Hoofdsponsor

1/32 The Sorcerer (Nocturna 54mm) [WIP]

De volgende stappen voor de rode mantel

Alhoewel hij droog is blinkt hij nog, om het vooruit te laten gaan heb ik een droog versneller gebruikt.
Persoonlijk heb ik het er niet voor omdat ik het vrij moeilijk te controleren vind, ervaren olieschilders zweren erbij andere haten het.
Een andere truc is een droogoven al dan niet zelfgebouwd. Op deze komt nu tegen de gebruiken in een laag mate vernis.

attachment.jpg attachment.jpg

Voor deze stap heb ik drie kleuren gebruikt
Umbra gebrand, Echt rood en zinober rood
Vertaald in een bruintoon het rood dat ik als basis heb gebruikt en een rood met een lichtere toon.

Het probleem bij een kleding stuk in rood is dat het schaduwen gemakkelijk gaat het rood oplichten vrij moeilijk indien men geen rose of oranje wil als eindresultaat, het experimenteren op de kaartjes spaart ook hier een hoop frustratie.

Voor het oplichten kan men een donker geel gebruiken, dit dan zeer spaarzaam inzetten. De grens tussen een lichter rood en oranje is zeer dun.
Voor de schaduwen bijna alle bruintonen tot zelfs blauw of violet.

De techniek blijft voor olieverf blijft eigenlijk altijd het zelfde, daar waar men het donkerder wil een streepje bruin en dit dan inwerken door wrijven en verdelen en het teveel terug wegnemen. waar men het lichter wil de lichtere kleur aanbrengen en open wrijven.

De basis regel is eigenlijk heb geduld en gebruik weinig verf en maak deze zo arm mogelijk, met een breekijzer lukt met olieverf bijna niets.

Indien vragen of opmerkingen shoot

Grtx Jan
 
Klopt jan, bij olieverf is het de truc om zo weinig mogelijk verf te gebruiken.
 
Klare en duidelijke uitleg Jan.
Mooie vorderingen weer.

Mark
 
Jan, wat kan u mooi schilderen, vakwerk.
 
Vandaag terug werken, onze vriend heeft dus moeten wachten.

Ik heb de rug met de zelfde kleuren als de buik gedaan + Kadnium geel
Bij het thuiskomen verf op kartonnetje aangebracht om te laten uitbloeien, 5 minuten werk
Ondertussen avondeten en een beetje bij praten met de vrouw paar kleine huishoudelijke taken en mij dan in mijn hoekje terug getrokken, +/- 90 minuten later.

Echt veel olie zit er dan niet meer in de verf en zonder toevoegen van verdunner is schilderen bijna niet meer mogelijk, op zich niet erg persoonlijk schilder ik zo het liefst met olieverf. De truc bestaat er in de juiste hoeveelheid verdunner te gebruiken. Ik gebruik een soort serveer schaal (morgen foto ben het vergeten) met vijf uithollingen daar doe ik in elke uitholling een beetje verdunning met een pipet. Neem een beetje verdunning op mijn penseel en maakt de stroeve verf bijna vloeibaar strijk mijn penseel af op een stuk papier en breng dan de resterende verf aan op de figuur waar ik het wil hebben. De schilder techniek verandert er niet door enkel de droogtijd.

Het ROOD is nu volledig en schaduw en licht zijn aangebracht, het is daarom nog niet klaar als het rood volledig droog is kunnen we hier en daar nog enkele verfijningen aanbrengen. Op dit moment is echter elke penseel streek op het rood er een teveel.

Met de kleuren Umbra gebrand, Golden Ocker en Cadnium geel zijn de verschillende gordels en riempjes in een basiskleur geschilderd en hier en daar al een schaduw aangebracht. Men moet niet extra golden ocker kopen lichte ocker gaat ook men moet dan enkel meer umbra toevoegen.

Voor Jeanke heb ik extra onze vriend een stoppelbaard bezorgd, zelfde techniek als voor zijn buste enkel nog iets voorzichtiger werken.
Lichte haren, jonge tovenaar = lichte stoppelbaard van kleur.


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

De foto's zijn iets te licht, volgende keer beter :(

Indien iemand vragen of opmerkingen heeft, shoot

Grtx Jan
 
Prachtig resultaat Jan en zoals altijd prima uitgelegd.
Heb nog een vraagje in verband met het uitbloeien van de verf.
Is dit voor elke kleur en merk hetzelfde ? Je spreekt hier van +/- 90 minuten.
Of zit daar ook nog verschil in ?

Mark
 
Mark, het verschil zit jammer genoeg in de prijs van de verf.
Hoe hoger de kwaliteit van de verf hoe minder olie er in zit en hoe meer kleurpigmenten
De prijs wordt ook bepaald door hoe fijn de pigmenten gemalen zijn.
Dit kan je ook testen op een stukje karton, in het begin moet je er gewoon bij blijven en er opletten wanneer je verf een kreemige massa wordt. Dit is volgens mij voor mijn techniek het juiste tijdstip.
Als je de verf verdunt op het kartonnetje zul je op een gegeven moment enkel de pigmenten zien bij goedkope verf (kleine korreltjes)

Ik probeer deze figuur met zo weinig mogelijk verschillende kleuren te schilderen, met een goede basisset en kleuren kaart kan men bijna alle kleuren zelf mengen.
Dan is men beter beraden met een paar tuben goede of zeer goede verf die jaren meegaat dan met een groot assortiment kleuren die enkel deugen om na enkele weken uit frustratie ergens in een schuif te worden gedropt.

Grtx Jan
 
Bedankt voor de toelichting Jan.
Kan ik dit binnenkort eens proberen uit te vissen.

Mark
 
een vraagje of twee jan, de tas aan de rechterzijde moet die nog beschaduwt worden, of komt dit door de foto die aantoont dat deze nog moet worden gedaan en de laarzen ook?
 
Nicolas, alles wat bruine delen zijn gewoon een basiskleur om mijn resterende verf op te gebruiken die nog op mijn pallet lag.

Zoals beloofd betere foto's en een foto van mijn serveerschotel waar ik mijn verdunner in doe, hier wordt geen verf in gemengd.
Ik vul afhankelijk van de kleuren die ik gebruik enkele uithollingen met verdunner, geel wordt in het geel vakje, bruin in het bruine vakje en rood in het rode vakje uitgewassen of uit de respectievelijke vakje wordt verdunning genomen om op het pallet de verf te mengen of verdunnen.

ik heb de zin drie keer gelezen, sorry maar ik krijg het niet beter uitgelegd.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Indien iemand nog vragen of voorstellen, doe maar

Grtx Jan
 
zoals altijd top Jan .......en een goed idee vind ik het escargo schoteltje heb er hier nog een heel serie staan ...die zijn al voorbestemd :D:D
 
haha, ok jan uitleg begrepen,maar misschien van mij verkeerd geformuleerd.
 
Kristal helder uitgelegd Jan. Die escargot schoteltjes heb ik er een paar van gekocht in de kringwinkel voor 1€.
Gaan ze toch nog goed van pas komen. Escargots er uit eten zal wel niet meer aan de orde zijn dan...:laugh::laugh::laugh:

Mark
 
Wolf, ik heb die zin ook 3x gelezen, hehehe
We volgen mee.
 
ik ben een tijdje weinig tot schilderen gekomen, heb desondanks een beetje verder gedaan aan onze tovenaar
attachment.jpg

Bij het uitpakken had ik de staf gebroken, na het samen bouwen was ik niet tevreden over het resultaat.
Ik heb daarom de staf afgesneden boven het onderste hand, in het bovenste hand een gat geboord en het bovenste gedeelte van de staf nieuw gemaakt uit een metaalstift en procreate. Enkel de bol is nog origineel.

Na een grondlaag heb ik dan de mouw in de verschillende rood tonen geschilderd en de basis kleur voor de handen en staf aangebracht.

Aan het bruin moet ik nog enkele verbeteringen aanbrengen en hier en daar nog kleine dingen verfijnen.
Ondertussen weet ik waarom ik overgestapt ben op acryl, ik haat wachten (ook al is het maar 1 dag)

hieronder het resultaat, wordt vervolgd.


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

indien vragen of opmerkingen

Grtx Jan
 
Jan, mooi opgelost en een knap stukje schilderwerk zoals gewoonlijk.
 
Mooie vorderingen Jan. Toch weer een pracht resultaat (ondanks de olieverf... ;) ).
Ik begrijp dat je sneller kan verder werken met acryl, maar persoonlijk blijf ik toch nog steeds het meest verknocht aan olieverf.
Het heeft een heel andere uitstraling, "warmer" bijna. Kan het ook niet anders verklaren. :wub:
Maar acryl of olie ik blijf ze allen met evenveel aandacht volgen.

Mark
 
jan, kan het dat de staf niet recht is, of is het gezichtsbedrog, het lijkt net of de staf krom loopt naar boven, en deze niet meer overeen komt bovenaan.
maar voor de rest topwerk!!!
het is altijd lastig als er iets afbreekt,maar gelukkig zijn we creatief genoeg om dit te herstellen!;)


grt nicolas
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan