplanken, en het eerste dekhuisje is bijna klaar.

Vrijdag ga ik proberen om wat foto's te plaatsen.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan