Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Hey,

Knappe vorderingen een mooie vergelijkende studie hierover. Zo blijven we op de hoogte. Zo zie je maar dat resin aftermarket ook niet alles is. Gelukkig kun je het nog gebruiken voor een ander.
Wij volgen.... :) :)
 
Bedankt, Swaken. Het resin zal vroeger wel broodnodig geweest zijn als je met Tamiya een AVRE wilde maken. Ze konden nog een graantje blijven meepikken tot AFV met de Mk.IV aankwam.

Eens kijken waar we vandaag aanbeland zijn, het is in feite mogelijk om de tank af te sluiten nu.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na de grijze primer kon er wit gespoten worden met Vallejo Air. Daarna werd er grijs geschaduwd en terug wat wit over gespoten om de vlakken op te lichten.

attachment.jpg

attachment.jpg

De zitjes zijn afgeplakt en gespoten en er is een aardekleurige wash gespoten om het monotone wit te breken.

attachment.jpg

De periscopen hadden ook stootkussentjes. Het centrale ding met de gietnaad is een sparepart dat ik gebruikt heb voor een ontluchtingsapparaat. Dat diende om kruitdampen uit de tank te pompen, een groot probleem voor de bemanning van een tank.

attachment.jpg

Om goed bij de bestuurdersruimte te komen voor de schaduwing is de frontplaat nog steeds los.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zitten de belangrijkste stukken al vastgelijmd met CA-lijm. Ik heb de stroperige genomen omdat de stukken een eindje in de hull geschoven moesten worden voor ze vastgeduwd werden. Als er te snel lijm tussen gelopen was, zou het niet goedkomen. Eerst moest de rechter sponson komen. Dan moest de firewall neergelegd en naar achteren geschoven worden, omdat die de hele breedte van de hull inneemt maar ook over de twee andere stukken schuift. Dan moest het derde stuk vastgelijmd worden. Pas op het einde werd de firewall terug opgericht en naar voren geschoven.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een impressie van het zicht door de zijluiken. Je ziet nog wel wat terug van de details.
 
Hier een kleine update met een heel grote inhoud.

De luchtfilters hadden al wel hun definitieve vorm gekregen maar ik was nog niet in staat geweest om de luchtgaatjes er in te maken, dus dat zag er nogal nutteloos uit. Ik had gedacht om hier een stukje PE voor te zoeken, maar ik vond niks dat klopte. Nu ik aan het schilderen was, bedacht ik opeens dat het met decals ook wel wat zou lijken. Maar ik had toch geen decals op maat daarvoor?

attachment.jpg

Met decals kan je ook interessante collages maken die er beter uitzien dan wanneer je het zou proberen te schilderen. Dit zijn gewoon scheidingslijnen tussen twee decalopties van de E-2C Hawkeye van Kinetic, het is eigenlijk een doorlopende lijn maar je kan het transparante deel wegsnijden. Eerst de streepjes wat uit elkaar kleven zodat de ruimte er tussen te berekenen was. Je ziet het voorbeeld in het kleine vakje.

attachment.jpg

Toen die streepjes met sol behandeld waren en gedroogd waren, kwam een tweede serie tussen de vorige te liggen. Uiteindelijk kon met een wit verfstreepje een verticale verdeling gemaakt worden.

attachment.jpg

Die dag had ik ook nog het langverwachte bericht gehad dat mijn laatste nieuwe bestelling aangekomen was; de postbode had ze wel mee terug naar het kantoor moeten nemen, want ik zit deze dagen door te brengen op mijn stageplaats in Edegem. Ik werk daar aan grote machineplannen en moet daar vele kleine onderdeeltjes op aantekenen in Autocad. Nu was mijn plan om dit ook eens met een modeltekening te doen. Ik was op de website van de Amerkaanse webshop The Aviation Shoppe (http://aviationshoppe.com/british-infantry-tank-a22-churchill-mkiii-p-1373.html) een afdruk op groot formaat van een originele blauwdruk tegengekomen. Die was afkomstig van de Vauxhall-fabrieken. Tot hiertoe had ik enkele plannetjes uit Bovington die niet allemaal op schaal waren, en degene die dat wel waren, stonden in imperiale maten. Deze blauwdruk maakt het mogelijk om van de volledige tank, een Mk.III in dit geval, de afmetingen te nemen. Ik ga proberen om de tank in Inventor over te tekenen van deze blauwdruk en er dan de brug aan vast te tekenen, want die heb ik wel op een schaaltekening.

Toen ik de bestelling enkele weken gedaan had en de tracking kon volgen via USPS, leek er iets helemaal niet pluis. Het pakket was van Fargo, ND via chicago naar Londen gevlogen maar was vandaar naar het noorden van Schotland gegaan. Daar had iemand het pakketje aangepakt van de postbode (waarschijnlijk vrij verwonderd over de inhoud, maar er zit wel wat logica in om een Britse tank naar een willekeurige Britse klant te sturen) en daarmee was de bestelling afgewerkt. Ik heb dan maar een alarmbericht gestuurd naar de afzender, wat na een paar pogingen toch doordrong. De verkoopster excuseerde zich en beloofde opnieuw plannen op te sturen, ik ging nog wat extra's krijgen van een gelijkaardige strekking. Mijn aanvankelijke teleurstelling ging dus snel over. Want dat betekende dat er nog meer dan een blauwdruk in het pakje zat! Ik volgde de bestelling, tot ze vorige week maandag in Brussel aankwam en bij de douane terechtkwam. Er ging een week voorbij en de spanning zakte terug wat. Gisteren zag ik dan de vermelding dat het pakje langsgekomen was en dat het nog eens 15 euro extra ging kosten. Dat komt omdat de plannen inclusief verzendingskosten van 14 euro toch op een 40 euro aftikten, wat de belangstelling van de douaniers wist te wekken. Ik vroeg het de postbeambte eens na en ze zei dat wanneer ze je pakje openen, het je vanzelf al 12 euro kost. En nu dringend kijken wat er in zit...

attachment.jpg

Het pakje met de vermelding "A.U.B. niet vermorzelen".

attachment.jpg

Er bleken wel drie plannen in te zitten. Naast de gevraagde Churchill was er ook sprake van een Sherman en een T-34. Dat is wel mooi meegenomen, want die heb ik nog niet in de vitrine staan. En ook de Sherman leent zich tot ingrijpende conversies. Ik heb geen idee of deze plannen makkelijk in Europa aan te kopen zijn, van de Churchill-plannen stond er toch niets vermeld in de literatuur die ik heb. Nog even wat plaatjes van de plannen afzonderlijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Binnen twee weken komt er ook nog een vakantieperiode aan, ik denk dat ik die wel goed ga kunnen opvullen.
 
Wat een verhaal Steven,wat ik zo bewonder aan jou is dat jij zoveel weet ivb de originele plannen en die dan ook nog op de kop kan tikken😈😈😉😉 zou je hierover wat meer uitleg kunnen geven hoe je aan deze plannen kan komen...😉
En weer een zeer interessante en leerzaam update...😉
 
Bedankt, Danny. Voor deze plannen moet je wel via de link gaan die ik in de vorige post geplaatst heb, het is een gewone webwinkel. Ik heb die plannen ontdekt door een search te doen op de termen "Churchill" en "plan", tijdens mijn zoektocht om het interieur van de tank te verkennen. In tegenstelling tot veel plannen die je op het net vindt, zijn deze wel op schaal te gebruiken via een legende met centimeters en inches.

attachment.jpg

Foto van de klemming die nodig was om het dak naadloos te verlijmen. Dat kan niet zonder schuurwerk, je moet de zijranden onder de turretring afschuren tot je door de ejector marks zit en dan kan je het diep genoeg duwen.

attachment.jpg

Nu eens kijken hoe het zit met het achterdek, wat moet er met de Resicast deep wading kit nog allemaal gebeuren?

attachment.jpg

De gaatjes die ik eerder deze dag geboord had, bleken weer dicht te moeten.

attachment.jpg

Het resin is te breekbaar om lang voor het schilderen van de tank aan te brengen.

attachment.jpg

Daarom gaan we nu door naar de fenders. Hier de eerste bouwstappen van de Voyager kit.

attachment.jpg

Zo zien ze er uit zonder upgrade, ook lang niet slecht maar een beetje log. Ik gebruik dit als voorbeeld om de platen te plooien.

attachment.jpg

Stuk 1 is af, al moeten hier later nog verstevigingsprofieltjes op.
 
Dat doe ik ook steeds als ik met PE aan het werken ga aandachtig kijken en het originele stuk als voorbeeld gebruiken,trouwens mooie vouw kunsten..😉
 
Dank je, Danny. Deze stukken waren nog niet af trouwens, er moest nog geponst worden.

attachment.jpg

Even later brak zelfs mijn duimspijker door. Maar ik kwam toch tot het volgende resultaat.

attachment.jpg

Over naar de middenstukken, die werden niet altijd gemonteerd omdat ze er wel eens zo verfomfaaid bij kwamen te hangen dat ze de turret hinderden of deden ontsporen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De buitenste ring gaat als vanzelf door de groef.

attachment.jpg

De strips aan de kanten laat ik zichzelf vastzuigen op deze manier, want als ik ze vastpak hang ik er toch ergens aan.

attachment.jpg

De catch is hier het stuk tegen de turretring aan, dat moet per se met vier aparte stripjes in plaats van een doorlopende. Uiteraard komt dat niet goed uit en moet je wat knoeien, getuige de verwijderde lijmvlek. Maar het lijkt al ergens op en zelfs de ribben hangen er nog niet tegen.

attachment.jpg

Er zit alweer voor de helft PE over de tracks. Dit is uiteraard een dryfit, want er kan pas na de eerste spuitbeurten geassembleerd worden.
 
Mooi en zeer leerzaam Steven,wat is de reden Steven dat je eerst de onderdelen spuit en dan assembleert. ..
 
Bedankt, Danny. Dat is om te voorkomen dat je niet meer bij de onderkant kan komen en een goudglanzende binnenkant overhoudt. Die is vooral zichtbaar vooraan omdat de beginstukken daar niet geplaatst werden en door de twee langwerpige moddergaten. Door later te bevestigen kan je ook beter verweren. Daarbij kan ik het deel dat overdekt wordt eerder afwerken dan de rest. Wat betreft het middenstuk is het nog bekijken of daar ergens inkijk is. Door de geleiderails zijn er geen problemen om de Friuls achteraf erdoor te doen glijden, dus wil je alles eerst vastlijmen en je niet concentreren op de binnenafwerking dan kan dat ook wel.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

Het derde stuk was eenvoudiger maar zal later meer tijd innemen als de ribben komen.

attachment.jpg

Het laatste stuk moest gebogen worden.

attachment.jpg

Iets zoeken met de juiste diameter, dus.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze dryfit toont de hoeveelheid PE, maar je ziet nog niet dat de fenders vooraan en achteraan een paar graden omhoog gericht zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is even zoeken naar een handige methode om deze ribben op te plooien, ik gebruik nu een metalen regeltje voor de binnenste plooi.
 
Knap werk Steven en zeer verzorgde PE,zo te zien past alles mooi aan elkaar nu begrijp ik ook waarom je eerst de AB gebruikt om alles een kleurtje te geven voor je definitief gaat kleven of monteren.
De steun ribben heb je deze vast gezet met contactlijm of gesoldeerd 😉
 
Hey,

Indd, knappe werken die zijn uitgevoerd. Het wordt een koperen tank, mooi, met zulke details die in het oog zullen springen.
Een goed gedacht om eerst te spuiten aan de binnenzijde van de fenders, je wil niet gedroomd hebben dat het koper je model zou verkrotten, deze maal dan door zijn blinkende schijn.... :)
 
Bedankt, mannen. Ik heb alleen vloeibare Zap gebruikt omdat het zo'n lange stukken zijn, met die lijm hoef je het maar op een plek aan te raken en alles zet zich vanzelf vast. Er zijn stevigere lijmsoorten maar ik vond het handig dat ik de platen nog uit elkaar kreeg op sommige momenten. Voor mensen met gevoelige ogen, pas op voor de volgende fotoreeks, want het blinkt nogal.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De tracks zitten er los op en er zit wat kneedgom onder de fenders om ze op hun plek te houden. Dat zal uiteindelijk gebeuren door PE-strips die ik nu moet gaan plooien.
 
Ziet er top uit met zoveel details voor alle veiligheid toch eerst men 😎opgezet....
 
Het blijft ook nog eens mooi rechtstaan na de samenstelling. Ik dacht dat dit moeilijk ging worden maar het past nog mooi op de tank.


attachment.jpg

attachment.jpg

Dit weinig zichtbare rooster heb ik ook vervangen met stukken PE-fret.

attachment.jpg
 
Verstandige keuze Steven om deze rooster te vervangen door PE ook al ziet men er weinig van..😉
 
Hey,

Indd, dat ziet er al realistischer uit, die rooster. Weten dat het gedaan is, is voor een bouwer al een must.... :) ;)
 
Ik heb het wel eens terug moeten openbreken omdat de steunijzertjes te ver naar buiten zaten.

attachment.jpg

Hier zie je nog even een vergelijkingsfoto tussen de vorige update en de kit parts. Zo kunnen we de Airwaves set er ook eens bij leggen.

attachment.jpg

Ik had al ergens gelezen dat dit geen accurate set was, nu zie je ook waarom. Ze is erg overscale. Ik wilde ze gaan gebruiken op de handvatten aan de motorkap te vervangen maar ook die zijn te breed. Die van de kit zijn stukken beter maar ze hebben niet helemaal de juiste vorm en dikte.

attachment.jpg

De oplossing was om de aanzet van de kithandvatten te gebruiken om de locator holes op te vullen en met stukjes PE het hengsel te maken. Zo zijn er zes gebruikt.

attachment.jpg

Hier was er wel iets mis met de uitlaatbakken van de Churchill, ze waren ingezakt door een krom sprue.

attachment.jpg

Dat kunnen we tegengaan door een verstevigingsrib in te voegen.

attachment.jpg

En de rookgordijninstallatie is dan weer wel voorzien in PE van AFV zelf. Het boek toont de elektrische contacten ervan.
 
Mooi projectje, kan je die handvaten niet maken met soldeerdraad ? Maar verder ziet het er mooi uit !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan