Hoofdsponsor

1/87 2017 1/87 fluitschip houthaler [wip]

Ge zijt een kunstenaar Dirk. Geweldig hoe ge zo'n verschillende vormen in de boeg en achtersteven kunt maken.

Hebt ge eigenlijk al een latje moeten verjongen ? Of is dat bij dit soort bouw niet nodig ? Komt er nog een laag latjes overheen, of worden deze latjes behandeld met een beits of olie of zoiets ?
 
thx

heb tot nu nog niet moeten verjongen maar dat gaat naar boven toe nu wel moeten gebeuren denk ik.
er komt nog een peren fineer 0.6 over als tweede laag omdat het redelijk moeilijke vormen zijn en het nu maar 1 mm plankjes zijn , als ik nu wat veel moet schuren blijft er bijna niets meer over van de 1 mm latjes daarom komt er nog een tweede laag over.

en ben blij dat het me ijndelijk gelukt is om de vorm er in te krijgen achteraan want had al eens 3x een poging onder nomen die telkens mislukte en dan ook telkensmaal de bouw moeten stoppen wegens niet goed
 
je moet het maar doen zonder spanten prachtig werk dat je terug levert dirk .
gr dirk d
 
thx dirk en de spanten komen er aan :) maar eerst nog wat meet en paswerk verrichten
 
(spanten van oprichting) , hier komt de scheerstrook aan

002_zps9a6d62ea.jpg
 
Je gaat vlug dirk, ziet er goed uit.
 
thx marc en bart ;)

scheerstrook ze is wel wat breder dan zou moeten maar nu kan ik ze laten hangen want er komt een berghout boven en 1 er onder.

DSC03223_zpsa7ffc262.jpg

DSC03224_zps80c0e8cd.jpg

DSC03226_zps6cde7f60.jpg

DSC03227_zpsd1d0814b.jpg


hier komen de spanten nu tegen te staan
 
was redelijk druk deze week met van alles wat en dan vergeet je al eens een foto te trekken.
de spanten staan er dus in en was begonnen aan de binnen beplanking.
zal morgen wel eens een overzicht trekken.

DSC03240_zpsac5af9c2.jpg
 
het heeft ff geduurt :mrgreen: maar heb het ook redelijk druk gehad en beplanken is een werkje van lange adem

de binnenkant en langs buiten zit de eerste laag er op. buiten komt er nog een peren fineertje over als 2 de laag

DSC03263_zpsd5b0082f.jpg

DSC03262_zpse50d4cc7.jpg

nu komt er eerst het koedek op en dan kan ik verder met de spanten te zetten.
 
prachtig werk dirk ik kan best geloven dat jij geen tijd hebt om naar de kapper te gaan .;););):P
 
lol nee bedankt ik ben al lang genoeg aan het sparen en jullie willen me echt niet zien met kort haar want ja dan ben ik nog lelijker :)
 
lol nee bedankt ik ben al lang genoeg aan het sparen en jullie willen me echt niet zien met kort haar want ja dan ben ik nog lelijker :)
laat maar zo als het is zo kan men de 3 dirks goed uit elkaar houden .
gr dirk d
 
heb maar een hoop fotos gemaakt want het is een raar ding de bovenbouw van een fluit, of het allemaal helemaal juist is weet ik niet. op de strooklatten zit geen zeeg hou daar dus rekening mee. dit is nog een dry fit

DSC03273_zps7cdadb8a.jpg

DSC03274_zps0febdcd5.jpg

DSC03275_zpsf5fbaa44.jpg

DSC03276_zps67b8b820.jpg

DSC03277_zps9bdc6e78.jpg

DSC03278_zps72421d68.jpg

DSC03279_zps1a72ebc5.jpg

DSC03280_zps9cdec737.jpg

DSC03281_zps0f2bb514.jpg

de tweede spant van achter is waar het campanje dek begint en is de helft smaller dan de breedste brete , het hakkebord is nog eens de helft van de brete van het campanje dek.

het dek dat je nu ziet liggen is het bakdek en achteraan de hut van de kapitein.
 
pruts pruts heb een vraagje

als je een fluitschip van het zijzicht bekijkt is er een ronding waar de helmstok door gaat, ook het achter aanzicht heeft dit.

voor het achter zicht denk ik wel redelijk goed te zitten want deze ronding komt er van zelf met de spanten. maar hoe zit dat dan in het zij zicht ? komt dit van zelf of moet daar nog iets aan gedaan worden om dit te verkrijgen.

achter zicht zoals je ziet komt dit wel goed denk ik

DSC03284_zps9438231b.jpg

DSC03283_zpsd3edbe8a.jpg


dan het zij zicht en daar zie ik niet goed hoe het moet

DSC03282_zps8aadf185.jpg

is er iemand die raad kan brengen ?
 
eerste beplanking langs buiten zit er tegen
de potloodlijn is het raahout en daar moet ook nog een berghout onder ( volgende werkje )
daarna kan de overloop er in.

DSC03329_zps51624afc.jpg

DSC03330_zpsea40297e.jpg

DSC03331_zps236d29eb.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan