Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag nog flink wat zitten priegelen met de ezelshoofden, ze zijn nu allebei klaar. Maar, omdat ik ze in een zachte houtsoort heb gemaakt, zijn er bij het zagen van de gaatjes en het monteren van de ogen, telkens stukjes afgebroken boos Ik heb alles terug aan elkaar kunnen lijmen met houtlijm en CA, maar het is te hopen dat het sterk genoeg gaat zijn om de masten vast te houden, en om de touwtjes strak te trekken. Duimen dat het gaat lukken.
Als ze niet sterk genoeg zijn, moet ik de ezelshoofden in een hardere houtsoort opnieuw maken, vind ik niet erg, maar het kost weer een paar uur tijd. De oogjes zijn van koperdraad gemaakt, dit heb ik rond een boortje gedraaid, uiteinden afgeknipt, en met een plakbektang de ringen plat gemaakt.

Heb er een muntje bijgelegd om een idee van de schaal te geven :







Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er heel goed uit Pascal, zeker op die schaal. En als het zo een zacht hout is denk ik dat de delen die gelijmd zijn niet zwakker gaan zijn dan de rest.
Om het geheel sterker te maken kan je eventueel verdunde houtlijm (met water) op de houtjes borstelen en omdat de verdunde lijm dan in het hout trekt en dan uithard zal het normaal gezien iets sterker moeten worden.
Dit is wat ik zou doen maar er komen misschien nog betere tips hoor.
 
Jou werk ziet er goed uit hoor. Wordt heel mooi zo. Hetgeen ik heb beschreven over de verftechniek, kun je natuurlijk ook zo met wit doen. Dan krijg je een soort van whitewasch op het hout. Zoals je ook wel eens met de meubelen ziet. Dan blijf je de houtnerf goed zien.

Verder is het erg leuk dat je die info er nu bij hebt. Is ook leuk om te lezen zo, die geschiedenis. Het is nu de keuze aan jou welke versie je volgens de geschiedenis wilt gaan uitvoeren. Dus het is nu een kwestie van keizen, en je daar tot het einde van de bouw aan houden. :k
 
Om baslahout sterker te maken heb ik ooit eens een tip gekregen (in een winkel) om secondenlijm op het hout aan te brengen.Trekt er diep in en maakt het stevig.

Werd gebruikt bij het maken van vliegtuigen.
 
Even over een puntje heen gelezen, het brokkelen van het hout.

Wat heb je voor hout gebruikt? Grenen of iets dergelijks? Dan is de houtrichting een oorzaak ervan, maar ook de hardheid. Het kan wel gebruikt worden maar dan moet je heel voorzichtig aan het werk gaan.

Als je deze in een houtlook wilt laten, wat ik denk, is lijm geenoptie. Dit laat het hout niets meer opnemen en sluit volledig af. Hierdoor krijg je wanneer je het schilderd een strakke laag die geen houtnerf meer achter laat. En dat is zonde. Dan kun je net zo goed de metalen onderdelen gebruiken.

Mijn optie is idd, van linden/beuken of van hardhout de ezelshoofden te maken. Ik snap dat je het zonde vind van het werk, maar als eerste proberen af te maken waar je mee bezig bent. Ik denk gezien jou geduld en preciesie in het werk dat het wel goed gaat komen.

Verf en lak maakt het ook allemaal steviger. Hierdoor heb je natuurlijk ook minder last van breuk, en natuurlijk zul je de ezelshoofden straks gaan lijmen. Die lijm houd ook alles bijelkaar. Goed lijmen is een vak appart, maar dat kun jij zeker wel.
 
Hey Luc & Rik, bedankt voor de reacties en tips cute
Ik heb de blokjes met wat verdunde houtlijm ingestreken, na de verftest kan ik dan zien of de houtnerf nog zichtbaar blijft. Ben voor de zekerheid gestart met 2 reserve ezelshoofden te maken uit een andere houtsoort. Het hout is donkerbruin van kleur, geen idee wat het is, zal er straks een foto van plaatsen.
Het is wel wat extra werk, maar ook een goede oefening. En oefening baart kunst hé :k

Groeten, Pascal
 
Het verhogen van het eerste dekhuisje is gelukt cute Het blokje is bekleed met latjes en gebeitst. Als het op het dek wordt geplaatst komt het lijstje er terug rond. Hier zien jullie hoe het er nu uitziet als het gemonteerd is in de stuurhut :





Ben heel blij dat het gelukt is, het ziet er een stuk beter uit.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Strak gemaakt.Je gaat steeds beter werk verzetten,Pascal.Erg leuk en goed om te zien.

Ron.
 
Mooi hoor, je hebt het zeer goed hersteld.

Applaus

En nu verder met de bouw. :D
 
Bedankt voor de leuke reacties cute

Er komt nog een ronde reling (is een kant en klare ring, in het zelfde materiaal als de bank) op de stuurhut, maar helaas is de binnendiameter te groot boos Ik ga proberen om er aan de binnenkant een latje in te lijmen, zodat het netjes aansluit op de bovenkant van de stuurhut. En dan .... zijn alle dekhuisjes klaar cute
Groeten, Pascal
 
Ja, ik denk dat ik het schilderen van de romp nu wel lang genoeg heb uitgesteld cute Ga dus proberen om het onderwaterschip : OF met kopertape te bekleden, OF met koperen plaatjes OF schilderen in het rood met een witte waterlijn.
Wat uiteindelijk zal worden, hangt af van het resultaat van de "koper-experimenten".

De romp is bijna klaar om geschilderd te worden, enkel nog een paar kleine plekjes plamuren, en dan kan de definitieve grondlaag erop, en kan ik beginnen met polijsten.

Het lijkt alsof het schip stilaan klaar geraakt, maar ik denk dat ik nog niet eens in de helft zit. Gelukkig maar, ik zou het jammer vinden als het werk nu al gedaan was, het is veel te leuk cute

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal

Ik heb onlangs op een filmpje van youtube over een modelboot gezien die onderaan geverft was met verf met echte koper erin verwerkt. Het slaat zelfs groen uit na varen in zout water dus er zit zeker koper in. Het ziet er ook zeer realistisch uit maar het filmpje was wel niet van super kwaliteit.

Ik kan het wel eens proberen terug op te zoeken voor jou als je er interesse in hebt. Het gaat over een boot die ik ooit eens wil bouwen als ik wat meer ervaring heb :D

Ik weet wel niet waar je zo een verf kan vinden.
 
Bedankt voor de tip Michel, als het niet lukt met de kopertape, kan ik altijd een koperverf proberen.

Vanmorgen is de kopertape aangekomen. Deze is heel erg dun, en het koper is erg kwetsbaar :



Uit een oude wekker heb ik wat tandwielen gehaald, die ga ik gebruiken om de "klinknagels" te simuleren. Ik heb het op een stukje plastic bevestigd, zodat ik met het tandwieltje over de tape kan rollen :



Op deze foto zie je het resultaat van de eerste test. De horizontale en verticale lijnen zijn gemaakt met een vulpotlood, de "gaatjes" met het tandwieltje. Ik ben een paar keer uitgeschoven, mijn zelfgemaakte gereedschap staat nog niet op punt :



Ik hoop dat ik nu niet te hoog heb gegrepen, het zal een heel moeilijke klus worden om het onderwaterschip met die materiaal netjes te bekleden.
Als er iemand informatie heeft over "koperen" rompen van 19e eeuwse zeilschepen, hoor ik het graag. Zo weet ik bijvoorbeeld niet of de plaatjes tegen elkaar lagen, of dat ze een overlapping hadden.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
De plaatjes zaten altijd overlappend op elkaar. Dus men begon bij de keil en werkte zo omhoog. Zo onstaat er dus dakpansgewijs een overlapping. De tandwiel maakt het wel mooi. Lijkt wel een radeer wieltje van het handwerken.

Ik zou de plaatjes los uittekenen. En dan eerst streepjes gaan trekken op jou model. Dit als geleide om de plaatjes op te lijmen. Dan plaatje voor plaatje oplijmen. Je moet op de boeg en naar de spiegel toe ook weer verjongen. Maar dat wijst zichzelf wel. Dat is niet moeilijk, omdat je de streejes al hebt staan.

Ook zijn ze als een metsel werkje half over elkaar gaan gelegd, in halfsteens verband zeg maar.
 
Hey Rik,

De kopertape plaatje per plaatje leggen zal heel moeilijk worden. De tape ik 0,2 mm dik, en de folie die op het zelfkleven gedeelte zit komt er moeilijk vanaf. Kan ik het ook in horizontale banen doen ? Dan heb ik bij elke baan een overlapping in de horizontale richting. Of moet dit ook in de vertical richting, moeten dus de plaatjes ook aan de zijkant overlappen ?
Op deze tekeningen van Mamoli staat het patroon van de plaatjes getekend, hierbij is gebruik gemaakt van stealers aan de achtersteven. Is misschien minder correct, maar het maakt het wel een stuk makkelijker.

Ik hoop dat het gaat lukken, dit is wel een heel moeilijke klus :s

Groeten, Pascal
 
Amai Pascal, wat een uitdaging dat je hier aangaat. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
 
Het geeft vaak een goed resultaat als je met banen werkt. Maar ik zou de banen wanneer er verjongd moet worden toch afknippen en dan de plaatjes zo maken dat deze wel netjes in een lijn passen, waarschijnlijk smaller maken.

Het voordeel is dat je op het oog kunt werken, en stealers werd nooit met koper aangebracht. Dit omdat het platen zijn.

Ik denk dat je dit zeker gaat lukken. :k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan