Hoofdsponsor

1/10 The Aquila ( Roman Legionary )

Of men begint met de ogen of het gelaat is persoonlijk, soms begin ik met het gelaat soms met de ogen.
Met acryl is er nauwelijks geveeg of gestrijk, dus als men uitschuift is het altijd ergerlijk.

Pascal je kent mijn visie over macro, is een beetje zoals zelfkastijding maar er zijn mensen die dat leuk vinden.
Anderzijds is wel een goede oefening.

Bij deze, je bent goed begonnen en daarna beginnen rommelen (wat ik kan erkennen)
Basis van de ogen, opvullen met een gebroken wit/zeer licht geel of Ocker kan ook. Hier moet je niet echt binnen de lijntjes kleuren als je met de ogen begint.
Dan de iris; altijd een kleur breken, dit wil zeggen de cirkel gaat altijd van licht naar donker, in welke richting kan je zelf bepalen.
Het effectvolle is diagonaal, van links boven naar rechtsonder of van rechtsboven naar linksonder, het onderstreept ook de richting waarin de figuur kijkt. Probeer bij een frontaal aanzicht of een buste de iris gelijk groot te maken (hier ben je een beetje de mist ingegaan)
Om een zilverblik te voorkomen draai je regelmatig het hoofd gewoon op zijn kop, zo valt het direct op of hij/haar scheel kijkt (het aanpassen is iets anders). De iris is normaal altijd groter dan het zichtbare deel van de oogbal, de plaats bepaalt de richting waarin hij kijkt

De pupil, eerste vereiste ze moeten gelijk zijn of het verschil mag niet merkbaar zijn als je de 30cm regel gebruikt.
De pupil zit altijd centraal in de iris, de grote kan verschillen (meestal zijn ze in verhouding te groot, mensen onder invloed) afhankelijk van de lichtsterkte enz.
Het licht puntje, accentueert het glanseffect van het oog algemeen, waar je het plaats hangt af van de lichtinval die je kiest (een leek gaat er nooit over vallen) maar moet wel op de zelfde plaats zitten voor beide pupillen.

Tegen mijn principe (een macro foto), en in een beginstadium, de ogen van de nachtwaker
De_Nachtwaker_12.jpg
de oogbal; zeer lichte Ocker
de iris, van licht groen naar groen, van onder naar boven, geaccentueerd met stipjes wit
de pupil; zwart, lichtpunt rechtsboven (hij zal later de lantaarn rechts boven houden)
De_Nachtwaker_30a.jpg

Ik hoop dat je er iets aan hebt, gewoon doen en indien niet tevreden opnieuw (als je dun geschilderd hebt, heb je een poging of 10 voor je ze terug moet afwassen).
In de regel heb ik nog een poging of drie nodig.

Grtx Jan
 
Laatst bewerkt:
Ben er zeker wat mee Jan.
Bij deze, je bent goed begonnen en daarna beginnen rommelen (wat ik kan erkennen)
Conclusie is er los op maar schijnbaar herkenbaar, wat een opluchting is.
Enkel malen herbeginnen zit er aan te komen maar vind daar wel mijn plezier in.
Met uw uitleg en voorbeeld kan ik weer verder om anders te werk te gaan.
Vroeg of laat gaat dit lukken.
 
4de poging met dit resultaat en ga het hier bij laten.

oog ok.PNG

DSC00504.JPG

DSC00506.JPG

DSC00510.JPG

DSC00511.JPG
 
(y) (y) (y)
Goede beslissing, ergens moet je vooruit en het resultaat vind ik meer als goed.
De rest komt door het te doen, het lukt mij ook niet altijd direct om een goed resultaat te krijgen.
 
In rral life zal het best wel goed eruit zien, nu met die macro opnamen zie je ook echt alles wat mis is.
 
Wat de ogen betreft, zou ik het zelf ook zo laten denk ik. De rest van het gezicht gaat nog wat laagjes krijgen denk ik?
 
Dank u.
Wil eigenlijk stadiums tonen hoe ik te werk ga.
Opmerkingen zijn steeds welkom in deze.
Deze basis kleuren heb ik met ab gespoten behalve stukje helm.
Vanaf nu gebruik ik alleen nog penseel.

DSC00521.JPG

DSC00523.JPG

DSC00524.JPG

DSC00526.JPG
 
Valt niet veel over te zeggen, ben benieuwd naar de volgende penseel werken.
 
Dat is al een mooie basis om op verder te werken.
 
ja gaaf. als je deze toonaard kan behouden- sfeer, super.
 
kom alleen kijken en genieten, en natuurlijk af en toe aanmoedigen natuurlijk.
bij deze (y)
 
Mooie vorderingen tot hiertoe. En het onderwerp, Romeins legionair, kan mij zeker bekoren.
 
Ziet er al mooi uit zo, zowel de ogen (heel goed IMHO) als de basis voor het uniform
 
Dank voor interesse.
Vandaag mij enkele uren bezig gehouden met de kap.
Mijn vislijn voor complimentjes ligt hier naast mij nog ingepakt maar zal ik pas op het laatste uitgooien.1664539474774.png
Nu ga ik graag voor eventuele verbeteringen na jullie eerlijke commentaren waarvoor dank.

DSC00563.JPG

DSC00559.JPG

DSC00558.JPG

DSC00556.JPG

DSC00554.JPG

DSC00553.JPG

Ga verder na het weekend.
 
Goed bezig, persoonlijk zou ik het contrast nog verhogen zelfs indien je voor leder kiest. (zie voorbeeld)
Aquila-17.jpg
Maar je overgangen zijn deze keer bijna perfect en ook de stof komt realistisch over, mijn bedenken is enkel de kap is uitgerafeld op sommige plaatsen en gescheurd. Kan mij dan ook moeilijk voorstellen dat ze dan zo mooi eenvormig van kleur is.
 
hey Pascal dan moet ik hier niks schrijven he als complimentjes nu niet gewenst zijn :-):-):-)(y) zalig gewoon
 
Het mag denk ik wel gesteld worden, dat als je je een deel van de modelbouw eigen maakt (diorama-bouw bijvoorbeeld), je de daar gebruikte technieken, denkwijzen en methoden kunt gebruiken om jezelf sneller dan gemiddeld in te werken in een ander deel van de modelbouw (bustes bijvoorbeeld). Dit wil niet zeggen dat als je vlijtig diorama's kunt bouwen, je automatisch ook goed bustes zou kunnen schilderen, maar je hebt waarschijnlijk wel een voorsprong in denktrant, basistechniek en algemene controle over je gedachten.

Als die theorie klopt, zien we dat hier in de praktijk; want het lijkt alsof je moeiteloos vanuit de dioramabouw het subwereldje van de busteschilderingen binnentreedt. In werkelijkheid zal het natuurlijk veel moeilijker zijn dan 't er nu uitziet, maar linksom of rechtsom is het erg knap wat je ons toont.
 
ziet er echt goed uit al.
Wat ikzelf vaker doe is de foto's in Photoshop aldaar voorzien van heviger schaduw. Beetje experimenteren met lichtwaarden, kleur intensiviteit. Kijken hoe een filter zou uitpakken voor ik het uitprobeer op een figuur. Als een effect of kleur me gevalt daar dat zo nabootsen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan