Hoofdsponsor

1/35 Flakdiorama [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.302
Nu mijn project (http://www.modelbouwen.be/threads/11684-Diorama-met-Maultier-Flakvierling-en-Scheinwerfer) verder uitgewerkt raakt, splits ik het dioramagedeelte af van de voertuigen. We waren gebleven bij een stapel hout:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daar wilde ik deze constructie mee maken:

attachment.jpg

Wanneer ik de zijwand uit het multiplex gezaagd had, kon ik de hoekbeugels op hun plek zetten. Deze moeten er voor zorgen dat de wand gebogen staat in de twee richtingen.

attachment.jpg

In de horizontale richting is er een hoekverschil tussen het middendeel en de zijvleugel van de dambekroning.

attachment.jpg

De wand komt in een lichte hoek tegen de bovenste plank te staan.

attachment.jpg

De wand wordt vastgehecht door de schroeven in blokjes te draaien. Daardoor kan ik hard genoeg aandraaien om er nog een laag isolatieplaat tegenaan te kunnen plakken.

attachment.jpg

Hier zit de wand vast aan de plank. Bovenaan zal ze nu rechtgetrokken worden zodat ze alleen onderaan schuin staat.

attachment.jpg

Het middendeel zit iets verder naar voor. Ook dit moet dezelfde kromming volgen, dus zit het op dezelfde plaatsen vastgeschroefd met bplokjes ertussen.

attachment.jpg

Nu worden de nissen terug dichtgemaakt op een ander niveau.

attachment.jpg

De lagen bouwen zich op. Gelukkig kon ik een handzaagmachine lenen van mijn broer.

attachment.jpg

Morgen moet ik deze fout corrigeren, het blokje links zit in de weg voor de diepste damwand (rode stippellijn). Ik moet echter eerst nieuwe blokjes in de plaats zette voor ik de oude wegneem, anders trekt het hout misschien terug recht.
 
Dit zal ik aandachtig volgen. Ik wil ook nog een diorama maken met een niveauverschil en met krommingen. Eerst eens een beetje spieken bij jou :unsure:

Het ziet er al goed uit hoewel ik nog niet zie welke richting je uit wil maar dat kan aan mij liggen.
 
ziet er een serieus stuk uit Steven
 
Ja, ik begrijp nu met wat voor miserie de scheepsbouwers opgezadeld zijn. De krommingen, en het feit dat ik overal vijf millimeter moet aftrekken om de buitenbekleding aan te brengen maken het moeilijk om get oorspronkelijke plan aan te houden. De onderstaande foto's tonen wat meer van de locatie en het opzet van het diorama. De dam die nagebouwd wordt is de Klingenberger Talsperre in Saksen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is dus de linkerkant van die constructie en de voertuigen rijden onder de boog door, terwijl de afweerinstallatie op het dak staat.
 
Ik dacht een keer gelezen te hebben dat men die platen in water liet weken om ze te buigen en ze dan in de juiste vorm opgespannen lieten drogen. Een techniek die naar het schijnt ook in de meubelindustrie wordt toegepast om gebogen en ronde vormen te krijgen.
 
Met de laatste foto's wordt veel duidelijker !

Ik heb begrepen van het ander forum dat je enkel het 'straatgedeelte' zult nabouwen.
Je spreekt daar van de botenbouwers, waarom ga je niet te werk zoals de botenbouwers ? Maar dat wel het omgekeerde : maak een onderbouw met holle spanten op je bodemplaat. Hierop kun je dan dunne stroken mutiplex of MDF vastmaken.
Vervolgens zou ik stroken architectenkarton aanbrengen op de houten latten. In het architectenkarton kun je dan het steenmotief aanbrengen.
Als je dan alles insmeert met een papje van Polyfilla plamuur aangelengd met water worden de voegen tussen de stroken architectenkarton gedicht.

't is maar een idee, hè, maar ik zou in deze richting werken om je project aan te pakken...

Groeten Rik
 
Architectenkarton is niet geschikt om het erg ruwe steenverband van deze constructie te imiteren. Zo vind je op de website van het bedrijf dat de restauratie uitgevoerd heeft een mooie detail impressie van een stukje muur. Op een toeristische site vind je een stukje van de boog, dat iets minder ruw gemaakt is maar waar de voegen zeer diep liggen. ik heb dus spul nodig waar je een eindje in kan kerven. Daarom koos ik het 5mm Noma Parkett green.

Nahaufnahme_Talsperre_Klingenberg_vor_der_Bearbeitung_200x150h.jpg


pic.php
 
Ik volg deze al een tijdje in stilte, maar zoals Rik zegt lijkt me wel interessanter. Je kan wel ruwe stenen op je architectenkarton lijmen. T'zou wel lichter zijn denk ik.
In ieder geval ik ben benieuwd naar het vervolg.

Grtz Bart.
 
Dan zouden het wel een aantal duizenden stenen worden. Ik ben nu van plan de Nomaplaat te doorboren met een onregelmatig schema en daar de uitstekende stenen in te steken. Dan moet er alleen een netwerk van voegen rond die openingen uitgeduwd of gesneden worden. Dat gaat ongetwijfeld veel sneller.
 
Een modelbouwer mag eigenlijk niet in termen als 'het gaat sneller' denken :34:

Pure Kunst (met hoofdletter K) neemt jaren in beslag en dat heb ik tot mijn schade en schande ondervonden. Traag is beter. :alcoholic: Met allerlei gevolgen vandien als je net als ik niet veel geduld hebt. :zx11pissed:
 
Het klinkt wel mooi wat je van plan bent. Ik volg mee van op de eerste rij (eerst wat met de ellebogen werken want het is druk op de eerste rij).

Is steentjes uit kurk snijden niet een optie? En dan er op plakken? Dan heb je meteen al de voegen? Je kan de steentjes maken zoals je wil, onregelmatig en dan sommige steentjes wat laten uitsteken door er iets onder te kleven?
 
Het zal weer een experiment worden wat er hebeste gaat uitzien, waarschijnlijk zal er na het uitsnijden van de voegen nog een product in het midden van elke steen gepenseeld worden zodat het daar dikker wordt en de stenen niet in een egaal vlak liggen. Bij de meeste stenen ligt de voeg in het vlak en is er dan een middenstuk dat naar boven springt. Ik denk daarbij aan plaaster.

En wat betreft die fascinatie voor het trage, dat zie ik eerder als een soort uitvlucht. Een model dat in een paar maand af is kan best wel beter zijn dan eentje waar gedurende een jaar aan gewerkt is, want je leert er sneller van bij. Iets waar vast niet iedereen hier akkoord mee zal zijn, maar het is nogal een stokpaardje. Uiteraard zijn er dingen die tijd vragen, maar als het sneller kan dan doe je het best ook sneller.
 
Laatst bewerkt:
Ach wat... sneller, trager... iedereen bouwt op zijn eigen tempo en snelheid heeft uiteindelijk geen invloed op het resultaat. Trouwens: ik merk het in eerdere topics van jou dat jij blijkbaar een snelle bouwer bent en dat valt aan je modellen heus niet af te leiden!
Wat dit project betreft: daar ben je volgens mij nog niet met (om het zoals bij ons te zeggen) "aan de nief patatten". :D
Enfin, ik blijf dit met belangstelling volgen, benieuwd naar wat je hier allemaal uit de kast gaat halen.:P
 
Bedankt, Evel-Knievel. Vandaag heb ik de bodemplaat verkleind rond de nissen zodat je een indruk van diepte krijgt als het model op een tafelblad staat.

attachment.jpg

attachment.jpg

De trap heb ik niet helemaal juist kunnen maken. De nis er onder kwam te dicht in de buurt om hem op deze foto te doen lijken:

attachment.jpg

Dus in plaats van vier delen met drie tussenplatforms is het een rechte trap geworden. Het ondereinde moet ik dus draaien.

attachment.jpg

Nu de binnenkant van het gebouw overwelven.
 
Amai maar dat is een deftige constructie , ik wou dat ik zo goed was met hout :-)
 
hallo dat ziet er knap uit hoe jullie dat allemaal kunnen zo in gedachte en dat dan uitwerken ik snap het niet , nu moet ik wel toegeven dat hout zeker niet mijn sterkste kant is , niettemin ziet dit er al prachtig uit ik kijk uit naar het vervolg
Marc
 
Dit is natuurlijk erg moeilijk als je helemaal niet over plannen beschikt. Maar van deze constructie is er gewoon op het internet in alle drie de richtingen een plan te vinden (en er zou vast nog wel een nauwkeuriger plan te krijgen zijn als je bepaalde instanties een mailtje stuurt, dat besef ik wel), dus kan je daar met een beetje ruimtelijk gevoel een onderbouw mee maken. Ik ben wel blij dat ik niet het Guggenheim in Bilbao moet maken... Ik heb het geluk dat toen mijn ouders dit huis kochten, er een houtopslagplaats in gevestigd was, waar nog een stock in blijven liggen is. Ik had dus genoeg materiaal om me ermee vertrouwd te maken. De G.I.Joe figurines hebben vroeger een heel basiskamp van enkele vierkante meter ter beschikking gekregen. Het gaat wel een stuk gemakkelijker als je wat powertools ter beschikking hebt zoals een boor en een zaagmachine.
 
Dat wel maar houtbewerking is toch niet zo gemakkelijk omdat ge rekening moet gehouden worden met van alles en nog wat en als ge dat zo ziet op tv dan lijkt dat allemaal poepsimpel tot dat ik er aan begin an klopt het langs geen kanten ikzelf ben geen onhandige ik doe alles zelf aan mijn huis auto fietsen enz maar als het om echt schrijnwerkerij gaat dan pas ik toch een plankske afzagen dat gaat nog en twee ook maar een kastje of zo neen bedankt
Marc
 
Ik moet ook geregeld een plank terug losvijzen. Zo heb ik de zijkant er terug uitgehaald omdat ik er geen rekening mee had gehouden dat ik het gebouw rechts doorgesneden had langs de muur. Een stuk dun multiplex kwam in de plaats en het gewelf aan de binnenkant is nu ook voorbereid.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Langs de rechterhoek onderaan zou wel eens een stukje elektronica naar binnen kunnen gaan.
 
Electronica??.... Zit je met het idee de schijnwerper echt te laten branden dan? :huh:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan