Hoofdsponsor

1/24 Citroën 2pk [done]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.865
Beste vrienden even niet gelachen ( of wel trek het me niet aan ) ik ga nu beginnen aan de bouw van een 2pktje of lelijke eend , waarom ? Het was mijn vrouw haar allereerste autotje en we hebben er beide veel plezier aan beleeft , mijn vrouw door ermee te rijden en ik door er constant aan te sleutelen en ook een klein beetje rijden
Wat is dat voor iets , wel een eenvoudig wagentje met oneindig veel mogelijkheden dat men tegenwoordig niet meer vind zoals een vierzitter , een full cabrio tegelijkertijd een kleine vrachtwagen men kon er veel in kwijt door dat de achterbank er gewoon uit klikte en men kon laden , zuinig een perfecte wegligging en het lawaai kreeg je er zo bij
Ik persoonlijk reed er graag mee ( nu in deze tijden is dit wel onverantwoord ) mijn moeder daarentegen haatte dit ding en iedere keer ging ik ze ermee halen om haar te plagen
Ik weet nog goed 1 van de eerste keren dat mijn vrouw er mee ging werken , onze buurvrouw werkte toen ook in Antwerpen dus die reed mee , nu het was een zonnige dag dus mijn madam kreeg het idee om het dak open te leggen al rijdend met alle gevolgen van dien het canvas vloog open en terug dicht op haar gezicht even langs de kant om te bekomen maar niks aan de hand even geschrokken , maar eerlijk ik vond het een reuze ding om mee rond te toeren niet ver van huis he
Nu wat is een 2 pk ?
Wel ze werden gebouwd van 1948 tot 1990 er zijn er ongeveer 4 miljoen van gemaakt , het had een motor type boxer zoals een VW kever van 400 cc een tweecilinder met 8 pk , later is de motor uitgeboord tot 648 cc en had dan 30 pk waar toch nog een snelheid van 120 en meer kon gehaald worden
Nu mijn vrouwke had nog een 400 cc met het ontbrekende achterste zijraampje en geen schijfremmen vooraan gewone vervloekte trommelremmen waar men de haren uittrok om die af te stellen omdat als die remmen slecht geregeld waren er bijna niet met te remmen viel
Ik ga deze dus bouwen als een 400 dat wil zeggen achterste raampje moet dicht en ze komt in het knalgeel met een groen toille dakje
Makkers ik hoop dat ik jullie aandacht hier ook van krijg ik weet het , het is niet mijn directe stijl maar even veranderen van spijs moet kunnen
Nu het is weer 1 van de betere uitgaven ( nieuw kitje ) van Revell ziet er zeer nauwkeurig uit mooie details vele onderdelen waar ik veel pret zal aan beleven
Een mooie in kleur gedrukte bouwhandleiding
En we gaan zien wat het word he
Hier gaan we

De boxart

attachment.jpg

Het bodyke


attachment.jpg

en al de sprue's

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

Grt
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga ik volgen want deze staat in men top 3 van volgende bouwdozen om aan te schaffen.
 
Christof zeer mooie verzorgde kit is het zoals de laatste uitgave van de VW Golf GTI en de Cabrio Revell is goed bezig mooie details
Marc
 
Naast alle andere auto's, zeker en vast een legende... m'n buurman heeft een tijd terug zo eentje in goede staat op de kop getikt, en rijdt sindsdien alleen nog maar met z'n geitje... paar keer mee kunnen rijden met hem, echt heerlijk... tegen 70 op en rondpunt af gaan, en zonder remmen het rondpunt nemen, heerlijke wegligging die beestjes...

Succes met de bouw... ik schuif aan als 2de volger... ;)

Groetjes,
Kurt
 
Succes , heb er tevens de schaal bijgeplaatst bovenaan ;)
 
Mijne zetel staat er ook naast
 
dit is nu eens wagen die ik altijd mooi heb gevonden met nog een paar andere uit vervlogen tijd nostalgie hou ik wel van grt Pascal
 
Amaai mannen , eerlijk ? ik dacht dat jullie gingen lachen met deze topic

Ben gisteren nacht nog aan begonnen en het ziet er redelijk goed uit weinig flash en past tamelijk goed
Marc
 
Dat is nu al een klassieker he Coachke en zeker als je hem naar een vroege versie wil ombouwen.
Ik heb de indruk dat er ook een motor in zit, ga je die ook detailleren?
In ieder geval ga ik deze ook volgen en ik zet mij wel achteraan in het midden anders gaat de wagen doorhangen aan 1 kant.
 
Erwin zeker en vast zit er een redelijk mooi gedetailleerde motor in echt spek voor mijne bek en inderdaad achterste raam moet weg en ze word knalgeel gelijk die van mijn vrouw haar eerste auto
Marc
 
wel mark ,onlangs heb ik zo een bouwdoos gekregen ,maar dan de charleston versie.... ik blijf dus volgen..
 
Luc deze is wel een nieuwere versie en ik weet niet of het dezelfde kit is in ieder geval ziet het er een leuke kit uit hopelijk die van u ook
Marc
 
Dat is leuk, mijn vader heeft nog steeds de "Charleston" in de garage staan.
Die heeft hij al van zolang ik me kan herinneren.
Op de kast bij mijn ouders staat er een model van dat mijn neef destijds heeft gebouwd voor hun dertigjarige huwelijksverjaardag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sam goed bijhouden want ik heb gisteren gelezen dat ze nu gemakkelijk 15000 € waard zijn nu een charleston is nog redelijk een nieuwere uitgave maar toch dat begint te komen he dat ze waarde krijgen
Marc
 
Ik heb zelf nog een tijdje in een Dyana gereden die werd hier kapsones eend genoemd :) Vreemde wagens om in te rijden in het begin met die trek en duw schakeling maar eenmaal gewend was het best wel gemakkelijk en dan gaan we het maar niet hebben over het overhangen in de bochten waar je wel eens je passagier de stuipen op het lijf kon jagen als die het niet gewend was :laugh:
 
Sam goed bijhouden want ik heb gisteren gelezen dat ze nu gemakkelijk 15000 € waard zijn nu een charleston is nog redelijk een nieuwere uitgave maar toch dat begint te komen he dat ze waarde krijgen
Marc
Wij denken niet in Euro, een emotionele waarde is onbetaalbaar en daarom staat hij er nog steeds.
Daarom ook dat ze er geen afscheid van kunnen nemen.
 
Okeey duckstyle..,dit bakske ga ik ook volgen voor mij DE AUTO allertijden..veel succes makker..!! Ik vroeg mij al af wanneer hij uit de doos mocht 😆

Grtz yves,
 
Marc, wist je dat de oorspronkelijke 2cv een militair ontwerp was?
Pre WW2 ontwerp voor het Franse leger met een motor vooraan en een andere achteraan bestemd voor verkenningsopdrachten.
Toen de Duitsers in Mei '40 binnen vielen werden de plannen verstopt om pas na WW2 terug bovengehaald te worden. Toen werd de 2cv bestemd voor de landelijke gebieden en was de vereiste dat het voertuig dwars over de wegen en weiden moest kunnen rijden met een mand gevuld met eieren op de achterbank en er mocht geen enkel ei gebroken zijn bij thuiskomst.
In de jaren '50 hadden de Britten interesse in dit voertuig onder de vorm van een omgebouwde bestelwagen voor hun "Marines".
Zij zochten toen een voertuig dat via helikopter, de toenmalige S55, kon vervoerd worden naar gebieden met niet verharde wegen.
In feite zijn zij de enige natie die de 2cv werkelijk als militair voertuig heeft gebruikt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan