Hoofdsponsor

1/24 Porsche 928 S [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.876
Beste vrienden mijne beste kameraad is binnenkort jarig en daarom wil ik hem verrassen met zijn auto na te bouwen want hij is van plan een tweede te kopen en er eentje voor meetings te maken , verlaagd , grote wielen en deftige installatie erin
Het is voor mij moeders mooiste niet maar ik ga me er toch voor inzetten om er een mooie van te maken zie hier al een begin met wat out of the box fotokes

IMG_4931.jpg

IMG_4932.jpg

IMG_4933.jpg

IMG_4934.jpg

IMG_4935.jpg

De rest van de technische uitleg volgt straks

Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit altijd toch wel een mooie auto gevonden.

Ga jij hem ook 'stock' maken of wordt hij gepimpt?
 
Roy deze zal wel serieus laag komen maar verder weet ik het niet en ik kan het niet vragen aan mijne maat want hij mag dat niet weten het is een verrassing voor zijne verjaardag , dus zal ik langs omwegen moeten aan de gegevens komen hoe hij moet komen
Marc
 
Als je dezelfde wil maken als je kameraad, waarom dan niet gewoon exact hetzelfde maken als wat hij heeft?
 
Omdat Cedric hij er een tweede gaat bij kopen die hij gaat ombouwen en die zou ik als voorbeeld wil maken en als verrassing
Marc
 
Zo een 928 wordt toch ook al als een "classic" beschouwd; in feite de voorloper van de Panamera.
 
Ja erwin hij staat ingeschreven als classic maar mag er niet dagelijks mee naar zijn werk rijden , verder mag hij er dag en nacht mee rondtoeren
Marc
 
Omdat Cedric hij er een tweede gaat bij kopen die hij gaat ombouwen en die zou ik als voorbeeld wil maken en als verrassing
Marc

Snap ik maar aangezien hij hem zelf nog niet verbouwd heeft, kun je die nu nog niet exact hetzelfde gaan maken als wat hij van plan is?
Maar het is jouw build natuurlijk. ;)
 
Ok Cedric maar hij zou hem bouwen en deze als voorbeeld nemen om eens te kijken hoe hij er zou gaan uit zien want een tijdje geleden stond ik samen met hem in zijn garage naar zijn huidige 928 te kijken , hij was hem toen nog aan het demonteren en helemaal op te kuisen ( want het is een pierke just hoor ) dit is trouwens zijn bij beroep dure wagens opkuisen tot in de detail ( ne krak ) en daar was hij aan het vertellen zo en zo wil ik mijn tweede hebben en op die info zou ik hem dan willen bouwen als voorbeeld voor zijn echte
Marc
 
Vrienden nog even voor de mensen die het echt interesseert nog wat weetjes over deze Porsche
De 928 is een sportcoupe gebouwd in 1977 tot 1995 en had een zware v-8 in een hoek van 90° dat wil zeggen de dat de twee rijen cilinders onder een hoek van 90° staan , zo bekwam men een zeer platte motor , deze werd met elektronische injectie gevoed . Optisch vond ik dit een zeer mooie motor

928%20s%20motor.jpg

Deze motoren hadden een cilinder inhoud van 4500 cc met 240 pk tot een 5400 cc met 300 pk sterke motor.
De versnellingsbak lag voor gewichtsverdeling achteraan boven op de achteras

porsche-928%20versnellengsbak.jpg
deze achteras was zo ontworpen dat hij lichtjes kon meesturen in de bochten ( iets wat andere merken zoals BMW later ook overnamen )
De motorkap voor spatborden en deuren waren van aluminium gemaakt de voor en achter bumper waren van kunststof de body zelf was van verzinkt staal
Nog een weetje bijna alles werd elektrisch bediend men heeft daar meer dan 1000 stekkers voor gebruikt en 3 kilometer draad
Ook was deze Porsche 1 van de eerste wagens met standaard ABS in .
Het was de bedoeling van Porsche om de 911 te verdringen en op lange tijd te vervangen door de 928 maar het liep anders dan verwacht en de klanten bleven masaal de 911 kopen en ook de enorme prijsstijgingen van de 928 zorgde ervoor dat hij stilletjes weg zou kwijnen
Beste bouwers dat was zo wat ongeveer ik weet dat er veel vragen zullen zijn als je met iets zit zal ik mijn best doen om deze zo goed mogelijk te beantwoorden
Groetjes
Marc
 
Maakt dat verschil uit die hoek van 90° behalve dan dat de motor platter is? Waarom doet niet ieder merk dat? Platter lijkt me beter qua plaatsbesparing?
 
Ja Alain dat is een goede vraag die hoeken die ze gebruiken is om de plaats die ze hebben te benuttigen zo een Porsche is een zeer platte wagen een gewone v-8 zou er nooit in kunnen dus trappen ze die wat platter ;) neem nu de golf vr-6 daar staan de cilinders zo dicht bij elkaar dat die bijna zo breed is als een gewone vier cilinder zo heeft ieder merk zijn wensen naargelang de bouw van de auto , neem nu een kever motor dat is dan weer een volledig plat geduwde v motor daar liggen de cilinders plat tegenover elkaar
Alain ik hoop dat je begrijpt wat ik hier uitleg anders vraag je het maar hoor
marc
 
Ok Cedric maar hij zou hem bouwen en deze als voorbeeld nemen om eens te kijken hoe hij er zou gaan uit zien want een tijdje geleden stond ik samen met hem in zijn garage naar zijn huidige 928 te kijken , hij was hem toen nog aan het demonteren en helemaal op te kuisen ( want het is een pierke just hoor ) dit is trouwens zijn bij beroep dure wagens opkuisen tot in de detail ( ne krak ) en daar was hij aan het vertellen zo en zo wil ik mijn tweede hebben en op die info zou ik hem dan willen bouwen als voorbeeld voor zijn echte
Marc

Ach zo, op die manier. Ik heb het even verkeerd begrepen dan ;)
Hoewel hij standaard ook heel mooi is, zal een getunede versie ook heel mooi zijn.
Veel succes en plezier met deze!
 
Ik heb ondertussen niet stil gezeten buiten het werk dat ik nog buiten modelbouw moest doen
Het chassis of bodemplaat is naar mijn gewoonte al in het grijs gespoten ( primer ) en de uitlaten al gespoten moeten nog een heel klein beetje de normale roest vorming krijgen , ik ga het proberen zo natuurgetrouw te doen de uitlaten roesten niet meer zo hard maar hebben toch een beetje roest aan de aaneenzettingen en de lasnaden daar roesten ze het gemakkelijkst en het motorblok dat volledig in aluminium is maar ik zit met een probleem want het is niet dezelfde motor ik denk dat ik weer iets zelf zal moeten ineen steken . Maar we lopen nog niet vooruit op de zaken
Hier de eerste bouw beelden

IMG_4938.jpg

IMG_4939.jpg

IMG_4940.jpg

Straks komt het vervolg ben hem nu aan het verlagen
marc
 
hier ben ik nog eens met wat vorderingen
Zo ga ik de 928 verlagen ik denk wel dat het bekend is
eerst de speling bepalen tussen het wiel en de bovenkant om te kijken of er genoeg speling is , ik ga hier ietsje anders te werk , namelijk ik haal een stukje weg uit de veerpoot ( veerbeen ) maar dat stukje smijten we niet weg want dat heb ik nog nodig op dit beeld zie je al 1 verlaagde poot

IMG_4974.jpg

dat is hoe het in zijn werk gaat, we snijden vlak onder de veer de poot los

IMG_4975.jpg

daarna boren we in beide kanten een gaatje ter dikte van een passend stukje koperdraad , voor de stevigheid , het voordeel is als men per ongeluk ietsje verkeerd bent of teveel hebben afgezaagd kan je bij deze methode nog altij een beetje aanpassen door de twee stukjes uit elaar te trekken tot de gewenste hoogte , daarna kollen :?: ( lijmen in het Nederlands ) :lol:

IMG_4976.jpg

zo deze zijn bijna klaar en nu gaan we de overgebleven stukjes gebruiken om de onderste zijde van het veerbeen op te vullen omdat bij Italeri het allemaal vaste stukken zijn
Het pinnetje onderaan knippen we af om een mooi plat vlak te krijgen waar we dat overschotje tegen kleven

IMG_4977.jpg

zodat is dan klaar wel heb ik in de ophanging zelf ook iets moeten veranderen namelijk , de wielen kunnen niet links of rechts draaien is niet zo erg deze dient als statisch model
dus in de ophanging hebben ze bij Italeri een vierkant gaatje gemaakt waar de onderkant van dat veerpootje in komt om stabiliteit , nu heb ik dat gaatje uitgeboord tot de diameter van dat reststukje dat we onderaan gekleefd hebben anders komt dat weer niet goed vast te zitten

IMG_4980.jpg

IMG_4981.jpg

zo dat was de voorzijde , nu even laten drogen daarom ga ik verder met de bekabeling van motor , in feite is deze motor niet de juiste omdat mijne kameraad nog de oudere motor heeft ( en zeggen dat ik die gehad heb van Revell )dus moet ik wel verder wegens tijdsgebrek , een mooie afbeelding op de computer gezocht en daar werk ik dan naar

IMG_4983.jpg


IMG_4984.jpg

en deze wieltjes komen eronder , want ik heb een vermoeden dat hij zo in het echt ook komt dus zal ik niet ver naast zijn

IMG_4982.jpg

zo ik ga nu wat verder prutsen en laat jullie op tijd en stond iets zien
Marc
 
Mooie vooruitgang, dat gaat in een goed tempo.

Hoe heb je de letters zo mooi scherp zwart gekregen?
 
Eerst met een speld geprobeerd maar dat lukte iet dan met het fijnste penseel dat ik in is had ging ook niet daarna met een ele fijne permanent marker en dat lukte tot o een bepaald niveau , ik heb toch nog moeten retoucheren met zilver hoor maar uiteindelijk is het toch redelijk gelukt nu nog sealen met matte vernis en t kan niet meer weg ( hoop ik )
 
Knap inderdaad.
Hou er wel rekening mee, dat elke keer je je motor tussen die klemmen houdt, de kans op beschadiging van je verf zeer groot is.
Iets waar je toch wel vaker last van had.
 
Dank u , ja ik moet snel zijn want deze is een geschenk voor binnenkort en als er nog eens een weekend bouw komt dan zal het iets van italeri zijn der zit bijna niks
in en toch redelijk mooi
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan