Hoofdsponsor

1/35 1955, A silent reminder in the Ardennes. Time passes, but we shall never forget. [DON

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een volle baksteen uit die tijd, ook wel "boereke" genoemd, is ongeveer zo'n 18cm à 19cm lang en ongeveer 4cm dik... op 1/35 wordt dat dan ongeveer 5.5mm x 1.2mm. Wel is het zo dat van streek tot streek de afmetingen een paar cm kunnen verschillen.
Ik zou dus opteren (ook voor het visuele effect) voor steentjes van ongeveer 6mm x 1.5mm, ook om het gemakkelijk te maken.

(En een voeg in een gemetselde baksteenmuur is zo'n 1cm dik... op 1/35: 2mm)

nie om ampetant te doen want ik vind het knap dat je dit allemaal even opzoekt en omrekent .
steen van 1.2 mm hoog en een voeg van 2 mm lijkt mij niet te kloppen hand steen van mijn schouw is 19x4.5 met een voeg van 2 omgerekend volgens mij is dat dan afgerond steen 6.5mm x 1.5mm met voeg van 0.5mm

maar jij bent de bouwer Bart.
 
nie om ampetant te doen want ik vind het knap dat je dit allemaal even opzoekt en omrekent .
steen van 1.2 mm hoog en een voeg van 2 mm lijkt mij niet te kloppen hand steen van mijn schouw is 19x4.5 met een voeg van 2 omgerekend volgens mij is dat dan afgerond steen 6.5mm x 1.5mm met voeg van 0.5mm

maar jij bent de bouwer Bart.
Marc... je hebt gelijk met de voeg, die is idd dikker, blijkbaar ni goed gekeken bij het meten, wat de stenen betreft liggen onze maten dicht bij elkaar... zoals ik al zei: "van streek tot streek kunnen de afmetingen van de bakstenen wat afwijken", dus zaten we allebei goed. Maar zoals je zegt... Bart is de bouwer, hij ziet maar wat hij doet met de informatie en opmerkingen, zijn dio zal er daarom niet slechter op worden.
 
vergeet ik Bart natuurlijk nog op te hemelen voor zijn reeds neergezette resultaten.
en een hoe een dio bouwen met gyproc spreekt me wel erg aan ,wil het zelf ook wel eens proberen.
vandaar dus Bart , je hebt er een toeschouwer bij.

meteen een 1 ste vraagje, na het weken wrijf je dan het papier er af met een vod of gebruik je daar echt gereedschap voor en doe je dat aan beide zijden?
 
afmetingen van de stenen die jullie hier opgeven kloppen wel hoor maar als je naar de foto kijkt zie je dat het geen gebakken steen is maar natuur steen .
attachment.jpg

ik zou het dan ook niet te netjes doen hoor bart je kan gerust dikkere en dunnere lagen pakken en als je naar de muur kijkt zitten er zelfs rare vormen bij.

ik vind dit muurtje iets te strak ;)
 
Hoi Bart, ik denk wel dat Amazone een punt heeft. Zo'n muur zoals op de foto 'ademt' echt de Ardennen, hij is typischer.
 
In de Ardennen werd er vroeger weinig baksteen gebruikt maar veel natuursteen zoals Amazone opmerkt en leisteen. In de oorlogsperiode bestonden er in de Ardennen ook nog veel huizen die overwegend in hout waren opgetrokken... baksteen vond je toen eerder bij officiële gebouwen en huizen van rijke mensen omdat baksteen daar destijds een duur bouwmateriaal was.... niettegenstaande werden die dure gebouwen bij bombardementen niet gespaard hé!

Als je de structuur van de natuurstenenmuur wil gebruiken, zit je al ongeveer goed met de afmetingen die je nu al hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3306248-oude-gele-stenen-muur-met-sluit-venster-en-houten-balk-dorp-in-frankrijk-3.jpg


2472192-oude-muur-van-een-steen-die-door-een-mos.jpg


9942136-close-up-van-een-oude-bakstenen-muur.jpg
 
Bedankt voor alle reacties, dit heeft me terug heel goed geholpen. Het zal dus een natuurstenen muurtje worden zoals Walesha, Amazone en GUnit terecht opmerken.

Marc: Voor het afwrijven van het papier gebruik ik een lichtjes nat gemaakte vod (eentje die niet pluist) maar zoals Danny al eerder vermeld een sponsje lukt ook hoor. Normaal doe ik beide zijden omdat ik graag ook de binnenkant van een huis maak.:)
De tweede zijde er afwrijven is de tricky part van de werken, heeeeel voorzichtig wrijven want door het water is het heel gevoelig. Na het uitdrogen is het dan terug heel stevig zoals gips.

Famo: Grypro is op z'on kleine oppervlakte wel redelijk stevig hoor, kijk maar eens naar mijn dio "Contackt on the other side of the bridge" daar is de gehele brug uit gyproc, ze staat er nog steeds als een rots.^^

Qua structuur moet je nog niet mee inzitten Amazone dat wordt wel geregeld met het uitkrassen, de potloodlijnen zijn maar een richtlijn.;)

Grtz Bart.
 
ja weet ik maar je had zo je best gedaan om het er op te tekenen en nu moet je er terug met de gom over wat natuurlijk jammer is.

ik had al eens bij aquarium steentjes gaan kijken of die niet konden dienen maar ze zijn denk te klijn. mischien moet je eens uitkijken naar steentjes die iets groter zijn en niet te rond. dan kan je ze mischien lijmen. we horen het wel wat het word bart ;)
 
Nog vlug een update van de gevorderde werken.
De eerste helft van de stenen zijn uitgekrast. De stenen oplijmen zou ook kunnen zoals Amazone zegt, maar vind maar eens z'on formaat. Plus komt er nog bij dat de muur dan weer dikker wordt en je moet ook de voegen nog opvullen. In ieder geval ik ga dit wel eens uitproberen om te zien welk effect het heeft.;)

attachment.jpg

attachment.jpg

De ingekleurde lijnen worden een beetje "uitgebeiteld", hier komen houten balkjes.^^

Grtz Bart.
 
dat ziet er tog niet slecht uit hoor bart hier en daar nog wat van de stenen pitsen ( beschadiging ) en denk wel dat dit dan kan hoor
 
Bart,
Ik zou zeggen....knap, je eerste update van de muur mag je zeker geslaagd nemen hoor,je mag best fier zijn op het resultaat tot nu toe ,want dit werkje vreet geduld,wat zeker beloond is!
Doe zo verder moatje ;)
BTW.... gerust meebrengen volgende week hé :)

groetjes Filip
 
ben heel geinteresseerd aan het volgen hoe dit huisje gemaakt wordt... dit gaat er goed uitzien heb ik de indruk...
 
prachtige vooruitgang,
thx voor je verdere uitleg.
 
Knap gedaan Bart en af en toe een beschadigde of gescheurde steen zoals Dirk al zei zal het nog mooier maken.
 
Yo Bart,

Mooie vorderingen, je muur ziet er goed uit maar wel wat monotoon..ik zou de voegen hier en daar wat dieper uithalen om wat meer verschil te hebben in diepte...later in het verweer proces zal dit nog meer tot zijn recht komen, ook wat steentje beschadigen.

Goe bezig!

Greetz Nico
 
Wow Bart, volgens mij moet je hier een engelengeduld voor hebben. Zeer benieuwd naar de vorderingen.
 
Bedankt terug voor de tips en reacties.

Filip: als het mag heb ik het eerste deel wel mee naar de ledendag.:)

Marc: graag gedaan hoor, indien je nog vragen heb stel ze gerust.8)

Kevin, Danny: blij dit te lezen, we doen ons best hé.;)

Nico, Amazone: bij deze je raad opgevolgd.:wub:

Tom: haha, neen neen, geen engelengeduld maar een goede Status Quo of Dire Straights, en ik kan er een paar uurtjes tegen aan.:D

Nu de stellingen er nog staan heb ik nog vlug een beetje verder gedaan, 2de deel ook bewerkt. Hier en daar een steentje vernield en sommige in 2 gespiltst.

attachment.jpg

Een zicht van het 2de deel

attachment.jpg

En een totaal beeld, de houten latjes liggen nog niet vast wat deze moeten nog geschilderd en verweerd worden.

attachment.jpg

Zo, geef terug gerust jullie idee.

Grtz Bart.
 
ik vind het goed zo bart 8) eenmaal als het geschilderd is , is het niet meer van echt te onderschijden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan