Hoofdsponsor

1/35 1955, A silent reminder in the Ardennes. Time passes, but we shall never forget. [DON

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben nog niet begonnen aan de dio en heb al een vraagje.:$

Ik heb sneeuw nog op deze dio, nu heb ik ooit ergens gelezen dat dit mogelijk zou zijn met bloem en water of zo.
Nu is mijn vraag klopt dit of hebben jullie nog een andere oplossing om sneeuw te maken?

Grtz Bart.
Bloem moet je zeker niet gebruiken, dat was iets van jaren geleden... na een tijd wordt die bloem geel en nog later groeit er schimmel op.
Tegenwoordig zijn er producten in de handel waar je perfect een sneeuwdiorama mee kunt maken, ik geloof dat het zelfs in spuitbussen bestaat... je kan eens informeren bij bvb één van de sponsers.
 
Hey,

Gebruik voor de sneeuweffecten soda, dit verkleurt niet en is gemakkelijk aan te brengen met houtlijm. ;)
 
In Art of Modeling nr 20 staat alles over het maken van sneeuwdiorama's.
 
Thanks mannen, ik ga alles eens uittesten. En de mooiste wint.:laugh:

Grtz Bart.
 
De toren van de M10 Ersatz heeft een volledige metamorfose ondergaan.:laugh:

Ben begonnen met een simpele drybrush te geven van Titanium wit, die ik vervolgens terug lichtjes heb in gemaseerd met terpentine. Bedoeling is van een soort ijsig effect te krijgen.

Daarna alles uitgelijnd met Raw Umber en een tikeltje zwart. De volgende stap was om de toren sterk te doen roesten, dit heb ik gedaan met Burnd Sienna voor de oude roest, de nieuwe roest werd gesimuleerd door Burnd Sienna en een beetje Geel. Niet te veel Geel anders kijg je een leder effect.

Ben ook al begonnen aan een klein beetje chipping, maar dit moet nog verder bewerkt worden.;)

De fotos

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bedoeling is eigenlijk om deze te verweren net alsof hij daar al enkele jaren staat te verkommeren.

Grtz Bart.
 
Hey Bart,

Netjes hoor,ben je zeker in geslaagd,hem aan te tonen in een verkommerde staat.Prachtig subtiele drybrush in dit titanium.
Mooie effect door inmenging met die terpentine.

Groetjes Filip
 
De kleur van het roest ziet er mooi uit.
Zou toch iets meer aan de randen van de opgezette delen plaatsen (cammandantskoepel, haken,...), dat zijn namelijk de plaatsen waar water vlugger blijft staan en roest in de hand speelt ;)
 
Bart, een leuk project en de eerste ontwikkelingen zien er super uit.
 
Hey Bart.

Omtrent je vraag over het sneeuw : op mijn dio BA10 Beutewaffen heb ik het sneeuw gemaakt met sneeuwpoeder van Joefix Studio's.

In één van de eerste nummers van AOM wordt dit product beschreven naar aanleiding van de introductie ervan.
Mijn dio heb ik gemaakt aan de hand van het artikel in AOM 20, dus met stukjes plaaster om opgehoopte sneeuw weer te geven en dan poeder er bovenop.

Veel succes !

Groeten Rik
 
Bedankt voor de info Rik, zal nog eens een kijkje nemen bij je dio. En dan ook hier een testje meedoen.

Grtz Bart.
 
Nu mijn M10 Ersatz in zijn eindfase komt ben ik toch al stilletjes begonnen aan de start van de dio.:)
Terug met mijn oude vertrouwde gyprocplaat begonnen, er een stuk uitgesneden en op maat gesneden.

attachment.jpg

Deze mag nu gedurende een 3 à 4 uur in een kom met water. Er voor zorgen dat hij volledig ondergedompeld is.

Ik ga de bouw volledig met uitleg stap voor stap doen. Dus straks komt hij uit het water. Dan komt het delicaaste werkje: het papier afwrijven zonder schade te maken. Maar dat is voor later.

Gzrt Bart.
 
Het is echt niet nodig om die plaat 3a4 uur in het water te leggen Bart,een beetje nat maken met een spons is voldoende dan ke je zonder probleem het papier er af halen...
 
Hier zijn we terug met een kleine update,

De gyprocplaat zijn papiertje is zorgvuldig afgewreven.

attachment.jpg

Dan eerst een de referentie fotos bekeken met een loep, en ben dan beginnen te tekenen.:O
En dit is het resultaat toe nu toe.


attachment.jpg

Zo tot de volgende kleine update.

Grtz Bart.
 
Sterk begin Bart,kan je even vertellen hoe groot je de bakstenen hebt genomen...
 
Danny ze zijn een halve cm groot en 0,8 cm lang, ik heb rekening gehouden dat ze na het inkerven nog wel iets smaller zullen worden.

Grtz Bart
 
Danny ze zijn een halve cm groot en 0,8 cm lang, ik heb rekening gehouden dat ze na het inkerven nog wel iets smaller zullen worden.

Grtz Bart
Dat zijn wel serieuze bakstenen, omgerekend 17.5cm x 28cm... zijn die niet een ietsje te groot???
 
Euh Bart, ik wil zeker en vast niet moeilijk doen maar is die plaasterplaat niet een beetje te flauw om te bewerken en verhandelen ? Gyprok zonder papier is plaaster en als het echte gyprok is zitten er vezels in de plaaster maar dan nog blijft het zeer broos (beroepservaring) .
Moest ik jou zijn zou ik eerder opteren voor een ander materie.
Let op, misschien heb jij ervaring met dio-bouw op die manier é
 
@Famo... zo'n klein stukje Gyproc is wel stevig hoor en kan tegen een stootje... een hele plaat is iets anders, die breekt als je er vies naar kijkt. :P
 
Het lijkt inderdaad wel groot, Walesha, maar rekening houdende met mijn doorslagpunt waar ik mee ga graveren kom ik uit op een hoogte van 0,3 en een lengte van 0,5. Laat me gerust weten of jullie dit te groot vinden dan kan ik nog aanpassen.

Grtz Bart
 
Het lijkt inderdaad wel groot, Walesha, maar rekening houdende met mijn doorslagpunt waar ik mee ga graveren kom ik uit op een hoogte van 0,3 en een lengte van 0,5. Laat me gerust weten of jullie dit te groot vinden dan kan ik nog aanpassen.

Grtz Bart
Een volle baksteen uit die tijd, ook wel "boereke" genoemd, is ongeveer zo'n 18cm à 19cm lang en ongeveer 4cm dik... op 1/35 wordt dat dan ongeveer 5.5mm x 1.2mm. Wel is het zo dat van streek tot streek de afmetingen een paar cm kunnen verschillen.
Ik zou dus opteren (ook voor het visuele effect) voor steentjes van ongeveer 6mm x 1.5mm, ook om het gemakkelijk te maken.

(En een voeg in een gemetselde baksteenmuur is zo'n 1cm dik... op 1/35: 2mm)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan