Hoofdsponsor

1/87 2017 1/87 fluitschip houthaler [wip]

het voor achtersteven en de kiel en heb al wel gemerkt dat je op deze schaal niet veel met machienes bent , de sleuf in de kiel frezen dat ging nog wel maar het voor en achtersteven heb ik met een snijmes moeten uitsnijden want ben nog niet van plan om mijn vingers kwijt te geraken in een machiene.

DSC03172_zps8a9e33eb.jpg

de bouwplank staat er achter deze gemaakt dat het voor en achtersteven goed recht gehouden kan worden door er langs 2 kanten een driehoekje tegen te maken waar je een klemmetje op kunt zetten. ook maak ik de bouwplank redelijk smal omdat je met je klemmetjes op de kiel moet kunnen geraken, de kiel zit tussen 2 plankjes zodat hij recht blijft

de eerste planken die er ingaan zullen de zandstroken zijn langs elke kant 1
 
thx

de zandstrook op 3 plaatsen

DSC03175_zps8b025dd3.jpg

DSC03174_zpsb9e7934c.jpg

DSC03173_zps93a172a9.jpg


de verandering achteraan

2_zps8ef818fc.jpg

mischien lijkt het niet veel maar het is het wel , waar de pijl staat heb ik de huidgang getordeerd , dit zal bij de eerste 3 huidgangen gebeuren zodat de 4 huidgang die in de sleuf van het achtersteven komt te zitten goed aansluit op deze huidgangen. anders als je dat niet doed ga je ineens van een rechtstaande plank naar een kromme plank en dit kan je nooit dicht gebreewt krijgen in een echt schip en ook krijg je een spleet van meer dan 1 mm op het model wat niet de bedoeling kan zijn. ik vermoed dat dit het uitbreken van de huidgangen is .

als ik wat verder ben zal het wel duidelijker worden zeker als de 4 de huidgang er op zit ga je zien waarom ik nu denk dat de plank getordeerd moet zijn.
( het is dus nu nog teorie maar hoop die tog te kunnen overzetten op het model.
 
Weer een interessant project Dirk.

Komen er geen spanten in de romp ? Of worden die later erin gezet ?

Ben heel benieuwd hoe ge de volgende huidgangen gaat aanbrengen.
 
ja er komen nog spanten pascal maar die komen bij de vlakbouw later als het vlak gelegt is ;)
 
thx bart

1 ste huidgang naast de zandstrook

huidgangen 5 mm breed als ook de zandstrook
DSC03177_zps98269892.jpg

DSC03178_zpsd7a1e063.jpg
 
thx ;)

nog wat fotos

001_zpse3b077fc.jpg

002_zpsce8bce8b.jpg

003_zps3a6d027e.jpg

004_zps3e1bc7e2.jpg

dan de 3 onderste planken die vertikaal tegen het achtersteven zitten en aan de rode pijl een knik kregen.
dit om de 4de plank die wel in de sleuf moet anders krijg je een gat tussen de 2 planken. ik hoop dat het nu duidelijk is waarom de knik daar zit

ggg_zpsefe9b163.jpg
 
nog meer van het zelvde .

het vlak is klaar

DSC03183_zps987161f6.jpg

DSC03184_zps0d3aa0c9.jpg

nu moet het boeisel der kimmen nog gedaan worden , dit zijn 3 planken die de ronding vormen onder aan het schip.
als ik naar witsen zijn tekening kijk is het de lijn waar de pijl bij staat

OHR01_0045_V_zps517a7740.jpg

als je deze lijn opmeet naar het model zit ik aan het achtersteven al breed genoeg en hoef niet meer breder te gaan.
de rest moet nog wel breder worden maar dat kan nog makelijk aangezien ik nog 3 planken moet leggen.
 
Lang niet hier geweest. Maar je begint weer aan iets prachtigs Dirk. Mooie uitleg ook, mijn complimenten!
 
Amai toch wel straf zenne zo een scheepsbouw,zelf geen pap van geten maar veel respect voor diegene het wel kunnen..bij deze chapeau...!

Grtz yves,
 
dat is ff geleden jan ;) tof dat je weer eens komt piepen
thx yves
 
Dit is wel een heel originele manier om een romp te bouwen. Ik vind het geweldig dat ge alleen met wat latjes die vorm er zo mooi in krijgt.

Knap werk Dirk, ben benieuwd naar het vervolg.
 
het vlak + het boeiselderkimmen.

005_zpsf7d8a139.jpg

006_zpsef51910d.jpg

007_zpsdc9f61c7.jpg

nu ga ik eerst alle buikstukken plaatsen + de knieén daarna = de scheerstrook aan de beurt

op het boven aanzicht van witsen waar ik de pijl bijgezet heb is het dus het 2 buitenste lijn die ik moest hebben en niet degene waar de pijl bij stond, dus dat was een foutje van mij dus heb ik eerst een beetje moeten slopen en terug opbouwen voor het goed te krijgen
 
Knap dirk, de latjes zo krijgen zonder dat er spanten tussen zitten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan