Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

René ik ben een leek als het op zeilen aankomt dus mischien een .... vraagje. het katrol systeem op het achterdek ,ziet er voor mij niet alledaags uit, wat is hier de funktie van?
 
Marc, dat katrol systeem op het achterdek is het onderste 3 schijf blok van de grootschoot takel, deze dient om het grootzeil ( zeil achter de mast van een 1 mast boot) te bedienen.
 
Een hele tijd niet meer gevolgd René. Het ziet er echt weer 100% professioneel uit en heel mooi!
 
Thx Michel, welkom Terug :).

De lijncontrole: lijnspanning + eind stop halen.

Voeler rond steunt op de lijn als lijn op spanning staat, het witte vlak staat dan voor de fotocel.

001.jpg

Wanneer de lijn zonder spanning valt, zakt de voeler en het witte vlak staat niet meer voor de fotocel, de lijn kan dan niet gevierd worden. Komt de wind terug in het zeil word de lijn terug onder spanning gebracht en de lijn kan verder gevierd worden tot max de eindstop op de rail, de lijn valt dan terug slap en het vieren stopt.

002.jpg

Op de slede staat een wit valkje wanneer dit voor de 2 de fotocel (eind stop) komt kan de lijn niet verder ingehaald worden.

004.jpg
 
thx , ben bijna mee , en die gaat nog extra heen en weer van stuur naar bakboord ook ? of is het geen schuif rail ? :sleep:

met de elektronika geen probleem ( is dan ook richting mijn opleiding ), hier ga je zeker plezier aan hebben.

vgr
Marc
 
Die rail staat vast, dient alleen maar om te zorgen dat et onderdeks niets in de war geraakt. Als alles gemonteerd is gaat dat duidelijker te zien zijn.
 
Print met 2 foto censors klaar en gemonteerd op de rail, van dit plaatje gaan 4 draadjes ( + - en 2 X signaal van de foto transistor ) naar de print van de microcontroller .

001.jpg

De andere zijde met beide censors vrij.

003.jpg

censors halen lijn gesloten wit plaatje tussenrail en censor zwart blokje.

004.jpg

Censor lijnspanning gesloten

005.jpg

De schoot van vaste plaats onder dek naar 1 schijfblok op de rail via een opening in de kajuit naar blok op overloop naar einde giek.

008.jpg
 
dag rene',
het is niet enkel boven dek's in orde,
maar ook er onder zal alles dik in orde zijn,
groetjes,ronny
 
THX Ronny, Als het onderdek niet in orde is kan je gaan zwemmen en dan hebben we maar een kort seizoen :huh: . De tijd dat ik een voorhamer ging opduiken door een gat in het ijs ligt een 1/2 eeuw achter mij :dry:
 
Dry - fit, stuurwinch met lijnen, door 2 gebogen messing pijpjes komen de lijnen boven dek, via 2 enkelschijf blokken naar de helmstok.
De enkelschijf blokken komen tegen de verschansing op de stut, de plaats word zodanig bepaald dat er zo min mogelijk speling op de lijn komt.

002.jpg

004.jpg
 
ziet er weeral zeer pro uit ,nog wat beter uitlijnen bij de definitieve montage veronderstel ik, vrees dat anders je koord snel doorgeschuurd zal zijn aan de buis randen . Heb je hier een motor gebruikt ipv een servo?
 
Is inderdaad een motor met vertraging, lag noch tussen mijn oude rommel.
De poelie ga ik nog aanpassen, diameter is te klein, moet te veel windingen doen draad loopt op elkaar.
Misschien beter een poelie voor iedere lijn.
Uitlijnen is natuurlijk absoluut nodig, de voorkant messing buis open zetten als een trompet.
 
:O dat is..........nie voor mij weggelegd.
Sta in bewondering van de technieken
groetjes
Ward
 
THX Ward :D

Gepruts met de lijnen was niet naar mijn zin, een andere oplossing bedacht.
Stuk van een tandwiel 120° op het verbindingsstuk roerkoning/helmstok gesoldeerd en motor met vertraging rechtstreeks dit segment laten aandrijven.
Het witte tandwiel word gelijk met het segment aangedreven en beweegt onder de koperplaat het witte vlak, stuk PVC pijp dat uit het center is geplaats en bij een beweging van het roer van SB naar BB, ~ 5 mm beweegt deze beweging word gedetecteerd door een reflex foto transister en aan de microcontroller doorgegeven.

Onderdelen: Koperplaat 1,5 mm van de oudijzerboer, messing tandwiel overschot van 3 wegkraan CV, wit tandwiel van defecte video, messing pijp 3, 4, 5 mm, motor uit defecte inktjetprinter.

006.jpg
 
Blijf de hoogstandjes van techniek en modelbouw stilletjes volgen René.
Mooi werk lever je telkens af.
 
inderdaad wim dit gaat mijn petje ver te boven maar zie rené het wel graag doen ;)
 
gelukkig hebben we nog wat jaartjes te goed om jou te evenaren, maar mocht ik ooit in de buurt van je kunnen komen zal ik al een gelukkig modelbouwer zijn René.
 
Bij mij is dat beroepsmisvorming, 36 j bureel machines, radertjes, stangen, riemtjes, relais, fotocellen .....enz :-D:-D

Heb nog een tandwiel over van de 3 weg kraan :8, hier gaan we de bediening van de backstagen van maken.
Ee gaffeltuig heeft geen achterstag, de gaffel kan daar niet onderdoor, daarom word er met 2 backstagen gewerkt deze moeten telkens bediend worden bij het overstag gaan en bij het gijpen.

Een lange arm op gesoldeerd, iets korter dan halve breedte schip hier komen 2 fotocensoren op als eindstop.
Arm naar SB backstag BB aangespannen, arm naar BB backstag SB aangespannen.

007.jpg

Arm naar SB ,backstag BB aan.

006.jpg

Arm Naar BB , backstag los giek kan volledig dwars

005.jpg
 
Testen van de eind stop en draadspanning.

De verschillen wit vlak niet voor fotocensor 4,21 4,69 worden veroorzaakt door de alu rai, dus we gaan deze dus zwart maken zo hebben we meer reserve

Wit vlak nog niet voor de foto censor, spanning 4,21 V, boven 2,5 V logische 1,

001.jpg

Wit vlak voor foto censor, 0,17 V, onder 2.5 V logische 0

002.jpg

Draad op spanning , wit vlak voor foto censor, 0,17 V logische 0

003.jpg

Draad los, wit vlak niet voor foto censor, 4,69 V logische 1

004.jpg
 
maar goed dat het allemaal test voor je de ropm sluit.
je mag het dan nog zo goed voorbereid hebben de praktijk draait soms nog wel eens anders uit.

succes met het vervolg.
vgr
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan