Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Ik heb hier nog een update van de werken aan het onderstel van de tank. IK heb de bumper spring retainers aan een kant afgewerkt, dus konden de veren er aan een helft al op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De veren hier voor werden gemaakt uit fijn koperdraad.

attachment.jpg

Om de veren aan de retainers te koppelen, werden ronde string seats geponst.

attachment.jpg

Die weren uitgelijnd op de hull.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het hele verennest werd samengesteld en de boel werd dichtgekleefd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de veertjes voor de andere kant nog even maken, want zoals je kan zien, zijn die achteraf toch nog zichtbaar
 
Indrukwekkend werkje ook mooi dat de veertjes nog steeds zichtbaar zijn na al dit werk..😉
 
Nu is ook de andere kant afgewerkt en konden de Friuls al eens uitgetest worden op de vastgemaakte sprockets en idlers.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik heb het Voyager PE eens opengemaakt. Ik kon er een stel onderdelen mee vervangen dat voorkomt dat de track achter de sprockets doorhangt, iets dat vanaf de Mk.III toegepast werd. Het probleem is dat ik niet weet of het model dat Voyager meegegeven heeft, bedoeld voor de Mk.III, ook gebruikt kan worden voor een Mk.IV. Ik kan alleen vergelijken met plaatjes van nog bestaande tanks.

attachment.jpg

Mijn etch-mate gaat het niet redden. De pijltjes tonen de te vervangen onderdelen, die tot aan de idlers doorlopen.

attachment.jpg

Men kleve het ding aan een metalen lineaal.

attachment.jpg

Dan vastklemmen. Hier moest later nog een tweede lineaal bij tussen, zodat de strook over de volle breedte geklemd zit.

attachment.jpg

Hier zijn de stukken rechtgemaakt, want ze krommen zich wat bij het losmaken omdat ik er langs heb moeten ritsen met een houtblokje om ze helemaal 90 graden te plooien.

attachment.jpg

En hier zie je de kwestie in beeld, bovenaan in de inzet een Mk.IV en daaronder een Mk.III. Bij de Mk.IV is er gelast en is de eerste, korte steun gebogen. Bij de Mk.III is er geschroefd en is er ook een onderbreking in de rail te zien. Wel zijn in beide gevallen de steuntjes qua dikte beter te vergelijken met het PE-onderdeel dan met de kit. Kan ik dit nu gebruiken of lat ik alles beter zitten, want het zal niet eenvoudig zijn om de rail nu los te snijden van de sponson.

attachment.jpg

Er is nog een onnauwkeurigheid aan de kit, de sprocket ziet er aan de binnenkant helemaal fout uit. Dit zie je wel alleen aan de achterkant en door de gaatjes in de tracklinks. De foto is van Inside The Armour, dat sprocket-kamwielen heeft gemaakt van resin met een PE velg ertussen. Die zou ik kunnen namaken maar dan moet er vanalles uiteengehaald worden en gaan die wielen ook verzwakt worden. Lastige keuze, want ik wil het natuurlijk wel zo correct mogelijk doen.
 
Dit is geen gemakkelijke keuze die je moet maken Steve als je natuurlijk historische correct wil werken vermoed ik dat je geen andere keuze zal hebben.
Als je de andere keuze neemt gaat het dan veel opvallen dat het geen 100% correct zal zijn...
 
Ik kan maar één ding zeggen; verbluffend.

Grtz Bart.
 
Heel mooi werk Steven. Persoonlijk denk ik niet dat het zal opvallen als er eventueel een foutje zou zitten in de steunen; de aandacht zal meer getrokken worden naar het geheel van de tank dan naar iets wat grotendeels verborgen zit. Maar ik begrijp het maar al te goed als je zegt dat je historisch correct wil zijn; zit altijd met hetzelfde probleem.
 
Bedankt. Met de steunen ben ik nog bezig, maar de aandrijfwielen zijn al aangepast. Ik heb de diameter overgezet op tape, dat dor zeven gedeeld, na het opplakken op de sprocket in elke hoek een gaatje geboord, dat verder uitgehaald met een frees en een mes en uiteindelijk heb ik er nog Tamiya Extra Thin over gedaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik heb uit het PE van een Griffon set vier plaatjes gescratcht die ik kon gebruiken om tussen de rails van Voyager in te zetten, waardoor het beter voor een Mk.IV kon doorgaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zal wel de rails van de kit moeten weghalen. Ik heb ook de bouten die nog in dat fret hingen goed kunnen gebruiken.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je, Danny. Nu de hull afwerken. Hier is er een dryfit van de upper hull plate en de resinkoepel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Spijtig dat AFV helemaal niks aan de binnenkant gedaan heeft, zelfs niet de firewall voor de motor of de meedraaiende trommel voor de bemanning in de koepel. Ik heb een volledige tankbemanning dus zullen er veel kijkgaatjes open blijven. Een set voor de binnenkant kost 65 euro en bevat ook onbruikbare stkken voor een ander tankkanon, ofwel een ondoenlijke klus uitvoeren om alles te scratchen aan de hand van driedimensionale tekeningen.
 
Misschien een ideetje voor de ondergrond: een tweede Churchill-tank.

Graye-sur Mer was in Mike sector of Juno beach. Defences on this sector were formidable with an extensive amount of barbed wire and mines. The proposed exit from the beach ran through marshy ground which had been flooded by damming the stream which flowed through it. The exit road crossed the stream at a small culvert which had been heavily cratered forming a 63ft gap. A large tank trap, 16 ft wide and 9 ft deep, had been dug in the centre of the exit (...) Not realising the size of the culvert crater Captain Hewitt ordered up a fascine tank to fill it (...) (The driver, George Dunn) stopped the tracks but the tank fell, the daylight through the visor was cut off and the vehicle stopped. Water poured on top of him but somebody pulled him out and laid him on the turret which was only just above the water (...) A bridge was laid to rest on the tank and more fascines dumped into the water ahead (...) Six tanks had crossed the bridge when it started to slide off the sunken AVRE. Traffic was then stopped whilst the bridge was secured. Four more tanks got across until a Sherman became bogged.

http://www.normandy1944.org.uk/graye.htm

Ik zou dan de koepel die ik niet gebruik voor dit model, doen verzinken in een krater en half bedekken met fascines. Daarop legt de brugleggende tank dan een SBG.
 
Bedankt, Mr. Artex. Ik ben wel eerst begonnen om de binnenkant uit te werken, want de luiken zullen open geplaatst kunnen worden.

attachment.jpg

Een foto in het boek van Haynes toont hoe een gerestaureerde firewall eruitzag.

attachment.jpg

Een technische tekening toont dat hier deurtjes over moesten gelegd worden.

attachment.jpg

Dit is een luchtfoto van de feiten zoals die zich in Graye-Sur-Mer afgespeeld hebben. Vooraan de colonne, aan de Tank Trap, zie je de Churchill SBG die de weg M2 naar het binnenland probeert vrij te maken.
 
Als ik het goed begrijp ga je het interieur volledig zelf maken dan wordt het echt interessant 😎😎. ..
 
Sterk onder de indruk van je scratchwerk Steven.

Wat die Churchill AVRE in Graye-sur-Mer betreft, ja, die staat daar nu als monument op het einde van de weg. Sedert enkele jaren is er (eindelijk) een grote parking bijgekomen en kan men via een gemakkelijk pad te voet naar de bunkers die de Canadezen veroverd hebben. Ook het Centre Juno Beach, zeg maar het Canadees museum is niet veraf. Heel mooi museum trouwens die de rol van de Canadezen tijdens WO2 beschrijft. Zij hebben ook een geleid bezoek aan de bunkerstellingen.
 
Man,man...met veel respect voor je bouwkunsten volg ik dit topic,één en al bewondering voor wat je hier laat zien Steven!!

Grtz yves,
 
Bedankt voor de interesse, het is een zoektocht naar informatie om al die inwendige stukjes te reconstrueren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Luchtfilters van vrachtwagenschokdempers en sprue-bochten. De firewall blijft los tot ik vind hoe ik de hull moet volstouwen voor een Petard-tank.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het platform voor de turretbemanning, gesneden uit metaalplaat en een rand van Bismarck-PE.

attachment.jpg

De hydraulica zitten er ook in. De bocht maakt plaats vrij voor de voedingsconnector van de koepel. Hier zul je nog weinig van zien nadat die metalen schijf er op komt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan