Hoofdsponsor

1/35 voertuigen miserie in Parijs [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.650
dit is een onderdeel van miserie in Parijs en omdat ik niet weet of ik het klaar krijg start ik nieuwe topic nadat Erwin een voorzet heeft gegeven voor nog eens een duo bouw en heb dan maar eens de moed genomen om er aan te beginnen .
Ik had graag begonnen met citroen omdat die de kleinste is en minder onderdelen bezit.
ook zal ik tussendoor beginnen met oefeningen AB die coachke mij heeft door gespeeld .
van de binnenkant bekleding is niet zoveel te vinden voorlopig maar blijf zoeken tenzij iemand die documentatie bezit en alle hulp is welkom.
wat ik niet gebruik ( geen ervaring ) maar wel gevonden heb is bleuprint die me correct lijkt en Erwin en collega's kunnen er misschien wat mee.
foto's van wat ik al gevonden heb en ben bescheiden begonnen met wat op te kuizen .



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Pascal meer is er niet aan dan gewoon rechte platen bekleed met een soort fluweel als deurbekleding mijne gebuur heeft er ooit eentje van gerestaureerd en zijn vrouw was naaister ( met stof he ) en die heeft de hele citroen zelf bekleed , en het schoonste van al is dat na dat hij de legere verkocht had de nieuwe eigenaar de ene prijs na de andere er mee gewonnen heeft zo mooi was deze legere
Nu veel info zal er toch te vinden zijn over deze citroen en ik zou zeggen de moed erin en suc6 deze gaat lukken he en past nu helemaal in het plaatje
grt
Marc
 
Onlangs bij CAR SOS op NatGeo nog een restauratie gezien van een TA, dat zou voor jou zeer interessant zijn geweest. Ik heb deze kit ooit gebouwd en ik wil je verwittigen voor de klote pasvorm van het windshield, voor het overige een zeer leuke kit, veel plezier Pascal !
 
Wat ik gezegd heb blijft geldig he Pascal, we gaan er opnieuw een duo build van maken.
Zal deze avond eens posten wat ik ga gebruiken. Heb ook gezegd dat ik mijn vrouw zal laten kiezen in welk kleur de TA zal worden, civiel of militair. In feite niet zo veel verschil, enkel een beetje aan de verlichting.
 
vandaag garage uitgemest om deze week te starten met oefenen AB intussen al wat kleine werken gedaan.
al een klein beetje geschuurd daar het wel in elkaar paste maar met de nodige druk te zetten en vanaf je het los liet zat het weer fout.
nu past het wel zonder druk te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Zoals beloofd gaan we dus van start.
Eerst en vooral een beetje docu bijgehaald:

attachment.jpg

dat in feite zowat een bijbel is wat betreft de Citroën Traction Avant (alle types) in militaire dienst.

In die docu ook kunnen zien dat de Tamiya kit een Citroën 11 Légère betreft, in feite de kleinste uitvoering van alle types TA Traction Avant en dat beperkt al een heel pak de verschillende kleurenschema's die in het boek staan.

De Aber PE set

attachment.jpg

houd maar 1 vel PE in + sjablonen voor de ruiten. Weinig extra voor relatief veel geld (11,60€) maar dat vind ik hetzelfde voor de Tamiya kit die ook niet goedkoop is en er steekt zelfs geen motor in. Om die reden weet ik ook niet of ik de PE vervanging van de motorkap ga gebruiken want wat nut heeft het deze open te stellen als er daarachter niets te zien is.
We zien wel als we zover zijn.
 
Legere (BL) Berline (1911 cc, 57 hp; wb 2910 mm)
Normale (B) Berline (1911 cc, 57 hp; wb 3090 mm)
Familiale (B) (1911 cc, 57 hp; wb 3270 mm) - new model
Commerciale (C) (1911 cc; wb 3270 mm) - new model

attachment.jpg








na zoeken was ik er ook uit en ben van plan er een burgerwagen kleur zwart van te maken daar het geen wagen was speciaal voor Gestapo zoals in films maar voor de film waren ze nu eenmaal veel beschikbaar toch zullen zij die wel gebruikt hebben daar zij gebruikten wat ze vast kregen maar ben dit nog aan het opzoeken
 
Laatst bewerkt:
Dat waren toch nog is auto's met karakter he.Geweldig
 
Als we dan toch in detail willen gaan:

De Légère bestond in een 7 C versie van 9 Pk en een 11 versie van 11 Pk. Was geschikt voor 4/5 personen. Er bestond ook een Cabriolet versie (ooit 1 gezien in Frankrijk) en een Coupé die tot herfst 1938 gebouwd werd.
De Tamiya versie is voorzien van de heel typische wielen "Pilote", gangbaar vanaf 1938. Deze wielen/velgen zijn in principe geel met een gouden dop op de Légère en hevig rood op de 11 Normale, de grotere versie.

Als we dus een Légère willen bouwen van voor 1938 zouden we de volle velgen "Stop Michelin" moeten gebruiken. Vanaf 1938 kunnen de gele velgen "Pilote" gebruikt worden. Waarschijnlijk onnodig te vermelden dat die gele velgen al vlug verdwenen wanneer in militaire dienst. De rode op de grotere 11 Normale bleven soms staan bij de staf wagens die niet overschilderd werden.

De 11 Normale was voor 5/6 plaatsen en bestond eveneens in Cabriolet en Coupé. Hij was inderdaad iets langer en is op het eerste zicht herkenbaar aan de iets langere dak zonder extra raam.

De grootste was de 11 Limousine die herkenbaar is aan 3 ramen aan elke zijde. Bestond in een Familiale en een Commerciale.

Tenslotte was er ook nog de 15-Six die er uitziet als een 11 Normale maar waarvan de grote kleppen in de motorkap vervangen zijn door louvres. Er hangt ook wat meer chroom aan met o.a. beschermstukken aan de spatborden ter hoogte van de instap van de portieren.
 
uit het boek DE GESTAPO (deltas)

attachment.jpg

boven: SS'ers en Gestapo medewerkers voor hotel Ritz in Parijs .Ze gebruiken opzettelijk andere wagens dan dienstauto's. Hoewel de ss en verwante organisaties wilden groeien hielden ze zich in Frankrijk aanvankelijk gedeisd, aangezien men niet door het wrokkende bezettingsleger van ongewenste bemoeienis beschuldigd wilde worden.

Ik denk dat ik voor wagen zwarte kleur verkies Erwin en dan is de vraag aan u of zwarte velgen met zilveren dop kan ?
 
@ Erwin de six had heel wat pktjes meer en had een 6cilinder onder de motorkap
Prachtige wagens mijn buur heeft er ooit ene gerestaureerd ik heb daar vele uurtjes onder gelegen of naast om aan te werken en als hij uiteindelijk af was heeft hij hem verkocht en de koper die er dan concours mee won en nu word deze gebruikt als ceremonie wagen
Spijtig allemaal vervlogen tijden
Een Fiat Topolino heb ik ook nog eens gedaan met een andere buur was een prachtwagentje
Marc
 
@Coachke: dat is juist Marc, de six had inderdaad een 6-cylinder onder de motorkap en deze motorkap was dan ook iets langer.
De meeste Six die we nu nog kennen zijn na-oorlogse types. Er werden er slechts 2424 gebouwd tussen eind 1938 en eind Februari 1940 toen de productielijn gestopt werd. Pas in 1946 werd de bouw van de Six hervat.

@Pascal: natuurlijk kan dat. De 11 Legere die in opdracht van het Franse leger gebouwd werden, waren voorzien van zwarte velgen.
Als mijn vrouw akkoord gaat met het kleur dat ik zou kiezen, dan zal die ook zwarte velgen hebben.
 
Het blijft hier spannend om volgen, love it ! Ik zou gaan voor zilveren doppen voor het contrast.
 
Mijn vrouw heeft beslist: mijn TA wordt een vooroorlogs exemplaar omschreven als een 11 BL, gebouwd voor het Franse leger.
Het is een model 1938 bestemd als staff car met een Vert Olive body, zwarte spatborden en een zwarte cover voor het reservewiel. Velgen in zwart met een chromen dop, chromen bumpers en chromen detail rond de voorruit. Alles in een blinkende vernis.
Er bestaan foto's van het originele voertuig en een TA werd gerestaureerd naar dat voertuig en rijd rond ergens in Frankrijk (zij het wel met modernere signalisatie om te voldoen aan de huidige verkeersnormen) waarbij ie de passende koosnaam "Olive" gekregen heeft.
Het sierrooster is voorzien van het Citroën logo in reliëf en de grote opening voor de zwengel wat dus de PE versie van Aber overbodig maakt dat vlak is en een kleine opening heeft.
 
Eerst eens een foto tonen van hoe ik mijn 11 Légère graag zou afgewerkt krijgen:

attachment.jpg
(only for reference purposes)

Vanavond toch al wat opkuis en snijwerk verricht

attachment.jpg

dat natuurlijk nog een beetje moet bijgewerkt worden.

Het dashboard is weerom iets wat bijkomend opzoekwerk meebrengt.

attachment.jpg

Het PE stuk van Aber blijkt niet overeen te komen wat het midden van het instrumentenbord betreft. Zij voorzien wel een handschoenenkastje dat open kan gepresenteerd worden maar daar zie ik bij mijn bouw het nut niet van in. Tevens stellen zij dat het instrumentenblok eerst moet afgezaagd worden om daarna terug op de PE gelijmd te worden. Beetje veel werk om iets wat al goed is te veranderen naar iets dat niet klopt met mijn type voertuig.
Wat ik wel ga doen is de gegoten versnellingspook vervangen door een deels PE/scratch exemplaar dat met de realiteit overeen komt.

Stay tuned.
 
Hey,

Ziet er een heel 'skoontje' uit die van U Erwin, mocht je toch opteren om het handschoenkastje open te laten kun je er een kaart inleggen, komt goed uit dan... :)
 
't Is een idee ....... we zien wel.
Weet voorlopig zelfs nog niet of ik hem met een deur open ga bouwen. Zou wel eens iets anders zijn, zo een "suicide door".
 
Je kan best ook dat instrumentenblok uithollen aan de voorzijde, het blijkt een display te zijn met verschillende meters er in achter een glazen plaat.
 
knappe keuze Erwin want mijn eerste keuze was eigenlijk de rode met zwart maar de Ab heeft me afgeschrikt en vond geen voor of tijdens oorlog in die kleur
ben gisteren wel begonnen met oefenen en ben zeker dat er toch soms gevloekt word met dat ding want afstelling is zoeken maar het gaat wel in de goede richting.
Erwin ik zie dat gij al een zwarte primer heeft gezet op stukken in de spreu . is dat de volgorde of is dit gemakkelijker daar je toch nog moet schuren na het verwijderen ?

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry Pascal maar er ligt nog geen lik verf op de mijne hoor.
Wat ik wel eerst ga verven is de binnenzijde van de body want daar kan je later niet meer aan. In geval van mijn wagen was er een Chamois/Buff simili lederen interieur. De metalen delen zoals deurstijlen moeten dus ook in Vert Olive.
Tevens overweeg ik om de binnenzijde van het dak te bekleden en te schilderen.
Tussendoor kunnen de wielen gespoten worden.

Wat het zwart op de spatborden betreft ga ik geen AB gebruiken maar ga ik terugvallen op een spuitbus Tamiya Gloss Black. Ik heb deze ook gebruikt op de GaZ staff car en ben daar heel tevreden over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan