Hoofdsponsor

1/35 12.8 cm K44 L/55 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als jij dat zegt Guy, geloof ik dat !! ;)

Enfin, ik heb zoals gewoonlijk het ganse gedry-fitte geheel weer helemaal gedemonteerd en om met de gevleugelde woorden van Ron te zeggen : " we hebben de compressor in gang getrapt" !.
Om alle misverstanden uit de weg te ruimen wil ik wel zeggen dat alles nog maar gespoten is en nog niet bewerkt met filters wasches of whatever.
Soms zal je hier en daar purpere stuff (maskol) of tamiya tape zien zitten . Dat dient omdat de naakte pvc die eronder zit nog een verlijmbaar oppervlakte moet zijn

Alles eerst goed ontvet met formule MC ( wauw, wat een ontvetter zeg !!!!!! ) en daarna een primer laag gezet met gewone humbrolverf 121 verdund met white spirit en daarna een preshading met flat black. Juist de hechtingslaag is verf van humbrol de rest is tamiya.
Daarmee ga ik terug naar mijn roots wat primers betreft gewone mat humbrol verf gezet en geen primer !
Ik heb een ganse weg afgelegd met allerhande primers van alle slag en het was altijd een ei of een jong en was het gewoon kotsbeu al die hypes dat ik die ganse bazaar primers buiten ge-bonjourd heb en terug naar de basis gegaan ben en het is enorm, om niet te zeggen "serieus" enorm goed mee gevallen. Hoe zeggen ze dat dan : it feels good to be back home.
Voila het moest er eens uit en daarmee sluit ik dat ook af ;)

Bon dit gezegd zijnde........
Het "vast"-onderstel van het geschut kreeg een dark yellow basislaag ge-highlight met deck tan en een temperings-nevel ook van deck tan.
Daarna een blauwe vernislaag gegeven ( clear vernis met een paar druppeltjes blauw erin). Tis te zeggen de randen,hoeken, naden enz kregen 1 of 2 laagjes om zo een schaduw te leggen. Sommige gedeelten kregen gewoon een neveltje van die vernis omdat ik die vlakjes een kleurverschilletje wilde geven met de rest.
Daarna nog een vernislaag gegeven met mat vernis.

Hier gaan we.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Het "draaiend" onderstel.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg


Het gedeelte die vertikaal kan bewegen en waar de loop op en in word gemonteerd.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg


De dolly zonder de wielen en drukleidingen. Trouwens zoals je al kon zien zijn de drukleidingen ook van het chassis gehaald.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg


En onder het motto "zot zijn doet geen zeer " heb ik mij maar eens goed laten gaan sie.

De wielen heb ik een Field-blue basiskleur gegeven. Dan opgelicht met medium blue en daarna een shading gelegd met hull red en een temperende nevel met hull red.
Daarna een camopatroon aangebracht d.m.v. bleu-tack en gespoten met flat white. Wel heb ik er op gelet dat de randen aansluitend tegen het field blue minder wit krijgen dan het midden van het witte vlak. Zo bekom je al een kleur-intonatie gewoon door minder verf te gebruiken.
Daarna terug de bewerking gedaan met de blauwe vernis en matte vernis.
Trouwens dat geldt ook voor de rest van hetgeen dat volgt.
De binnenkanten van de wielen heb ik dark yellow gelaten.
Het rubber is gespoten met flat black en vernist met de matte vernis alleen. Wel heb ik alles afgeplakt met tape, zodanig dat de diktekanten van de velgen ook nog in het camopatroon blijven staan.

Op de wielen (ter hoogte van de as) zitten van die trek-ringen en hangen die in theorie altijd naar beneden.
Waar ik op gelet heb is, dat door het draaien en over oneffenheden rijden, de wielen soms ook meer of minder draaien ten opzichte van elkaar en daardoor ook de "richting" van het camopatroon begint te verschillen. Zie je ? Men camoufleerd de wielen met bv. alle lijnen vertikaal, maar door die wielbewegingen beginnen ze te draaien t.o.v. elkaar terwijl de trekringen blijven naar beneden hangen.
Simpel é, niet ?

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg


Voor het schild ben ik identiek tewerk gegaan qua paint-werk maar heb hier gekozen voor een splinter-camouflage.
Deze ben ik bekomen door gewoon tamiya-tape te versnijden en op het field-blue te kleven.
Hier zijn ook de binnenkanten dark yellow gebleven. De dikte kant en buitenkant van het binnenste schild zijn eveneens dark yellow. Gewoon tape plaatsen tussen de beide schild-gedeeltes zodanig dat het binnenste schild gevrijwaard blijft.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg


attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Detail fotoos van de dikte kanten van beide schilden.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Dan de loop nog en die heeft de zelfde bewerking gekregen als het schild.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Allez, dat was het zo een beetje voor het moment gasten.

Ben er mee weg van van al dat ge-update krijg ik goesting in een aperitieftje met een hapje.

Santé ;)
 
Laatst bewerkt:
WOW, knappe vorderingen die je hebt gemaakt Famo. Knappe spuitwerken ook.
Toffe camo patronen die je hebt uitgezocht en gevolgd en zeer begrijpelijk uitgelegd.
Maar wat is die formule MC ontvetter waar je over spreekt ? Kan je dat zo kopen, of is het een eigen mengsel, of... ?
Ik heb daar nog nooit van gehoord...

Mark
 
Hey Mark, bedankt voor het compliment.
Formule MC is een krachtige ontvetter die ik ( en InFlandersFields ook ) haal bij Colora (een schilders winkel, professioneel ).
Je kan dat daar kopen in flessen van 1 liter. Het gemakkelijkste zijn die flessen met een verstuiver aan de bovenkant.
Je spuit/verstuift dat product goed op je model/stukken, een goeie minuut of 2 zijn werk laten doen (ge ziet niets gebeuren hoor Mark ! ) en dan spoel je dat af met lauw water.
Goed laten drogen en ge kunt beginnen.
Op een PE-proefstuk had ik gewoon flux gelegd met tin .
Die tin laten opensmelten met de soldeerbout dus vormt de overtollige flux een vet-vlek. Gewoon die tin een beetje effen geschuurd en de overtollige flux niet wegge-cleand .
Daarna behandeld zoals hierboven, overspoten en de verf zit er zeer goed vast op de PE en tin. Getest door er straffe kleefband op te kleven en dan weer af te trekken. Verf blijft zitten !
Tis de eerste keer dat ik dat heb gebruikt, op aanraden van o.a. Rik en een ander club-lid van bij ons, en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het ontvettingsproces.
 
Zalig staaltje modelbouw....om maar te zwijgen over de schilderwerken..echt chapeau,petje af..!,

Grtz yves,
 
Je speelt niet op safe met die camo.
Benieuwd naar het vervolg!
 
Heel mooi en een prachtige uitleg. Ook een heel mooi camo schema dat je daar aangebracht hebt, heel origineel.
Dat MC gedoe ga ik ook eens naar uitkijken.
 
Schitterende Camo, Famo!
En bedankt voor de heldere uitleg.

Peter
 
Knap, knap, knap. En met een hele goede uitleg.

Grtz Bart.
 
Duidelijke uitleg over het ontvetten!
Prachtig camo-patroon ;)
 
Holala, allemaal bedankt voor de reactie's gasten !!!!!!!! ik meen het.
Een woordje uitleg bij hetgeen ik doe kan er best vanaf hoor, het is geen top-secret gedoe bij mij.
Een mens moet durven uit proberen, niet ?
Doet wel deugd als een mens zijn werk ge-appricieerd word. :)

@ Philipson : nu ben ik even niet mee met wat je bedoeld van dat safe spelen :huh: ?
Dat is niet verkeerd bedoeld hoor wat ik je vraag, bijlange niet.
Indien je bedoeld dat de verdere afwerking van die verschillende kleuren qua wheathering voor problemen kan zorgen ( filters, washes enz.... ) .Je kan gelijk hebben maar ik ga voor nieuwe dingen uit te proberen en (hopelijk) te doen slagen. Ik zou ook kunnen gaan voor telken male dezelfde type bewerkingen , paint werken, enz.... maar op den duur word dat een sleur, niet ?
En bijleren ? .............................................................. daar is nog niemand van gestorven é
Nu moet ik wel zeggen, dat ik in een klein groepje modelbouwers zit die op elkaar kunnen terugvallen als er vragen zijn. We hebben elk onze manier van werken en die verschillend manieren is ook de sterkte daar leer je ook van bij. We vormen een goei groeptje cute
Maar we zullen wel zien waar we uitkomen ;)
Normaal gezien word er deze week een nieuw proefstuk aangemaakt met dezelfde camo en donker geel. Heb deze namiddag enkele filters en washes aangeschaft en heb nu ook geen goesting om mijn model naar de ****** te helpen. Vandaar dat nieuwe proefstuk.

O ja ,voor dat ik het terug vergeet te vermelden. Ik airbrush op lage druk, zo tussen de 0.5 en 0.8 bar maximum en als ik kalibertjes gebruik om kentekens te spuiten verlaag ik de druk zodanig dat de verf er als het ware maar uit "gewaaid" komt
 
Peter, bedankt voor de goede uitleg en de toffe babbel daarstraks.
Was echt aangenaam om met jou en de andere mannen te staan kletsen over de hobby.
Zo leren we altijd nog bij hé...
Het was inderdaad duidelijk dat jullie een tof groepje vormen en zo op mekaar kunnen terugvallen in geval van...

Mark
 
Oulala, que c'est beau! Ik zat al een tijdje te wachten op zijn kleurtje, maar het is het wachten waard geweest! Vree schone camou. Ik heb een zwak voor splinter. Snel het vervolg want 't gaat weer een wedstrijdmodel worden, 'k voel het. :-)

John
 
Hey,

Famo jongen, het is schoon tot nu toe, meer kan ik er niet over zeggen (met oe's en aa's heb je niks natuurlijk). Maar knappe modelbouw zijn we gewoon van je dus ben ik echt wel benieuwd naar het vervolg.
Ga je elk afzonderlijke kleur inwashen of zorg je voor een soort van algemene wash die alle kleuren gaat blenden??
Ook dat MC spul lijkt me niet slecht, zeker als er een verstuiver op zit lijkt me dat een goe ding, vertel meer daarover of misschien beter, zet'm op foto, dan zien we het direct....;)
 
Famo, je hebt me ooit 'ns gevraagd hoe ik mijn foto's bewerk. Jouw foto hieronder pakte ik aan met Microsoft Office 2010, kleurmodus aangeklikt, wit achtergronddeel geselecteerd met cirkeltje en hopla :

78_zpscd1ce5f1.jpg

Zie eens hoe die kleuren er nu uit komen !

...verder overigens en zoals altijd...BANGELIJK fijn werk !:You_Rock_Emoticon:
 
@Famo,:
O, zoek het maar niet te ver. :-)
Ik bedoel alleen maar dat je niet bepaald de platgetreden paden bewandeld.
Het gebruik van grijstinten, op een wapen van laat in de oorlog, samen met een gedurfde hard-edge camo, ja, dat is gedurfd.
De 21e panzer had ten tijde van Normandië dat soort camo. (maar wel groen op geel). Voor het overige zijn mij weinig dergelijke foto's bekend.
Ik neem aan dat hij uit de eigen fantasie voortspruit of is er toch een referentiefoto van?
De camo doet me ook een beetje Sci-Fi aan. (hou ik ook wel van)
Voor alle duidelijkheid, ik vind de camo heel mooi. Zeker een aandachtstrekker op een wedstrijdtafel.
Ik volg benieuwd.
 
Prachtig camouflagepatroon. Kan niet wachten op het eindresultaat.
 
Speciale camo Famo! Zo zijn er geen twee!!!!! :)

Goe bezig!

Thierry
 
@ Interceptor : ja Mark beurzen dienen ook om een babbeltje te slaan é :)

@ Paper Panzer : allez, dan zijn we al met 2 die een zwak hebben voor splinter camo. Ik vind dat iets hebben zulke camo, vraag me niet wat maar ja.......

@ Swaken : ben een beetje aan het uittesten waar ik zal uitkomen qua wheathering, heb gisteren het proefstuk gewoon opnieuw gespoten zodanig dat de proefspuitingen die niet meer van tel zijn verdwenen zijn. Hier het nieuwe proefkonijn (zonder konijn-oortjes :8 )

attachment.jpg

En aangezien ge een foto wilde van die ontvetter voila, hier komt ie mijn beste ! En zoals ge kunt lezen op het etiket is het milieu-en mensvriendelijk !!!! aja, anders zou ik dat zeker niet gebruiken é François , ge kent me toch .........

attachment.jpg


@ GUnit : inderdaad dat ziet er wel goed uit. Heb hier al eens en heb iets gevonden in Microsoft office 2007. zal het eens uitproberen.

@ Philipson : Ja het is een camo die je eigenlijk weinig ziet (tenzij met groen en bruin) op het laatst van WW2 en inderdaad het is ééntje ontsproten uit mijn verbeelding. Nu, aangezien het hier om een prototype van wapen gaat kon ik mij eigenlijk wel een beetje laten gaan qua kleuren.
Oorspronkelijk gingen de loop en schild geel-groen worden. Een andere optie was het geheel in Panzergrau en lichtbeige camo ,maar daar was ik niet zeker van, het wrong ergens.
Dus ging dan maar voor de eerste keuze, maar toen de AB reeds gevuld was met groen dacht ik : "waarom geen combinatie ? " en het is dat geworden. tis eens iets anders, niet ?

@ Yvaldo : eerlijk zou ik ook al een eindresultaat willen zien maar geduld is een mooie deugd. Hier al een beetje zitten uitproberen en ben gekomen waar ik wilde (qua filter)

@ seaking : "tanks" a lot voor het compliment

@ Thierry : best dat er geen zo 2 zijn want dan zou de vraag zijn : wie heeft van wie afgekeken ? :);)
 
Wderom een knappe update, Famo. En je camo heeft me aan het denken gezet voor een volgend project. Thanks mate.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan