Hoofdsponsor

1/32 The Sorcerer (Nocturna 54mm) [WIP]

haha, Jan geen commentaar , blijf gewoon volgen, niks op te merken, hier zie je gewoon iemand die ook vertrouwt is in het figurenwereldje.
i follow you!!!:D
 
Vandaag verder gedaan, er is een kleur toegevoegd sinds gisteren (violet)
op je afstrijk pallet blijft je verf ongeveer 2 dagen goed, daarna wordt het afhankelijk van de kleur of men ze nog kan gebruiken.

attachment.jpg

eerste beurt burnt sienna opgebracht op die delen die ik nog iets donkerder wilde. Nu gebruiken we een tweede techniek het blenden aangezien de onderlaag droog is. met een droog pensel nemen we een gedeelte van de verf terug weg en wrijven de rest zo open tot men de schakering verkrijgt die men wil. Het is gemakkelijker verf bij aan te brengen als teveel weg te nemen.
attachment.jpg
Op de volgende foto ziet men het resultaat na de doorgang met burnt sienna, ik wil ook sommige delen terug naar voorhalen hier heb ik klein puntje wit geplaatst. De stipjes wit zijn effectief de verf en niet geshopt, dit om de hoeveelheid verf aan te tonen die men voor een doorgang nodig heeft. deze worden dan uitgewreven (blenden)
attachment.jpg
Het voorhoofd, de jukbenen, neus en kin werden zo weer opgelicht.
De volgende foto toont het resultaat van de doorgang en hoe ik nog een schaduw lijn heb aangebracht, deze wordt dan in de zelfde techniek uitgewerkt (met droge borstel deel wegnemen, de rest verdelen tot men het gewenste resultaat heeft)
attachment.jpg attachment.jpg
Tijdens het schilderen viel me op dat het rechteroog niet correct gemodelleerd is dit heb ik met een klein streepje burnt sienna gecorrigeerd, het is een beetje prutsen maar een scheef oog valt direct op als men in iemand zijn gezicht kijkt.
attachment.jpg attachment.jpg
Het violet heb ik ingewerkt in de donkerste stukken naast de ogen, ik durf wedden dat het zelfs niet is opgevallen.
De foto's hieronder is het resultaat van 30 minuten schilderen
attachment.jpg attachment.jpg
De laatste foto toont twee dingen, de penselen die ik vandaag gebruikt heb en een van mijn proefkaartjes.
ik geef een aantal kartonnetjes die voorgesneden in een schuif liggen de zelfde grondlaag die ik voor mijn figuren gebruik en probeer hier mijn kleurmengsels op uit. het spaart mij een hoop frustratie indien het niet lukt, links ziet men het violet ingewerkt in het burnt sienna.
attachment.jpg

voor het gezicht telt de zelfde opmerking als gisteren
figuur op het schap, drogen
Andere delen aan de figuur kan men eventueel schilderen, maar hij loopt niet weg (hij is op een voetje geplakt)

indien vragen shoot, indien opmerking ook

Grtx Jan
 
toch een vraagje, de lippen: welke kleur gebruik je daarvoor?
Ikzelf gebruik een mix van de huidskleur met een puntje brown madder alizarine, dan heeft deze een zacht donker kleurige lippen.:$
 
Nicolas,burt sienna + violet op het proefkaartje in de linkerbol getest.
 
zal me even aanmelden als volger,weet je ten minste voor hoeveel leergierigen je voordracht aan het houden bent.
Verwacht van mij voorlopig geen opmerkingen want alles is nieuw, ik tracht je uitleg te vatten en als je zo duidelijk blijft uitleggen zal dat geen probleem geven.
 
Jan,
toch een vraagje hier over :
Het violet heb ik ingewerkt in de donkerste stukken naast de ogen,
Bedoel je dan het "vlees" gedeelte of het uiterste van de oogbol ? Dat zijn ook donkere gedeelten.
En inderdaad je hebt gelijk ik zie het violet niet...
Mark
 
Mark het vlees gedeelte, men breek zo het bruin een beetje. als je in de linker bol kijk op het teststrookje zie je het kleur verloop.
 
ik blijf deze ook zeker volgen zulle :)
 
je bent me voor,mark;)

wou juist het zelfde neerpennen
 
inderdaad jan, heb het gezien, is ook nog geen slecht kleur, ga dat ook eens in mijn bijbel neerpennen.;)
 
Nicolas, gedeeltelijk ik gebruik ook Tales, Rubens, Rembrant en pebéo
Rubens en Pebéo zijn kleine tubes wat de kostprijs drukt natuurlijk.

De figuur heeft twee hoofden en om mijn vaardigheden te trainen worden natuurlijk beide geschilderd, ik gebruik regelmatig resterende hoofden als experiment. De foto's die volgen is dat van deze avond heb met een deel kleuren getest. Morgen als hij droog is nieuwe foto's, de glans slokt een deel van de nuances.




attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Grtx Jan
 
Dirk, W&N = Winsor & Newton (merk van verf, penselen, maar wel de betere kwaliteit).
Jan bedankt voor de uitleg, thans zie ik het wel. Is inderdaad veel "zachter" zo.

Mark
 
Gisterenavond verder geschilderd aan onze tovenaar, batterij van mijn fototoestel was jammer genoeg plat.

Op de macrofoto's ziet men dat het rechter oog de kleuren in elkaar gezakt zijn, is jammer maar gebeurt ook mij nog.
als hij iets droger is enkele kleine correcties aanbrengen gaat altijd.

ik heb de haren in een beurt geschilderd met de kleuren van het merk Rubens
Goldocker als basis kleur
Umbra gebrand voor de diepe gedeeltes
Orange + Wit voor die stukken die ik terug naar voor wil halen

onder de ogen heb ik een fijne lijn met Umbra gebrand aangebracht

Als men de basiskleur heeft aangebracht, de figuur eventjes laten rusten +/- een uur. Ik heb verschillende projecten gelijktijdig dus ondertussen doe ik iets anders. Aangezien ik mijn kleuren arm maak (zoveel mogelijk olie aan de verf onttrekken als mogelijk) is dit voldoende voor de verf om zich te zetten.

Nu brengen we in de diepere gedeelten Umbra gebrand aan. deze verdiepingen schilderen niet proberen washen
anders mengt men de verf en gaat het effect verloren. Bij een wash gebruikt men teveel verdunning en dan komt de basislaag terug los, deze heeft zich enkel gezet en is zeker nog niet droog.

Hierna mengen we orange en wit tot een lichte kleur en schilderen de hoogste delen, door dat de ondergrond en de natte verf zich mengt neemt deze gedeeltelijk de basiskleur aan.

Op de foto's hieronder ziet men het resultaat.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Figuur op het schap en laten drogen minstens 1 dag tenzij men een oven gebruikt.

Indien vragen of voorstellen

Grtx Jan
 
Wat mij betreft, klaar en duidelijk Jan.
Prachtige kleur nuances. Jammer van het oog, maar dat komt wel goed...

Mark
 
Vandaag heb ik onze rode vriend zijn basiskleur gegeven, hiervoor heb ik Echtrood van de firma Rubens genomen.
Dit is een rood dat volledig dekkend is (gesloten vierkantje), het kleed volledig schilderen en daarna na ongeveer 30 minuten de overtollige verf er terug afhalen.
Bij de olieverf van mindere kwaliteit komt nu de grondverf terug te voorschijn, bij de kwaliteitsmerken is dit enkel mogelijk indien men hard drukt of verdunning gebruikt. Aangezien niet iedereen gewild is een klein fortuin voor verf uit te geven (ik ook niet altijd) helpt hier enkel geduld en een nacht op het schap (buiten het bereik van katten en stof). Ik heb onder tussen een beetje getest op de plaats waar later de armen de borst bedekken met kastanje bruin en oranje. Het kastanjebruin is aangebracht in de diepe delen het oranje op de delen die ik terug naar voor wil halen. Voor het oranje ben ik sceptisch, ben er zeker van dat dit morgen gewoon niet meer te zien zal zijn.
Ook voor mij telt nu op het schap en drogen. Het haar en gezicht is ondertussen compleet droog en vingerfast.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Het nadeel van rood is dat het gewoon moeilijk schildert en een lange droogtijd nodig heeft, daarom wordt het zeer stiefmoederlijk behandelt door de meesten.
Waar we naar toe willen of wat mogelijk is zie je op de volgende foto's, waren mijn skils 2 jaar geleden.
30 mm Games Workshop in olie

attachment.jpg attachment.jpg

Indien vragen shoot, voorstellen ook

Grtx Jan
 
cool die skills met de doodskop versiering op de mantel!
zulke kleintjes heb ik nog niet gedaan, maar heb wel van iemand eens het zetje gekregen van " lord of the rings" van deze schaal.
Moet ze nog eens bekijken en dan zal ik ze ook wel eens schilderen.
 
Hallo Jan, ik loop misschien al wat vooruit op de zaken.
Maak je ook nog een mengsel van je basiskleur (rood) met donkere en lichtere toon aan ?
Voor het "schaduwen" en "highlighten"...
Overigens goede vorderingen weer.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan