Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

DanielDB

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 okt 2015
Berichten
104
Hallo,

Hier de start van mijn allereerste diorama.
Het is de bedoeling het huis van Asterix na te bouwen op schaal 1/35 en in een klein diorama op te nemen.
Liefst van al zou ik één dakhelft verwijderbaar maken, zodat ik mij ook op het interieur een beetje kan uitleven (schouw, meubeltjes, ..)

Als referentie gebruik ik het album 'De zoon van Asterix' van Goscinny en Uderzo omdat dit het album is (van degene die ik heb tenminste), waar het huisje en het interieur ervan het meest in beeld komt.

attachment.jpg

Dit geeft een algemeen beeld (ik zal niet veel prentjes uit het album opnemen, omwille van copyright)
attachment.jpg

Hoe denk ik dat te realiseren ?

De voor en achtergevel bestaat uit een stuk triplex van 3 mm dik, waarop langs weerszijden de (halve) 'natuursteentjes' gekleefd worden. Deze steentjes worden gemaakt met Fimo Air Basic en daarna gevoegd, wellicht met gekleurde Polyfilla om klei-vulling na te bootsen, en geschilderd.
De balken en dorpels worden uit hout gezaagd, Ramin omdat dit hout een kleine nerf heeft.

De boomstammetjes die het dak vormen, zal ik eveneens uit houten latten zagen en manueel ongeveer rond schaven (de ronde houtprofieltjes die je kunt kopen zouden te mooi rond zijn om op stammetjes te lijken).

Enerzijds wil ik dicht bij het huisje zoals het in het album getekend is blijven, anderzijds wil ik wel een 'mogelijk' gebouwtje produceren.
Het bouwen zal wellicht niet supersnel verlopen omdat ik regelmatig een aantal proefstukjes moet maken om zaken uit te testen.

Zo, dit is de inleiding, nu ga ik wat zagen :)

Daniel
 
Da ga gewoon prachtig worden heb ik de indruk
Marc
 
Leuk project, ik ben benieuwd hoe je alles zal maken ;)
 
lijkt me wel eens iets leuk, ga ik zeker volgen
 
Hey,

Om het interieur te zien kan je ook opteren om een gedeelte niet te bouwen, laat me verduidelijken.
Bouw de woning op een hoek van de plank waarop je diorama moet komen, in die zin dat het huis schuin staat ten opzichte van je voorzijde (meestal de kijkkant). Zo kun je de ene zijkant en voorkant van de woning afmaken zoals je wilt, de andere kant komt dan open te staan aan de zijkant van je diorama zodat je het volledige interieur ten toon kunt stellen. Dit levert ook een meer dynamische pose op in het diorama waarbij je de figuren dan op de voorgrond kunt plaatsen. :)
 
Een Asterix huis, te gek, je hebt er een volger bij.
Als het af is niet vergeten er een kip bij te plaatsen want er is altijd wel ergens een kip die de show steelt in elk Asterix verhaal.
Heb de volledige serie en herlees die nog regelmatig, heerlijk ontspannende lectuur.
 
Nog even vlug een stoeltje der bij zetten ben benieuwd hoe dit gaat worden super fijne boeken die zeker wel historische correctheid bevatten...😉
 
Bedankt voor de aanmoedigingen !

Swaken, het schuin zetten van het huis zal ik zeker meenemen. Over het echt openlaten van een gedeelte twijfel ik ... Nog even nadenken terwijl ik in de 'zagerij' en de 'steenkapperij' bezig ben ...
Erwin, die kip mag ik inderdaad niet vergeten : zeer verontwaardigd om het verlies van haar staartveren KOOOOT!

Daniel
 
da kieken is eigenlijk een haan die altijd overslaapt..............los daarvan is dit project wel iets heel anders dan dat we hier gewoon zijn,mijn stoel staat klaar.........................rare jongens die modelbouwers:$.............................
 
Heel rare jongens die modelbouwers.

De haan overslaapt zich inderdaad elke keer maar er is ook een witte kip in de verhalen. Eén scene herinner ik me nog en dat is dat Abraracourcix van z'n schild gevallen is en dat de kip de helm op haar kop heeft staan.

Mooi onderwerp, ik zal dit volgen want er liggen veel Asterix strips op m'n slaapkamer.
 
ik volg ook ,want ben zelf een stripverslaafde en ... inderdaad rare jongens die modelbouwers !! :laugh:


grt Nicolas
 
PeterLeuke keuze Daniel. Ik blijf hem zeker volgen.

@Danny_Jeurissen, dan moet je deze boeken eens lezen:
http://www.bol.com/nl/p/asterix-en-de-waarheid/666811903/
http://www.bol.com/nl/p/asterix-en-de-wijde-wereld/1001004001571566/
http://www.bol.com/nl/p/de-erfenis-van-asterix/1001004001571565/
http://www.bol.com/nl/p/de-dikke-asterix/1001004002728640/

(links voor het gemak van deze aanbieder, omdat ik ze hier snel weet te vinden, je bent natuurlijk geheel vrij om ze elders (liefst een in ECHTE winkel) te bestellen)

Dit zijn geen verhalen, maar een tweetal historici hebben de boeken uitgepluisd op tekeningen die op historische waarheden berusten.

Bijvoorbeeld:
6_b2drk.jpg

Hier zie je Assurancetourix, die gewoonlijk slecht behandeld wordt, maar een bard is een belangrijke functie bij de Kelten (net als stamhoofd en druide), dus hij is de scheidsrechter tussen 2 stamhoofden (wist ik ook niet, staat in het eerste boek)

Peter
 
Als ik je tekening bekijk denk ik dat je dakhoek te scherp is. Dit toch in vergelijking met de strip tekening.
Op de striptekening zie ik 11 dwarsliggers en op je ontwerp maar 7 per dak-kant.
Niet dat ik wil muggenziften, maar dat is mijn eertse indruk als ik je ontwerp vergelijkt met de striptekening.

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Hier is een duidelijker voorbeeld van wat ik bedoel.
Foto van het huis van Asterix in Parc Asterix Parijs.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond iedereen,

Het doet mij plezier dat er nog een aantal Asterix fans in het publiek zitten. Ik ben dus geen nostalgische eenzaat :) Oef.
Ik ben ongeveer klaar met het zagen, frezen, ... van de balken en steunplaat van de voor en de achtergevel. Morgen maak ik enkele foto's en post ze dan.

Kassei : het is echt wel een kieken hoor. In veel verhalen komt die kip voor, die er dan nog vaak haar staartveren bij inschiet. Het is waarschijnlijk deze die ook de haan wakker maakt :)

Makamba : ik heb de boeken 'Asterix en de waarheid' en 'De erfenis van Asterix'. Zeer plezierige/interessante lectuur. Daaruit blijkt trouwens ook dat het huisje dat ik ga bouwen wellicht NIET representatief is voor de Keltische huizen !

Dirk (Leysend) :
- figuurtjes : bedankt voor de referenties Dirk. In feite is het mijn bedoeling te proberen of ik zelf een figuurtje kan maken. Vermits ik dat ook nog nooit gedaan heb, is de kans op catastrofale resultaten reëel en zullen je referenties waarschijnlijk nog goed van pas komen.
- vorm en structuur van het huisje : dit is een interessant topic. Vermits ik de oorspronkelijk architect niet kon terugvinden, heb ik aan de hand van de prentjes in het album aan reverse engineering gedaan maar wat blijkt ? Wel, het is ongeveer onmogelijk om tot één juist ontwerp te komen omdat de prentjes mekaar regelmatig tegenspreken.
- vorm en structuur van het huisje : dit is een interessant topic. Vermits ik de oorspronkelijk architect niet kon terugvinden, heb ik aan de hand van de prentjes in het album aan reverse engineering gedaan maar wat blijkt ? Wel, het is ongeveer onmogelijk om tot één juist ontwerp te komen omdat de prentjes mekaar regelmatig tegenspreken. In een aantal prentjes die het interieur tonen, zie je zelfs een stenen zijmuur en stro in het dak. Nu, ergens is dat logisch : het huis dient als achtergrond voor de actie en is in functie daarvan getekend.
In praktijk heb ik aan de hand van de geschatte grootte van de deuropening (als ik me goed herinner 1.80 m hoog en ongeveer 1m breed) de andere afmetingen van het huis berekend en daarmee kom ik tot deze vorm. Is deze juist ? Nee dus, maar er dicht genoeg tegen om mee verder te werken.
Op de foto die je opstuurde zul je trouwens merken dat er een horizontale balk minder is dan in het album en dat de dak-ondersteuning helemaal anders is. Maar goed, zij zijn misschien uitgegaan van een ander album.

Gedurende het bouwen zal ik trouwens regelmatig veronderstellingen mak of soms doelbewust afwijken van 'de werkelijkheid'. Dat begint reeds bij de gevels. In de foto zijn de stenen gewoon opgestapeld. Dat lijkt me weinig realistisch, dus zal ik ze voegen met 'klei'.

Alvast bedankt voor de opmerking en voor de foto's.

Groetjes,
Daniel
 
Het is inderdaad geen exacte wetenschap Daniel. En zijn inderdaad meerdere versies van Asterix zijn huis in de verschillende stripverhalen. Belangrijkste is dat het een herkenbaar Asterix huis wordt.
Veel succes gewenst en ik volg dit in ieder geval.

Ik vind het ook erg dapper dat je de figuurtjes zelf gaat maken. Ik denk nit dat ik er veel van zou bakken.

Groeten,

Dirk
 
Moeten ze in de strips niet bukken om binnen te kunnen (of toch zeker Obelix)? Hadden ze toen geen kleinere deuren dan 1m80? Die indruk had ik toch tijdens het Asterix-lezen.
 
Mr Artex : Obelix moet zich inderdaad bukken, maar ja, het dan ook een grote (GEEN DIKKE, alleen goed ontwikkeld !!!! :) ). In het album is er wel een prentje waar Panoramix in het deurgat staat (en zijn paar haren nog rechtop staan !), en Panoramix is ook niet erg klein als je hem vergelijkt met anderen in de strip.. Vandaar mijn schatting van 1.8 m (voor wat het waard is hoor !!)

Groetjes,
Daniel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan