Hoofdsponsor

1/1 Wall-e

Moet het er exact hetzelfde uitzien als op deze afbeelding, nee hoor, maar we willen wel dicht in de buurt komen.
Onze Wall-e moet er verweerd uitzien, hij heeft immers jaren aan een stuk gewerkt en rommel opgeruimd zonder enige vorm van onderhoud door mensenhanden...;-)

1707664798778.png
 
Het is vooral al de roestige randen die het écht laten lijken. Héérlijk toch...!
 
Dat ziet eruit als een typisch gevalletje zoutmethode / haarlakmethode, maar je kunt helemaal los gaan met verschillende technieken. Zie onderstaand de meest van toepassing zijnde links naar mijn topic, of andere bouwtopics op dit forum bijv. door middel van de zoekfunctie; of bijv. filmpjes op Youtube.

- Zoutmethode: #268-271
- Roest maken (zie ook 'haarlakmethode'): #275-279, #280-282, #288-289, #301-302, #323, #328, #332, #356, #357-360, #364-366,
#373-375
- Haarlakmethode: #283-286, #287, #290-297, #342-344, #349-350,
- Filter: #369-371
- Pinwash: #272-273, #355-356, #379-380
- Verbleking en verkleuring met olieverf: #381-387, #397
- Chipping met penseel: #399
- Olievlekken: #387-388
- Vet: #393-394
- Pigmenten: #404-405, #408.
- Metaalschijn met grafiet: #389-392
 
Ondertussen is het hoofd volledig getekend en de meeste onderdelen ook al geprint. Bezig met monteren en testen of alle bewegingen vlotjes lopen. De acrylplaatjes zijn net binnen en ga seffes proberen een bolle ooglens te maken van die 1mm dikke plaatjes. Ik had echte lensen voorzien maar dan gaat het nog zwaarder wegen. Eén 'oog' van het hoofd weegt nu al 950gr. en ik heb mijn best gedaan om alle onderdelen zo dun mogelijk te printen maar toch zo sterk mogelijk te houden.
Zoonlief is bijna klaar met zijn ontdekkingsreis in de electronica en servo's en heeft de eerste bewegingen onder de knie. Daarover is op 't net heel veel te vinden, gelukkig maar...;-)

Ben van plan om een Flysky FS-I6X aftandsbediening te kopen. Lijkt me een goede koop.
 
Dat ziet eruit als een typisch gevalletje zoutmethode / haarlakmethode, maar je kunt helemaal los gaan met verschillende technieken. Zie onderstaand de meest van toepassing zijnde links naar mijn topic, of andere bouwtopics op dit forum bijv. door middel van de zoekfunctie; of bijv. filmpjes op Youtube.

- Zoutmethode: #268-271
- Roest maken (zie ook 'haarlakmethode'): #275-279, #280-282, #288-289, #301-302, #323, #328, #332, #356, #357-360, #364-366,
#373-375
- Haarlakmethode: #283-286, #287, #290-297, #342-344, #349-350,
- Filter: #369-371
- Pinwash: #272-273, #355-356, #379-380
- Verbleking en verkleuring met olieverf: #381-387, #397
- Chipping met penseel: #399
- Olievlekken: #387-388
- Vet: #393-394
- Pigmenten: #404-405, #408.
- Metaalschijn met grafiet: #389-392
Als DAT geen tijdsbesparing is Roy...!!!!!
Duuzend keer bedankt hiervoor....! Die topics ga'k allemaal lezen met ingang van vandaag...;-)
 
Ben eens gaan kijken naar de eerst link en met veel bewondering gekeken naar de technieken die jij gebruikt.
Het motorblok dat je laat roesten is héél knap.
Eerste bedenking is dat wij met een veel groter object werken. Wall-e wordt ongeveer 1m hoog. Dus die potjes verf en pigment die te zien zijn in die post, heu... dat gaat een flinke duit kosten voor onze Wall-e gezien de grootte.

1707666798545.png
 
Het gaat denk ik meer om het principe, het beste kun je een iets grotere verpakking verf kopen en door die te vermengen met bijvoorbeeld vernis (glossy) kun je een olie-nabootsing maken bijvoorbeeld.

Een 1 meter hoge Wall-E zou ik waarschijnlijk bekleden met plaatmateriaal dat ik (versneld) echt zou laten roesten.
 
Op zo een groot project kan je altijd de basiskleuren aanbrengen met behulp van spuitbussen. Je kan zowat alle RAL kleuren laten aanmaken in de betere verfshop of handel in autobenodigheden. Is ook niet goedkoop maar gaat veel vlugger.
Wel zorgen voor een goede primer.
 
Het verschil, Chriske is zowat hetzelfde verschil als tussen een pakweg Dacia Duster (Flysky) en een Rangerover (Spectrum DX), beiden zullen de job doen, alleen de naam van de ene kost wat meer dan die van de andere. ECHTER, zal de ene transmitter wat meer compatibel zijn dan de andere ook. (Ook "gevoel" (gewich), levensduur en garantie zullen enorm verschillen, om nog maar te zwijgen over het geheugen die de profielen van maar liefs 250 individuele modellen bij kan houden bij de Spectrum... handig wanneer je een hele luchthaven aan RC vliegtuigen en helicopters hebt, maar behoorlijk nutteloos wanneer je de zender slechts voor één robot gebruikt).
Het belangrijkste in uw geval is echt dat je goed uitrekent hoeveel kanalen je nodig hebt, m.aw. hoeveel functie zal je Wall-E robot hebben ?
 
1- rijden voor achteruit
2- rijden links rechts
3- hoofd knikken
4- Hoofd roteren
5- wenkbrauwen 'fronsen'
6- ogen focussen
7- Arm op en neer
8- arm links rechts
9- hand wuiven
10- Ik denk ook aan klep open en toe en rommel uit de 'laadruimte' duwen.
-en ook een hele rits geluiden die Wall-e moet produceren.

En misschien vergeet ik wel iets...:unsuree:
 
in de winkels bestaat ook een soort ijzerhoudende verf, waar je een soort roestpatina kan creëren door deze achteraf met een product in te smeren. Dit wordt vooral gebruikt voor het schilderen van interieur en dergelijke en bestaat in zowel een metaalroestversie als een versie met de groenige koperaanslag. Misschien iets economischer dan de standaardproducten voor modelbouw.
bvb:


 
Nog steeds bezig met tekenen en printen.
Alle motors en servo's zitten er in, ttz op de tekentafel.
Alle onderdelen van het drive-syteem zijn geprint, zowel de tandwielen(motor) als de kamwielen die de tracks aandrijven.
Ondertussen boekt zoonlief ook al vorderingen met de elektronica.

1709111654438.png
 
Alle onderdelen werden hertekend. De originele STEP file was niks anders dan een holle 'shell'. Er was helemaal niks bruikbaar van die 3D getekende onderdelen. Die tekenaar heeft wél een heel mooie Wall-e op papier gezet, maar niet bruikbaar voor ons.
Maar ik vertelde het al als me niet vergis dat tekenen is 'part of the fun'...
 
Heel even stilletjes rond Wall-e.
Bezig met restoreren van de oude sterrenwacht in de Zirkstraat (Antwerpen). De sterrenwacht en telescopen waren in erbarmelijke staat. De oudste telescoop, een Bardou(1870), is er erg aan toe. De andere telescoop een Zeiss is terug in ere hersteld.
De sterrenwacht was verlaten sinds 1980 en compleet in verval geraakt.
Wij zijn met een team van 4 man bezig sinds 6/11/23 om alles terug 'spic en span' te krijgen.
Deadline 21/4, dus binnen een paar dagen heropening van de sterrenwacht en dan .... terug volop Wall-e...:-)
 
Heel even stilletjes rond Wall-e.
Bezig met restoreren van de oude sterrenwacht in de Zirkstraat (Antwerpen). De sterrenwacht en telescopen waren in erbarmelijke staat. De oudste telescoop, een Bardou(1870), is er erg aan toe. De andere telescoop een Zeiss is terug in ere hersteld.
De sterrenwacht was verlaten sinds 1980 en compleet in verval geraakt.
Wij zijn met een team van 4 man bezig sinds 6/11/23 om alles terug 'spic en span' te krijgen.
Deadline 21/4, dus binnen een paar dagen heropening van de sterrenwacht en dan .... terug volop Wall-e...:-)
Een sterrenwacht midden in " 't Stet" ? Zijn daar dan sterren te zien 's nachts ???
 
Goeie opmerking Dany, inderdaad zijn er, zoals je vermoed, heel weinig sterren te zien in 't centrum van Antwerpen. Alleen de zeer helder(weinig) sterren zijn te zien in de 'koekestad'. Hetzelfde doet zich voor in alle grote en fel verlichte steden. Lichtpolutie noemen we dat.
De naam sterrenkijker is eigenlijk verkeerd gekozen. Iets waar de meeste telescoopgebruikers NIET naar kijken zijn de sterren.
Wat wel te zien is in 't stad zijn planeten, Maan en Zon. Al die objecten zijn redelijk helder en zijn(zelfs in 't stad) goed te zien. En dat is wat waargenomen wordt.
Dadelijk bij vermelden dat de zon (overdag) waargenomen wordt met een speciale zonnefilter voor de lens van de telescopen. Het is immers zeer gevaarlijk om de zon waar te nemen zonder zo'n filter...!
Zij die eens een kijkje willen nemen in de sterrenwacht in de Zirkstraat kunnen dat doen door eerst in te schrijven op de site van Urania. Let wel er zijn 99(!) trappen te doen om boven te geraken, en neen er is geen lift aanwezig.

Losstaand daarvan worden door de meeste telescopen gekeken naar al wat er zich tussen al die sterren bevind. In wat donkere plaatsen kan je immers genieten van al het pracht aan het zwerk. Er zijn massa's objecten te zien in en ver buiten onze melkweg. Hoeveel je kan zien(en fotograferen) hangt af van je locatie(lichthinder) en de grootte van je telescoop.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan