Hoofdsponsor

1/72 1/72 Zvezda C-130H Hercules BAF 50 Years.

ERVARING
*
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
zoals ik op Belgian wing of models schreef: jouw precisie is groter dan de mijne. Het was de eerste keer dat ik mij aan een 3D ontwerp waagde en de tekortkomingen die je vond zitten voor een deel in het feit dat ik voor het ontwerpen een eenvoudig programma (tinkercad) gebruikte. Mogelijk moet ik mijn ontwerp herbekijken met de opmerkingen die je had, maar ik weet niet er nog voldoende belangstelling is voor een beter ontwerp.
 
@ DannyVM. Dit is de reden waarom wij lid zijn van een forum. Het volgen van een onderwerp waarin wij geïnteresseerd zijn maar waar wij iets minder ervaring mee hebben. Op die manier leren we dus van mekaar. Mooi en duidelijk bouwverslag trouwens.

@ Strop96. Ik heb jouw update set C-130 (en decals) eveneens aangeschaft. Leuk dat iemand de typisch Belgische aanpassingen uitvoert zodat wij een accuraat model kunnen bouwen. Je moet je niet verplicht voelen om je ontwerp aan te passen maar indien je dit doet ; belangstelling is er zeker. En een pluim voor je initiatief om deze sets (3D prints en decals ) te maken.
 
zoals ik op Belgian wing of models schreef: jouw precisie is groter dan de mijne. Het was de eerste keer dat ik mij aan een 3D ontwerp waagde en de tekortkomingen die je vond zitten voor een deel in het feit dat ik voor het ontwerpen een eenvoudig programma (tinkercad) gebruikte. Mogelijk moet ik mijn ontwerp herbekijken met de opmerkingen die je had, maar ik weet niet er nog voldoende belangstelling is voor een beter ontwerp.
Ik zou het niet direct 'tekortkomingen ' noemen hoor Erik. Op zich zijn de prints wel goed hoor. Alleen zou je als basis de kit sponson kunnen gebruiken en van daar uit verder ontwerpen zodat de passing beter is. Wat de beschadiging betreft ligt dit denk ik aan het printen zelf. Misschien te snel geprint? Ik weet het niet, zelf ben ik daar een leek in.
In ieder geval waren jouw prints wel een goede hulp om alles naar behoren te kunnen afwerken. Zeker ook niet accuraat maar het geheel oogt ok en das het belangrijkste nietwaar.

@ DannyVM. Dit is de reden waarom wij lid zijn van een forum. Het volgen van een onderwerp waarin wij geïnteresseerd zijn maar waar wij iets minder ervaring mee hebben. Op die manier leren we dus van mekaar. Mooi en duidelijk bouwverslag trouwens.

@ Strop96. Ik heb jouw update set C-130 (en decals) eveneens aangeschaft. Leuk dat iemand de typisch Belgische aanpassingen uitvoert zodat wij een accuraat model kunnen bouwen. Je moet je niet verplicht voelen om je ontwerp aan te passen maar indien je dit doet ; belangstelling is er zeker. En een pluim voor je initiatief om deze sets (3D prints en decals ) te maken.
Daar ben ik het volledig mee eens.

MVG

Danny
 
Merci maten. Danny, wat de decals van Modelmaker betreft : ik heb vroeger de set 30th years gebruikt en had daar geen moeilijkheden mee, ze waren niet fragiel. Ik vind dat de zwarte lijnen voor op de vleugels bij Modelmaker te "dik" zijn, en heb voor mijn model die van de zvezda kit gebruikt. Dergelijke lange decals versnij ik in stukken van ong. 5 cm die ik tegen elkaar schuif. De moeilijkste zal de wit-grijze streep zijn die links komt , omdat die over de sponson, de wieldeur en de romp komt. Die zal je zeker moeten versnijden.
Voor de beschrifting, o.a. aan de motoren denk ik dat mijn decals scherper zijn dan die van Modelmaker, omdat de laserprinter fijner werk levert dan de zeefdruk van Modelmaker.
Erik.
 
Merci maten. Danny, wat de decals van Modelmaker betreft : ik heb vroeger de set 30th years gebruikt en had daar geen moeilijkheden mee, ze waren niet fragiel. Ik vind dat de zwarte lijnen voor op de vleugels bij Modelmaker te "dik" zijn, en heb voor mijn model die van de zvezda kit gebruikt. Dergelijke lange decals versnij ik in stukken van ong. 5 cm die ik tegen elkaar schuif. De moeilijkste zal de wit-grijze streep zijn die links komt , omdat die over de sponson, de wieldeur en de romp komt. Die zal je zeker moeten versnijden.
Voor de beschrifting, o.a. aan de motoren denk ik dat mijn decals scherper zijn dan die van Modelmaker, omdat de laserprinter fijner werk levert dan de zeefdruk van Modelmaker.
Erik.
Beste Erik, ok dat is mooi om te weten, bedankt voor de tip. (y)
Wat betreft de zwarte lijnen, had ik misschien in gedachte om deze te spuiten, ik ga het nog bekijken, maar in ieder geval al goed dat je me daar op de hoogte van stelt.

Ik ga zeker de decals van u gebruiken hoor, heb het ook al gezien dat er een namelijk verschil van scherpte zit tussen die van u en die van Modelmaker.

Ik heb ook een vraag aangaande de grijze en donkere kleur van de CH-01................Weet je de FS nummer van het grijze en welke kleur heeft de tail-sectie, is dat een donkergrijze kleur of eerder antraciet-achtige kleur, de foto's laten nogal verschillende kleurnuances zien?

Vraagje, heb je toevallig foto's van uw model Erik?

Mvg

Danny
 
De kleuren die ik meegedeeld gekregen heb zijn : 36270 (bleek) 36118 (donkergrijs) en de tussenkleur voor de 50 en de indianenpluimen : 36375 ( de bijkomende codes zijn de hex codes van die kleuren)
Ik denk dat dat dezelfde kleuren zijn als voor de F-16 en de Alpha jet, ze hebben maar 3 potten meer staan bij de BLu.
geen foto's van het model enkel het filmpje op youtube ( daar zie de gebreken niet).Scan_0002.jpg
 
Ik kijk hier met grote ogen van bewondering .
 
De kleuren die ik meegedeeld gekregen heb zijn : 36270 (bleek) 36118 (donkergrijs) en de tussenkleur voor de 50 en de indianenpluimen : 36375 ( de bijkomende codes zijn de hex codes van die kleuren)
Ik denk dat dat dezelfde kleuren zijn als voor de F-16 en de Alpha jet, ze hebben maar 3 potten meer staan bij de BLu.
geen foto's van het model enkel het filmpje op youtube ( daar zie de gebreken niet).
Super, super bedankt Erik, en ook bedankt voor het sturen van de foto's via WeTransfer. Ik heb ze eens bekeken en daar kan ik een hele hoop uithalen. (y) (y) (y)
Wat betreft de kleuren, ik denk dat ik deze heb staan, moet eens zien, maar denk het wel.

Ik kijk hier met grote ogen van bewondering .
Ik eigenlijk ook wel hoor Pascal:-):-)

MVG

Danny
 
Ik heb een andere mening over after market dat niet goed is/past. Je betaald ervoor en dan verwacht ik ook een goed product.
Veelal is met aftermarket er nog veel aanpassingswerk aan om het goed te krijgen en ik vind dat persoonlijk niet ok tenzij het vermeld wordt bij aankoop.

Bij veel andere dingen in het leven dan modelbouw zou dit niet getolereerd worden maar omdat modelbouwers graag bouwen en aanpassen wordt dit precies als niet zo erg beschouwd als het product niet gewoon past als voorzien.

Ok, een beetje aanpassingswerk kan ik nog inkomen maar toch niet zoveel als hier het geval is.

Hetzelfde met het ontbreken van iets of wat duidelijke instructies bij vb. PE sets vind ik zelf ook storend.

Voel je niet persoonlijk aangevallen maar dit is mijn mening hieromtrent.
 
Beste Michel, ik kan er best inkomen dat je vindt dat aftermarket producten van behoorlijke kwaliteit zijn, zeker als je er veel geld hebt voor betaald. Maar het setje dat Danny bij mij heeft gekocht is geen aftermarket product.
Ik heb voor mezelf een 3d aanpassing gemaakt van de sponson van de C-130 Hercules, van de antennes en de flare dispensers die nodig zijn om van de zvezda kit een Belgische versie te maken en bijhorende decals. Ik heb de ontwerpen gemaakt en 2 leveranciers , een voor de 3D print en een voor de decals die zeer schappelijke prijzen hebben en kleine bestellingen snel afwerken.

De kans dat je die aanpasingen als aftermarket kunt kopen is NOPPES. En omdat ik weet dat er nog meer modelbouwers zijn, zoals Danny, die ook zo'n Hercules willen bouwen , heb ik een klein aantal van mijn stukken laten bijmaken, die ik enkel op beurzen waar mijn club aanwezig is, tegen kostprijs aanbied. Ik heb daar al veel positieve reacties op gekregen en 0 euro aan verdiend.

Iedereen die interesse had voor mijn "gerief" kon het materiaal bekijken , mij vragen stellen en mijn gemaakte modellen zien op de stand van de club, dus met kennis van zaken beslissen.
En ik heb ook decals voor belgische vliegtuigen gemaakt , zoals de marchetti, alpha jet, dc-3, enz. die ook nergens als aftermarket te vinden zijn.

Voor de Hercules die Danny aan het bouwen is, was ik begonnen om ook decals te maken , die ik voor mijn model heb gebruikt, maar omdat Modelmaker die onlangs ook heeft uitgebracht, laat ik die niet printen.

Erik
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een andere mening over after market dat niet goed is/past. Je betaald ervoor en dan verwacht ik ook een goed product.
Veelal is met aftermarket er nog veel aanpassingswerk aan om het goed te krijgen en ik vind dat persoonlijk niet ok tenzij het vermeld wordt bij aankoop.

Bij veel andere dingen in het leven dan modelbouw zou dit niet getolereerd worden maar omdat modelbouwers graag bouwen en aanpassen wordt dit precies als niet zo erg beschouwd als het product niet gewoon past als voorzien.

Ok, een beetje aanpassingswerk kan ik nog inkomen maar toch niet zoveel als hier het geval is.

Hetzelfde met het ontbreken van iets of wat duidelijke instructies bij vb. PE sets vind ik zelf ook storend.

Voel je niet persoonlijk aangevallen maar dit is mijn mening hieromtrent.
Als het over commerciële aftermarket gaat is ben ik volledig akkoord met uw visie Michel. En inderdaad, vaak is het het geval dat je dan bovenop de kostprijs zelf ook moet gaan aanpassen en veranderen, dat is niet de bedoeling.
Het setje dat Erik gemaakt heeft is echter zoals hij zelf al zei geen commerciële aftermarket. Die mens vraagt gewoon de prijs van zijn onkosten maar wint er zelf niks op. En eerlijk de prijs die ik betaald heb was echt niet hoog, integendeel. Wat hij wel doet is de modelbouwer verder helpen omdat er in dit geval geen aftermarket sets bestaan om een Belgische Hercules te bouwen. Wat ik hier heb toegepast is een keuze die ik voor mezelf heb gemaakt i.p.v. de gehele sponson in een deel te gebruiken. Maar anders kan natuurlijk ook.

Ik snap je mening, zeker, maar in dit geval ben ik al blij dat er toch iemand is die de mogelijkheid geeft om deze set te gebruiken en zo een Belgische bak ervan te maken.

MVG

Danny
 
Ik volg. Ik heb de Italeri kit gebouwd hiet op t forum.

Veel succes en plezier ermee.
Ik heb de bouw van Michel van de Italeri kit op dit forum nog eens opnieuw bekeken , en wat mij hierbij is opgevallen dat hij zeer veel aandacht heeft besteed aan het interieur (cockpit en laadruimte) en een model heeft gemaakt dat er erg mooi gemaakt uitziet, maar :
De 4 meest opvallende gebreken aan de Italeri kit die aan de buitenkant zichtbaar zijn heeft hij niet aangepakt :
- De linkersponson met de APU unit : onbestaande
- De flare dispensers aan de neus : onbestaande
- de motorgondels zijn 7 mm te kort ( niet zo bij de zvezda kit van Danny)
- de antennes en andere "uitsteeksels" zichtbaar op de bovenkant : afwezig.

Dus veel werk besteed aan de binnenkant, die nauwelijks zichtbaar is, en de zichtbare buitenkant wat verwaarloosd. Sorry, Michel

Die zaken kan Danny wel met mijn setje wel aanpakken.
 
kritiek is iets waar men mee moet kunnen omgaan, zonder dat ge direct op je tenen zijt getrapt.

1500-pixels-160331-Erdogan-1024x683 copy.jpg
 
kritiek is iets waar men mee moet kunnen omgaan, zonder dat ge direct op je tenen zijt getrapt.
Inderdaad, daarom altijd, respect voor ieder zijn mening. Een gezonde discussie kan altijd en daar kan men ook veel uit leren. Zoals ik voorheen al zei, ik snap Michel zijn mening, maar tegelijk ben ik blij dat Erik het mogelijk maakt om toch een accuraat model neer te zetten.

Vandaag komt er nog een update van de werkzaamheden aan de Hercules :-)

MVG

Danny
 
Ok ik dacht dat dit commerciële after market was. Dat kon ik niet weten natuurlijk. Dus voor deze mijn excuses maar voor commercieel after market blijft ik wel bij mijn gedacht.

Ik heb de bouw van Michel van de Italeri kit op dit forum nog eens opnieuw bekeken , en wat mij hierbij is opgevallen dat hij zeer veel aandacht heeft besteed aan het interieur (cockpit en laadruimte) en een model heeft gemaakt dat er erg mooi gemaakt uitziet, maar :
De 4 meest opvallende gebreken aan de Italeri kit die aan de buitenkant zichtbaar zijn heeft hij niet aangepakt :
- De linkersponson met de APU unit : onbestaande
- De flare dispensers aan de neus : onbestaande
- de motorgondels zijn 7 mm te kort ( niet zo bij de zvezda kit van Danny)
- de antennes en andere "uitsteeksels" zichtbaar op de bovenkant : afwezig.

Dus veel werk besteed aan de binnenkant, die nauwelijks zichtbaar is, en de zichtbare buitenkant wat verwaarloosd. Sorry, Michel

Die zaken kan Danny wel met mijn setje wel aanpakken.

Het is inderdaad zo dat ik veel werk in het interieur heb gestoken en dit was ook bedoeld als leren werken met PE. Je kan niet beter oefenen met iets dat dan later toch niet erg opvalt als het mislukt.

Ik heb het toen gemaakt naar mijn beste kunnen en begrijp wel dat er veel mooiere modellen zijn maar niet iedereen kan dat niveau halen.

Dat het niet helemaal klopt met de Belgische Hercules was ik me van bewust maar mij stoort dat niet zo erg. Ik was al blij dat ik de Belgische decals er goed op kreeg.

Verwaarloosd vind ik persoonlijk niet. Ik heb er best veel werk in gestoken om de buitenkant zo strak mogelijk af te werken maar ik respecteer u mening.
 
We gaan verder met dit projectje. Gisteren en vandaag heb ik respectievelijk de romp en vleugels mooi egaal geschuurd, daar waar er wat oneffenheden zaten. Ook heb ik de motorgondels samen gelijmd en wat me opviel was dat deze wel uit heel wat onderdeeltjes bestaan.

Terug, moet ik zeggen dat het me zeer verrast dat alle onderdelen mooi en zonder problemen aan elkaar passen, dus tot nu toe loopt dit project vrij gesmeerd
Eerste werkje is het verzamelen van alle onderdeeltjes voor de motorgondels en de propellers en dat zijn er heel wat

mb5hbN8l.jpg


PWF1uOdl.jpg


De propeller blades ga ik apart in de verf zetten en achteraf monteren op de propellernaaf. Alle onderdeeltjes buiten de motorbehuizing worden in de primer gespoten en voorzien van de nodige kleurtjes.

G4qEyL6l.jpg


De propellers klaar na hun primerlaag.

3bhUzRjl.jpg


Daarna heb ik de motor onderdeeltjes in hun respectievelijke kleur gespoten, waaronder ook deze uitlaten.

WF8tUA9l.jpg


WVcCrLHl.jpg


Nadat alles hun kleurtje heeft gekregen was het tijd om de motorgondels samen te lijmen.

ct8dwttl.jpg


Horizontal stabilizers zijn ook gelijmd samen met de underwing fueltanks.

ybDceROl.jpg


Wat betreft de fueltank pylons heb ik een vraagje.........

De kit geeft twee opties voor de achterzijde van de pylons. Nu heb ik me al rot gezocht naar foto's van de Belgische versie maar ik kan er geen vinden die een duidelijk beeld geven van hoe die pylons er langs achter uitzien.

hSeWMiul.jpg


Hetzelfde probleem met de achterzijde van het staart gedeelte, ook hier geeft de kit twee mogelijkheden maar ook hier ben ik niet zeker welke het is

V46xSVTl.jpg


MTqWpvZl.jpg


Als er mensen zijn die hier betere foto's van hebben hoor ik het graag.

Als laatste heb ik de romp en vleugel gedry-fit en wow......dit is wel een uit de kluiten gewassen model. Gelukkig heb ik er al een mooi plaatsje voor gereserveerd.

5B4P6gHl.jpg


Ifn2puol.jpg


MVG

Danny
 
die blauwe klemmetjes zien er erg praktisch uit. waar heb je die gevonden ?
 
156589617_1666925343487146_5827134463832415153_o.jpg


Misschien dat deze kan helpen, op de staart lijkt het deze met de sensoren.

In hoeverre zijn de naadjes op de binnenkant van de uitlaten nog zichtbaar na montage?
 
die blauwe klemmetjes zien er erg praktisch uit. waar heb je die gevonden ?
Die heb ik al heel wat jaren geleden eens gekocht in de Gamma of Hubo, ik weet het niet meer juist waar. Dat zijn eigenlijk klemmetjes om planten vast te klemmen langsheen een stokje om mooi rechtop te laten groeien. Het kwam in een setje met ijzerdraad en twee verschillende soorten klemmetjes wat grootte betreft.

nCAUtkFl.jpg


Bij bol.com kan je ze ook kopen:

https://www.bol.com/be/nl/p/pro-gar...3S4rlw7i0E3rpTpN9sifQlSKhitlnkNxoC4AIQAvD_BwE

Misschien dat deze kan helpen, op de staart lijkt het deze met de sensoren.

In hoeverre zijn de naadjes op de binnenkant van de uitlaten nog zichtbaar na montage?
Deze helpt zeer zeker, bedankt. (y)

De naadjes gaan bijna of niet meer zichtbaar zijn. Daarom dat ik er ook geen aandacht aan heb besteed.

MVG

Danny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan