Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz 300 SLR " zilveren pijl " [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.882
Beste vrienden gisteren gekocht in Willebroek en vandaag ( kon het niet laten ) er al iets aan gedaan , ik heb hem al in kleur gespoten
Ik heb geen begin foto's gemaakt van de bouw , dat komt dit is maar een proefje omdat ik zo ongeduldig ben


Hier toch enkele blink foto's attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

@ Swa en Roy wat vind ge ervan , mijn andere collega's ook natuurlijk
 
Mooi gedaan.. voor de mooie vergelijki'g tussen de oude en de nieuwe, zou ik het nieuwe model ook in die kleur spuiten ;)
 
Ik had wel zo'n voorgevoel dat je het niet kon laten ;)

Mooi begin, de kleur lijkt perfect bij dit Mercedestype te passen.

Benieuwd naar het beloofde detailwerk aan de motor...
 
Mateke ten eerste vind ik dat een prachtige Kit....twee in één...en Marc dit ziet er al heel strak uit .....iets laten blinken daar heb jij wel kaas van gegeten:P...top mateke deze blijf ik zeker op het puntje van mijn stoeltje volgen zele...:8:8:8:8
 
Dit ziet er in ieder geval reeds goed uit.
 
ziet er al goed uit, succes met de bouw.
 
Veel plezier met de bouw Marc.
 
Goed begonnen, is al half gewonnen...zeggen ze dan. Netjes bezig , Marc :)
 
Sjieke dinges coach..goe bezig maat..veel succes met de vorderingen..!

Grtz yves,
 
in welk kleur ga je de andere wagen doen
 
Allerbeste krutje , ik weet het nog niet eerlijk gezegd , maar er is iemand die mij gezegd heeft van die hetzelfde te schilderen om dan ze naast elkaar te zetten om dan de verschillen te zien tussen de oude en de nieuwe auto
En Krutje ik vind dit nu eens tof dat gij mijn topicjes volgt , bedankt hoor , ik zal mijn best doen dat ge het goed kan volgen hoor
Groetjes
Marc
 
Hey marc

Eventjes op de zijlijn meegevolgd maar nu terug, ik ben ondertussen juist begonnen aanbde tweede auto van in deze set, en de eerste zit ook nog ergens in een doos, ik volg geboeid dus, goed begin doe zo voort.
l
 
Hoi ik heb al gehoord dat de oude niet zo goed past , er is wel duidelijk verschil tussen de oude dunnekes van plastic en de nieuwe die is veel steveiger gemaakt , maar ik ga proberen zo veel mogelijk info en fotokes te laten zien , want het zien er twee mooie gedetailleerde uitvoeringen uit daarom wil ik me er wel 100% mee bezig houden om het zo mooi mogelijk te maken
Grtz Marc
 
Maar ga je ze achtereenvolgens maken, of ga je ze gelijktijdig bouwen?
 
Neen Roy ik ga eerst de oude bouwen de andere weet ik nog niet maar ik heb een voorliefde voor deze auto en kan het echt niet laten om eraan te beginnen , nu mijn golf 3 is af nog wat foto's en dan beginnen we er met volle moed aan
Marc
 
Het zou wel mooi zijn om oud en nieuw in hetzelfde kleurenjasje te steken als de nieuwe ook dat kleur in het echt ook in zijn gamma heeft. Maar nieuwe wagens hebben nu eenmaal een jonger schema en een jong fel kleur zou zeker niet misstaan.
Persoonlijk vind ik dat speciaal rood op de boxart zeker niet mis.
 
Even wat lekkermakertjes; de foto's komen van http://www.blog.visualizers.de/?p=6200, alle copyrights zijn voorbehouden aan de rechthebbenden en de foto's zullen op eerste verzoek worden verwijderd:

Mercedes-Benz_300_SLR_Uhlenhaut-Coup%C3%A9_3.jpg


Mercedes-Benz_300_SLR_Uhlenhaut-Coup%C3%A9_7.jpg


Mercedes-Benz_300_SLR_Uhlenhaut-Coup%C3%A9_11.jpg


Mercedes-Benz_300_SLR_Uhlenhaut-Coup%C3%A9_12.jpg


Mercedes-Benz_300_SLR_Uhlenhaut-Coup%C3%A9_13.jpg


Mercedes-Benz_300_SLR_Uhlenhaut-Coup%C3%A9_blau_1.jpg


Als je dat laatste typeplaatje op de auto vóór je ziet, is het een goed moment om even in je ogen te wrijven en opnieuw te kijken.
 
Prachtige foto's wederom bedankt voor deze beelden ze zullen mij ZEER goed van pas komen :You_Rock_Emoticon:
Straks beginnen we eraan eest nog het een en ander doen en dan is het zover
grtz Marc
 
Beste collega bouwers hier gaan we , eerst en vooral enige uitleg voor de mensen die dit graag lezen
Het gaat hier om de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut genaamd na de ontwerper die een van de laatste bolides heeft kunnen redden , want vele oudere bouwers zullen het ongeval nog wel herinneren in LeMans in 1955 waarbij 82 mensen stierven door een Mercedes die opbrandde doordat deze gemaakt was van magnesium en tijdens een aanrijding in brand vloog en de reddingsdiensten probeerde hem te blussen met water en magnesium met water dat zijn de beste vrienden niet en het vuur breide zich ongelooflijk snel uit en de hitte werd daardoor ondraaglijk met 82 slachtoffers tot gevolg . Mercedes werd 3 decennia geschorst voor racen , en Uhlenhaut heeft 1 van de 9 overgebleven kunnen redden
Nu wat betreft de auto zelf het was de toen straat versie die omgebouwd hadden met een buizen chassis en een schuin geplaatste motor onder een hoek van 33° om hem passend te krijgen in deze sportwagen , het was in feite een Formule 1 die Ulhenhaut had laten ombouwen , ze hadden de oorspronkelijke eenzitter omgetoverd in een tweezitter omdat deze in de categorie van " sports car " viel ze hadden er ook lichten voor en achte in geplaatst zodat deze wagen kon meedraaien in de 24 h races

De motor op zich was een schuin geplaatste 8 cilinder lijnmotor met een directe injectie en werd toen uitgeboord van 2496 cc tot 2981 cc en had toen in die tijd 310 pk ( 230 kw ) de injectie was voor in die tijd baanbrekend omdat deze rechtstreeks in de cilinders werd gespoten in plaats van achter de inlaatkleppen want toen had men de technologie daar niet voor .De injectie was afgeleid van de v 12 van de Messerschitt BF 109 E

De motor werd dan ook in het midden geplaatst om de gewichtsverdeling , de versnellingsbak zat aan de achterwielen zoiets word nog toegepast om ook weer de gewichtsverdeling .

Hij had 4 onafhankelijke wielen en kreeg enorme 16" inch wielen maar dat voldeed niet om de wagen deftig te stoppen had men de remmen in het midden van de auto geplaatst juist tegen de versnellingsbak en voor ook ongeveer juist voor de motor
Het chassis was van het buizentype en werd gemaakt van Elektron Magnesium wat de auto op een drooggewicht bracht van 880 kg
Door deze toenmalige technologie kon deze wagen met gemak de snelheid van 290 km halen

In 1955 won onze allerbekende Stirling Moss de Mille Miglia met een gemiddelde van 157 km tweede werd ook weer een alom bekende Juan Manuel Fangio ( bekend ook van de overalls met de schuine rits die noemde men toen een Fangio overall ) maar dan was het gedaan Mercedes stopte toen na het ongeval
Dit was zowat de korte geschiedenis van deze mooie wagen waar er niet veel meer van bestaan in deze versie uiteraard
Nog een aanpassing van het verhaal met deze is het begonnen , uit deze formule is de Uhlenhaut gegroeid

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan zullen we nu maar beginnen zeker

Zondag heb ik hem meegebracht van de beurs in Bornem en ik kon het toch niet laten he om er toch iets aan te doen
Ik heb al opgemerkt dat er tamelijk veel flash aanhangt en een paar gietgaatjes maar daar heb ik dan zondag snel komaf meegemaakt en hem ineens in de kleur gezet ;
Mijn manier was eerst afgewassen gaten ( sink holes ) dicht gemaakt en helemaal geschuurd met een 8000 met water want van in de doos te zitten en het vele over en weer gesleur stonden op de deurtjes zowat oppervlakkige krasjes
Daarna in de witte primer gezet van Vallejo eerst een zeer dunne mistige laag en deze dan verder opgebouwd totdat hij helemaal mooi wit zag even de haardroger erop en dan direct met een spuitbus velgenzilver die ik nog had staan van de restauratie van mijn dochter haar velgen van haar BMW
Weer eerst een zeer dunne van zeer ver een voorzichtig laagje opgezet en weer die fohn even erover gehangen en zo verder en verder laag voor laag opgebouwd
Weer ever hete lucht erover en de vernis erover van hetzelfde als e zilververf weer zeer dunne niet zo blinkende laagjes en als laatste laag een natte laag en geen hete lucht meer om de vernis de tijd te geven zich mooi te leggen , en het resultaat mag toch weer gezien worden ( vind ik )

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo dat was het ongeveer een beetje het motorblokje heb ik al tezamen gekleefd verder niks aangedaan want ik kan mijn vrienden dit toch weerhouden niet
tot een volgende
Marc
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motor al een deeltje in elkaar gekregen en nu komt het frutsel werk

attachment.jpg

attachment.jpg

het blokje een beetje verbeterd want deze kit is blijkbaar nog de oude kit en dat past allemaal niet zo goed een beetje vijlen hier een beetje schuren daar of een spleetje opvullen maar ok het is allemaal nog te doen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu heb ik de injectiepomp ook al een beetje veranderd want er stonden een stuk van de benzine leidingen opgegoten en dan stopte het ineens , die heb ik weggevelen en boven op de wartels ( zijn de aansluitingen waar de leidingen in komen )recht gemaakt en 8 gaatjes in geboord om er echte leidingen ( stukjes draad ) in te kleven en zo de benzineleidingen te maken

attachment.jpg

attachment.jpg

zo makkers dat was het voor vandaag morgen weer een stukje doen zaterdag naar Hoboken eens kijken wat het daar is en ik hoop dat mijne maat ook meegaat ( Spaander ) en ik laat wel wat beelekes zien daarna
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan