Hoofdsponsor

1/35 AFV's LeFH18M German 10,5cm Howitzer. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey GUnit,
Op het gevaar af verkeerd te zijn maarre..... is dit niet zo'n beest als waar jij nu aan werkt ? Misschien met enige wijziging want het schild lijkt mij iets anders.









Als ze niet juist zijn, dan zwieren we ze er wel weer af.
Maar als ze juist zijn dan heb ik er nog één in transport stand.

Erwin
 
Gewoonweg prachtig meer kan ik er niet opzeggen.

Mark
 
Euh Guy, tis niet om te zeveren é, Maar eigenlijk vind ik die doek er toch een beetje teveel aan. Allez, ik vind er zo een beetje mijn draai niet bij :$
Maar als jij dat goed vind zeg ik niks ,tis tenslotte jouw model ;)

Hallo Famo, het kan inderdaad zijn dat je het niet helemaal je ding vind. Daar is niks zeverachtigs aan, integendeel, ik vind het goed dat je dit gewoon even meldt. Waarom zouden we enkel alleen good news mogen brengen in mekaars topics ?
Het doekje hangt er in de eerste plaats omdat ik iets diende te camoufleren wat ik veel te tricky vond om nog aan te zitten passen. Toen ik het eenmaal met veel 'liefde' had gemaakt en het op z'n plek had gedrapeerd, ging ik het vrijwel direct een leuke toevoeging vinden. Ik heb tijdens het schilderproces nog 'ns alles op alles gezet om het perfect aan te laten sluiten op het gehele plaatje. Daarvan heb ik nog geen foto's gemaakt. Maar ik kan alvast meegeven dat het voor mij althans echt iets extra's toevoegt aan de sfeer rond het kanon, iets desolaats zullen we maar zeggen (zie wartime foto's van Barbarossa). Ik maak nieuwe foto's en ik hoop daarmee de realiteit te kunnen benaderen.
 
Hey GUnit,
Op het gevaar af verkeerd te zijn maarre..... is dit niet zo'n beest als waar jij nu aan werkt ? Misschien met enige wijziging want het schild lijkt mij iets anders.









Als ze niet juist zijn, dan zwieren we ze er wel weer af.
Maar als ze juist zijn dan heb ik er nog één in transport stand.

Erwin

Hallo Erwin, dit is ongetwijfeld iets anders, het is geen licht maar zwaar Duits veldgeschut. Welk exact weet ik niet zo meteen, want ze hadden een enorme veelheid aan geschut. Wel zeer bedankt voor de fantastisch mooie foto's !
Ik ga dit natrekken iig. en ik gok momenteel op een van een schild voorziene SFH 18 !
 
Laatst bewerkt:
Mark, zeer geapprecieerd man ! Dit is brandstof om telkens wat beter te doen he !
 
Wat dat desolate aspect betreft Guy, als je het in zulke context plaatst dan zit je wel goed.

Enne , ge kent ook het trucje om iets weg te steken dat tegenslaat, modelbouwers toch é ;)
 
Hey GUnit,
Op het gevaar af verkeerd te zijn maarre..... is dit niet zo'n beest als waar jij nu aan werkt ? Misschien met enige wijziging want het schild lijkt mij iets anders.









Als ze niet juist zijn, dan zwieren we ze er wel weer af.
Maar als ze juist zijn dan heb ik er nog één in transport stand.

Erwin

Erwin,
Zijn die foto's in Frankrijk genomen? Ik weet dat de Fransen na WOII enkele SFH18's hebben omgebouwd (schild, kortere loop, mondingsrem,...). Ik vermoed dat het hier om zo eentje gaat. In Audinghen bij Batterie Todt staat er ook nog zo eentje.
 
Soit, nu een foto van de toestand zoals het er nu bij staat. Er is zo ongeveer overal nog wel gesleuteld aan de verwering, de kleuren...

29-3.jpg

...en we zijn nog niet klaar !
 
Ik kan enkel zeggen dat dit een mooi stuk geschut is.
Doe het niet na.

Erik.
 
@ Modelbouwerke : de nagel op de kop !!
 
Danke schön jongens, het is weekend en dan mag je al blij zijn dat er antwoorden van komen ! Maar het is weer zo'n typische regenzondag ! Dat betekent hier : gezellig binnen, filmke op of af en toe wat gaan doen boven aan het project.

Zo heb ik vandaag de pigmenten bovengehaald om een start te maken met de wielen. Eerst even vermelden dat ik mijn rubber loopvlakken/banden in enkele lagen teerzwart van Humbrol heb gestoken. Die kleur vind ik uitermate geschikt om rubber mee te benaderen.

Eerst heb ik een plasje water voorzien van wat Europe Dust als basis, met iets minder Dry Mud erbij. Met een fijn penseel heb ik dit langs de randen van de wielen aangebracht, waar de pigmenten zich dan verzamelden in randjes en rond bouten. Na droging van het water, kon ik het teveel netjes wegborstelen met een droog penseeltje. Zo heb ik uiteraard beide kanten gedaan.

De volgende behandeling ging met hetzelfde mengsel verder, maar dan met toevoeging van een beetje Light Dust. Hiermee werden dan de flanken van pigment voorzien. Ik werkte van binnen naar buiten tijdens het aanbrengen met een zachte borstel. Ook hier heb ik bijgestuurd na droging waar ik dat nodig vond. Ik wil steevast gaan voor de spontane, toevallige uitwerking van het water met het pigment, zonder er in te zitten 'modelleren' met penselen.

Ook rond de naven heb ik wat stofzand verzameld, rond bouten etc.

Voorlopig laat ik de wielen zo omdat ik er tamelijk tevreden van ben, ik kan nog steeds doorgaan als dat nodig mocht zijn. Dat hangt echter af van de rest van de stofwerken.

De grote schoppen achterop de steunarmen zijn ook rijkelijk in de pigmenten gezet, met aandacht voor de ophoping van zand en stof allerhande in de hoeken en kiertjes, langs randen etc.

Bij de keuze van mijn stof heb ik eerst en vooral gezocht naar een helder uitzicht omdat dit mooi past bij het grijze van het kanon zelf. Donkere pigmentbehandelingen zouden hier de boel saai maken denk ik.

Als allerlaatste zal ik de pigmenten vastzetten met Pigment Fixer van Mig.

Ik maak snel weer foto's.

Groeten en goeie zondag !
 
SDC14428.jpg

De schoppen zijn niet klaar, omdat ik de pigmenten in laagjes wil opbouwen, ik zoek voornamelijk meer kleur toe te voegen.

Groeten !
 
Ziet er tot nu toe toch al goed uit.
Komen goed tot hun recht de pigmenten
 
@ Peter C,

In Audinghen bij Batterie Todt staat er ook nog zo eentje

Peter, je bent er klof op.
Deze foto's werden daar inderdaad genomen en er staat er even verder één op zijn transportkar.
Misschien niet juist dezelfde maar dacht te kunnen helpen. (Ben niet zo'n krak in artillerie)
 
DJs en Erwin, bedankt voor jullie aanvullende info, zeer leuk en een meerwaarde voor het topic. Een paar jaartjes geleden was ik ook in Audinghen en heb me daar staan vergapen aan ondermeer dat geweldige Leopoldkanon en de granaten die hij wegschoot richting Dover.

Ik ben bij de afwerking aanbeland en ook het display en het naamplaatje zijn reeds klaar.

Het kanon staat nu op z'n wielen en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van het uitzicht, ook al staat hij in de transportpositie (wat niet impliceerde dat ze er dan niet mee durfden schieten ! En daar heb ik beelden van, maar da's voor morgen !).

De laatste stofjes werden aangebracht, een streepje grafiet van het potlood her en der...

Nu even nog een vraagje :

Het wordt de eerste keer dat ik koperen granaten ga kleuren, wie weet me te zeggen hoe ik dit het degelijkst kan doen qua priming, verfmerkkeuze, ik vrees dat acryltjes niet zullen lukken ?

Btw ik ga niet zooien met Mr Surfacer in de airbrush, dit is vragen om gez**k.

Alternatiefjes ? Iemand ?

Groeten van GUnit.
 
Zonet heb ik uit balsa hout twee houtblokken gesneden en bewerkt. Extra nerven dmv. een vijl aangebracht...die kan ik deze namiddag gaan afwerken met een likje primer en verf.

Ook ga ik proberen om enkele munitieboxen te maken uit plastic card dat ik heel dun wil schuren.

Ik heb wat dat betreft enkele leuke referentiefoto's gevonden die ik graag met jullie wil delen :

Bronvermelding : German ammunition.

1) granaten :

1-13.jpg

2) dozen voor de hulzen :

3-13.jpg

2-15.jpg

7-9.jpg

3) rieten draagmand :

4-13.jpg

...

Tot later, en de foto's worden later nog verder geresized want er zitten er een paar grote tussen.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
De houten blokken om de boel ietwat mee op z'n plek te houden :

32-3.jpg

Tot later.
 
Moest ik de skills hebben zoals die van jou GUnit zou ik hier m'n job van maken :)
 
Ik vrees dat je hier niet rijk van zou worden beste Ratticus, maar het is zeker een compliment !

Erik : LOLOLOL
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan