Hoofdsponsor

1/35 Revell M47 Patton [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.302
De Patton M47 is een aanpassing van de M46 met een verbeterde turret, op zich een poging om de M26 Pershing een betrouwbaardere aandrijving te geven. Die had een betere bescherming en bewapening dan de M4A3 Sherman maar gebruikte nog wel dezelfde motor. De tank is veelvuldig in gebruik genomen door NAVO-bondgenoten van de VS, zelf hebben ze die niet in een conflict ingezet. Ze vormde de aanleiding voor alweer een verbeterd concept, de M48, die de overgang zou betekenen van het 90mm naar het 120mm kanon.

Gewicht 44.1 t
Lengte 8.51 m
Breedte 3.51 m
Hoogte 3.35 m
Bemanning 5
Pantser 100mm
Bewapening 1 x 90 mm-kanon M36
1 × .50 cal (12.7 mm) M2 op de koepel
2 x .30 cal (7.62 mm) M1919A4, 1 vooraan en 1 coaxiaal
Motor Continental AV-1790-5B V12, luchtgekoeld, twin-turbo, 600 kW
Transmissie General Motors CD-850-4, 2 ranges forward, 1 reverse
Ophanging Torsiestaven
Autonomie 880 l voor gemiddeld 160 km
Snelheid 60 km/h

Omdat deze tank gedurende lange tijd in dienst bleef, zijn er een heel aantal verschillende kleurenschema's mogelijk naast de obligate olive drab varianten. Deze vind ik de opmerkelijkste:

attachment.jpg

JGSDF-versie (http://www6.atwiki.jp/namacha/pages/28.html)

attachment.jpg

"Chocolate camo" (prime portal: http://www.primeportal.net/tanks/ivan_bouinatchov/m47_choc_walk.htm

attachment.jpg

Die van Overloon (Wikimedia). Ik ben er vorig jaar geweest en toen stond hij er volgens mij niet meer, ik vind geen foto's jonger dan 2012. Anders zou ik volgende week referentieplaatjes kunnen gaan schieten.

attachment.jpg

Deze kit heb ik op een rommelmarkt voor een schamele 3 euro op de kop getikt. De staat is vrij goed, er zijn enkele delen losgekomen van de sprue. Ik kocht vorig weekend een Bronco upgradeset voor de tracks, na al een aantal keren de vrij dure Friul-set (zo rond de 30 euro) voorbij gewandeld te zijn. Een overzicht van de inhoud.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je ziet, zijn deze vinyltracks weer niet top of the bill, met duidelijke gietnaden en ejector pin marks. De upgrade-set van Bronco heeft een goede review op http://www.militarymodelling.com/news/article/t84e1-workable-track-links/19652 maar je wordt gewaarschuwd voor het tenenkrullende aantal onderdelen dat naar schatting een beetje de 1000 overtreft. Ik vind de boxart wel lelijk en moeilijk leesbaar maar het spaart de helft van de prijs van een metalen setje uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zit een extra stel M46 aandrijfwielen bij maar dit staat in verhouding tot de Dragon kit, ik weet niet hoe deze M47 Revell, ex-Italerikit zich daar tot verhoudt. Volgens Scalemates is er geen verwantschap tussen beide M47-kits. Het is een opluchting dat ik een eventuele slechte passing met de wielen uit de kit zou kunnen oplossen als het nodig zou blijken.

Dit verslag neemt even een aanvang zo tussen de bouwstappen van het atoomkanon in. Die zijn soms nogal ingewikkeld, terwijl ik de trackset gemakkelijk op verplaatsing kan bouwen door zijn repetitieve karakter, wanneer ik eens een dag elders doorbreng. De updates zullen dus waarschijnlijk niet regelmatig gaan gebeuren. Voorlopig lijkt het er op dat er nauwelijks aftermarket nodig is en dat de tank gesloten gebouwd zal worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het begon dus met een arsenaal aan tracklinkdeeltjes losmaken van de sprue. 800 kwartjes van het loopvlak, 180 sets van track pins en 192 track guides, goed voor 2704 aanhechtingspunten. God zij dank had vader nog een uit de kluiten gewassen nagelschaartje, want dit doe je beter met spul dat goed in de hand ligt.
 
Patton M47 is een pracht exemplaar, Moet die eens op mijn verlanglijstje zetten.Wat de Friul tracks betreft.....beetje prijzig dat wel maar echt de moeite om te overwegen. Uiteraard ziet de set die jij er bij kocht er zeker niet slecht uit en zal een meerwaarde geven aan de mooie tank. Geniet er van en veel plezier.
 
Succes met de bouw Steven.
 
Jawadde... meer dan het dubbel aantal del voor de tracks.... da wordt echt wel band werk... :) Nu ken ik als beginnend modelbouwer er niet veel van, maar die 2704 contact punten, moeten die dan ook niet aan de randjes geschuurd worden? Is dat dan niet veel meer werk dan de originele tracks onder handen te pakken en die ejector marks wegwerken...

In ieder geval wel een mooie tank, ik ga deze zeker volgen...

Groetjes,
Kurt
 
Bedankt voor de aansporingen! Dat is meer werk, elk puntje moet inderdaad gladgeschuurd worden, maar vinyl kan je nauwelijks schuren of opvullen, lijm werkt er niet goed op. Er in boren voor de track pin-openingen zal geen effect hebben. De track wordt ook beter articuleerbaar, ik zou de tank over een obstakel kunnen zetten. Vergelijk maar eens met deze foto van mijn vorige Bronco-setje.

de20673aeb054a3551413d7071585495.jpg
 
Ah zo... ik heb zo'n kit met de originele tracks nog nooit van dichtbij gezien of vast gehad, en ik dacht dat die tracks uit de kit ook hetzelfde plastic waren als de rest van de gietramen, ma daar zit ik dus in eerste instantie al verkeerd mee... me excusa... :) die andere tracks dat je daar laat zien die geven al inderdaad een heel ander beeld en ongetwijfeld een realistischer resultaat... alleen al daarvoor is het vele werk zeker de moeite... succes ermee...

Groetjes,
Kurt
 
Kurt, ik weet niet met welke tak van modelbouw jij vertrouwd bent, maar als je wel eens auto's bouwt, dan heb je dat materiaal ook gezien in de vorm van de autobanden of poly caps. Het vinyl is elastischer dan styreen en het lijkt dus wel op het rubber van een band of een loopvlak op een track. Het is helaas moeilijk bewerkbaar, gewoonlijk moeten de tracks met een heet voorwerp aaneen gesmolten worden en dat geeft ook nog eens lelijke littekens. Ze bewaren ook niet zo goed doordat ze aangetast worden door zuurstof. Er zijn de laatste tijd wel betere varianten van vinyl op de markt, die wel te verlijmen zouden zijn. Zit een track in werkelijkheid nogal gespannen, dan zijn ze goed bruikbaar.
 
Thnx Steven, mooie uitleg en effectief iets bijgeleerd... :-) en ik moet echt nog heel veel leren, ma dankzij dit forum komt dat wel mooi in orde...
Het is amper een half jaar geleden dat ik mn eerste doos open deed, en ben nog volop bezig met m'n eerste kitjes... is oa een auto bij, en idd zijn de banden van totaal ander materiaal...

Groetjes,
Kurt
 
Veel succes Steven...sjiek modelleke...!!

Grtz yves,
 
Bedankt. Ik ben nog steeds aan de eerste serie stukjes bezig, er zijn er nu zo'n 80 gesneden.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik moet nu alleen de loopvlakken nog ontbramen. De track guards zijn vandaag aan de pins gekleefd.

attachment.jpg
 
Ik heb meteen ook maar de rubbers gesneden en gesorteerd, zo lang als het vandaag licht bleef.

attachment.jpg

Dit lijkt een potje met zaagsel.

attachment.jpg

Het zijn alle aanhechtingspuntjes, die ik na een paar dagen ben beginnen bijhouden.
 
oei amaai ik heb ook een bouwdoos die ik wil beginnen maar ik heb net gekeken en er zitten rubbertracks in,de doos is wel nog van Revell italaerei uit de zeventiger jaren..ik bouw deze wel uit de box..een ABL type van Patton M 47. succes verder.
 
Bedankt, ik heb deze week de underhull eens aangepakt.

attachment.jpg

Het schuurwerk viel goed mee maar de paspinnen klemmen teveel. Ik heb ze dan maar afgeschuurd.
 
Het is zaterdag, dus is er weer aan de M47 gewerkt.

attachment.jpg

Menig modelbouwer schrikt ervoor terug, de tankwieltjes schuren. Bij Italeri zitten er echter geen naden op de loopvlakken! Het zijn dus alleen de aanhechtingspuntjes die weg moeten geschuurd worden.

attachment.jpg

Ook de rest van het loopvlak word ruw gemaakt omdat dit een rubberband voorstelt.

attachment.jpg

De wielen worden per twee vastgemaakt.

attachment.jpg

Je houdt twaalf wielen, twee reservewielen en acht rollers over.

attachment.jpg

Een spijtige zaak is de underscaleness van de bouten op de wielen. Op de inzetfoto zie je dat dit bijna een verschil van 1 op 2 geworden is. Hier is niet meteen een antwoord op want er bestaat geen alternatieve set op Scalemates en 140 bouten ga ik niet even manueel vervangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is toch elke keer weer een genoeglijk aanzicht.
 
Dergelijke bout-moercombinaties zijn los te koop als resinonderdeeltjes. Ik ben niet thuis anders had ik je een besteladres gegeven. Zie mijn Kevertopic (achteraan ergens) voor voorbeelden.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan