Hoofdsponsor

1/35 Ehrhardt E-V/4 M1917 [wip]

Bedankt mannen voor de interesse.

Danny ik draag nooit een stofkapje, de reden hiervoor is dat ik alles nat schuur en zaag zodat er geen rondvliegende stofdeeltjes aanwezig zijn.
Ik was dit vergeten erbij te zetten als wat extra info voor de mensen die nog niet met resin hebben gewerkt.
 
Vandaag de motor af gemaakt, nog nooit zoveel werk aan een motorblokje gehad en er ook een stevige hoofdpijn aan overgehouden :)
Ook hier was de pasvorm weer perfect.

Een van de gigantische onderdelen een oliekannetje.
DSC_0507.jpg

DSC_0508.jpg

DSC_0509.jpg

DSC_0510.jpg

DSC_0511.jpg

Even kijken of hij goed past in het chassis en ja het word vervelend ook hier past alles weer prima de luxe, zelfs geen problemen met de bekende knelpunten zoals de slangen naar de radiator en de uitlaat
DSC_0512.jpg

DSC_0513.jpg

En kwam dit antieke boekje uit de vorige eeuw weer tegen toen ik nog een goede bouwer was die alles bijhield.
DSC_0514.jpg
 
Ziet er deftig gedetailleerd uit, die motor.
Komt deze zichtbaar op het einde?
 
Recht zo die zaagt ,heu.. gáát Ron ;) mooi model hoor!, en zo'n
fijn gedetailleerd motorblok.... zou toch zonde zijn om deze helemaal af te sluiten achter de motorplaten...
 
Van de motor zal je nog wel iets blijven zien al is het niet veel :)

Vandaag het koepeltje maar eens aangepakt.

Na de gebruikelijke handelingen zoals schuren en lekker laten badderen in een sopje de onderdelen uitgelegd om in ene keer door te racen naar het eind :laugh:
DSC_0527.jpg

Maar eerst voor de de mensen die dit tooltje niet kunnen een kleine how to do it.
Daar er op toren maar liefst twee handvatten komen gebruiken we dus de grabhandler (normaal pak ik een tangetje voor twee van die dingen ;))
DSC_0528.jpg

Even kijken voor de juiste maat.
DSC_0530.jpg

Koperstaaf van 0,5mm ertussen en ombuigen.
DSC_0531.jpg

Het resultaat na hard werken en wat rest is op de juiste lengte afknippen.
DSC_0532.jpg

Het resultaat op een van de luiken, na de foto de pootjes even lang gemaakt :wub:
DSC_0534.jpg

Bij de steunen waar ze een machinegeweer kunnen plaatsen heb ik de pasnokjes verwijderd en vervangen door koperstaaf.
Dit is uiteraard steviger maar nu was het nodig om deze dingen in de koepel te kunnen monteren na het spuiten, door de extra lengte vallen ze er mooi recht in zonder dat je loop te priegelen om ze recht erin te lijmen.
DSC_0537.jpg

Wat de rest van de bouw betreft van de koepel geen bijzonderheden.
DSC_0541.jpg

DSC_0540.jpg

DSC_0539.jpg

DSC_0535.jpg

Lang gezocht maar toch iets gevonden om te klagen :laugh::laugh:
Het betreft de luikjes deze zijn zeer kwetsbaar als je er al naar kijkt breken ze al en de oorzaak is de kijkgleuf die erin zit, door de gleuf hou je erg weinig materiaal aan de zijkanten over en daar willen ze dus al te graag op afbreken.
Gelukkig is het hier bij anderhalf luikje gebleven.
 
Inderdaad dit is een heel handig tooltje...heb je hier verwijzingen naar Ron...voor de rest ben je heeeeel goed bezig...top man;););)
 
Mooi werk...

in verband met die grabhandler: het woord selecteren, rechtsklikken, search google for :grabhandler aanklikken, en eventueel kan je dan in het google-menu nog pagina's uit Belgie selecteren, of ook: selecteren, kopieren, plakken in je zoekmachine en op zoeken klikken
 
Prachtige tool die Grabhandler, gebruik die zelf ook.
Juist jammer dat ie zo duur is.
 
Ik heb hem net aangeschaft bij Sprue Brothers, de fabrikant lijkt failliet en het product is nog maar op enkele plekken te koop. Ik moest toch nog wat bij Sprue Brothers bestellen en ze hadden hem daar op voorraad, dus dat kwam mooi uit. Voor de geïnteresseerden: ze hebben er nog 6 op voorraad.

Sorry overigens voor het offtopic gedeelte waar ik mee begonnen ben, over het model zelf: dat spreekt echt tot de verbeelding en ziet er prachtig uit. Onder andere dankzij het tooltje heb je een mooi staaltje messing- of koperverwerking laten zien! Alles is lekker strak, zoals het hoort. Ga zo door!
 
Vandaag een paar uurtjes lopen stoeien met de vier machinegeweren en hun steun.

Hier de benodigde onderdeeltjes voor de vier machinegeweren uitgestald.
DSC_0586.jpg

Mijn methode voor het schoonmaken met een sopje, een zeef een bakje, onderdelen in de zeef en dan het bakje vullen met water en afwasmiddel totdat de onderdelen in de zeef ruim onder water staan.
Uurtje laten weken en dan de onderdelen in de zeef onder een zacht straaltje water afspoelen en een dagje laten drogen (in de zeef), op deze manier raak je voor 99,99% geen kleine onderdeeltjes kwijt.
DSC_0587.jpg

En dan na een paar uurtjes bezig te hebben gehouden met woorden die niet echt in de kerstsfeer thuis horen zijn ze gereed :)
DSC_0588.jpg
 
Die tip van het zeefje ga ik onthouden, lijkt mij praktischer dan het zoeken met een pincet naar de kleine onderdelen :D
Machinegeweren zien er fijn uit, mooie details, wel veel onderdelen voor zo'n klein attribuut :O
 
Idem hier wat de zeef-tip betreft.

Dit wordt zeker een mooi model, met al die kleine details.
 
Thnks mannen.

Je kom soms op handige ideetjes als je ineens een onderdeeltje de afvoer in ziet verdwijnen :( en dan is leuk om ze te delen met anderen hoe simpel ze ook zijn.
 
Weer een zeer apart model, Ron. Je weet ze wel te vinden, hahah! Met een zeef was ik ook altijd mijn onderdelen, ben in het verleden geleerd door een onderdeel uit het sifon terug te moeten halen. Soms is geluk met de........
 
Thnks GraemeB

Swa dan heb je altijd meer geluk gehad dan ik, bij mij verdween het direct in het riool :)
 
De laatste werkzaamheden voor de binnenzijde zijn vandaag afgerond dus volgend jaar maar eens in de primer zetten en niet echt iets waar ik naar uitkijk met al die losse onderdelen.

Daar ik mijn stoeltjes toch wel heel wilde houden heb ik op deze manier het gietstuk verwijderd niet de snelste manier omdat je rustig aan moet zagen zonder te veel druk op de zaag want anders word je pijnlijk afgestraft als het onderdeel uit de klem schiet :$
DSC_0592.jpg

Hier even met de borstel het m******vliesje verwijderen
DSC_0596.jpg

Het pretpakket van de laatste onderdelen.
DSC_0607.jpg

Lijkt nu een beetje op een bus LOL
DSC_0608.jpg

DSC_0609.jpg

Klein voorbeeldje van de pasvorm, de panzerlamellen voor de radiator geplaats p.e.r.f.e.c.t.
DSC_0610.jpg

Nog een blik op de motor.
DSC_0611.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan