Hoofdsponsor

1/35 T34 + Flak 37 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedemiddag Beste Kijkers !

Dit weekend stootte ik per toeval op enkele bijzondere foto's van Duits luchtafweergeschut op buitgemaakte T34 tanks.
De eerste versie betreft de Flakpanzer met Flakvierling, zoals uitgebracht door CyberHobby, hier reeds gebouwd door Makamba (http://www.modelbouwen.be/threads/10585-Flakpanzer-T-34).

Maar omdat deze opbouw een vaste opstelling is, om het kanon te oriënteren moest gans de tank bewegen, zag ik van een ombouw af.

De tweede versie interesseerde mij meer, te meer daar er geen foto's van bestaan, en ik dus de vrijheid heb "om te bouwen wat ik wil".
Het betreft hier een 88 mm Flak op een T34 tank.

Op basis van de Dragon kit 6523 zal ik een T34 voorzien van een Flak 37, de jongste telg uit de Flak familie.

attachment.jpg

Dit is de boxart van de Dragon kit. De lafette wordt niet gebouwd, enkel wat op de boxart grijs gekleurd is zal ik gebruiken om op de tank te plaatsen.

attachment.jpg

Hoezo geen foto's ? En bovenstaande dan ?
Ik wil de rapsten onder ons voor zijn : ik vermoed dat bovenstaande foto getrukeerd is.

attachment.jpg

En wel om reden van deze tweede foto. De soldaten die de T34 bekijken op de tweede foto zijn dezelfden, en in dezelfde pose, als op de eerste foto. Het hoofd van de staande soldaat op de toren komt terug boven de pantserplaat van het Flak geschut.
Maar wat mij het meest overtuigd dat de eerste foto de foto van een model is :
De recoil cilinders zitten niet op dezelfde hoogte ! De rechter cilinder zit iets hoger als het linker exemplaar, wat duidt op een foutje van de bouwer.

Een T34 tank moet ik nog aanschaffen, maar eerst wil ik het kanon bouwen zodat ik aan de hand van deze kan bepalen hoe de bovenbouw van de T34 moet aangepast worden.

Foto's van de bouw zullen volgen !

Groeten Rik
 
Hoi,

veel succes met deze, ik heb ook al de verhalen gelezen rond deze als een verzinsel, niettegenstaande het wel een mooi stuk wordt in je kast. Zelf heb ik nog een andere conversie op het oog, maar zal pas na nieuwjaar zijn dat ik er ga kunnen aan beginnen.

Ik heb er wel mijn twijfels bij mocht geschutstoren van de versie met de flakvierling niet kunnen draaien, dan vraag ik me af wat het nut was van deze conversie (denk niet dat duitsers fan waren van het pimp my ride principe onder het motto: kijk eens wat we gedaan hebben....)
 
Veel succes met je conversie. Ziet er wel een keicool machien uit.
 
Ola ene om zeker te volgen ...veel succes met den bouw...!!

Grtz yves,
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Silenoz : van de vier foto's die van de Flakpanzer Flakvierling bestaan staat de bovenbouw steeds in dezelfde richting...
Wat natuurlijk niks wil zeggen... Op een topic betreffende deze panzer werd beweerd dat de bovenbouw vast stond...

@Jeanke en Yves : bedankt en welkom !

De bouw vordert goed, wat van een Dragon kit te verwachten is. Pasvorm is excellent en er zijn weinig sinkholes op te vullen. Enkel een paar naden heb ik opgevuld.

attachment.jpg

attachment.jpg

In de kit zit een metalen loop inbegrepen, wat een prima meerwaarde biedt. De stift van de recuperator is vervangen door een staafje messing 1 mm, hoewel er achteraf niks meer van te zien zal zijn.

attachment.jpg

De slede voor de loop. Ook hier vlot de bouw goed. Onderdeel B41 is hier ook vervangen door een staafje messing 0.8 mm.

attachment.jpg

Voor de cilinder van de recuperator kreeg ik eveneens de keuze tussen de plastieken kit onderdelen of een alu buisje. Maar omdat ik opteer voor de versie met gun shield, ben ik genoodzaakt om het plastiek onderdeel te gebruiken omdat hierop een kleine schutplaat vast zit.
Er zit ook wat PE in de kit : rechts op de slede is een meetlat (moeilijk) zichtbaar.

attachment.jpg

Een dryfit van beide onderdelen, die tot dusver klaar zijn voor de verf. Ik wil het kanon in verschillende subonderdelen schilderen om zoveel mogelijk toegankelijkheid te behouden. Zoals het geheel nu afgebeeld is, wil ik het op de tank plaatsen, (loop ten einde de slede) maar in een positie van bijna vertikaal om aan te geven dat het om een stuk luchtafweer gaat.

attachment.jpg

Dit is een prachtig referentieboek. Het gaat over de drie verschillende versies van het Flak kanon. De Flak 41, ook een 88 mm luchtafweerkanon, heeft een totaal ander silhouet als de eerste drie.

Groeten Rik
 
@ Rik, Jaaaaaa, die moet ik ook nog afmaken :$

Maar dit is ook een mooie versie. Volgens mij heb ik hier wel eens een foto van gezien, maar dan zonder schild.
Je bent in ieder geval goed bezig.

Wat het draaien van de Flakvierling betreft, de Russische luchtmacht was niet zo actief als die van de Westelijke Geallieerden en 20mm luchtafweerkanonnen werden regelmatig gebruikt tegen gronddoelen, waarbij de Russen niets hadden om terug te schieten.
En bij de bekende "Hoera"-aanvallen van de Russen, is meedraaien door de hele tank snel genoeg om een groot gedeelte van de linie neer te maaien.
Dus draaibaar hoeft hij niet te zijn.

Peter
 
Ja Rik, ook niet stilgezeten gij !
Al een aardig eindje opgeschoten.

Indien hij echt bestaan heeft zal het wel best geweest zijn dat het geschut vast stond en niet draaibaar.
1. draai het geschut 45° naar links of rechts en ge kunt hem al niet meer laden omdat ge al buiten de romp van je voertuig staat.
2.Vergeet ook niet dat de kamer al vrij hoog staat ten opzichte van de onderkant van de sokkel , dus laden in gedraaide toestand zit er ook niet in volgens mij want ze kunnen er gewoon niet meer bij.
3.Als je ziet hoe hoog het geheel is zou bij het afvuren van een granaat en waarbij het geschut bv 90° gedraaid is, er al enig risico op kantelen bestaan. Andere voertuigen die een Flak op hun rug hadden, zoals de Vomag of de Schwerer Versuchsflakwagen hadden een laag zwaartepunt. Trouwens de Vomag had poten om uit te zetten om zo de terugslag na het vuren te kunnen opvangen . De Famo met een flak op zijn rug had ook steunpoten die open gezet werden en de zijkanten werden daar horizontaal geplaatst om een grotere werkvloer te hebben rond het geschut.
Nu de T34 was nu ook niet zo hoog maar met zo'n gevaarte erop ?
 
Laatst bewerkt:
Mooi project Rik, hier ga je een vette kluif aan hebben, maar dat zal het niet minder leuk maken voor ons !
 
@Makamba : thanks voor je toevoeging.

@GUnit : 't is eens iets anders, hè. Ik hoop dat jullie er van zullen genieten. ;)

@Famo : er is hier een beetje verwarring gaande, beste vriend.
Eerst sprak ik van een Flakpanzer op basis van de T34 maar met Flakvierling (4 x 20 mm kanonnen). Deze versie zou een vaste opstelling geweest zijn boven op de tank.

Over de versie met een 88 mm kanon is er niet veel geweten, dus ook niet of hij draaibaar was of vast. Wat wel zeker is, is dat er op zijn minst één exemplaar van gebouwd werd.

Ik zal mijn model maken met een draaibaar kanon, om te herladen moeten ze het maar terug draaien naar het 'laadplatform'.
Trouwens, om een 17 of 21 cm Mörser te herladen moesten ze het kanon ook terug naar zijn horizontale stand draaien...

Ja, de T34 met Flak erop oogt best wel impressionant. Ik wil hem dan nog presenteren in een verticale stand...

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Nog stillekes wat verdergewerkt :

attachment.jpg

Het centrale gedeelte van het chassis. De kleine blokjes rechts zijn twee elektriciteitskasten, waarvan de deksels in bakeliet zijn en dus zwart worden geschilderd.
Het ovale deksel in het midden is het centrale punt waarvan de elektriciteit wordt afgetapt. Links het tandwiel dat de elevatie van de loop bedient, momenteel draait het nog los. Gemakkelijk voor tijdens het schilderen, maar waarschijnlijk raakt het wel vast met verf...

attachment.jpg

De linker zijkant. Ook hier is wat elektriciteit voorzien. De draden dienen nog naar de elektriciteitskast op vorige foto geleid te worden. De ketting bijgevoegd in de kit was wat aan de grove kant, vandaar dat Joefix nieuwe exemplaren geleverd heeft.
Het toestel rechts beneden dient om de granaten scherp te stellen.

attachment.jpg

De waarden voor het scherpstellen worden hier ingesteld.
Deze kit is plezierig om bouwen, veel gedetailleerder als de (al wat gedateerde) kit van Tamiya.

Groeten Rik
 
What about this?
img175panzerwreckX.jpg


En dat heeft echt bestaan. ;-) Panzer IV met Flak.

John
 
Bedankt voor je reply, John.

Deze foto is mij bekend. Blijkbaar heeft het geschut flink op zijn donder gehad, de apparatuur om de granaten scherp te stellen is verdwenen.

In AOM verscheen ooit een artikel over de bouw van dit model op basis van een Panzer IV.

Ik vermoed dat het een Flak 37 is, het belangrijkste verschil tov een Flak 36, is de richtapparatuur...
Zo te zien is het geheel wat verlaagd in gebouwd in de panzer.

attachment.jpg

Ik heb mijn oog laten vallen op dit model om de Flak te dragen.

Ik heb al eens een dryfit gemaakt om één en ander eens te observeren en enkele problemen kwamen reeds te voorschijn...

Groeten Rik
 
Een zeer interessante bouw hier, ben benieuwd naar het samen voegen van de T34 en de flak.

Grtz Bart.
 
Dit is inderdaad een interessante bouw.
Blijf ook volgen.
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

@D-Day & Buzzy : zet er U bij, ik probeer het zo interessant mogelijk te houden. ;)

Ik zal hier enkele proefopstellingen tonen, die ontstaan zijn in overleg met Famo.

Een stuk Flak 88 mm opgesteld in het veld heeft een vrije ruimte onder de pantserplaat van het kanon die gaat tot ongeveer kniehoogte.
Bij opstelling op de tank komt deze vrije ruimte zo hoog te staan dat vijandelijke infanterie hier een vrij schootsveld heeft op de bemanning, althans hun benen, maar een mank paard loopt niet ver...

Daarom wou ik het Flakkanon zo laag mogelijk installeren op de tank.

attachment.jpg

Bovenaanzicht van de opstelling. Het kanon is naar voor geplaatst om ruimte te creëren voor een toegangsluik naar het binnenste van de tank.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is de vrije ruimte tussen de tank en de pantserplaat duidelijk waarneembaar.
Tevens valt het op dat het platform om het kanon te bedienen, eigenlijk de bovenzijde van de tank, niet al te groot is.

attachment.jpg

Daarom adviseerde Famo mij om het platform wat groter te maken, tot de breedte van de tank zelf. Eerst dachten we om deze conversies te maken met traanplaat, om zo meer detail in het oppervlak te hebben.
Maar omdat staal schaars werd op het einde van de oorlog, deze combinatie dateert van het voorjaar van 1945, opteerde ik om houten balken te gebruiken om het platform groter te maken.

attachment.jpg

Dryfit met de houten balken, deze zouden rusten op een constructie van metalen profielen die aan de zijkant van de tank gelast moeten worden.

attachment.jpg

Het kanon is nog steeds aan de voorzijde van de tank gebouwd, wat met zich meebrengt dat de toegankelijkheid tot het kanon (bvb om te laden) zeer beperkt is wanneer het schootsveld zich naar achter verlegt.

attachment.jpg

Dan de derde, en voorlopig laatste, proefopstelling. Famo stelde voor om het platform op metalen profielen te laten rusten.

attachment.jpg

Een prima idee ! Ten eerste : de vrije ruimte tussen de pantserplaat en het platform wordt zo tot de helft verminderd.
Ten tweede komt het platform op dezelfde hoogte als het achterste motordek, waardoor het platform als vanzelf vergroot.

attachment.jpg

Hierdoor kan ik het kanon meer naar achter plaatsen, wat meer platform creëert aan de voorzijde. De T34 mist zijn toren, wat wat gewicht bespaart, maar het Flakkanon zal zeker niet minder wegen. De opstelling met het kanon meer naar het midden verdeelt het gewicht meer over de tank, waardoor ik niks zal moeten aanpassen aan de ophanging, zoals bvb de voorste baanwielen wat hoger lijmen om de indruk te geven dat het extra gewicht vooraan ligt.

Enkele metalen profielen met hierop wat houten balken zullen wat extra blikvangers vormen in het geheel.
Dit en de T34 in Russisch groen met de Flak in een 4 tone hard edge camo,... ik zie het al levendig voor me.

Groeten Rik
 
Deze ga ik alsnog mee volgen Rik. Ziet er een speciale contraptie uit en dat intrigeert me wel.
Knappe vorderingen al, overigens.

Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er op zo'n hoog niveau gepriegeld wordt met armor dan neem ik maar 'n abonnementje op dit topic :)
 
De 3de optie ziet er heel goed uit Rik ,sterk bezig ,maar dit zijn we gewend van jou!
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Bedankt voor jullie positieve reply's en weest allen welkom !

Intussen staat de Flak in zijn primer :

attachment.jpg

Foto genomen toen alle delen klaar waren om te worden ontvet met Formule MC. De zijflappen van de schutplaat heb ik nagemaakt uit een stuk koperplaat van 0.4 mm. Dit omdat het meer op schaal is en tevens heb ik er wat kreuken in gezet. Van de linker flap mankeert er een scharnier, de gaatjes heb ik uitgeboord.
Na het ontvetten heb ik de delen voldoende lang laten drogen waarna ik begonnen ben met de primers : eerst Zero Paints PE primer, een twee componenten primer om metalen delen te schilderen, waarna ik alles overspoten heb met witte Zero Paints primer, dit met het oog op het preshaden.

attachment.jpg

Intussen ben ik al stilletjes begonnen met de T34. Uit een stuk plasticard, 1 mm, heb ik een schijf gesneden die in de opening van de toren past. Deze is vastgelijmd gelijk met het bovenvlak. Hierdoor ben ik in de mogelijkheid om de sokkel van de Flak zo dicht mogelijk tegen het motordek te plaatsen.

Het luik van de bestuurder is zo prachtig gedetailleerd met alle grendels en de periscopen aan de binnenzijde, dat ik het zonde vond om dit in gesloten toestand te lijmen. Daarom naar een oplossing gezocht om het luik open te zetten zonder dat er veel inzicht is op de kale binnenruimte van de tank.

De oplossing heb ik gevonden in een figuur van Alpine Miniatures welke ik eens kocht voor een ander project en dan niet gebruikte.
Het figuur, Waffen SS Panzer Crew, is eigenlijk gemaakt om in het horizontale luik van een Duitse tank te zitten. Hierdoor hangt hij wat achterover op de schuine frontplaat. De linkerarm, waarvan de hand voor zijn borst hangt, heb ik dan ook vervangen door een armpje uit de spare box met een handje van VP.
Zo kon ik een pose construeren waarbij de linkerhand het luik vasthoudt.

Eén en ander is nog aan het drogen, hierna moet ik nog een leemte opvullen in de schouder met wat MS.

En zo blijven we stilletjes bezig...

Groeten Rik
 
Altijd goed om een excuus te verzinnen om meer detail te laten zien. Goede keuze!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan