Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Ron & Michel,

Ik heb voor de beplanking van de spiegel de bouwinstructie van Mamoli gevolgd. Daarin staat dat je moet beplanken tot aan het laatste spant, en dan moet de spiegel met aparte latjes onder een hoek beplankt worden. Zie deze foto, tekening 5,6 en 8.
IMAG0390.jpg

Maar, omdat het niet mogelijk was om onder die hoek met rechte latjes te beplanken, ben ik op mijn gevoel afgegaan, én heb ik het voorbeeld van de foto's op de doos gevolgd. Op tekeningen zie je dat er een groot verschil is tussen tekening 5 en 6, de latjes zouden op die manier over de romplatjes heen lopen !!?? Ik vraag mij af hoe je dat dan nog mooi gelijk kan schuren.
Ik heb besloten om de lijn die de romplatjes volgen door te trekken tot en met de spiegel, is misschien niet 100 % correct, maar de lijn van de romp blijft er mooi door bewaard. Het voordeel is dat mijn spiegel-constructie nu heel erg lijkt op de America die op de doos staat, en die is gebouwd door een heel goede houtbouwer. Volgens mij slaat Mamoli hier de bal toch flink mis, als ik hun tekening had willen volgen, moest ik de hele achtersteven én de achterkant van het dek afzagen om die hoek te krijgen.

Pas als de romp helemaal klaar is, geschilderd en van de adelaar voorzien is, zullen we weten hoe het er gaat uitzien. Dus duimen maar.

Groeten

Pascal
 
we duimen allemaal :D
maar waarom zouden die latjes niet zo kunnen volgen zoals op het plan? volgens mij is dat best mogelijk :D

en Mamoli heeft ook een beetje afgedaan bij mij. die kit van mij is de helft waard wat ik ervoor betaald heb :s de helft van het hout zit er niet in!!
 
Hey Siemen,

maar waarom zouden die latjes niet zo kunnen volgen zoals op het plan?

Als je kijkt naar tekening 5 en 6 (ze zijn wel niet helemaal dezelfde schaal,maar je kan het toch goed zien). Op tekening 5 zie je dat de romplatjes eindigen daar waar de spiegel begint. Als je nu naar tekening 6 kijkt zie je dat de spiegel-latjes veel lager op de steven zitten dan de romplatjes op tekening 5. Als ik het zo had willen doen, moest ik een hele hoop afbreken en verbouwen : de romplatjes een centimeter of 5 vanaf de spiegel verwijderen, de laatste 3 spanten aan de onderkant verhogen, latjes opnieuw aanbrengen, nieuwe grotere blokken zelf maken voor de spiegel, en daar de latjes om aanbrengen.
Ik had een stukje hard karton genomen, en dat gesneden in de vorm van de spiegel. Als ik het dan tegen de romp hield, pastte het dus van geen kanten. Het leek erop alsof de romp aan de spiegel onder een hoek was afgehakt :((
Dat lijkt echt nergens op, een duitster heeft op een andere site de America op die manier gebouwd, en de spiegel ziet er niet uit.
Persoonlijk vind ik dat de spiegel zoals ik hem nu heb gemaakt, erg lijkt op de 1815 America, en minder op de moderne replica's. De spiegel lijkt nu een beetje op spiegels zoals je op scheepjes zoals de Blue Nose ziet, en dat waren toch ook zeiljachten uit dezelfe periode.

Het kan natuurlijk altijd beter. Had ik de BB van BlueJacket vroeger aangekregen, dan had ik de spiegel heel anders gefabriekt. Ik zal straks of morgen eens een foto plaatsen van die constructie uit de BB.

Groeten

Pascal
 
oh daarom dus :D sorry dat ik het niet zag :oops:

zo zie je maar dat er veel fouten zitten in dozen van fabrikanten, ook de mijne. tja Pascal, dan zul je met scratch moeten beginnen :D
 
Standaard
Hey Ron & Michel,

Ik heb voor de beplanking van de spiegel de bouwinstructie van Mamoli gevolgd. Daarin staat dat je moet beplanken tot aan het laatste spant, en dan moet de spiegel met aparte latjes onder een hoek beplankt worden. Zie deze foto, tekening 5,6 en 8.


Maar, omdat het niet mogelijk was om onder die hoek met rechte latjes te beplanken, ben ik op mijn gevoel afgegaan, én heb ik het voorbeeld van de foto's op de doos gevolgd. Op tekeningen zie je dat er een groot verschil is tussen tekening 5 en 6, de latjes zouden op die manier over de romplatjes heen lopen !!??
\

Hmmm, even een kleine correctie, de tekeningen geven het allemaal wel goed aan. Er staat een lijn in tekening nr 6 die geeft niet aan dat het hout over de huidlatjes heen moeten die van de spiegel afkomen. Die geeft alleen aan dat je de huidlatjes daar tegen de andere huidlatjes moet aanlijmen. Je ziet in de tekening nr 5 dan ook duidelijk de kopse kanten van het hout getekend staan. Dit suggereerd dus ook dat de latjes tegenalkaar en niet overelkaar heen gelijmd moeten worden. Zo krijg je dus als het waren een naad. Dit hebben ze zo gedaan omdat het verjongen anders nog een stap moeilijker zou zijn dat dat het al zou zijn. Je moet dan helemaal 3 d gaan kijken en zelfs misschien wel 4d. Omdat er na de bolling ook nog een holling komt te zitten. En ik verzeker je dat dat niet meevalt.

@ Siemen, wat mis je dan ik jou kit.
 
ik mis bijna de helft van hout, er is veel te weinig mee gegeven en nog een paar iets minder belangrijke dingen
 
Je hebt het volgens mij gedaan zoals op fig nr.6 Pascal. Dus de latjes tegen elkaar aan de laatste spant.
Ik ken nu niks van schepen (echt waar :D) dus ik weet niet hoe het in het echt moet maar zoals je het gedaan hebt lijkt me goed. En zoals Rik zei was het verjongen dan waarschijnlijk heel moeilijk.

Ik denk ook dat in elke houtbouw kit er zaken zijn die je wat moet veranderen enz.. welk merk dan ook. Dit hoort er nu eenmaal bij.
 
Bedankt voor de reacties allemaal cute

Om het verhaal over de spiegel af te sluiten : op deze tekening kan je zien hoe de spiegel er volgens BlueJacket zou moeten uitzien :

1_IMAG0480.jpg

Bron : BlueJacket

Als ik dit had willen doen met mijn kit, had ik van in het begin wat aanpassingen moeten doen, maar daar is het nu te laat voor.
De spiegel van mijn scheepje ziet er anders uit, maar ik vind het persoonlijk wel geslaagd. Zal best wel mooi zijn in zijn zwarte verf.

Het roer zou ik zoals op de tekening willen maken :

1_IMAG0481.jpg

Bron : BlueJacket

Hiervoor zal ik wel de steven moeten frezen zodat ik die "recess" erin krijg, maar ik denk dat dat wel zal lukken. Ik weet niet of het correct is op die manier, maar het ziet er op de tekening, én op de foto's mooi uit.

Groeten

Pascal
 
Pascal ik denk dat dit jou best zal gaan lukken, even een tip. Als je gaat snijden om het scharnier in het hout te laten vallen, dan eerst het scharnier iets open buigen onder verwarmde toestand, is dus heet. Anders breekt het. Dan deze op het roer leggen waarna je het kun nasnijden. Dus dan gebruik je het scharnier om het mes te gelijden. Dan het scharnier er in leggen, je zult zien dat je dan bijna pas bent. Maar het scharnier gaat er gemakkelijk in. Dat geeft niets. Gewoon lijmen en met een schuurpapiertje even over het hout heen gaan, dit vult het kleine kiertje op en geeft een hele mooie afwerking. Die stof mengt zich met de lijm en heeft de zelfde kleur dus als het hout. cute
 
Vandaag een laagje primer op de romp gespoten. Toen de verf nog nat was, zag het er allemaal redelijk glad uit, maar eenmaal droog zie ik dat de "haartjes" van het hout omhoog zijn gaan staan. Het is enkel nog glad op de plaatsen waar ik plamuur heb aangebracht.
Komt dit door het hout ? (dit hout was niet voorzien om te schilderen, omdat het voor de eerste beplanking moest dienen). Achteraf gezien had ik beter eerst een laag porieënvuller aangebracht :((
Kan ik dit nog oplossen door opnieuw te plamuren (met lakplamuur) schuren, opnieuw primen enz. ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
He, he, he, dat is de reden waarom je altijd een primer moet gebruiken. Dit is heel normaal. Dat hoort erbij. Nu netjes glad schuren en nog een keer primer er over spuiten, dit een keer of 2 a 3 doen. Dan netjes glad schuren en kijken waar je oneffenheden hebt. Dit kan dan met plamuur bijgewerkt worden. En dan weer een primerlaag erover.

De primer is in het hout getrokken. Daaardoor gaan de vezels van het hout omhoog staan. Dit is met een fijn schuurpapier weg te schuren. Echt dit is altijd zo. Dit gebeurt ook als je hout blank laat en lakt. Ook dan moet je schuren en nog een paar keer herhalen. :D
 
Oeffff, ik dacht al dat ik iets fout had gedaan.

Tussen het drogen van de primer, wil ik al wat voorbereidend werk aan het dek doen. Volgens de BB moet je eerst het dek leggen, dan komt er een latje als rand overheen, en dan moet er aan de binnenkant van de verschansing om de centimeter een verticaal latje gelijmd worden. Die verticale latjes en de verschansing moeten dan wit geschilderd worden.
Dat lijkt me een heel moeilijke klus : het dek is dan gelijmd en geschraapt en dan moet je dat gaan afplakken, én telkens een uitsparing voorzien in de tape, daar waar het verticale latje zit.
DUS : gaan we iets anders proberen :D Omdat ik maar 1 beplanking heb gebruikt is de verschansing maar 1 mm dik en erg kwetsbaar. Daarom wil ik aan de binnenkant van de verschansing nog een laag latjes aanbrengen. Deze worden eerst in vorm gebogen, dan aan elkaar gelijmd, voorzien van de verticale latjes, en dan wit geverfd. Als het dek dan klaar is, kan ik (hopelijk) de kant en klare binnenkant aan de verschansing lijmen, en moet ik nergens afplakken. En dan is verschansing 2 mm en dus steviger.

Mooie theorie, in de loop van de komende weken zal ik weten of het ook gelukt is.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ja,dat heb ik ook met porienvuller.Inderdaad is het normaal dat dan de haartjes van het hout rechtop gaan staan.Zoals Rik aangaf,lekker schuren,dan gaat dit weer mooi glad worden.

Ik denk wel dat je deze handeling enkele keren zult moeten herhalen.

Ron.
 
Oeffff, ik dacht al dat ik iets fout had gedaan.


DUS : gaan we iets anders proberen :D Omdat ik maar ik beplanking heb gebruikt is de verschansing maar 1 mm dik en erg kwetsbaar. Daarom wil ik aan de binnenkant van de verschansing nog een laag latjes aanbrengen. Deze worden eerst in vorm gebogen, dan aan elkaar gelijmd, voorzien van de verticale latjes, en dan wit geverfd. Als het dek dan klaar is, kan ik (hopelijk) de kant en klare binnenkant aan de verschansing lijmen, en moet ik nergens afplakken. En dan is verschansing 2 mm en dus steviger.

Ik denk dat de uitvoering van dit idee toch wat moeilijker zal blijken dan de theorie doet vermoeden.
Mag ik even een alternatief voorstellen ? Een combinatie van wat jij net hebt bedacht met iets wat ik reeds gezien heb voor een (afneembaar) dek.
Het lijkt mij onmogelijk om de "binnenverschansing" perfect passend te maken als ofzonderlijk "model", waarom niet niet "los" maken op de plaats waar het hoort te zitten.
Mijn idee (nu ja, geinspireerd door) zou zijn om de binnenwand van je huidige verschansing af te plakken met Tamyia Masking tape (papier afplankband dus), en daar effectief de binnenverschansing tegen bouwen zoals je in gedachten had. Dit nu voldoende lang laten drogen zodat het hout in model blijft, en daarna zou je zonder veel moeite het terug uit moeten kunnen nemen, dit omdat deze Maskingtape een nogal gladde, was-achtige oppervlak heeft, waardoor de houtlijm niet sterk zal hechten.
De tape zelf zal ook makkellijk van je originele verschansing te verwijderen zijn, daar is ze tenslotte voor gemaakt.
 
Bedankt voor jullie reacties cute

Homeghost schreef :
Ja,dat heb ik ook met porienvuller.Inderdaad is het normaal dat dan de haartjes van het hout rechtop gaan staan.Zoals Rik aangaf,lekker schuren,dan gaat dit weer mooi glad worden.

Ik denk wel dat je deze handeling enkele keren zult moeten herhalen.
µ

Hey Ron, vind ik leuk :D Hoe meer tijd en moeite ik neem met het schuren en plamuren, hoe gladder de romp er gaat uitzien :D

@ dancooper : dat ik een heel goed idee, bespaart een hoop meetwerk omdat ik dan de binnenlaag rechtstreeks op zijn plaats kan bouwen. Dan eruit nemen, schilderen en vastlijmen.

Heel erg bedankt voor de hulp cute

Groeten

Pascal
 
Heu, ??? wacko

Pascal kun je eens een foto maken van jou probleemsituatie, volgens mij gaan jullie nu best wel een beetje de verkeerde kant op. Dan wil ik daar wel een antwoord op geven maar zie liever even de situatie voor mij. cute Om zo een goed antwoord te kunnen maken.
 
Hey Rik,

Misschien dat ik het met deze foto kan uitleggen :

picture.php


Je ziet dat de binnenkant van de verschansing wit is, hier zijn verticale "balkjes" geplaatst met een tussenafstand van 1 cm. Deze balkjes moeten geplaatst worden na dat het dek gemonteerd is. Dus als ik het wit wil gaan schilderen moet ik het dek afplakken. Ik was al van plan om latjes aan de binnenkant tegen de verschansing te monteren, om de verschansing wat sterker te maken, én om het aan de binnenkant wat netter af te werken.

Dus de bedoeling is (na het plaatsen van het dek), 3 latjes aan de voorkant en 2 aan de achterkant (vanwege de verspringing in het dek) op maat te snijden, aan elkaar te bevestigen zodat ze juist even hoog zijn als de verschansing (de latjes zijn dezelfde breedte als de buitenste) en daar die balkjes op lijmen, het geheel wit schilderen, en dan tegen de verschansing lijmen. Als het lukt, geeft dat een heel strakke lijn tussen de dekkleur en de verschansing.

Groeten

Pascal
 
Dat afplakken valt wel mee. Dat is echt niet zo heel moeilijk. Maar eerst zul je even moeten weten hoe, daar zit de truuk. Als eerste heeft de scheepsbouwer die je nu ziet. De dekken eerst afgeplakt zonder die balkjes er op. Daarna de balkjes gelijmd, en dan pas geschilderd. Je kunt goed zien dat er een kleine kier onder de balkjes zit. Dus daar waar de tape dus zat.

Optie twee, waar ik voor zou kiezen.

De tape rustig langs de verschansing plakken met in de lengte dit omhoog. Dan kun je met een scalpel de afplak tape dus insnijden, en doorplakken. Dan in het hoekje dat van dek naar verschansing loopt afsnijden. En ook daar waar het balkje staat.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
 
Hey Rik,

Dat is ook een goed idee cute
Wat is wel graag zou willen doen is een laag latjes aan de binnenkant van de verschansing lijmen, want de verschansing is nu heel erg breekbaar, de latjes zijn nu gewoon bovenop elkaar gelijmd en maar 1 mm dik.

Tussen het drogen van de grondlagen in kan ik alvast beginnen met de deklatjes op zwart papier te lijmen, zoals beschreven in de how-to van Modelengeneer.

Bedankt voor het meedenken allemaal cute

Groeten

Pascal
 
Als je latjes daarbinnen gaat lijmen moet je ook even rekening houden met het fenomeen dat jou spanten dus ook veranderen van maat. Hier dus even goed naar kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan