Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

THX Dirk

Proef dekplanken :
Groef gezaagt met dremmel
Triplex 3.6 mm, plank beedte 10 mm, diepte groef ~ 1 mm, groef breedte 0.6 mm met donkerbruin garen 0.5 mm, 1 X kleurloos beits.

Is dit bruikbaar?

https://lh6.googleusercontent.com/-6PTC99Lzx0Q/UGROrFStwUI/AAAAAAAACh8/rMObEnfn0EU/s576/001.JPG



René,
Ja het is zeker bruikbaar.
alhoewel ik vroeger de breeuwnaden ook met touw heb nagebootst, weliswaar op kleinere schalen 1/48.
Ik nam finerstroken op maat gemaakt, lengte/breedte. Lijmen op het dek en dan die touwtjes ertussen. Ben er toch vanaf gestapt omdat er soms geen perfecte lijnen konden gemaakt worden door de struktuur van het touw en die pluisjes, maar ja 't was ook 1/48.
En dan het schrapen van het dek met die touwtjes er tussen,......dat was effentjes om problemen te zoeken.
Later ben ik dan met( echte) dekbeplanking gaan werken, de breeuwnaden gezwart en stuk voor stuk volgens een patroon gelijmd.
Op schaal 1/10 en breeuwnaden van 0,9 / 1cm, Eigenlijk zou ik het ook niet direct weten...
Dus hier, ja, het proberen waard op die schaal.
:wacko::dry:
Mischiens met rechte bloemendraad (ijzerdraad) en zwart schilderen, die draden zijn 0,8 tot 1mm dik?
denk ik,... zeker niet dikker.
die draden gebruikt ik om relingen te maken, jackstagen op masten, houders van hakkeboord-lantaarnen. enz...

groetjes
ward
 
@ Ward, Er zijn 2 uitvoeringen, de gebreuwde naden oude kotters, of teak dek met rubber compound op de replica's die men bouwd.
Ben er nog niet uit wat het gaat worden :unsure:.

De laatste latjes van de huid gelijmd

001.jpg

Ondertussen al wat uurtjes met elleboog stoom schrapen, schuren en met epoxy inpregneren :ohmy:

002.jpg

Ook een werkstoel is klaar

003.jpg
 
knap stoeltje Rene, maar de romp mag er zeker ook zijn.
het ziet er netjes egaal uit , je uren schrapen en schuren zijn zeker de moeite waard geweest.
vgr
Marc
 
Thx Marc, :D

Romp van de mal, 2800 gr

003.jpg

De binnenzijde met achterstevenhout dry-fit

002.jpg
 
René,

Tec7, zwart, heb ik gezien in een doe het zelf zaak en gekocht. Mijn vrouw had het nodig voor haar huis en tuindecoratie workshop.
Thuis gekomen, en kreeg een ingeving:
Moest men die tec7 in een spuitje met een naaldje vullen, zou men op die manier niet de breewnaden kunnen vullen, laten drogen en daarna het dek schrapen.
de kostprijs "9 euro", voor enkele breeuwnaden is wel kostelijk,.....maar het overwegen waard, vind ik toch.
Ja, effentjes luidop mee denken, René
groetjes
Ward

p.s.: de romp ziet er stevig uit en goede basis om verder af te werken.
 
ziet er heel goed uit rené en 2800gr is bijna niets als je ziet hoe groot de romp is 8)
 
THX Ward, Dirk,

Tech7 ken ik gebruik dat op mijn 1/1 bootje, badkamer, raamdorpels afkitten, ook bij mijn vorig model schotten mee vastgezet en houten blokjes in de romp gelijmd waar de zeilwinch en de accu houder op geschroeft zijn. Heb ook al een project gezien waar men Tech7 gebruikt om de latjes op het dek te lijmen, latjes aandrukken tot het door de naden naar boven komt, maar denk dat dit wel wat oefening vraagt .
Kleur grijs heb ik nog liggen kan daar eens een proef mee doen of het via een spuitje kan :unsure:
 
René, hoe is het met de mal na het lossen, kun je die nog een keer gebruiken?

Mvg, Folkert
 
De vorm wel, zou dat nog eens moeten nakijken of er hier en daar door het schroeven sommige latjes niet verzwakt zijn, maar dan is dat altijd te herstellen met wat epoxy plamuur
 
René, wat kan hier nu nog op gezegd worden, je vakmanschap straalt er gewoon van af .
met zo'n laag gewicht, word een pijl die over het water zoeft,ge ga der nog een rem moeten op installeren of een heeeeel grote vijver zoeken om te kunnen varen:D

vgr
Marc
 
THX Mannen :D

Die rem komt er in Marc, mag zeilklaar tussen 22 en 25 kg wegen, dus nog veel plaats voor ballast, naar schatting 15 à 18 kg.
Ben testen aan het doen hoe ik mijn dekplanken ga maken, laatste zijn groeven trekken met warme soldeerboot naast een stalen lat. Met een spuitje getracht tech7 compound aan te brengen, maar gaat niet door de naald van 0.45 dan maar zonder naald groeven gevuld, ga morgen de resten wegsnijden en kijken wat het resultaat is.
Mijn freesje van 0.5 mm heeft ondertussen de geest gegeven, wel terug geslepen maar krijg het niet meer op 0.5 mm, de groeven zijn nu 0.8 à 0.9 mm dat is volgens mij te breed.
 
Groeven vullen met tech7 bij middel van een spuitje zonder naald geeft een slecht resultaat,
niet echt strak en tech7 komt gemakkelijk uit de groef dus niet toepasbaar .

Resultaat groeven trekken met warme soldeerbout, groeven met een timmermans potlood natrekken
en afwerken met volle laag epoxy.

002A.jpg
 
ziet er voor mij "ok" uit Rene, en met deze methode kan je ook krommingen maken ?
als je dan het ganse dek uit 1 stuk maakt lijkt dit wel de meest aangewezen methode.

vgr
Marc
 
Krommingen met straal 10 mm maken ga ik nu testen, ga wel een metalen mal maken die ik in de hoeken van de dekopening kan drukken om zo de ronding en het verstek rond kuip, kajuit en luik op de zelfde wijze af te tekenen.
 
al doende leert men, René.
Nu weet ik het ook dat tec7 niet goed is voor kalfaten in miniatuur.
Bedankt voor je, open verslag daaromtrend
groetjes
Ward
 
@ Ward, als je losse latjes lijmd met tech7 lukt het wel, dan smeer je heel het oppervlak in met tech7 0.2 à 0.4 mm en drukt de latjes op hun plaats, de compound komt dan in de naden naar boven, als alles droog is snij je alles gelijk met de latjes, tech 7 vormd dan een geheel met de ondergrond en komt niet los. Deze uitleg heb ik van op een ander forum, zelf nog niet getest, denk dat dit wel wat oefening vergt om compound in de juiste dikte te verdelen .
 
isola2
mooi gedaan voor je dek laten maar er moeten nog dwars streepje getrokken worden als je een beetje op schaal wil werken want geen enkel dek plant is zo groot of dat geen u voorstelt ik persoonlijk maak alle latjes apart en ga er langs met een water vaste stift als je die dan naast elkaar legt komt het mooi tot een geheel .
vg soetkin
 
@ soetkin, voor de plank einden en verstek rondingen (rond kuip en kajuit ) ga ik een mal maken die je stevig kan vasthouden en dan een mooije verdeling zoeken zodat je een verspringend patroon krijgt .
Mijn dek is een bouw multiplex van 3.6 mm, dat is goedkoop en sterk en zwaar genoeg, daarom wil ik geen extra latjes plakken.
Op mijn schaal 1/10 is de zijkanten van latjes zwart maken niet genoeg, kom op schaal op 0.6 mm.
 
Laatst bewerkt:
dat is juist schaal 1/10 is dit niet genoeg .
soetkin
 
Voorsteven,
Bestaat uit 2 delen, een balkje tussende planken en het buitenste deel, 4 X 3 mm ocoumee dat met water en de verfbrander in vorm is geplooid om de overgang naar de kielbalk te vormen.
bovenste deel word vierkant gelaten, hier komt de uitschuifbare boegspriet tegen te rusten.
Onderste deel word strokend met de huid en kielbalk geschuurd.

001a.jpg

Achtersteven,
Bestaat uit 2 delen een balkje tussen de planken en het zichtbare stuk dat tegen de het 1 ste word gelijmt en de kopse einden van de planken afdekt.

002a.jpg003a.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan