Allereerst, aan iedereen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat 2024 een gezond en vooral vruchtig bouwjaar mag worden.
Nu, er zijn van de bouwkits, eens ze op de markt zijn, en in mijn handen................dat alles van de bouwtafel moet wijken. De Airfix Fairy Gannet is er zo eentje. Deze nieuwe kit van Airfix stond al lang op mijn verlanglijstje, en op de valreep werd ze vorige week vrijdag juist voor het einde van 2023 aan de deur geleverd. De laatste aankoop van 2023, het eerste project van 2024.
De Fairy Gannet is een ASW toestel dat gebruikt werd in de jaren 50 en 60 op de Britse vliegdekschepen, totdat zijn taak werd overgenomen door helikopters. De AEW variant werd in 1978 uit dienst genomen. Ik ga de volledige geschiedenis van dit toestel achterwege laten. Doorheen de progress word duidelijk tot wat dit toestel in staat was. Voor velen was dit een aartslelijk toestel, voor anderen was het een duivel die steengoed was in zijn taak. Voor mij is dit toestel geschiedenis, en vooral zo lelijk dat ik het in feite mooi vind.........amai leg dat maar eens uit en nee ik heb niet gedronken.
Wat betreft de Airfix kit.......Airfix is al een heel tijdje bezig om prachtige nieuwe kits op de markt te brengen, getuige hun vorige Blackburn Buccaneer kit, die ik ook heb gemaakt en hun recente Sea King. En nu dus hun Fairy Gannet.
Tijd om te starten.....
Het toestel dat ik ga bouwen is er eentje dat in 1957 op RAF Nicosia in Cyprus gestationeerd was. Het diende bij n° 847 Naval Air Squadron.hng, Nu dit toestel heeft ook zonder de invasiestrepen gevlogen eens het terug in GB. gestationeerd was. Beide zijn voorzien in deze kit, ik weet dus nog niet welke ik ga gebruiken.
Voor één keer starten we niet met de cockpit maar met de voorste wheelbay en de weapons-bay. Hierop worden de vleugelliggers gelijmd. meteen merk je dat de vleugels een goede basis hebben om aan de romp te worden gelijmd. Vanop deze twee onderdelen word de cockpit opgebouwd.
Airfix geeft je de keus om de weapons-bay open of dicht te laten. Het detail is dan ook aanwezig indien je al deze pracht open wilt laten.
Ook het detail van de voorste wheel-bay mag zeker worden gezien.
Dit model is een rasechte tail-sitter. Er moet maar liefst bijna 70 gr. gewicht in de neus worden gelijmd, en Airfix heeft hier een prachtige oplossing voor voorzien.
Voor de cockpitvloer word verlijmd, moet er en bakje worden gelijmd dat gevuld is met gewicht. Zo'n 12 gram kan erin.
Nadat dit op zijn plaats is gelijmd kan de gehele cockpitvloer worden bevestigd.
Morgen word de rest in orde gebracht
MVG
Danny
Nu, er zijn van de bouwkits, eens ze op de markt zijn, en in mijn handen................dat alles van de bouwtafel moet wijken. De Airfix Fairy Gannet is er zo eentje. Deze nieuwe kit van Airfix stond al lang op mijn verlanglijstje, en op de valreep werd ze vorige week vrijdag juist voor het einde van 2023 aan de deur geleverd. De laatste aankoop van 2023, het eerste project van 2024.
De Fairy Gannet is een ASW toestel dat gebruikt werd in de jaren 50 en 60 op de Britse vliegdekschepen, totdat zijn taak werd overgenomen door helikopters. De AEW variant werd in 1978 uit dienst genomen. Ik ga de volledige geschiedenis van dit toestel achterwege laten. Doorheen de progress word duidelijk tot wat dit toestel in staat was. Voor velen was dit een aartslelijk toestel, voor anderen was het een duivel die steengoed was in zijn taak. Voor mij is dit toestel geschiedenis, en vooral zo lelijk dat ik het in feite mooi vind.........amai leg dat maar eens uit en nee ik heb niet gedronken.
Wat betreft de Airfix kit.......Airfix is al een heel tijdje bezig om prachtige nieuwe kits op de markt te brengen, getuige hun vorige Blackburn Buccaneer kit, die ik ook heb gemaakt en hun recente Sea King. En nu dus hun Fairy Gannet.
Tijd om te starten.....
Het toestel dat ik ga bouwen is er eentje dat in 1957 op RAF Nicosia in Cyprus gestationeerd was. Het diende bij n° 847 Naval Air Squadron.hng, Nu dit toestel heeft ook zonder de invasiestrepen gevlogen eens het terug in GB. gestationeerd was. Beide zijn voorzien in deze kit, ik weet dus nog niet welke ik ga gebruiken.
Voor één keer starten we niet met de cockpit maar met de voorste wheelbay en de weapons-bay. Hierop worden de vleugelliggers gelijmd. meteen merk je dat de vleugels een goede basis hebben om aan de romp te worden gelijmd. Vanop deze twee onderdelen word de cockpit opgebouwd.
Airfix geeft je de keus om de weapons-bay open of dicht te laten. Het detail is dan ook aanwezig indien je al deze pracht open wilt laten.
Ook het detail van de voorste wheel-bay mag zeker worden gezien.
Dit model is een rasechte tail-sitter. Er moet maar liefst bijna 70 gr. gewicht in de neus worden gelijmd, en Airfix heeft hier een prachtige oplossing voor voorzien.
Voor de cockpitvloer word verlijmd, moet er en bakje worden gelijmd dat gevuld is met gewicht. Zo'n 12 gram kan erin.
Nadat dit op zijn plaats is gelijmd kan de gehele cockpitvloer worden bevestigd.
Morgen word de rest in orde gebracht
MVG
Danny