Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

netjes gemaakt René.ook al zijn we dat ondertussen al gewoon van u het mag toch nog wel eens gezegd worden.
enkel vraagje van mijn kant.
ga je de mast behouden ? heb je voldoende vertrouwen in de gelijmde verbinding? als hij knapt bij het zeilen heb je misschien wel meer herstelwerk dan alleen de mast vernieuwen.
allee, je bent prof houtbewerking, en ik ben maar elektrieker .je zal er dus wel een nuchtere kijk op hebben.
vgr
Marc
 
Thx Marc, Ben ook maar een electrieker ;) B2 Electro/ Mekanica 1963 :D

Ga de mast behouden, ben eens gaan testen op buiging, met het stuk dat er over is, dat stuk van 20 X 20 X 950 mm kan ik met veel kracht 50 mm doorbuigen zonder breken. de las zit hier op 350 / 600 mm van de uiteinden .
Op de mast zelf zitten de lassen niet op de zwaarts belaste plaats, dus ga het er maar op wagen .
Als zo een mast breekt kan dat weinig beschadigen, mijn rubberboot om te redden heb ik ook altijd bij :D
 
Wat een mooi project ben je aan het maken Rene. Ik stond eigenlijk te kijken van de hoogte, ruim 2 meter:O
Met de lassen in het hout heb ik geen ervaring maar kan me voorstellen dat je even hebt moeten tot 10 tellen.
Hopelijk blijft het allemaal goed tijdens het varen en heb je de reddingsboot niet nodig;)

Fred
 
Thx Fred, de norm bij het lassen van hout om de zelfde sterkte te behouden is een schuine las van 1/20 voor mijn mast zou dat op 200 mm uitkomen. Als die getande las de zelfde sterkte geeft ( tanden zijn ongeveer 15 mm diep) dan bezuinig natuurlijk op je houtlengte.
 
Berghouten gelijmd

001.jpg

Onderste roer lager, plaatje koper 1.5 mm en stuk van een koperen kraan samen gesoldeerd.

002a.jpg

003a.jpg

Voorbereiding roer, 2 X 5 mm, 1 X 4 mm, 2 X 5 mm triplex, inox as 4 mm met epoxy gelijmd.

004.jpg
 
word de as in een zaaggleuf gelegt rené ? of uitgefreest of iets in die zin
 
Middenste plaatje blauw, 4 mm word 10 mm afgezaagt en 4 mm naar achter verschoven, as rood, 4 mm ligt ingebed in de epoxy, om zeker te zijn dat deze niet los komt zijn er op verschillende plaatsen platte vlakjes geslepen in de as.

doorsnede%2520roer.jpg
 
Laatst bewerkt:
Roer aanpassen aan achterkant kiel

001a.jpg

Hennegats koker uitlijnen

002.png

005a.jpg
 
ik volg ook en leer weer wat bij dat word een pracht stuk
 
Prachtig René.
lijkt wel een kanjer van een roer.
heb je het op schaal gemaakt of is het aangepast om meer oppervlakte te hebben.

vgr
Marc
 
THX mannen :D

Roer is aangepast om meer opp. te hebben, de kiel is gebogen gemaakt om het lateraalpunt van de romp op de zelfde plaats te krijgen.
Dit geeft ook meer plaats vooraan om dieper meer lood te plaatsen.
 
Koppeling tussen roerkoning en helmstok, messing binnenstuk van een defecte kraan :) van maat gevijld 11 mm dik, gaatje 4 mm schuift over de roerkoning, gaatje 1.5 mm + bout verbinding met helmstok,
gaatje 2 mm + bout verbinding met roerkoning gele pijl, kop bout diend als stop zodat de in hoogte beweegbare helmstok
niet op de rand van de kuip kan schuren.
De schroeven worden door messing boutjes vervangen na montage in het schip

002b.jpg

Totaal plaatje roer is nu klaar om met epoxy behandeld te worden.

003a.jpg
 
René , je weet dat ik steeds met gekke vragen kom, dus......

moet er geen bevestigings-punt voor de servo op gemonteerd worden onder het dek?

vgr
Marc
 
Deze week messing week :D

Beslag van gaffel. 0.5 mm messing
Slede ( bij 1/1 schepen met leder bekleed) halve omtrek van de mast, met een rakband tegen de mast gehouden .
Vertikale beugen voor de gaffel val, gaffel kan over een hoek van bijna 180 ° in vertikale richting bewegen.

003.jpg

Top van de gaffel met ogen voor peikeval en tophoek van het zeil.

002.jpg

001.jpg

Beugel boegspriet

005.jpg
 
het fimpje maakt het helemaal duidelijk,
ik merk ook op dat een zeil wedstrijd winnen een kwestie is van wie het meeste durft en zijn schip het beste kent.

bijna vergeten, de vorderingen aan de masten mag best gezien worden, fijn vakmanschap dat je weeral laat zien.

vgr
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan