Hoofdsponsor

1/72 1/72 Zvezda C-130H Hercules BAF 50 Years.

ERVARING
*
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Vandaag geen grootte progress gemaakt. Voet geeft problemen aan de bouwtafel met als resultaat terug in de zetel na een uurtje bouwplezier.:zx11pissed:

Motoren heb ik aan de vleugels gelijmd.

k9VpqCil.jpg


Om nog even terug te komen op de achterzijde van het staart gedeelte. Ik ga toch voor het ronde korte gedeelte gaan. Als ik zo wat foto's bekijk lijkt me dit de beste keuze. Ik heb een foto gevonden op het www. waar je de achterzijde heel goed ziet. Het model heb ik ongeveer op dezelfde hoek gefotografeerd en je ziet duidelijk het verschil tussen het langere onderdeel en de afgeronde.

A1hVr6Sl.jpg


Het korte afgeronde onderdeeltje, hetgeen me er het beste op lijkt.

VZr0TEJl.jpg


En het langere onderdeeltje.

szo8whOl.jpg


Ik ga alleen de sensoren moeten scratchen want deze ontbreken op het korte onderdeel.

MVG

Danny
 
Danny, heb je de vleugel al aan de romp gelijmd ? Ik heb bij de mijne eerst de romp afgewerkt met de decals en al, en de vleugel apart en pas nadien de twee grote stukken samengebouwd. Inspiratie kwam van deze video :
 
Moet eerlijk toegeven dat ik niet goed wist waarover het ging maar met de laatste 2 foto's ben ik weer mee, denk dat je een goede keuze gemaakt hebt.
 
Danny, heb je de vleugel al aan de romp gelijmd ? Ik heb bij de mijne eerst de romp afgewerkt met de decals en al, en de vleugel apart en pas nadien de twee grote stukken samengebouwd. Inspiratie kwam van deze video :
Neen nog niet Erik.......gelukkig:-) Ik heb het me deze middag ook al afgevraagd wat ik zou doen. Dit model is zo groot dat het bijna onmogelijk is om het geheel op een deftige manier in de verf te zetten. Bedankt voor de video, die ga ik eens rustig bekijken.

Moet eerlijk toegeven dat ik niet goed wist waarover het ging maar met de laatste 2 foto's ben ik weer mee, denk dat je een goede keuze gemaakt hebt.
Dit zijn zo van die plaatsen waar weinig info over bestaat. Zelfs in het boek van de Hercules staat er geen enkele duidelijke foto van het staartstuk van een Belgische kist.

MVG

Danny
 
Vandaag nog wat extra werk verricht aan de Hercules. Deze keer de staartsectie, de korte afgeronde dus. Hier moesten nog twee extra sensors gescratched worden dus bij deze.............

Hiervoor heb ik brass tubes gebruikt van 0.9 m/m diameter.

ypJOk8rl.jpg


Daarna de chaff & flare pods onder de cockpit, en dit was geen makkelijk werkje. In eerste instantie moesten de beide zijden gelijk zijn aan elkaar, m.a.w. de twee pods moeten in groote lijnen evenwijdig geplaatst worden en op dezelfde plaats. Met wat meet en pas werk komt dit goed.
Nu, de 3D prints van de pods zijn in mijn ogen best ok. Alleen is er wat schuur en pas werk aan en laat dit nu net het probleem zijn. Deze 3D geprinte pods zijn zeer klein en lenen zich dus niet om het één en ander te modeleren aan deze kleine onderdeeltjes.

XCDh2SNl.jpg


I.p.v. deze onderdelen te schuren tot ze passen heb ik besloten om ze eerst met een tipje secondenlijm op hun plaats te bevestigen op de romp zodat ze beiden perfect op dezelfde plaats stonden. Daarna, heb ik de contouren met potlood afgetekend.

8YMgw8ql.jpg


Bedoeling is dat ik een uitsparing ging maken zodat de pod perfect erin past zonder dat ik aan de pod zelf moest schuren, of manipuleren.

cE7ANZql.jpg


Dit werkt perfect en het geeft een minimum aan extra werk.

De eerste pod is aan de romp gelijmd.

Q8RRCI5l.jpg


De rest volgde.

bdacXWQl.jpg


I6LXeyml.jpg


MVG

Danny
 
Mooi opgelost. Ik zou plamuur gebruikt hebben om de minder goede pasvorm te doen aansluiten aan de romp. Maar dan heb je wel wat schuurwerk achteraf. Nu ik dit gezien heb ga ik dat toch proberen te onthouden. Zaag je dat met een dremeltje eruit? Lijkt me wel nauwkeurig te moeten gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Mooi opgelost. Ik zou plamuur gebruikt hebben om de minder goede pasvorm te doen aansluiten aan de romp. Maar dan heb je wel wat schuurwerk achteraf. Nu ik dit gezien heb ga ik dat toch proberen te onthouden. Zaag je dat met een dremeltje eruit? Lijkt me wel nauwkeurig te moeten gebeuren.
Gewoon gaatjes boren langsheen de potloodlijntjes, stukje uutsnijden en daarna met een vijltje bijvijlen tot de pods in de uitsparing past.

Mvg

Danny'
 
Dag Danny, het is interessant om te zien hoe jij (anders ) omgaat met de stukjes in resin. Ik had aan de flare dispensers een boordje voorzien omdat die in werkelijkheid op die manier op de romp bevestigd zijn. Zie foto :

IMG_20220327_152717.jpg Heb je die weggelaten ?

De resin is inderdaad vrij hard en niet zo makkelijk te schuren . Voor kleine stukjes , maak ik een "handvat" met maskeer tape: IMG_20231222_091836.jpg
en gebruik ik een handvijl van CMK , die heeft 4 kanten met verschillende fijnheid.

Voor het plaatsen van die stukjes op een gekromd stuk plastiek, teken is de zone af en schuur die wat effen met een handvijtje , lijmen doe ik met groene ZAP , die is wat dikker en droogt trager of met Ammo Super Glue, dat is een witte acryl lijm, je kan er wat te veel opzetten, het duurt een tijdje voor die uithardt en als je teveel hebt gebruikt kan je die wegvegen met een oorstokje.
Voor het opvoegen van kleine naden gebruik ik Vallejo putty uit een tube met fijne punt , die kan je in een fijn laagje aanbrengen, het teveel wegvegen met een oorstokje of een natte vinger , en na het drogen opschuren met een fijn vijltje :IMG_20231222_091646.jpg

Elk heeft zo zijn eigen manier van werken, en we kunnen van elkaar leren.
Erik.
 
Heb je die weggelaten ?
Ja die heb ik bewust niet aangebracht omdat op 1/72 dit zo goed als onzichtbaar is.

De resin is inderdaad vrij hard en niet zo makkelijk te schuren . Voor kleine stukjes , maak ik een "handvat" met maskeer tape:
Is inderdaad een oplossing. Ik gebruik dezelfde schuursticks en zelfs eigen gemaakte schuurlatten.

Voor het plaatsen van die stukjes op een gekromd stuk plastiek, teken is de zone af en schuur die wat effen met een handvijtje , lijmen doe ik met groene ZAP , die is wat dikker en droogt trager of met Ammo Super Glue, dat is een witte acryl lijm, je kan er wat te veel opzetten, het duurt een tijdje voor die uithardt en als je teveel hebt gebruikt kan je die wegvegen met een oorstokje.
Voor het opvoegen van kleine naden gebruik ik Vallejo putty uit een tube met fijne punt , die kan je in een fijn laagje aanbrengen, het teveel wegvegen met een oorstokje of een natte vinger , en na het drogen opschuren met een fijn vijltje :
De groene ZAP gebruikte ik vroeger voor het lijmen van balsahout bij het bouwen van mijn rc modellen. Deze is wel vrij lopend en persoonlijk vind ik hem niet geschikt voor onze hobby. De gele ZAP is dikker en traag drogend.
Ik gebruik de Bison secondenlijm al jaren en ben hier zeer tevreden over. De Vallejo putty gebruik ik ook.

Elk heeft zo zijn eigen manier van werken, en we kunnen van elkaar leren.
Zo is dat. (y)

Alvast bedankt voor de tips, altijd leuk om andere mensen hun manier van werken en gebruik van producten te zien.:-)

MVG

Danny
 
Nuttig topic met uiterst bruikbare tips. Dit zal mij veel verder helpen de dag dat ik zelf aan een C-130 begin (maar eerst nog enkele andere projecten afwerken).
Ik blijf met veel interesse volgen.
 
Ik was goed op weg om dit model af te werken. Vandaag sensors op de neus aangebracht, welke prima gelukt is. Misschien niet het juiste formaat maar het voelt en ziet er goed uit dus wat mij betreft ok.

MwEvCobl.jpg


CPyoth8l.jpg


Maar.......het ging te goed, veel te goed.............:mad::mad:

Ik was vandaag begonnen om de cockpit beglazing te lijmen, en zo ook het windscreen, en wat bleek..........

AHietZFl.jpg


Het onderdeel was vervormd en volgde de contouren van de romp niet. Ik heb geprobeerd om het geheel te verlijmen maar door de intense spanning op het onderdeel komt de lijm steeds weer los.

FAWKkbfl.jpg


Dus mijn eerste idee was het onderdeel met heet water bewerken, om zo de vorm er terug in te krijgen. Ik stond er vrij sceptisch tegenover maar er is geen andere keus.

Dus 20 seconden in heet water en daarna was het de bedoeling dat ik het windscreen op zijn plaats legde met tape en liet afkoelen om zo de contouren terug in vorm te krijgen................ Dit was verkeerd gedacht want het onderdeel misvormde direct hetgeen het nog erger maakte.......:261:

HxDg1sjl.jpg


4Y0MwAPl.jpg


Dus op deze moment mailtje gestuurd naar Zvesda voor een nieuw onderdeel. Hopelijk snel antwoord.

MVG

Danny
 
Dat is een ferme tegenslag , Danny. Bij mijn kit waren er ook nog pasproblemen, maar niet zo erg. Je kan op de foto zien dat ik al wat naden heb bijgewerkt (bovenaan de pijl) met putty ( de onderkant moet nog verder afgewerkt worden. Wachten op Zvezda lijkt mij niet evident, als alternatief zou je het stuk in drie kunnen snijden zoals bij de stippellijnen en die zo bijwerken dat ze wel passen. Lukt het niet , dan maar op zvezda wachten.IMG_20231223_172502.jpg
 
Dat is een ferme tegenslag , Danny. Bij mijn kit waren er ook nog pasproblemen, maar niet zo erg. Je kan op de foto zien dat ik al wat naden heb bijgewerkt (bovenaan de pijl) met putty ( de onderkant moet nog verder afgewerkt worden. Wachten op Zvezda lijkt mij niet evident, als alternatief zou je het stuk in drie kunnen snijden zoals bij de stippellijnen en die zo bijwerken dat ze wel passen. Lukt het niet , dan maar op zvezda wachten.
Is misschien wel een idee om uit te proberen. Ga me er morgen eens mee bezig houden. Alvast bedankt voor de tip Erik.:-)(y)(y)

MVG

Danny
 
Nog een alternatief: eerst drie dagen wachten om uw courage weer op peil te krijgen, dan de zijramen namaken met transaparant velletje, en alleen het gekromde bovenstuk gebruiken.
 
Nog een alternatief: eerst drie dagen wachten om uw courage weer op peil te krijgen, dan de zijramen namaken met transaparant velletje, en alleen het gekromde bovenstuk gebruiken.
Ook weer een goed idee Erik. Voorlopig laat ik het effe rusten, en ga na de feestdagen weer aan de slag. Dit wil ik echt tot een goed eind brengen. Alvast super bedankt voor de tips, deze zijn zeker bruikbaar.

MVG

Danny
 
Ik weet het, het zijn vijgen na Pasen maar eigenlijk had je de plaatsing van de cockpitramen moeten uittesten alvorens de romphelften aan mekaar te lijmen (= nauwgezette dry fit op verschillende manieren). Met de verschillende manieren bedoel ik effectief om de verschillende mogelijkheden van het vastzetten na te gaan vb1. met tape de glaspartij vastzetten in één romphelft en dan beide romphelften tegen mekaar zetten en zien hoe goed de glaspartij aansluit vb2. romp met tape aan mekaar zetten en dan de glaspartij dry fitten = hetgeen je nu gedaan hebt maar zonder de romphelften eerst te lijmen (op die manier zie je of iets zal lukken of niet...)
Het probleem dat zich hier stelt heb ik zelf al verschillende keren ervaren op diverse modellen (1/72 Britten Norman Airfix, 1/144 Space Shuttle Revell...). Onlangs ben ik begonnen aan een DHC-6 Twin Otter 1/72 Revell en ook hier moet de glaspartij eerst worden bevestigd alvorens de romp kan worden gelijmd (anders krijg je het glas er van geen kanten in).
Nazicht, dryfit, alles even aan mekaar zetten met tape (zonder lijm en zien hoe één en ander past) vraagt iets meer voorbereiding maar geeft je de kans om je werkwijze tijdens het bouwen hier en daar aan te passen.
In mijn topic Britten Norman heb ik beschreven hoe ik het probleem met de raampartij heb aangepakt. Mogelijk kan jij je probleem eveneens op deze manier oplossen. Laat de bouw zoals je zelf zegt nu even rusten en zie later maar hoe je het kan aanpakken. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het, het zijn vijgen na Pasen maar eigenlijk had je de plaatsing van de cockpitramen moeten uittesten alvorens de romphelften aan mekaar te lijmen (= nauwgezette dry fit op verschillende manieren). Met de verschillende manieren bedoel ik effectief om de verschillende mogelijkheden van het vastzetten na te gaan vb1. met tape de glaspartij vastzetten in één romphelft en dan beide romphelften tegen mekaar zetten en zien hoe goed de glaspartij aansluit vb2. romp met tape aan mekaar zetten en dan de glaspartij dry fitten = hetgeen je nu gedaan hebt maar zonder de romphelften eerst te lijmen (op die manier zie je of iets zal lukken of niet...)
Het probleem dat zich hier stelt heb ik zelf al verschillende keren ervaren op diverse modellen (1/72 Britten Norman Airfix, 1/144 Space Shuttle Revell...). Onlangs ben ik begonnen aan een DHC-6 Twin Otter 1/72 Revell en ook hier moet de glaspartij eerst worden bevestigd alvorens de romp kan worden gelijmd (anders krijg je het glas er van geen kanten in).
Nazicht, dryfit, alles even aan mekaar zetten met tape (zonder lijm en zien hoe één en ander past) vraagt iets meer voorbereiding maar geeft je de kans om je werkwijze tijdens het bouwen hier en daar aan te passen.
In mijn topic Britten Norman heb ik beschreven hoe ik het probleem met de raampartij heb aangepakt. Mogelijk kan jij je probleem eveneens op deze manier oplossen. Laat de bouw zoals je zelf zegt nu even rusten en zie later maar hoe je het kan aanpakken. Succes.
In feite wel, en in vele gevallen doe ik dat ook. Alleen nu ging deze bouw zo goed met een goede passing van alle onderdelen dat ik het niet nodig achte om dit te doen, niet dus en zo heb ik weer wat geleerd nietwaar.
Ik neem jouw tips mee naar een ander project, waarvoor dank.
Ik ga de oplossing die Erik gaf nog eens proberen en anders is het wachten op een nieuw onderdeel.

MVG

Danny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan