Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Rik,

Ik ga vanavond na mijn werk (na 24u) wat foto's plaatsen van de romp in de primer. Dan zal ik ook een foto plaatsen waarop te zien is hoe het latje (dryfit) aan de binnenkant van de verschansing kan komen.

Groeten

Pascal
 
Ik zou het ook afplakken. Ik gebruik tamiya masking tape en dit werkt heel goed. Het is misschien wel een tijdrovend proces maar het geeft een zeer goed resultaat.

Er bestaat ook vloeistof om te maskeren maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Mischien gaat dit beter?
 
Ho, geen maskeervloeistof gebruiken op houten schepen. Dat kan alleen als ze helemal netjes afgelakt zijn. Anders trekt het in het hout. En dat wil je niet. Neem dat van mij aan. ^^
 
Nog wat foto's plaatsen :

De romp in de eerste laag primer :

IMAG0482.jpg

IMAG0483.jpg

Op de tweede foto ziet het er superstrak uit, maar dat komt omdat de camera op de kiel heeft ingezoomd.

De volgende foto's geven een idee (dryfit) van de latjes die ik aan de binnenkant van de verschansing wil aanbrengen :

IMAG0484.jpg

IMAG0485.jpg

En nu nog wat schuren, primer, schuren, primer, enz. :roll:

Groeten

Pascal
 
Hola. Even de remmen er op.

Je hebt nu de hulpspanten weg gesneden. :s

Maar je moet de potdeksels ook nog aanbrengen, en daar had je de steun van de hulpspanten nog even voor kunnen gebruiken.

Dus nu eerst even een mal gaan maken. Dan de potdeksels gaan aanbrengen. Anders zal dit helemaal gaan vervormen. En jou verschansing en railing gaan verlopen qua vorm van het schip. En dat is niet wat wij willen toch.

Kijk maar eens bij mij Marseille hoe ik dat gedaan heb.
 
Hey Rik,

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik heb de hulpspanten verwijderd omdat de berghouten en de verschansing er nauwelijks tegen kwamen, én om dat latje aan de binnenkant te plaatsen. Normaal gezien moest er aan de buitenkant een latje tegen komen, maar dan moet ik overal een 2de beplanking aan aanbrengen.
Volgens de BB van Mamoli moeten de potdeksels als laatste aangebracht worden, dus na het zetten van de "imitatie" spanten.

Groeten

Pascal
 
Okee, dat is niet handig, echt niet.

Je kunt van die hulpspanten gebruik maken door eerst de potdeksel aan te brengen. Deze geven dan stevigheid met het lijmen van de potdeksel. Wat het nu is met deze potdeksels, is dat het hout natuurlijk terug wil buigen. Dus als je het hout gaat buigen een beetje overbuigen in de mal die je maakt. Omdat het hout veerkrachtig is en dus terug wil neemt deze het hout mee. Dus gaat je verschansing ook mee, misschien niet veel maar wel genoeg om de lijn te veranderen. Dit gaat dan dus wijduit staan. Vandaar mijn bezorgdheid.

Dan als je de potdeksels hebt aangebracht kun je de hulpspanten verwijderen. Dan kun je de watergangen aanbrengen, die komen er bij jou toch ook in? Die moet je dan ook gaan buigen, en kun je de zelfde mal gebruiken.
 
Nu begrijp ik het cute
Zo zie je maar, dat je niet altijd de BB moet volgen. Ik had ook beter de verschansing aangebracht ná het beplanken.

Maar euhhh, wat zijn de watergangen ? Zijn dat die gaten waarlangs het water van het dek kan lopen ?

Groeten

Pascal
 
Ja, dat zijn watergangen, maar je ziet bij de foto die je gestuurd hebt ook dat er een dekplank langs de verschansing oploopt. Dit is de watergang. Die kun je eventueel aanbrengen als je dat wilt. Maar het is niet echt van belang, ik heb dat met de Marseille ook niet gedaan.
 
Dus je hebt watergangen en dé watergang. Wat een termen in de scheepbouw -fck-
Het voordeel van die watergang te plaatsen is dat het de dekplanken die schuin gesneden moeten worden een beetje camoufleert. Langs de andere kant is de watergang op de foto ook een prachtige manier om het dek te maken, maar ik denk dat het heel moeilijk is om dit netjes te doen :
2008whales2_400.jpg

Ik heb op modelshipworld een beginner gezien die bij zijn Bluenose de dekplanken minder breed heeft gemaakt, waardoor er dubbel zoveel dekplanken zijn. Vind ik ook wel mooi, maar is natuurlijk een hoop extra werk. Hij heeft wel geen breeuwnaden aangebracht : Model Ship World :: View topic - Static Model Shipways Bluenose build

Ik had een idee voor het kromtrekken, (naar binnen) van de verschansing door het aanbrengen van de railing. Uit dik karton maak ik een mal die net op het dek tussen de verschansing past, deze wordt in de lengterichting doorgesneden (zodat je ze nog kan verwijderen na het lijmen van de railing). De mal moet wel heel juist passen, zowel in breedte als in hoogte :\

Groeten

Pascal
 
Pascal, dat is een lastig karweitje op de manier zoals je op de foto's hebt staan, maar het is te doen. Met heeeeeeeeel veel geduld.

Wat ik nu als aanbeveling kan doen is de watergangen gewoon niet of recht te houden. En niet zo mooi met die rondingen.

Verder qua deklatjes. Je kunt natuurlijk jou deklatjes een keer precies doormidden halen. Dat is qua orginaliteit wel beter, die dekplanken zijn altijd te breed. Als je dat doet, geen breeuwnaden met papier. Die worden dan te grof.

Wat je dan kunt doen, is alle latjes eerst lakken. Dan met een stift de zijkan zwartmaken. Zo kun je deze ook breeuwen, en is de naad kleiner. cute Waardoor het effect beter uitkomt.

Het nadeel is dat als je straks gaat lijmen je lijm niet hecht op de lak. Dus moet je gaan pinnen en kaalmaken, met krassen tot gevolg.
 
Hey Rik,

Die beplanking met de rondingen zoals op de foto, laat ik nog een paar jaartjes liggen. Daar ben ik veel te "groen" voor :D

De deklatjes doormidden halen wil ik wel proberen. Ik veronderstel dat je de latjes eerst moet lakken omdat anders het zwart van de stift in het hout kan trekken. Maar dan kan je het dek toch niet meer schrapen ? Kan ik ook met potlood de zijkanten donker maken ? Of met een pastel krijtje ? Of misschien zelfd met houtskool ?

Groeten

Pascal
 
Ho, geen maskeervloeistof gebruiken op houten schepen. Dat kan alleen als ze helemal netjes afgelakt zijn. Anders trekt het in het hout. En dat wil je niet. Neem dat van mij aan. ^^

Weer iets bijgeleerd waarvoor dank.
 
Het hoeft niet geschraapt te worden dan he. Dit omdat er eerst gelakt gaat worden, het schrapen is niet een wet van meden en persen. Maar omdat je met breeuwnaden gaat werken heb je een grote kans dat je dan het breeuwnaden stof, dat zwatrt is in de nerven van het hout schuurt. Echter er zijn mensen. Waaronder ik, het zelfs wel eens mooi vind dat dit gebeurt en ook wel met grafiet gewerkt heeft om een dek die grijze kleur te geven, kijk maar eens naar een replica van de voc enzo. zoals de Batavia. Die dekken zijn toch echt grijs als ze droog zijn.

Dus latjes schuren, lakken, schuren, lakken, aan beide kanten, dan de breeuwnaad erop zetten, dan weer lakken, dan lijmen. Wel een kant van de latjes de lijm verwijderen, dit omdat de hechting dan niet goed is.

Dit is een hoop werk, maar wel de meest veilige. Ik denk nog even na over een snellere oplossing voor je.
 
Hey Rik,

Ja dat is wel een heel erg tijdrovend klusje. Maar het zal wel heel mooi zijn op die manier.

Mini-update :

Op het roer heb ik gleufjes gesneden om de scharnieren te kunnen plaatsen.
Best wel een priegelwerkje, maar ook wel leuk :D De scharnieren moeten wel nog op maat gesneden worden :

IMAG0486.jpg

Het gat aan het roer gaat langzaam maar zeker dicht. Zoals jullie kunnen zien staat er nog flink wat schuurwerk voor de boeg, euhhhh... de achtersteven. :

IMAG0487.jpg

Groeten

Pascal
 
Zorg je er wel voor dat het roer er straks nog soepel doorheen kan, en eventueel nog kan draaien? Dat zou wel leuk zijn.

Verder wat ik zou doen met die scharniertjes is de zijkanten vlak vijlen, deze zijn van white metall gemaakt. Dus dat is goed te doen. Dan deze uitboren, dus de bevestigingsgaten opnieuw op de juiste plaats boren. Dan als deze scharnieren op zijn plek zitten, voorzien van een klein nageltje. Ik kan deze anders wel voor je meebrengen. Dan kun je die gebruiken voor de bout en spijker.
 
Oei, ik dacht het op deze manier te doen, er heel stak omheen het gat dichtmaken (dryfit) :

IMAG0488.jpg

Als ik het roer wil laten draaien, zal ik een gat moeten boren daar waar de scharnier draait, en er een pen of zoiets in steken. De scharnieren zijn in deze staat niet voorzien om te draaien :de bovenkant heeft een puntje de onderkant een gat, en ze moeten op elkaar gelijmd worden.

Die nageltjes zijn natuurlijk van harte welkom cute Het enige wat ik heb zijn de nagels om te beplanken, en die zijn veel te groot.

Groeten

Pascal
 
He, he, he, dat die scharnierjtes niet kunnen draaien is logisch. Dus ik kan daar niet veel van zeggen, maar het is wel zo dat je een model aan het bouwen bent, en van een echt model draaid het roer toch ook. Daar moet je even kijken naar een referentie.
 
Hey Rik,

Zou je van één van jouw schepen eens een foto van het roer willen plaatsen, zodat ik mij een beeld kan vormen hoe het gat er moet uit zien.
De meeste foto's van scheepjes zijn genomen langs de bovenkant, of liggend in het water, dan zie je dus niet veel van het roer hé wacko

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan