Hoofdsponsor

1/35 M4 Sherman ( Early production ) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

D-DAY 1944

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
1.675
Voor Let's roll out boys heb ik gekozen voor een M4 Sherman, de Early production.

Een bouwdoos van Tamiaya, die heel vlot bouwt. Mooi van detail en verschillende versies zijn mogelijk.
Ook zijn er veel accessoires bij.

De bouw ging snel dus was alles snel klaar voor de primer.

attachment.jpg

attachment.jpg

De baanwiel kregen een behandeling los van de romp. Na de primer zijn ze geschilderd met OD, het loopvlak van de baanwielen met Mat Zwart.
Daarna kreeg het loopvlak van de loopwielen nog een drybrush van een mix met Wijnstok zwart, Blauw en Titanium wit alles in olieverf.

attachment.jpg
attachment.jpg

De romp en de toren werden na het uitharden van de primer met OD geschilderen, op de luiken kregen de stootkussen een mix van Burnd Sienna, dit om leder na te bootsen.
Echter wel één tegenslag, na het aanbrengen van de decals bleef er een waas achter. Ik zal dit wegwerken met de verwering.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
Zo tot de volgende..

Grtz Bart.
 
Heel mooi gedaan.
Kan je door middel van foto's laten zien hoe je de tracks doet? Daar heb ik altijd problemen mee en ben dus gestopt met tanks maken.
 
Mooi resultaat....ben benieuwd voor het eindresultaar! Laat staan in combinatie met de burcht...!! Well done..;-)

Grtz yves,
 
Dat zullen we zeker doen, eigenlijk hou ik het met de tracks redelijk simpel.

Eerst een laag met Burnd Sienna voor het roest effect, daarna een drybrush met een mix van Silver en Raw Umber, dit om de delen die in contact met de grond op te lichten. Alle verf hier zijn olieverven.

Grtz Bart.
 
Heel mooi gedaan.
Kan je door middel van foto's laten zien hoe je de tracks doet? Daar heb ik altijd problemen mee en ben dus gestopt met tanks maken.
Ik niet met de tracks alleen, op dat schilderen en verweren moet ik me toch wel eens toeleggen want dat is zowat mijn zwakke punt van de modelbouw! :ohmy:

Enne... verder, weer ééntje om te volgen! :P
 
Dat zullen we zeker doen, eigenlijk hou ik het met de tracks redelijk simpel.

Eerst een laag met Burnd Sienna voor het roest effect, daarna een drybrush met een mix van Silver en Raw Umber, dit om de delen die in contact met de grond op te lichten. Alle verf hier zijn olieverven.

Grtz Bart.
Super van je. Kan je meteen ook laten zien hoe je ze aan het model hangt? Indien mogelijk? Ook daar heb ik enorme problemen mee. Ze passen nooit of te nimmer.
 
Bart, dit wordt de blikvanger in je dio. Suc6 alvast met de voortgang en de verwering.
 
Dit wordt er ook weer ééntje om t volgen Bart.
Ziet er tot nu toe al zeer geslaagd uit. Jammer van de waas bij de decals, maar die ga je wel weg weten te werken.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Zoals beloofd, het eerste deel voor de tracks.

Eerst heb ik ze geschilderd met Deep Burnt Sienna, om straks het roest effect naar boven te brengen.

attachment.jpg

attachment.jpg
Tot de volgende fase.

Grtz Bart.
 
Volgens mij zijn deze tracks voorzien van rubber pads dus kunnen alleen de connectors roestig overkomen.
Als ik het mis heb dan hoor ik het graag want ben ook niet echt een expert op dit gebied :)
 
Je hebt deels gelijk er waren Shermas uitgerust met pads

attachment.jpg
Maar het groten deel was uitgerust met dit soort track, zonder pads. Dit is ook de track die ik gebruiken.

attachment.jpg

Grtz Bart.
 
Het zijn de details die het hem doen hé, goed bezig. Ik blijf volgen (zeker die tracks).
 
De tracks met het V profiel waren er ook in het rubber en als ik jou tracks bekijkt lijken deze sterk op de rubber variant.
Ik zal het zonden vinden als je straks gereed ben met de tracks dat er een expert meld dat het de rubber variant is, zal jammer van je werk zijn.
 
Om alle misverstanden uit de weg te ruimen hier een kleine uitleg over de tracks van de Sherman,

Er waren in totaal zo'n 6 verschillende soorten tracks, de eerste waren de tracks met de rechte pathshoes in rubber, daarna kwamen die met de rubberen V shape pathshoes. Deze rubberen pathshoes slijten snel.
Sinds 1943 werden de tracks van de Sherman vervaardigd uit staal zoals dit type. Dit is ook het type dat ik wil weergeven.

attachment.jpg

Later werd er nog geëxperimenteerd met staal, en met rubber. Dus track waren nooit volledig uit rubber, enkel de raakpunten. Een beetje zoals bij moderne westerse tanks

Ik hoop dat dit alles een beetje verduidelijkt.

Grtz Bart.
 
Duidelijk Bart :)
Daar je met een early bezig ben ging mijn gedachten direct naar rubber en deze kunnen uiteraard later vervangen zijn door stalen tracks, even niet bij stil gestaan.
 
goe bezig.
Zullen die tracks niet teveel droogtijd nodig hebben met die olieverf ? bij mij duurt dat toch enkele dagen eer olieverf droog is als ik ze grbruik.
Hoe zit dat bij jou ?
 
Wel Famo daar heb je gelijk in, maar ik gebruik een Quick dry medium van Thales om de olieverf sneller te laten drogen. Ook doe ik de olieverf op een z'on steekkaart, dan dringt de olie al deels in het papier en droogt het nog iets sneller.

Grtz Bart.
 
OK, weten we nu ook weer sie.
 
Graag gedaan Famo.

De volgende stap voor de tracks is reeds aangebracht, een mix van Raw Umber en silver.
Deze drybrushen zonder te drukken op je penseel.

attachment.jpg
Zo op naar de volgende stap.

Grtz Bart.
 
Mooi werk Bart en top spuitwerk,we blijven u schitterend werk op de voet volgen vriend..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan