Hoofdsponsor

1/35 Char B1 Bis, German Army. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Een nieuwe in de showcase betekent onverwijld een nieuwe op de werktafel !

Vandaar deze, opnieuw uit de Tamiya stal, de Char B1 Bis in dienst van het Duitse leger.

Dit is de doos, voorzien van een knappe boxart, iedereen kent deze ongetwijfeld !

105507-10911_zpsc77d77d9.jpg

Hier vind u een review in het Engels :

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/tamiya/tam35287.html

Weldra een eerste update.

Vriendelijke groeten en opnieuw welkom in mijn thread !

Guy.
 
Laatst bewerkt:
Sta weer te popelen hoe je het er weer gaat vanaf brengen. Ga het zeker volgen.
Mooie doos trouwens. Die Duitsers die sloegen toch ook alles aan he.

Jeanke
 
Inderdaad Jeanke, die Duitsers waren op zijn zachtst gezegd toch kapoenen ! Ze zagen onmiddellijk de mogelijkheden die deze tank in die dagen had. Spijtig genoeg werden ze door de Franse gezagsdragers verkeerd ingezet, anders had een en ander vertraging in de Duitse opmars veroorzaakt. Waarschijnlijk zijn er in '44 ook veel fietsen gepikt...
 
Dan zullen we er eens in vliegen Xavier ! Met betrekking tot de bouw, ik weet nog niet in hoeverre en of ik zal gaan detailleren (en dan is het in plastic).
 
Wauw Guy,dit "beest" is nu misschien niet zo beroemd,maar dan wel berucht ;)
Natuurlijk benieuwd naar het bouwverslag straks,volgen we op de voet.
Succes en plezier :)
 
Dat is weer een specialeke... nog nooit eerder gezien! :wacko:
 
Schitterende kit, kan niet anders zeggen! Heb hem zelf ook nog in de stack, echter de stack Franse versie.:laugh::laugh:
Dus zeker een om te volgen, wat voor meesterwerk je van deze gaat maken. Suc6 met de build, G!
 
Walter, het is zeker een onalledaags model, maar dat maakt het extra interessant. Ook en vooral omdat ik op dit model een soft edge camo kan gaan spuiten.

Swa, het is een prachtige kit. De Franse versie is met deze doos ook te maken, maar de decals ervoor ontbreken wel. Dat is makkelijk op te lossen want er is genoeg op de markt qua decals voor de Franse versie. Toch ga ik nu voor de Duitse, maar ooit wil ik eveneens een Franse in de kast.

Vandaag heb ik de bouwplannen ontvouwen en ben ik begonnen met de bouw.

Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo'n mooi afgewerkte kit gezien, praktisch geen opkuiswerk, werkelijk een plezier om te assembleren, en weer de typische perfecte fit van het merk. Het moet gezegd, dit is zorgeloos werken !

1_zps6d7e7101.jpg

2_zpsc0cb78fc.jpg

64 kleine wieltjes die snel en effectief gezuiverd werden en draaiend gemonteerd in de lower hull, draaiende drive sprockets en idlers dankzij de rubberen tubetjes, bevestigde schorten om de wieltjes te beschermen, zijplaten die verlijmd werden...het gaat goed vooruit.

Vriendelijke groeten van Guy.
 
G, al een vliegende start gemaakt zekers. :laugh: Ik heb er ook al veel goede reviews van gelezen na de afwezigheid van Tamiya in het 1:35 gamma. Noem het bezinning, proberen 1:48 te domineren, hierna terugkomen met deze knappe ongebruikelijke kit getuigd van durf.
Je ervaring sluit dus geheel aan op de reviews. Dit weer gezien te hebben beginnen mijn handen toch ook wel te jeuken hoor. :P

Begreep dat je hem OOTB gaat bouwen, maar Blast heeft ook een leuk update setje voor de Duitse versie en zo zijn er wel meer zaken verkrijgbaar. Let op met de klinknageltjes, op sommige plaatsen zullen die toegevoegd en anders verwijderd moeten worden.
 
Hey G.
Snelle start man.
Dit is terug een volger.
Nog plaats vooraan? :)
 
Speciaal model he, ik heb de B1 versie nog staan. Deze gaak ik dus zeker volgen.
Heb altijd al sympathie gehad voor Franse tanks.
Ze zagen er allemaal speciaal uit, maar het waren te duchten tegenstanders.
Zoals hierboven gezegd, had et tactisch beter in mekaar gezeten bij de Fransen, had et toen idd anders kunnen aflopen.
De Duitsers hadden er ook een flammpanzer versie van, mss een ideetje.
 
Guy,

Volgens de ARBO-wet is er een verplichte rustperiode van 2 weken na het afwerken van een dio.
Misschien niet voor jou, maar wij hebben die tijd wel nodig om bij te komen :laugh:

Ik ga zeker kijken wat je er van maakt, maar inderdaad, als de pasvorm zo goed is als de Franse, valt die zo in elkaar.

Inderdaad Yvaldo, hier 1 in actie:
QC2_YBcP9BOVMm7RNT7j7deA8c4OtfNxOiuDv9kQXfhSXBKhtg.jpg

Maar er is ook een artillerieversie van:
8451268234_cee733bc69_m.jpg
(ik weet dat hier een conversie-set van is, maar niet van welk merk)

Peter
 
veel succes met deze. Heb thuis nog de fransoos liggen, zou deze ooit willen proberen zo te krijgen:



char.jpg

een experimentele camouflage, die werd afgeschoten wegens teveel onderhoud en te snel bedekt met modder die van de tracks liep
 
Laatst bewerkt:
Sterke start neem je al hier Guy,op de bouwdoos is een heel mooie cammo patroon te zien ga je dit volgen of zijn er al andere ideeën hier over...
 
Danny, ik zou graag iets in de zin van de doos doen, dus een soft edge camo.

Mooie foto's ook jongens, dit topic wordt er alleen maar waardevoller door !
 
Mooie kit.
Het probleem waarbij zo veel tanks van dit type verloren gingen was niet alleen de manier van inzet maar ook technisch.

Aanvankelijk werden zij, net als de Engelse tanks, ingezet ter ondersteuning van de infanterie. Hierdoor verloren zij dus het voordeel van hun snelheid en toch redelijke bepantsering. De Duitsers hadden echter geleerd om met minder zwaar bepantserde maar veel snellere tanks aan te vallen, de infanterie moest maar achter komen. Vandaar hun Blitzkrieg en de snelheid waarmee zij eenheden konden omzeilen om dan langs achteren aan te vallen.

De Franse BI werd aangedreven door een Renault motor en deze was voorzien van een "convertisseur", te vertalen als omvormer/omzetter, van het merk Naeder. Deze zou te maken hebben gehad met het omvormen van motorkracht in hydraulische kracht. In het Frans wordt dit omschreven als "variateur hydraulique". De meeste pannes bestonden uit "roulements bleuis" waarschijnlijk oververhitte roulementen en luchtbellen in de olie.

Ik ben geen technische crack hoor, mijn info komt uit Véhicules Militaires Magazine nr 50 April/Mei 2013.

Een goed Frans/Engelstalig boek over deze tank betreft Trackstory 3, Les chars B (B1 - B1bis - B1ter), Editions du Barbotin, ISBN 2-9520988-2-4
 
Leuke uitleg Erwin ! Bedankt om te delen ! Wordt erg geapprecieerd !
 
Klopt Erwin, de Duitsers waren de eerste die tanks gebruikte als aanvalswapen, andere naties zoals o.a. Belgie geloofde daar niet in en zagen tanks gewoon als een ondersteunig voor de infanterie net zoals in de eerste wereldoorlog.
Dat was een grote vergissing die Belgie, Nederland en Frankrijk mede de nederlaag heeft gekost. (Hoewel naar mijn inziens we eender hoe weinig kans maakte tegen de overwelgende meerderheid en de snelheid waarmee we werden aangevallen)... toch hadden de tanks, indien juist ingezet een verschil kunnen maken, cq: de tiendaagse veldtocht mss kunnen rekken, maar ja... hoeveel slachtoffers meer had dat dan nog gekost???
Niettemin een apart modelletje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan