Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Blokken maken:
Plaatje messing 90 X 30 X 0.5 mm, dubelgevouwen rond lat van 2 mm dik, zo krijg ik een U van 14 X 2 mm.
Vouw wegvijlen 4 mm, 2 mm laten, 9 mm wegvijlen, 2 mm laten, 9mmm ......enz en 2 mm diep.
Zo heb ik de messing basis voor 8 blokjes , schijf 8 X 2 mm gat dia 1.5 mm.
Messing aftekenen, gaatjes nagel, uitboren met de lat ertussen in de collom boormachine zo liggen de gaatjes perfect onde elkaar.
1 zijde met latje 2 mm dikte kleven, doorboren, ander zijde latje kleven en doorboren.
onderzijde blok latje van 90 X 2 X 2 mm kleven .
Dat is de basis, de blokjes van elkaar los zagen en afwerken.
Schijfje plaatsen en nagel vastlijmen


001A.jpg

Zo ver sta ik nu, 1 afgezaagt, maar vond dat ik beter eerst alles kon lijmen ( epoxy )

001b.jpg
 
we blijven in stilte volgen , maar wat een knap werk weer .

Davy
 
thx Davy, moet toch laten zien dat ik een halve eeuw geleden paswerkerij in school heb gehad :-D
 
nu komt de aap uit de mouw, of staat hij gewoon op het einde van de zin.
ga je vierkante blokken maken? of ga je nog wat kunstig vijl werk tentoon spreiden?
 
Ga de blokken nog ovaal vijlen, heb een cataloog gedownload staan veel foto's in van houten blokken waar de replica's mee uitgerust worden :-D
 
Betting kluiverboom met korvijnagel.
Korvijnagel, buisje 2 X 32 mm, handvat 3 X 12 mm uiteinden open geslagen met dopper.

003a.jpg
 
hi Rene,
fijn dat je terug gestart bent, ik zat al vol ongeduld te wachten op deze up-date.
ziet er weeral uit alsof het niet op schaal is maar gewoon van een 1/1 boot gedemonteerd en een foto van genomen.

groetjes
Marc
 
THX Marc, zal wel langzaam gaan de volgende maanden, van 2/12 tot 22/12 in het hospitaal doorgebracht met een geblokkeerde dunne darm.
Was gepland 3 dagen even met een kijkoperatie verkleving dunne darm verhelpen, zijn 3 weken geworden waarvan 2 gevoed via een catheter. Ben nu nog aan het herstellen, 14/01 terug binnen om kleine tumor aan mijn rechter nier te verwijderen, hebben tijdens de ct scan toevallig ontdekt, dat is een geluk want als je van zoiets last krijgt is het gewoonlijk te laat.
Dus zal me het einde 2012 en begin 2013 nog lang herinneren.:huh:
 
dat is inderdaad niet vlug te vergeten zoiets.

toch fein te horen dat je aan de betere hand bend van je operatie.
en inderdaad toch nog een beetje goed nieuws dat ze er vroeg bij zijnvoor het verweideren van de tumor.
VEEL sterkte Rene en een spoedig herstel.
Marc
 
René,
mooie vorderingen, en hopelijks ook voor jezelf maar dan een "betere herstelvordering".
positief blijven, maar met het mooie hobby zal dat zeker zijn.

groetjes
Ward
 
THX Mannen, iedere dag een beetje beter, het is wachten op warmer weer om terug in mijn hok aan het werk te kunnen.
Ondertussen de WVH in delftship aan het tekenen, dus verveling is er niet bij ;)
 
doet me deugd te vernemen dat je terug actief bezig bent.
en het warmere weer is stilaan maar zeker op komst, nog even geduld dus.
denk maar dat ik samen met jou wacht, ik kan ook geen nieuwe romp beginnen voor ik opnieuw buiten onder het afdak kan gaan staan.

vgr
Marc
 
Nieuw foto toestel test in supper macro :shock:
TOESTEL SUPPER 8) BLOK :cry:

007.jpg
 
in de lak zetten ,dan oogt het al veel beter
 
Ga ik doen Luc maar voor ik de schijf monteer, anders heb ik kans dat de schijf niet meer soepel draaid :huh:
 
Ja René, ik ken dat probleem. Als je denkt, dat heb ik ff mooi gefixt, dan ga je je closups bekijken en dan f..k!

Das dan weer het nadeel van een goed toestel.

Jack
 
Dat is zeker een mooi toestel die hele goed foto's neemt.
Krijg je ook gelijk meer commentaar op zaken die met het blote oog niet te zien zijn ;).
 
Jack, Wim, als je geen commentaar krijgt ben je te snel tevreden van jezelf ;)
 
René,
ik lig daar al lang niet meer van wakker, enfin wel bij een slechte fototoestel,.....maar da's weer en ander verhaaltje.
Wij zijn per slot van rekening geen cnc-machines, en dat wij toch met het blote oog en zelf met bril, iets maken die juist en net is, is eigenlijk meer dan genoeg.
foto's gebruik ik meestal om kleine fouten te zien, en oordelen of het door kan als zijnde af en plaatsen.
Hout is nu eenmaal microscopisch zeeeeeeer oneffen van struktuur.
Neem nu een foto van de takel met zijn touwwerk en op zijn plaats!

oké, volgen het munstukje als referentie, moet ik wel zeggen dat de grens van natuurlijkheid schitterend is? zelf met een rollend schijf en kopren houder,.....en koperen binnenplaat? Schitterend rené. Je hoeft geen slaappil te nemen:)
groetjes
Ward
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan