Hoofdsponsor

1/32 The Sorcerer (Nocturna 54mm) [WIP]

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
2.442
Een van mijn volgende projecten, The Sorcerer van Nocturna 54mm groot in resin.

attachment.jpg attachment.jpg

de eerste die antwoord mag de kleur kiezen, geschilderd wordt hij met olieverf.

De firma Nocturna maakt volgens mij zeer mooie figuren wat modelleren betreft, de giet kwaliteit en de kwaliteit van de Resin is dikwijls te verschillend van figuur tot figuur. Ook deze figuur heeft verschillende kleine gaten en de pasvorm, ik heb van deze firma al betere gehad. Ook de kwaliteit van de resin tussen de onderdelen is verschillend. De handen en de staaf zijn uit zeer poreus materiaal en zijn reeds bij het uitpakken gebroken. :worried:

Mijn persoonlijk besluit, goede figuur voor bouwers met ervaring. Minder geschikt als beginners figuur omdat de kleine delen te fragiel zijn en het klink misschien raar de fouten ook klein zijn en daarom moeilijk te corrigeren, deze blijven bij een afgewerkte figuur jammer genoeg altijd opvallen.

De figuur wordt geleverd in een plastieken blister en bestaat uit 7 delen waarbij men de keuze heeft uit 2 verschillende hoofden.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Het hoofd, de romp en de rechterarm heb ik bevestigt op de grondplaat. ik heb voor het hoofd zonder kap gekozen ondanks het feit dat het andere hoofd beter aansluit
De linkerarm, de handen met staaf worden later aangebracht. Deze verdekken teveel van de figuur om een goed schilderen toe te laten.
De gietnaden heb ik reeds grotendeels verwijdert.

attachment.jpg

Grtx Jan
 
Nee hoor Jan, gewoon de kleur pakken die je zelf het mooist vind ;)
Is weer wel een mooi figuurtje trouwens.

Fred
 
Fred, hij dient om uit te leggen hoe ik in olie schilder dus indien iemand een kleur moeilijk vind wil ik het wel proberen uitleggen.
aan rood en zwart ergeren zich de meesten denk ik.

Jan
 
Ik weet niets van het schilderen van figuren Jan, maar vind het prachtig om te zien wat jullie er allemaal van maken.
Rood is een heel vervelende kleur ook in de fotografie dus zal dit bij het figuur schilderen ook wel zo zijn denk ik.
Succes met het schilderen.

Fred
 
ja ik ken dit merk ook Jan, de resin is volgens mij veel te "hard", daarom is die zo porieus.
en bij de zoveelste gieting krijgen die natuurlijk meer en meer blaasjes en niet zo veel details meer.
Ik vind het positief dat u in olieverf gaat verven, ik ga dat zekers volgen , en neem inderdaad maar eens de moeilijkste kleuren.;)
 
Jan weer een prachtig figuur...en in olieverf ....ben echt benieuwt ....;););) en het hoofd zonder kap zou ik ook voor gekozen hebben...en ook die kleur ...is wat misterieuzer :):):)...weet zeker dat we hier weer wat moois gaan zien en weer vele tips gaan meekrijgen ...top man ...;)
 
Ja, ik schuif ook weer graag mee aan Jan.
Wilde juist wat met rode olieverf gaan experimenteren, maar ga nu even afwachten (en leren).
Is inderdaad een moeilijke kleur, dat rood. Ik ben vooral benieuwd naar de schakeringen.
Succes met de figuur.

Mark
 
Zoals beloofd, vandaag begonnen met het schilderen van the sorcerer
Ik beschrijf mezelf een beetje als hybride ik gebruik beide mediums (olie & acryl) voor figuren. De kantel grote is ongeveer 54mm alles wat groter is wordt afgewerkt in olie uit gemakzucht (voor een blonde leffe heb ik eens 120mm flat in acryl gedaan en gewonnen, maar :worried: het heeft me bijna een zenuwcrisis opgeleverd)

De figuur zal iets langer duren maar voor deze gebruik ik enkel olie

Wat gebruik ik

Mijn hoekje

penselen van W&N (Windsor & Newton) dit moet niet maar een aanrader is het wel. grote 1, 00, 000

Reukloze verdunning van Schmincke NR 50026 enkel voor de verf, penselen worden gereinigd met water en zeep.

Olieverf
Merk; verschillende van W&N over Rembrant naar Tales, Rubens, Pebéo
In alle merken bestaan er soorten, goedkope, betaalbare en dure. Indien de portemane het aankan kiest men best voor die met de fijnste pigmentenring, deze zijn jammer genoeg ook de duurste. De midden maat voldoet meestal aan de eisen, maar er zijn sommige kleuren die zelfs hier nog een te grove korrel hebben.

Kartonnen stukjes om de olieverf te laten uitbloeien

een spatel om de verf op de kartonnetjes te brengen

en een afscheurbaar pallet, dit zijn verschillende lagen speciaal papier op elkaar extra gemaakt om olie of acrylverf op te mengen. Deze vellen zijn absorberend en maken je verf iets armer als ze er lang oplicht (het glans effect van de olieverf vermindert sterk)
Van een keramische tegel of glas raad ik af als mengblad, gebruik dan beter gewoon een houtenpalet.

attachment.jpg

Onze vriend die we willen schilderen

attachment.jpg

Ik begin altijd met het gezicht en de ogen, deze zijn de ziel van een figuur.
Er bestaan huidskleuren in tube, ik heb voor de oude variante gekozen voor de basiskleur
Wit, burnt sienna, yellow ocre, rood
op de volgende foto's zie je uitbloeien van verf op het kartonnetje en de hoeveelheid die je nodig hebt voor een gezicht

attachment.jpg attachment.jpg

De basiskleur wordt aangebracht met een W&N 1 en daarna afgewreven met een oude W&N die ik kortgeknipt heb.
Meestal brengen schilders teveel verf aan, ook hier beter in dunne lagen en daarna terug afwrijven. Het bevorderd de droogtijd om een xfactor. Als de basiskleur is aangebracht worden de oogballen geschilderd in wit.
Ik heb gekozen voor blauwe ogen en heb dus ook deze stip reeds geplaatst, voor sommige kleuren gaat dit voor andere niet (dit heeft te maken met de pigmenten waaruit ze gemaakt zijn) Het gebruikte pensel is een W&N 000

attachment.jpg attachment.jpg

Zoals men ziet lukt het mij ook niet altijd direct, correctie is in deze fase niet erg.

attachment.jpg attachment.jpg

Daarna breng ik op de plaatsen die ik donker wil hebben burnt sienna aan, deze wordt dan afgewreven en ingewerkt in de nog natte basiskleur. Als laatste zet ik in de iris een stipje met sepia.

attachment.jpg

Nu moet hij drogen, elke penseelstreek op dit moment is er een in de verkeerde richting.

indien vragen of voorstellen shoot

Grtx Jan
 
Jan,

Heb me op de eerste rij geplaatst.
Ben aan het leren van een meester figuurschilder de vragen komen nog wel.

grtn

Dikkie dik
 
Prachtig uitgelegde how-to Jan.
Dat afscheurbaar palet is dat in een kunstwinkel verkrijgbaar, of is dat zelf gemaakt ?
Die tip over het "uitbloeien" van de verf zie ik weer voorbij komen. (Nicolas had dit ook al eens aangegeven).
Wat is de juiste bedoeling hiervan, het onttrekken van de olie (das duidelijk) maar krijg je dan geen problemen met de verwerking van je verf ?
Ik bedoel maar, dat je niet moet gaan gebruik maken van "media" ?
In ieder geval, bedankt om je ervaring met ons te delen.

Mark
 
Deze ga ik met veel aandacht volgen..
 
Mark, olieverf is eigenlijk gemaakt om op schildersdoek gebruikt te worden. Deze doek absorbeert de olie, aangezien figuren deze eigenschap niet hebben heb je veel te veel bindingsmiddel in je verf. Olie is eigenlijk de verbinding tussen de pigmenten + nog enkele andere chemicaliën. Het teveel aan olie veroorzaakt ook de langdurige glans op de figuren en de lange droogtijd. De lange droogtijd gebruik ik eigenlijk om nat in nat te schilderen op de figuur of zoals jullie in de modelbouw een stip je aanbrengen en dit dan in of uitwerken. Het is een beetje voeling krijgen met de verf. Een gouden regel is gebruik nooit verf rechtstreeks uit de tube, en zonder verdunning werken gaat eigenlijk sowieso niet. Probeer je verf zo arm mogelijk te maken (het onttrekken van de olie) maar zorg dat de consistentie blijft. Over het algemeen is de droogtijd bij mij thuis 24 uur of minder, daarna kan ik de volgende laag opbrengen zonder problemen.

Het afscheurbaar pallet is in de kunsthandel of betere tekenwinkels te verkrijgen, in de Action tussen de schildersdoeken. Soms in de Blokker

Nicolas, gebruikt keukenpapier elk absorberend materiaal is goed als men zich daar mee vertrouwd maakt. Karton duurt langer maar is volgens mij beter controleerbaar, en het geeft geen vezels af.

Grtx Jan
 
Weer wat bij geleerd. Bedankt voor de uitleg Jan.
Ik blijf aandachtig volgen.

Mark
 
jan, die Schmincke NR 50026 is die verkrijgbaar hier in belgie?

ik volg ook ,zenne ;)
 
ik denk bij Lucas creativ maar er bestaan ook alternatieven
gewoon vragen in kunsthandel of tekenwinkels, er zijn nieuwe producten in de handel op basis van citrus.

Grtx Jan
 
Mooi dat je ook zegt wanneer je laat drogen en hoe lang, waar jij laat drogen ga ik eigenlijk gewoon door...
en da's blijkbaar niet de bedoeling.
Ik volg!
 
Ik zit ook vooraan want heb problemen met mijn project. Vooral deze zin doet een belletje rinkelen :8

Nu moet hij drogen, elke penseelstreek op dit moment is er een in de verkeerde richting
 
Mja, dat is waarschijnlijk de reden waarom mij gevraagd wordt waar de schaduw rond de ogen is van mijn figuur, zonder droogtijd, heb ik die waarschijnlijk voor een te groot deel weer verwijderd.
 
Twee regels voor olieverf
1 De droogtijd van olieverf is lang voor sommige kleuren bv. rood & blauw voor andere minder bv. zwart & wit. Er bestaan waarschijnlijk duizend boeken in alle talen erover, men moet het enkel in het achterhoofd houden.
2 door de lange openingstijd van de verf (de duur voor de verf om zich te zetten) mengt men eigenlijk de verf op de figuur (de techniek die ik gisteren beschreven heb), indien men nu twee of drie kleuren op de zelfde plaats aanbrengt zakken deze in elkaar en krijgt men de meest dominante kleur bovenaan te liggen. Het fenomeen mijn kleur is ingezakt zoals de figuristen het noemen. komt veel voor bij rood.

Goed om te weten; olieverf wordt in drie consistenties gemaakt
transparant; kan je vergelijken met een wash met deze soort krijg je nooit een dekkend geheel de onder kleur zal altijd doorschijnen (symbool open vierkantje)
Semitransparant; iets tussen de twee indien de men verf genoeg gebruikt wordt deze ook dekkend maar ziet er (persoonlijk) niet uit (symbool half open vierkantje)
dekkend; is jammer genoeg niet in alle kleuren verkrijgbaar of wordt werkelijk duur voor een tube (symbool gesloten vierkantje)

Grtx Jan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan