Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
WOW, alvast heel fel bedankt Rik cute
Laat maar weten wat je ervoor moet hebben.

Groeten

Pascal
 
Hey Dirk,

Bedankt voor het compliment. Ik moet zeggen dat de houtbouw mij heel erg bevalt. cute

Groeten

Pascal

Eenmaal begonnen met houtbouw is het moeilijk om te stoppen, het hout stof kruipt in je aderen en je bent verslaaft :D.

Het is mooi om dit te horen trouwens, je bent nu al zeer goed bezig, wat zal het zijn als je verder doet in het hout, mooi man, ik ben in alle geval zeer benieuwd naar het afloop van dit schip en natuurlijk wat uw eventuele volgende project zou zijn.

Als bouwers van houten kits hebben we het voordeel dat hier sommige ervaren bouwers zitten die ons helpen, ook in andere takken natuurlijk.
 
Hey Dirk,

Als volgend houtbouw-project wil ik de Mantua Arm 82 gaan bouwen.

arm82_781.jpg

Ik vind het een prachtig scheepje, lijkt me een flinke uitdaging. De romp moet beplankt worden met platen en niet met latjes. En zoals je kan zien wordt hij gelakt en niet geschilderd, dus geen mogelijkheid om foutjes te camoufleren.
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar zeiljachten (Brittania, Blue Nose, Puritan) én vissersboten zoals de Arm 82.

Ik wil heel graag een goed houtbouwer worden, maar ik moet nog heel veel leren en oefenen. Vooral in het opmeten van een romp en het verjongen. Maar dankzij de fantastische hulp van enkele hele goede houtbouwers, zal het wel gaan lukken cute

Groeten

Pascal
 
Ik wil heel graag een goed houtbouwer worden, maar ik moet nog heel veel leren en oefenen. Vooral in het opmeten van een romp en het verjongen. Maar dankzij de fantastische hulp van enkele hele goede houtbouwers, zal het wel gaan lukken

Ik zou ook heel graag een goed houtbouwer worden, maar Rome is niet gebouwd in 1 dag :D, dus we moeten geduld hebben en veel oefenen en inderdaad veel naar de wijze raad luisteren van sommige gevorderde mensen.
 
Als je goed kijkt naar de arm 82 dan zie je dat deze anders is gebouwd dan de inhoud van de doos geeft. Jammer is dat. Dit omdat je met de inhoud van de doos dat resultaat niet kunt halen. Hoe ervaren je ook bent. Dit is andere houtkeuze en dat is gemakkelijker werken. Dat heeft te maken ben de buigbaarheid van het hout.
 
Hey Rik,

Even wat vraagjes over de Arm 82 : denk je dat de boot op de foto met latjes gemaakt is i.p.v. met triplex platen ? Denk je dat het mogelijk is om eerst die triplex platen aan te brengen, en daar een tweede beplanking met latjes op te zetten ?

Groeten

Pascal
 
Je hebt het goed gezien Pascal. Dat is wat ik opmaak uit de foto. Wat je zou kunnen doen is idd een tweede beplanking er op aanbrengen maar ik denk dat het hier op de foto uit slechts een enkele beplanking gaat. Deze is dan ook zeer goed afgeschuind en ook zeer strak gelegd. Dit is dus door iemand gedaan die wist waar hij het over heeft :D
 
Ja, zeker als je ziet hoe weinig spanten er zijn. Lijkt me erg moeilijk om met zo weinig spanten een strakke beplanking te leggen.
Ik ga nu nog wat schuren aan de America, over ongeveer een uur plaats ik een update.

Groeten

Pascal
 
Nog zo laat aan het schuren?
Je wil zo snel mogelijk aan de ARM 82 beginnen zeker? ;P
 
OK, belofte maak schuld cute

Tijd voor een update, ben aan het plamuren / schuren. Dit is het resultaat tot nu toe :

IMAG0477.jpg

IMAG0478.jpg

De spiegel is bijna klaar, ik hoop dat de vorm juist is :

IMAG0476.jpg

IMAG0475.jpg

En de boeg begint langzaam maar zeker scherp te worden :

IMAG0479.jpg

Dat was het weer, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groeten

Pascal
 
ApplausApplausApplausApplaus

Heel netjes hoor, en dat voor de eerste keer.

Ook nog even proberen om de kiel en de achtersteven iets dunner te krijgen, daarna wel zorgen dat je er even een schuublokje onder haalt dan is de kiel aan onderste kant totaal recht en niet rond. Dat hoort niet.
 
Hey Rik,

Ik begrijp je niet helemaal : de kiel dunner maken over de hele lengte ?, zidat die aan de onderkant een spits krijgt ? Aan de achtersteven komt nog het roer, dat is nu even dik als de achterkant van de kiel, dus moet de "achterkant" spits uitlopen en het roer ook ?

En als laatste : kan ik nu een grondlaag aanbrengen, als de laatste latjes rond het roer gelegd zijn ?

En bedankt voor het compliment cute

Groeten

Pascal
 
Even een plaatje erbij gepakt en daar even in zitten kleuren.

1_pascal.jpg

Wat wij zien is dat ik daar twee lijnen in gezet heb, een groene en een rode. De rode geeft de steven aan. Hier komt het roer aan. Ik zie dan ook de groene kleur, die geeft jou beplanking aan. Die zou je tot de helft ongeveer terug kunnen schuren, dit om dit nog wat spitser te krijgen. Dan moeten we dit wel vlak houden, dus over de gehele lengt dus vanaf de hak naar de kiel toe, het geheel even met een schuurblokje valk schuren, denk maar aan het slijpen van schaatsen. De kiel mag niet rond zijn maar heeft een hoek die vlak is.
 
Bedankt Rik,

Nu begrijp ik het. Moet het roer dan ook dunner worden ? Anders gaat dit breder zijn dan de steven ? Om het roer te laten draaien moet het toch rond zijn waar het tegen de steven komt ?
Het roer is nu vierkant aan de zijde die tegen de kiel komt, en ook aan de achterzijde. Volgens de BB van Mamoli blijft dit zo. Volgens de BB van BlueJacket moet de "kielkant" rond zijn om te kunnen draaien, je lijmt dus een rondhoutje tegen het roer en zorgt ervoor dat dit in dezelde lijn loopt als de scharnieren. Aan de achterzijde zou het roer "taps" moeten uitlopen.
Denk je dat ik het zo kan maken ?

Veel vragen weer hé :\

Groeten

Pascal
 
Van origine hoort een roer vlak te zijn, dus niet taps, maar het ronde weer wel. Dit idd om het roer te laten draaien. Maar normaal bij een echt schip ziet dit ook anders gemonteerd, en komt het roer dus ook niet niet tegen de steven aan. En heeft het ook nodig om rond te zijn, echter jij gaat scharnieren gebruiken die al een grote tussenruimte gaan geven, dit is niet erg omdat het hier wel om een model gaat. Dit is toch vaak voor het uiterlijk voldoende.

Wel jou scharniertjes even passen op de romp. Dan weet je of ze wel groot genoeg zijn in dikte, of anders zelf maken. van messing strip. Dit is vrij eenvoudig te doen.
 
Hey Rik, je kan gedachten lezen :D. Ik was net de scharniertjes aan het passen, en die zijn niet breed genoeg. Ze schuiven niet over de kiel en niet over het roer. Dus dat wordt aanpassen of nieuwe maken, gelukkig heb ik messing plaat liggen.
Het roer moet flink bewerkt worden :

IMAG0465.jpg

De drie "gaatjes" worden nog netjes bijgevijld, aan de boven kant wil ik de linker zijde op de foto wegschuren tot aan het bovenste gaatje, vervangen door een rondhout, en dan helemaal laten doorlopen naar boven tot ik het aan de helmstok kan vastmaken. (hoe je de helmstok moet monteren staat niet beschreven in de Mamoli handleiding :\)
En dan zou ik de achterkant van het roer een beetje willen rond maken zoals je op deze foto kunt zien :

picture.php


Er staat me nog wat te wachten met dit scheepje cute

Groeten

Pascal
 
Ze schuiven niet over de kiel en niet over het roer. Dus dat wordt aanpassen of nieuwe maken, gelukkig heb ik messing plaat liggen.
De reden daarvan is dat je bij het afschuinenen van de kiel niet ver genoeg hebt afgeschuind tot het scherp genoeg is. Waarschijnlijk moest dat een messcherp afgeschuinde steven worden. En dat was niet voorzien. Daarvoor moet je het model in handen hebben en zo vooruit kunnen denken. Dat is vanuit hier heel lastig beoordelen. Je kunt deze leer iig wel meenemen naar jou volgende kit. Zoals ik al wel eens schreef. Ik bouw zelf wel eens beginnerskitjes. Die zijn echt niet makkelijker als je de afwerkingslat hoger legt. Dat is nu precies wat jij tegenkomt. Op de foto staat een model van een ervaren bouwer. Die heeft dit schipt gebouwd met veel kennis. Dan is het niet moeilijk om dit soort zaken van te voren te voorzien. Wat jij nu het beste kunt doen is idd. De huidlatten tot de helft afschuren en dan daarna de scharnieren opnieuw opmaat meken. Tzt. Zal ik jou daar de nodige info over geven. Maar nu zo voor het slapen gaan is dat best veel typsel werk. Heb je een soldeerbout. Dan maakt het al een heel stuk gemakkelijker. :D Een kleintje is al genoeg, zo´ goedkopie van de hema of de 5 euri bak is al genoeg.
 
Pascal,de spiegel loopt die niet door in de kit?.
Dus de rompbeplanking.Ik vraag dat omdat ik zie dat je hier verder bent gegaan met andere latjes ipv ze doortrekken.Of is de buighoek te groot hiervoor?.

Ron.
 
Mooie romp Pascal. Je hebt weinig plamuur nodig en dit zegt zeer veel!

Ik vroeg me net hetzelfde af als homeghost. Het lijkt me logischer dat de huidplanken hadden doorgelopen tot achteraan.

Doe zo verdercute
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan