Hoofdsponsor

1/35 AFV Stuka zu FuB [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan heb ik niks gezegd hé Philip...;)
Zo'n arendsoog zal het dan wel niet zijn hé, als het niet ziet dat er nog geen verf opzit:laugh::laugh::P

Mark
 
Kzal volgende keer mijn foto's wat beter belichten. Mijn fotokes zijn ook verre van schitterend.
Heb vandaag al uren gechipped. Ik ga dat morgen met een frisse kijk, (hopelijk?), es overzien en verder doen.
 
Mooi werk ,is een frisse verschijning aan het worden! :)
 
Mooi werk, maar neem je wasknijper eens als voorbeeld om je houten kratten te schilderen.

Ten slotte dienden deze enkel om de granaten te transporteren en meestal werden ze hergebruikt. Dus een ruw houten krat die al iets meegemaakt heeft zal een kleurenpalet vertonen zoals die wasknijper.

Groeten Rik
 
Mooie modder Philip, maar komen er nu maar 2 cadeautjes op? Of toch 6?
En om door te gaan op Rik, die 251 werd ook niet na 1x vuren afgedankt, zou daar dan niet ook wat sporen van het afvuren op zitten?

Peter
 
Dat is een goede tip Rik. Daar staan we meestal niet bij stil.
Eén om zeker te onthouden wanneer ik mij hier aan zal wagen.

Mark
 
Hallo,
@ Rik: Ja dat was een goed idee geweest om voor dat soort zware verwering te gaan. Maar de binnen zijden van die krat zijn nog onmogelijk te bereiken om de kleuren nu om te gooien.
Anderzijds denk ik zelf niet dat die kratten gerecupereerd werden. Het maken ervan is door ongeschoolde arbeid te doen, allicht snel en goedkoop. Het terugvoeren van kratjes per trein en vrachtwagen vanuit de Oekraïne tot in pakweg Duisburg, nee dat lijkt me niet te kunnen. Het zou de kostprijs ervan, vele malen overtreffen.
Ik ben meer gegaan voor dit soort kleuren en ietwat gebeitst uitzicht:

Caisse_R_6.jpg

(Dit is een Duits lichtkogel-munitiekistje trouwens.)

Er zijn vast mensen die zich die foto herinneren van die Wûrfkörperrahmen die een paar jaar geleden werden ontdekt in een Fins bos? Die stonden nog recht en waren intakt. Gezien dat hout de tand des tijds zo goed doorstaat is het zelfs niet bij me opgekomen om bij deze bouw verweerd en afgeragd hout te gebruiken.

Dit gezegd zijnde, het blijft een goed idee natuurlijk. Een volgende keer moet ik er mss. wat langer bij stilstaan.

@Makamba: Het worden er zeker 6. Het zijn die lollies die dit voertuig maken wat het is. :-)
 
Ik heb hier nog een keer over nagedacht en zou de kratten wel kunnen meer leven en kleur geven door te drybrushen met lifecolor 728 "light wooden stock". Dit zou krassen en beschadigingen kunnen tonen die het verse onbewerkte hout er doen uitkomen.
Veel ervaring met het verweren van hout heb ik niet, maar drybrushen lijkt me wel een risico om de verkeerde zaken op te lichten. Dan denk ik aan de nerven en alle randen van de kratten.
Wat denken jullie?
 
Is zeker het proberen waard, zal heel wat leven brengen in je hout. Je borstel zo droog mogelijk houden, zodat je een minimum aan verf afzet. Desnoods herhaaldelijk dezelfde plaats bestrijken tot je het gewenste effect bekomt.

Hout schilderen is niet simpel, maar de werkmethodes zijn dan ook legio...

Groeten Rik
 
Anderzijds denk ik zelf niet dat die kratten gerecupereerd werden. Het maken ervan is door ongeschoolde arbeid te doen, allicht snel en goedkoop. Het terugvoeren van kratjes per trein en vrachtwagen vanuit de Oekraïne tot in pakweg Duisburg, nee dat lijkt me niet te kunnen. Het zou de kostprijs ervan, vele malen overtreffen.
Munitiekisten werden in de meeste gevallen wel degelijk gerecupereerd hoor, (ook de koperen hulzen van de granaten), wanneer een artilleriebatterij werd bevoorraad nam de, dan lege truck het "leeggoed" terug mee. Kisten die beschadigd of te zeer versleten waren werden tot brandhout herleid, sommige werden gerepareerd op het veld en werden door de soldaten wel eens gebruikt om persoonlijke spullen op te bergen. Wanneer een batterij zich moest verplaatsten, vernietigd was of er geen bevoorrading meer kwam werden de lege kisten gewoon achtergelaten.
Die bevoorradingstrucks en dito treinen leeg terugsturen om zich te herladen kostte immers even veel dan wel dat ze geladen terugkeerde met lege kisten. Zeker tegen het einde van 1943 werd er zoveel mogelijk grondstof gerecupereerd, ook hout. Lege kisten hervullen kwam ook goedkoper uit dan telkens nieuwe maken. De meeste mensen die de trucks en treinen moesten laden en lossen waren tenslotte dwangarbeiders die geen cent kostte.

Dit even terzijde
 
Bedankt voor deze toelichting, Walesha. Op de meeste foto's betreffende artillerie-opstellingen zie je dat het leeggoed verzameld wordt.

Ook het tekort aan grondstoffen (in Duitsland), deed me vermoeden dat het leeggoed gerecupereerd werd.

Groeten Rik
 
wil je eens een detailfoto plaatsen van die uitlaat met knalpot aub ? want dat ziet er van hier gezien toch wel goed uit maar zou hem graag eens van dichter zien
 
Hallo jongens,

Ik ben net terug van op reis. - De U-boot in Kiel en het Munster panzermuseum stonden ook op het programma. :-) :-) :-) -
Een paar keer aan 210km/u over een zijden Autobahn, en ik zweer het; aan 120 reed ik de grens met ons land over en op exact dat moment rammelde de auto zowat uit elkaar door de putten en scheuren en verdwenen stukken snelweg. Pffff, thuiskomen...

Vandaag dus nog effkes tot mezelve komen.
Ik heb nog wat update-foto's van het model van voor ik vertrok. Ik werk allicht vandaag of morgen nog een beetje verder.
De knalpot-uitlaat is niet af Famo. Er liggen wel al enige laagjes op, maar ik moet zelf nog eens op het gemak kijken. De uitlaat is bij mij meestal het allerlaatste aan een model.

Mvg,
Phil
 
[offtopic]ik vind het altijd wennen als je in het buitenland komt, zie je daar een bordje met weg in slechte staat, en begin je je schrap te zetten, ligt de weg er beter bij dan de meeste hier...[/offtopic]

in verband met de lanceerkraten, kan je ook niet een par aanhangen in een soort natuurlijk grenen, pas verzaagd als het ware? Weet niet in hoeverre deze konden herbruikt worden, maar heb niet het idee dat de levensduur zo lang was...
 
Wow dat is een nauwgezet project ! En goede schilderwerken, en dat stofzand...net echt !
 
Mooie foto's, prachtige verwering.

Het voetstuk is zeer origineel. (Rauchen is tödlich.) Het gaat hem hier tenslotte om Nebelwerfers... een doordenkertje.

Groeten Rik
 
Subtiele verwering,eveneens de plaatsen met stof/zand-ophopingspunten. ;)
 
Hey,

Indd, dit is een prachtwerkje, subtiele verweerwerken, that's it ;)
Komt ie in dio met figuren erbij, of komt hij op een voetstuk??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan