Hoofdsponsor

1/35 Ford F 3 G393 TH 1950 - 1954 [wip]

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.283
De kogel is door de kerk na 2 jaar zoeken en nadenken heb ik besloten om de eerste versie te gaan bouwen van
een Ford F 3 een vrachtwagen van 3.50 ton gemaakt bij ford in keulen voor het Belgische leger.
zelf heb ik het plezier gehad om een paar keer er mee te rijden en ken verschillende prive verzamelaars die zo een truck
bezitten.. we zullen wel zien waar we terecht komen.

attachment.jpg

Zelf ben ik in het bezit van zeker 5 originele manuals en ga die dan ook gebruiken om de bouw zo getrouw mogelijk te kunnen doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

dit zijn de bouw dozen die ik uiteindelijk heb aangekocht om het begin te maken.

nog wat foto materiaal..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel succes ermee.

ik hoop dat je gemerkt hebt dat je doosje van Monogram in een andere schaal is dan de Revell doos?
 
ja de revell doos is eigenlijk de basis de schaal is 1/35 die van monogram is voor de vergelijking en om eventueel copy stukken te kunnen maken ,voor de monogram doos op 1/25 heb ik plannen om de grote ford F 6 truck te gaan maken.
ik kon tot nu toe niet echt veel dozen vinden om te verbouwen met mijn visie.
ik had nog een twee andere dozen op mijn verlang lijstje staan maar door een selectie te maken kwam deze van revell het korste bij het origineel.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey Cargo ik hoop dat het lukt hoor want je zal er werk aan hebben hoor , trouwens prachtig spul succes ermee ik volg met alle plezier
grt
Marc
 
tja ik heb nu weer zin om te bouwen en ik heb die plannen al jaren geleden gemaakt..de basis is vrij gelijkend hier en daar een extra dwars balk de wielen zijn ok en de motorkap zal het zwaarste worden..
 
Doen en proberen zou ik zeggen
veel geluk
Marc
 
Je hebt mijn volle aandacht Cargo.
Zal zeker geen gemakkelijke ombouw worden maar heel veel succes gewenst.
 
Ford f3

Bedankt we zien wel wat er allemaal kan ,al doende leert men..
ik heb alles al ontvet en een foto gemaakt.

attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik herinner mij in de kazerne van Turnhout zo'n gelijkaardig model ( 1976) die ze gebruikten als lesvoertuig maar de merknaam ontgaat me maar niet het ongelooflijk gebrom van de V - motor !
Maar niettemin een mooi onderwerp om volgen . :)
 
Ja ik heb in 1982 40 ford voertuigen afgevoerd van turnhout naar Geel kwartier kievermont al rijdend allemaal nog.tja ze waren sterk en degelijk maar erg moeilijk handelbaar tussengas geven dubbel koppeling en dan vooruit maar..terug schakelen tussen gas telkens je een versnelling lager moest gaan. je bleef erg fit ..
 
Dat wordt een mooie en originele ombouw, ik volg met interesse.

Het lastigste lijkt me het aanpassen van de voorste spatborden... om die mooi in de nieuwe vorm te krijgen en dan nog symmetrisch... succes! :)
 
Veel plezier en succes met je nieuwe project ... zal veel hak/snij en schuurwerk aan te pas komen.
 
inderdaad ik ondervind het..ik ga de spatborden volledig nieuw moeten maken ,of net als bij de echte voertuigen proberen om met een plamuur de juiste vormen te maken ,de grill emblemen en de gleufjes zijn inderdaad kleiner uitgevallen dan ik verwachtte. een hele uitdaging..het is vlug gezegd ik zal ..blijkt nu.
 
Ik zou proberen de spatschermen te maken met vacuforming. Omdat de spatschermen niet doorzichtig hoeven te zijn (zoals wel bij een cockpit-canopy) kun je makkelijker aan het materiaal komen.

Stappenplan:

1. Koop alle dingen die je nodig hebt. Zie hier voor de materialen en de methode. Je hoeft nu natuurlijk geen onderdeel na te maken, je moet een volledig nieuw onderdeel maken. Daarom mag je alle schuurwerkzaamheden weglaten, er moet 'enkel' een nieuwe mal gemaakt worden.

In plaats van Pet-G kun je eenvoudigweg Evergreen plastic sheet gebruiken. In totaal zou je met 30 euro klaar moeten kunnen zijn, er vanuit gaande dat je een stofzuiger hebt.

2) Maak een mal met klei voor het linkerspatscherm. Je kunt hiervoor, voor de grove vorm, het onderdeel van de Revell-kit gebruiken om over de klei heen te vormen. Als je dat hebt gedaan, kun je verder boetseren (=beetje klein toevoegen aan de voorkant en mooi in vorm brengen). Over die mal wordt straks het verhitte plastic -naar beneden- vacuum getrokken.

3) Probeer nu eerst eens uit of het lukt: verhit het plastic zoals in de gerefereerde thread te zien en trek het vacuum. Laat het even afkoelen en snij het uit. Vijl bij en kijk of het past.

4) Als er iets moet worden aangepast, doe dat dan en probeer opnieuw.

5) Wanneer je een mooi resultaat hebt, maak dan een symmetrische mal en herhaal stappen 2-4.

Eerlijk gezegd denk ik dat er geen andere mogelijkheid is om de spatschermen realistisch na te maken, behalve misschien 3D-printing. Als je vragen hebt over vacuforming, laat maar weten.
 
heel zeker ben ik er tevreden mee ,ik heb het nodige materiaal in mijn hobby huisje..ik ga het vast en zeker proberen..bedankt
 
amaai ik heb me dus weer iets op de nek gehaald...het ombouwen is toch niet wat ik verwachtte..maar aan de andere kant ..ben ik nu 24/7 op zoek naar een goede oplossing... ik heb op aanraden van Roy al wat geprobeerd om zelf een model te maken met Vacium ..

ik heb dus al wat mallen gemaakt en de bedoeling is in eerste instantie om een volledig voorfront te maken.

nu nog aanvullen wachten ,schuren..enz..

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zag ik al wel aankomen... als er iets is waar ik je mee kan helpen, laat maar weten! Op zich is vacuformen niet zo moeilijk, maar je basis moet je even onder de knie krijgen.

Het belangrijkste is, dat je een mooie mal maakt en dat je het juiste materiaal gebruikt. Bijvoorbeeld, Evergreen gewone plastic vellen zijn er perfect voor herinner ik me, terwijl ik met transparante vellen van hetzelfde merk niets kon. Ik moest dus mijn transparante vellen ergens bestellen (de VS volgens mij). Maar dat is voor jou niet nodig.

Als je wilt dat ik in een filmpje laat zien hoe de vacuforming (vrij eenvoudig) in zijn werk gaat, wil ik dat wel maken. Hier krijg je al een vrij goed idee: https://www.youtube.com/watch?v=UhWufIpAJcE


Edit: ik zie nu de foto, kom ik straks op terug (moet nu even met spoed aan het werk)
 
Laatst bewerkt:
Hier een tekening van het rechterspatbord:

25755180045_f7daca60fe_c.jpg

Links het originele spatbord, nagetekend van de tekening op de eerste bladzijde. Rechts 'het blok' zijnde de mal, van precies dezelfde positie. Ik heb de latere snijlijnen en het boorgat voor de koplamp aangeduid. Het is verstandig om de snijlijnen ruim aan te houden, zodat er bijgeschuurd kan worden.

Onderaan heb ik de voorzijde van de mal getekend.

Het is zaak om de mal zo goed en zo mooi mogelijk te maken. Dus netjes glad schuren. Je hebt nu twee spatborden gemaakt, maar daarmee maak je het jezelf onnodig lastig denk ik. Naar mijn idee kun je het beste eerst het eerste scherm in malvorm maken, dan een proefvorm vacuën, dan bijwerken voor zover nodig en dan ten slotte het definitieve spatbord maken. Persoonlijk zou ik dan nog de snijlijnen zoals ingetekend op de tekening, snijden. Pas als je dat hebt gedaan, weet je of de vorm een succes is.

En pas als je weet dat het een succes is, kun je het beste de spiegelmal maken voor het linker spatscherm. Het is dan een kwestie van kopiëren. Je kunt zo veel preciezer werken en het gaat veel sneller, dan wanneer je steeds 'tegelijkertijd' twee mallen moet aanpassen.

Persoonlijk zou ik trouwens beginnen met het vormen van de motorkap en de flanken daaronder. Zo kun je de spatschermen er vervolgens aanpassen.
 
hoy ondertussen heb ik al weer wat zitten denken en prullen..de laadbak en het chassis heb ik vrij goed kunnen bouwen,ben nu bezig met het zoeken naar info over de remleidingen op perslucht vermits de Ford destijds al uitgerust werd met luchtdruk remmen ik ga bekijken in hoever ik dit kan waarmaken op mijn model.
en de tijd...man ik heb nu zoveel dingen te doen nu de regen wat weg blijft...
roy bedankt he...voor de steun en info..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan