Hoofdsponsor

1/35 Game over, Jerry's ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond Beste Kijkers !

Bedankt voor de reacties, maar ik heb een test uitgevoerd op een restje MDF bezet met plamuur in betonstructuur.
Eerst heb ik de tekst met potlood uitgetekend, daarna met een fijn penseel 4/0 geschilderd. De tekst heb ik ondersteboven geschilderd, want ik vrees dat is ook zo zal moeten werken op de bunker.

attachment.jpg

Zoals je kunt zien heb ik reeds diverse tests gedaan, linksboven met Raw Umber voor de ramen in te vullen. Het groen rechtsboven was voor de boom bestemd. Rechtsonder een test met 502 Abt Grass Green om groene mossen na te bootsen op hout.
Dit is 'nog' niet naar voldoening. Ofwel moet ik een andere kleur samen stellen, misschien iets meer verdunnen.
Ofwel moet ik toch Slimy Grime van AK Interactive aanschaffen, product welke speciaal voor dit doel gemaakt is.

O ja, deze foto is gepost om de tekst te tonen, welke te zien is in het midden...

Groeten Rik
 
Dank U Petra,

Nu nog eens proberen op de muur van de bunker te schilderen.

Foto's volgen.

Groeten Rik
 
Ik zou durven zeggen dat het om een levens echte foto gaat! Knap!!!

Erwin.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Zoals beloofd een foto met de tekst op de muur van de bunker geschilderd.

attachment.jpg

Eerst de tekst getekend met potlood, daarna geschilderd met H 33.
De structuur van de bekisting heb ik gebruikt als hulplijntjes om de tekst horizontaal te tekenen.
De munitiekamer rechts van dit stuk muur en de ronde verhoging voor de Flak is reeds eenmaal geweatherd.

attachment.jpg

De muren met camo hebben reeds een wash gekregen met Raw Umber.
Vooraleer ik de bunker een laag vernis heb opgespoten, heb ik eerst de roest aangebracht.
Op de basislaag van H10 heb ik wat Raw Umber geschilderd, direct gevolgd door de pigmentpoeders.
Na de vernis en de wash heb ik de uitlopers opgebracht met Burnt Sienna. Waarschijnlijk krijgt het hart van de uitlopers nog wat Burnt Umber, kwestie om niet te eentonig te worden in de roesttinten.

Straks nog wat verder 'washen'.

Groeten Rik
 
Begint echt "echt" te lijken ;)
Zeer mooi gedaan, had deze versie van camo nog niet gezien, wel enkele andere...
 
Bedankt mannen !

'k breng hem zaterdag mee naar de ledendag, kunnen jullie 'em eens van dichterbij bekijken.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Hierboven spreek ik nog van de ledendag, die is intussen al lang achter de rug en aan de bunker is niet veel meer veranderd.

In de ronde muur zit een vierkant gat voor een MG. Deze zit achter een schutplaat. Dit heb ik in elkaar geknutseld :

attachment.jpg

Hier zien we de plaat vanaf de voorzijde. Om wat extra detail te bekomen heb ik met de P&D wat boutjes gemaakt en boven en onder het gat gelijmd.
Waarom ? Aan de achterzijde zat een stalen plaat die voor het gat kon geschoven worden. Deze beweegt tussen twee geleiders. Met de bouten geef ik weer waar deze geleiders vastzitten. Ik heb hier geen voorbeelden van teruggevonden, maar het zal wel wat meer mogelijkheden bieden om te verweren.
Het bovenste gat is van geen tel. Dit was een eerste probeersel, maar viel veel te groot uit.
Eerst wou ik de plaat installeren zonder MG, de vluchtende Duitsers hebben dit meegenomen. Maar met MG krijg ik meer verhaal : is het nog bemand, of enkel verlaten ? De naderende Amerikaanse troepen moeten dus alerter zijn. Tevens is het gat ook meer gevuld.

attachment.jpg

Hier zien we de achterzijde, hoe ik het MG bevestigd heb aan de plaat. Geknutsel, of gepruts, maar wegens niet gezien vanaf de voorzijde was dit de gemakkelijkste werkwijze. Ik heb gekozen voor een MG42, de Atlantic Wall werd hoofdzakelijk vanaf 1943 gebouwd, dus een recenter MG is best mogelijk...
De plaat wat verweren, het MG schilderen en het geheel dan in de bunker monteren is het vervolg wat nu moet gebeuren.

Groeten Rik
 
Machtig project, hiervan hebben we er nooit genoeg !
 
Mooie plaat ;)

Wat je schrijft over de MG ben ik niet zo heel zeker dat het een modernere versie moet zijn...
Ik dacht dat er te weinig middelen waren, en dat ze alles gebruikten wat er ten overschot was om de Atlantic Wall te bewapenen...???
Zo werden er verschillende kanonnen/flak's gebruikt die bij de marine dienst hadden gedaan...

Maar ik ben hier aan het muggeziften, geen mens die hier zal over vallen, het is het totaalbeeld die telt (voor mij toch) ;)
 
De bunker MG's konden doorgaans worden weggenomen, ik weet dat DDay veteranen die op Omaha landden, spraken over het geluid van de MG42, ze vergeleken het met scheurend katoen. Franz Gockel, MG schutter op dit strand, sprak van een MG 42 die hij bediende dus historisch gezien klopt je plaatje.
 
Hey,

Indd, Guy, onzen Franz sprak daarover, het feit is echter wel dat de MG van Franz niet stond opgesteld in een bunker maar in een schutterskuil, die juist achter een hoekje lag op de heuvel van Wn62. Hij is de persoon die zelfs, vermoedelijk, de meeste doden heeft gemaakt aan de op het strand aanwezige GI's. Het is zelfs zo dat Franz verschillende lopen heeft moeten verwisselen van de MG wegens te heet geworden. Hij heeft daar wel een kogeltje verschoten, mijn gedacht....;)
 
Een mens leert toch bij, zelfs hier op het modelbouwforum. Ik vind dit interessante weetjes, weet je!
 
Laatst bewerkt:
Ben ook blij dat er hier historische kraks zitten, ben alweer een beetje slimmer geworden :D
 
Ik geloof ooit eens gelezen te hebben dat de MG zelfs water gekoeld werden ...
 
Ik geloof ooit eens gelezen te hebben dat de MG zelfs water gekoeld werden ...

Ja Danny, bij stormweer, als ie te dicht van zee stond. :D:D

Voor zover ik weet waren de Duitse MG luchtgekoeld. De geallieerden hadden wel watergekoelde machinegeweren.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan