Hoofdsponsor

1/24 Kubelwagen - Hasegawa [done]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.876
Beste bouwers en vrienden ik heb het opgelost met de kubelwagen namelijk ik heb er nu twee dus ik ga dit topic gebruiken om de bouw van de Kubel militair en tuning versie dan heeft iedereen zijn ding
Nu voor het militaire gedeelte zal ik jullie hulp ( degene die militair bouwen ) goed kunnen gebruiken het zal niet lang duren eer ik eraan begin , maar ik laat het jullie direct weten dat ik eraan begin
Dit was maar om de bouwers allemaal een beetje ieder zijn ding te geven ( toch lief van mij he ? )
grt
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Post eerst eens foto's van de boxart Marc dan kunnen we al eens zien of je een vroeg of laat type Kubel hebt.
 
Zal ik doen zodra ik terug begin , ben al ver gevorderd met mijn werkzaamheden , dus weldra ben ik er weer met VOLLE goesting
Marc
 
Zal ik doen zodra ik terug begin , ben al ver gevorderd met mijn werkzaamheden , dus weldra ben ik er weer met VOLLE goesting
Marc

Leuk om te horen Marc dat er al mooie vorderingen zijn gemaakt,laat de foto's maar komen...
 
Vanaf hier begint binnenkort de bouw van de twee kubelwagens waar de laatste week zoveel over gepost is
Eentje militair en eentje naar mijn fantasie
Hier om te beginnen foto's van de eerste doos deze is van Hasegawa op schaal 1/24
De Pkw. K1 Kubelwagen type 82 ( voor de mensen die het niet kennen staat pkw voor personen kraft wagen )

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Groeten
Marc


P.s. de werkzaamheden zullen snel terug aanvangen ben bijna klaar met mijn werk
 
Succes, Marc! Wat me opvalt is dat de doos het dak open toont en het in het gietraam gesloten is. Welke ga jij maken?
 
Steven ik kan kiezen ik weet nog niet welke versie het gaat worden
 
Dit is in ieder geval reeds een laat type met lange spatborden achteraan en een hogere vuldop voor benzine.
Bezit je genoeg fotomateriaal ? Of wens je meer detailfoto's?
 
Kijk eens aan hier is het officiële startschot gegeven heel veel succes met deze bouw😉
 
@Erwin info is altijd welkom en bedankt op voorhand
marc
 
Beste vrienden zo had ik iets in gedachte om de ene te maken deze foto heb ik onder toestemming geleend om deze te laten zien van een collega bouwer

attachment.jpg
Ik vind hem gewoon prachtig , maar dat is alleen voor de liefhebbers op dit gebied , de andere komt in militaire uitvoering , goe van mij he
Marc
 
Ha, nu zie ik waar je naar toe wil. Dacht dat je een hot-rod wou maken maar in feite wil je hem "slechts" pimpen. Vandaar je gebruik van Porsche wielen.
 
dan zou ik nog een 3e bouwen Marc :p Spatborden eraf, vooraan klein wieltjes, achteraan grote brede wielen, plat tegen de grond, V8 motor erin frommelen
 
Maatekes , er is hier een kleine vergissing in het spel hier gekomen door mezelf , namelijk jullie weten dat ik niet meer van de jongste ben ( van binnen nog wel ) maar vroeger in de vroege jaren heette zoiets uitbouwen , dan daarna werd het tuning ( wat in feite wil zeggen " fijn afstellen ) daarna is het pimpen geworden en nu heb ik me een beetje woordelijk verkeerd uitgedrukt ik wilde namelijk bedoelen dat ik de VW wilde verlagen mooi opmaken desnoods andere stoelen en een andere motor n en niet echt een hot-rod zoals jullie het voor hebben , dus bij deze zal ik het woord pimpen beter gebruiken niettemin zal ik mijn best doen om er toch iets mooi van te maken
Sorry voor het misverstand , ik wil zo ongeveer werken als het fotoke boven
Grtz
Marc
 
Beste vrienden nu nde Golf zo goed als af is wil ik stilletjesaan aan de Kubel's beginnen , nu heb ik een vraagje aan onze militaire bouwers , welke kleur zou ik het beste gebruiken om de militaire kubel te maken camouflage zou ik er niet op doen wel een of andere legerkleur , wat raden jullie aan dan kan ik die gaan halen want dat heb ik niet in huis
Groetjes
Marc
 
Ik denk dat je voor de militaire versie panzer geel moet gebruiken omdat de
kubel een late uivoering is.
Geen idee welk nummertje verf maar dat weten de andere bouwers wel :)
 
Vrienden om te beginnen voor de mensen die wat interesse hebben in wat uitleg over de Kubelwagen
Het was een vervoersmiddel op bassis van de voorloper van de alombekende kever en diende hoofdzakelijk om op het veld te rijden zoals de J.E.E.P. ( Just Enough Essential Parts )
Van de Kubel werden van Februari 1940 tot December 1940 1000 stuks gemaakt in totaal zouden er ongeveer 55000 gebouwd zijn
Maar tegenover de JEEP was de wegligging op het terrein beduidend minder omdat de Kubel maar alleen achterwielaandrijving had en de JEEP was vierwielaangedreven
Onze Kubel werd ingezet werd hoofdzakelijk ingezet in Europa en Noord Afrika
In de loop van de oorlog werden er wat verbeteringen aangebracht zo kwam de motor van 985 cc opgevooerd naar 1131 cc , ook werden er verschillende uitvoeringen gemaakt zoals een Half-track Typ-155 deze was hoofdzakelijk voor het Oostfront , daarnaast was er ook een versie met een gasgenerator Typ-230 , wat betekende dat deze op hout , bruinkool of steenkool kon rijden een voorbeeld de alom bekende Citroen Traction Avant die de meeste onder ons wel zullen kennen met een kachel op het dak
Later ontwikkelde Ferdinand Porsche ook nog een vierwielaangedreven typ-86 maar er werden er maar ongeveer 6 van gemaakt nog wel een weetje dat motortje werd dan later gebruikt om in de eerste Porsche 356 rond te tuffen

Enkele technische gegevens
Lengte : 3,74 m
Breedte : 1,6m
Leeg gewicht : 750 kg
Gevechtsklaar : 1150 kg
De motor was een 4 cylinder luchtgekoelde boxermotor
Versnellingen : 4 vooruit en 1 achteruit
Topsnelheid was 80 km/u
En met een volle tank kon men 400 tot 450 km ver rijden
Zo dat was het leerzame gedeelte en nu gaan we over tot de mini werkelijkheid de bouw van een Kubelwagen op schaal 1/24 van het merk Hasegawa
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze kit heb ik gekregen van een modelbouwer die hij niet meer wilde bouwen en had al een stukje gedaan maar zoals menig onder ons mij kent wil ik meer dan de kit bouwen , bedrading , kabels en nog andere zaken die ik tijdens de bouw zal tegenkomen daarom heb deze kit zo goed als mogelijk terug uiteen gedaan ( dit wilde ik even melden want je zal het weldra aan de foto's zien ) ik wil tevens ook de gulle gever nogmaals bedanken
Ik ga nu al enkele foto's klaar maken om verder te gaan , tot laters
Hier ben ik dan met de beloofde foto's

Zo ziet de kit eruit na terug zoveel mogelijk gedemonteerd te hebben , nu kan ik aan het echte werk beginnen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Coachke, ik had je nog wat foto's beloofd:

http://s1225.photobucket.com/user/colleville/library/VW Kubelwagen?sort=3&page=1

Deze foto's werden genomen 06/06/2015 te Grandcamps-Maisy, Normandië.
Het betreft hier een heel mooie, recente restauratie waar naar gestreefd werd alles zo reëel mogelijk na te bouwen.

Als je Vallejo kleuren wenst te gebruiken kan ik je volgende aanraden:
Primer 70604 Dunkelgelb RAL7028
Model Air 71028 Sand Yellow
Model Air 71025 Dark Yellow
Model Air 71027 Light Brown
Model Air 71075 Sand (Ivory)

De drie laatste indien je met gele kleurnuances zou willen werken.

Indien je voor camo gaat dan toch effe kijken naar de foto's.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan