Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.7-1 Flakvierling (herstelling) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
attachment.jpg

Een tijdje terug heb ik van Erwin enkele oude modellen gekregen, die hij zelf dan terug van een andere bouwer had gekregen :ohmy:
Één er van is deze kit:
attachment.jpg

Het verkregen model kon wel een beetje opgewaardeerd worden, en aangezien deze mij al een tijdje zat aan te kijken, heb ik hem maar eens ter hand genomen :))
Veel ga ik er niet aan veranderen (denk ik :8 ).
Voorlopig nog maar enkel wat afbraakwerken gedaan, en de body in de ovenreiniger gelegd. Binnenkort hoop ik de verf er af te hebben, en dan kan ik kijken wat ik allemaal kan/ga veranderen ;)
Alvast enkele -foto- van hoe het model er uit zag, en van de afbraakwerken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Amai, dat is bijna een vierdubbele 88 mm! Ik hoop dat je de verf er goed af krijgt, heel ouwe verf wil wel eens tegenwerken.
 
Veel succes Xavier, moge hij een mooi nieuw leven krijgen!
 
Veel succes met de carosserie en de rest van de verbouwingen Beyond..!!!

@Bombus: Da van die duiven is een goeke..!! 😆

Grtz yves,
 
Dat je er niet veel aan gaat veranderen is een grapje hoop ik? :)

Intussen is de verf er af (grotendeels toch :8 ), en het zal inderdaad meer werk worden dan ik geanticipeerd had ...
Zo zal de Flakvierling grotendeels herdaan (moeten) worden.
Ook aan het chasis is er wat werk ;)

heeft precies onder de duiven gestaan :-)

:laugh: Het waren wel geen duiven op schaal dan :laugh:

Bedankt Yves, we doen ons best hé ;)
 
Ik stem voor het boren van 4 vierlinggaatjes.

En dat de duivenuitwerpselen aan de binnenzijde van de kleppen worden verplaatst naar de buitenzijde.
 
Ik stem voor het boren van 4 vierlinggaatjes.

Twee van de vier gaatjes zijn reeds een feit ;)

En dat de duivenuitwerpselen aan de binnenzijde van de kleppen worden verplaatst naar de buitenzijde.

De duivenuitwerpselen zijn verwijderd tijdens de car wash sessie in de ovenreiniger. Het is echter wel zo dat het waarschijnlijk olieverf was, want hier en daar is er een dunne, witte waas op het model blijven liggen dat ik niet verwijderd krijg, maar dit zal waarschijnlijk geen probleem zijn tijdens de verdere werken.
Enkel op de Flak is het een ander paar mouwen, maar in mijn scrapbox heb ik nog twee gedeeltelijke Flak's liggen, die zullen dienen om de onderdelen te vervangen die niet meer bruikbaar zijn. Sommige andere onderdelen zullen gescratched worden :)
 
Suc6 Beyond, met dit restauratiewerkje. In jouw handen zal dit helemaal goed komen.
 
Beyond, gaatjes zouden mooi zijn, maar zoals ik al aangaf zijn de lopen ongeveer tweemaal overscale qua diameter. Als je ergens stukjes Evergreen hebt, kunnen die een hele andere indruk geven aan dit opvallende onderdeel. Bij deze een vergelijkingsplaatje...

attachment.jpg

Er ontbreekt ook een stang tussen het vizier en de slede voor de 20mm's.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de opmerking en de foto's Steven.
Ben nog steeds aan het kijken en het nadenken hoe en wat ik juist ga doen.
Heb er al aan gedacht om te kijken of ik rod liggen heb die beter zou passen voor de lopen, en de vuurmonden dan met een dikke naald conisch te maken, maar zover ben ik nog niet, eerst alle onderdelen wat opkuisen, zodat ik een beter zicht heb op wat ik wel/niet kan gebruiken...
Heb hier trouwens metalen lopen liggen voor de Flakvierling, maar die zijn bestemd voor een ander project :8
 
Zopas enkele foto's genomen van de ontverfde onderdelen, en van de donor-Flak's.
Weinig over te zeggen, de foto's vertellen meer ;)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Donor Flak 1
attachment.jpg

Donor Flak 2 (deels reeds bewerkt, en op het schild een tape om als sjabloon dienst te doen om een nieuwe beschermplaat te maken)
attachment.jpg

Donor Flak 1&2 en de originele
attachment.jpg

Het onderstel heeft al een nieuw kleurtje gekregen:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Even samengezet met het bovendeel:
attachment.jpg

attachment.jpg

En hier de rupsbanden, boven de Hasegawa versie, onder de Revell versie (die ik wil proberen te reproduceren om dan op dit model te gebruiken:
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Xavier, het komt me bekend voor, is indd een ouder model van een ouder lid van onze club.... :)
Mooie verbouwingen die je doet, een 'afgedankt' model een tweede leven geven, geeft zoveel meer en is de pure modelbouw.... :)
Dat is hier me wat, voordat men kan reageren, zit men al een hele pagina verder.... ;)
 
ja Swaken, van waar die komt zijn er nog veel hé.....
 
Veel succes met deze herstelling ben benieuwd in welke richting je gaat met de kleuren en verweren...
 
Laatst bewerkt:
Holala herstelling Beyond,dan ben ik van de partij he ;) Nog best een mooi model hier,ik zet me alvast op het puntje van mijn stoel om te volgen.veel succes ermee.
 
Succes, je bent in ieder geval goed begonnen :)
 
Alvast bedankt voor de belangstelling gasten :)

Ben vandaag terug een beetje aan de slag geweest, terug met de Flak.
De lopen waren inderdaad ferm buiten proportie, dus eens gezocht wat ik nog liggen had dat beter zou passen qua schaal.
Enkele verschillende diameter koperen buisjes gevonden, en dit is er van geworden:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het lijkt niet op diegene dat de AM aanbied, maar ik ben wel tevreden met het resultaat. Hier en daar nog wat proberen bij te vijlen..

Nu ben ik aan het denken om het beschermings schild niet te monteren (heb er nog geen nieuwe gemaakt :8 )
Gebaseerd dan op volgende referentie foto's:

attachment.jpg
(Bron: Internet, for reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: Internet, for reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: Internet, for reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: Internet, for reference purpose only)

Zo zou het zijn met schild:
attachment.jpg

Ook aan het chassis is iets veranderd, heb de motor iets meer uitgewerkt zodat het geen volledige doorkijk geeft. Alsook enkele luchttanks zijn intussen bij geplaatst, maar niet op de foto te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

En nog een teasertje van alles samen ;)
attachment.jpg

Tot de volgende update :wavey:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan