Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Thanks Droop :k

Heb vandaag weer wat zitten priegelen : ik heb het "draaiding" (als iemand weet hoe het heet, hoor ik het graag) gemonteerd waarmee men het anker ophaalt.
Hier moeten 6 "stokjes" (handvatten ?) in komen die niet in de kit zitten. Hoe kan ik zoiets duns uit hout maken ? Of is er een manier om ze uit een ander materiaal te maken ?

Verder ben ik bezig geweest met de stuurhut : het bankje op maat gesneden zodat het rond het dekhuisje past en steuntjes gemaakt waar het op komt te staan. Heb ook de tape rond de latjes afgehaald, zodat ik er een tweede laagje latjes kan omheen leggen, hierbij is wel een flinke naad ontstaan omdat de latjes enkel met lak aan elkaar hangen. Hopelijk kan ik dit oplossen met de tweede laag.

Vanavond of morgen volgen de foto's. Niet dat er veel te zien is, maar het verduidelijkt mijn tekst.

Groeten, Pascal
 
het anker ophaalt.

Is het een moderne, ankerlier.
Is het een oderwetse die horizontaal staat en als een paddenstoel er uitziet. Waar je stokjes in moet steken, een kaapstander.

Het is dus de tijd waar je in zit hoe de benaming is.

Maare. Waar blijven de plaatjes. :k
 
ik denk dat je de kaapstander bedoelt zo te lezen :D
maar plaatjes zouden misschien kunnen helpen
 
Hey Rik,

Het is een kaapstander cute Heb je een idee hoe ik die stokjes kan maken ?
Ben nog op het werk tot 20:00, foto's volgen vanavond B: Ik had ze eerder willen plaatsen, maar ze zijn nog niet "ge-upload", ze zijn ook nog niet gemaakt. Niet dat ik veel vergeet hoor, ik onthou gewoon minder wacko

Groeten, Pascal
 
De duwsteunen van een kaapstander zijn van oorsprong 6 tot 8 kantig. Ligt er een beetje aan in welke tijdsperiode je zit. Deze loopt dan uit in een rond handvat. Het deel dat je in de winch steekt is meestal vierkant. En steekt diagonaal in de winch. Dit is eigenlijk alleen maar na te bootsen op deze schaal in notenhout of perelaar enz. De nerf moet hiervoor kort en fijn zijn om goed in de juiste hoeken te krijgen.

Mijn advies is dan ook om te proberen om hier een 5 hoek van te maken, dan krijg je het effect van een meer hoek. Dus dat je meer een ronding hebt dan wanneer je een vierkant hebt.

Dan als je klaar bent netjes lakken. En in de winch steken bij gebruik, en los laten wanneer deze niet gebruikt wordt. Hier zie ik nog wel eens een fout in. Geen zeilen, is voor mij (persoonlijk) altijd los. Zeilen en volledig getuigd is ook los. Zeilen en half getuigd, dan kunnen ze in de winch gestoken worden. Dat het schip half getuigd is wil zeggen dat het schip kan varen maar ook dat het schip onder anker ligt. En in het laatste geval is het kaapstander gevuld.
 
Hey Rik,

Bedankt voor de uitleg cute
Ik wil het schip gaan maken met zeilen en getuigd, dus dan kan ik ze los laten. Liggen de duwsteunen dan op het dek ? Of in een soort van kist of zoiets ? Of laat je ze gewoon helemaal weg ?
Hoeken op de steunen maken zal heel moeilijk worden, ze hebben een diameter van minder dan 1 mm.

Nog een paar dagen priegelen met de dekhuis-toestanden, en dan kunnen we weer verder. Ik denk dat ik dan aan de masten ga beginnen.
Het schilderen van de romp wil ik dus nog even uitstellen, omdat ik nog altijd niet goed weet welke kleur ik voor het onderwaterschip ga gebruiken.

Groeten, Pascal
 
Dat zijn idd allemaal mogelijkheden. Kijk eens of je iets kan zien bij een 1 op 1 model. Ik dacht dat je daar best aardig wat foto's van had.

Daarbij kun je ze ook nog op het dek neerleggen. Dat gebeurt ook nog wel eens. Dan in een rondje om de kaapstander heen wijzend naar de kaapstander met de insteekpen.
 
Zoals beloofd : de foto's cute

Deze 2 zijn van de Kaapstander, dit vind ik een mooi onderdeeltje, ik heb enkel de 6 blokjes erin gelijmd en er een laagje beits opgezet :





Het 2de dekhuisje is af, het scratch gebouwde deurtje is geplaatst :





En dit is de zitbank van de stuurhut waar ik de steuntjes voor heb gemaakt :





En zo geraken de dekhuisjes langzaam maar zeker klaar.

Groeten, Pascal
 
Toch fijn he,dat werken met hout.Werkt erg verslavend.

Ron.
 
Ja Ron, het werkt inderdaad erg verslavend cute Ik krijg zo langzaam aan de indruk dat je met hout heel erg veel kan bouwen, als ik dan jouw Pershing bekijk zie ik wat voor ongelofelijke mogelijkheden er zijn. Het blijft een moeilijke maar leuke materie om mee te bouwen, en voor een eerste keer valt het best mee.
Ben heel benieuwd wat dat gaat geven met mijn 2de, 3de, en .... houtbouw-project.

Groeten, Pascal
 
Allereerst mijn complimenten over het dekhuisje. Dit ziet er veel beter uit zo. Die bank ook netjes gedaan.

Ben benieuwd naar het dek wat je gaat maken straks. :D
Als dat met dezelfde aandacht gebeurt komt dit er zeker heeeeeeel mooi uit te zien.
 
Bedankt Rik,

Het ronde latje van de bank, zat zo in de doos. Ik heb er enkel de uitsparing voor het dekhuisje in gemaakt. De steuntjes heb ik gemaakt van een 2 x 2 mm latje, volgens de BB moest het 4 x 4 mm zijn, maar dat vond ik te dik. Ik had ze op een lengte van 4 mm gemaakt (zoals beschreven in de BB), maar dan waren ze veel te hoog. Natuurlijk had ik dat pas gemerkt toen ze al gelijmd waren boos Heb toen - zoals 2 egeltjes :k - met een kniptang de steuntjes verkort naar 2 mm, en nu past de hoogte van de bank beter bij de stuurhut. Ik zal seffens wat foto's plaatsen van de bank in de stuurhut.

Voor ik aan het dek begin, ga ik zeker nog wat vragen stellen, want ik wil dat het dek er piekfijn gaat uitzien, anders is al het werk aan de dekhuisjes voor niks geweest.

Groeten, Pascal
 
De foto's :

De bank zoals ze aan het dekhuisje bevestigd wordt :



En deze 2 tonen de bank in de stuurhut. De bank en de steuntjes moeten nog een laagje beits krijgen :





Nu nog een tweede laag latjes rond de stuurhut en dan de opening aan de voorkant groter maken zodat het dekhuisje erin past. Tenslotte komt er nog een reling op de verticale latjes, en aan de achterzijde een gleuf voor de helmstok.

Groeten, Pascal
 
Haha, de plakband heeft er op gezeten hoor, heb ik verwijderd toen de lijm droog was (heb het enkel beneden aan de grondplaat gelijmd) en toen ik de binnenkant een laagje beits had gegeven. Voor de tweede laag ga ik het zelfde doen, en dan ook weer de tape - als 2 egeltjes :k - verwijderen. Komt wel goed, denk ik.

Groeten, Pascal
 
Ja Ron, het werkt inderdaad erg verslavend cute Ik krijg zo langzaam aan de indruk dat je met hout heel erg veel kan bouwen, als ik dan jouw Pershing bekijk zie ik wat voor ongelofelijke mogelijkheden er zijn. Het blijft een moeilijke maar leuke materie om mee te bouwen, en voor een eerste keer valt het best mee.
Ben heel benieuwd wat dat gaat geven met mijn 2de, 3de, en .... houtbouw-project.

Groeten, Pascal

Pascal,wat ik nu al zie in jouwn bouw is dat jij ons gaat laten zien,dat jij dit ook allemaal onder de knie gaat krijgen.Ik zie dit allemaal in jou terug cute.

Ron.
 
fijn te horen dat je het leuk vind ;)
en je maakt er ook prachtig werk van met een doorzettingsvermogen waar misschien velen (waaronder zeker ik) van kunnen leren

doe zo verder
 
Bedankt allemaal voor de leuke reacties cute

Vandaag zat het een beetje tegen. Het begon goed, 2de laag latjes rond de stuurhut aangebracht (deze keer helemaal zonder tape) bovenkant netjes gelijk geschuurd, dan doe je een dryfit met het 1ste dekhuisje en de stuurhut, en .... het dekhuisje komt veel te diep in het dek boos Als ik het zo moet monteren zit de stuurhut helemaal onder het dek en zie je niks van de mooie constructie.

Ik heb de BB nog eens nagelezen, en ik heb het exact gebouwd zoals beschreven. Dan kijk ik eens op de doos, en ja hoor : daar is het dekhuisje duidelijk hoger, waardoor het wél past. Foutje van Mamoli. Maar het dekhuisje is helemaal klaar, gebeits en al. Maar ik laat me hierdoor niet uit mijn lood slaan.
In plaats van het erg te vinden, is dit een nieuwe uitdaging. Ik ga het dekhuisje verhogen. Dus blokje gezaagd (moet nog een beetje aangepast worden), heel voorzichtig het lijstje aan de onderkant van het dekhuisje los gesneden en met een freesje van het dekhuisje verwijderd, en voila : we kunnen weer verder.

Op deze foto zie je hoe het er (dankzij het blokje) gaat uitzien :



Hier zie je dat het blokje dat bij de kit zat dus 5 mm te laag was gemaakt, met het zelfgemaakte blokje is het nu hoger :



Dit zijn de onderdelen bij elkaar, het dekhuisje is ontdaan van de lijm en stukken latjes, het lijstje heb ik kunnen redden en het blokje is bijna klaar :



Nu ga ik het blokje onder het dekhuisje lijmen, het met latjes bedekken, het lijstje opnieuw rond de onderkant, laagje beits erover, en dan zou het moeten lukken. Maar nu eerst maar eens gaan werken, want dat moet natuurlijk ook gebeuren.

Groeten , Pascal
 
Oei, dat is balen zeg, en dat ben ik toch niet gewend van Mamoli, om zo'n stomme fout te maken. Maar goed, ik zie dat je hier toch goed werk van hebt gemaakt en deze toch nog goed kunt herstellen. Zo te zien gaat het er gewoon heel goed uitzien zo. En ben dan ook zeker naar het resultaat benieuwd. Volgens mij gaat dit helemaal goed komen. En goed dat je je niet uit het lood hebt laten slaan door zo'n stomme fout.

Doe zo verder zou ik zo zeggen. :k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan