Hoofdsponsor

1/16 Su-100 [wip]

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.307
Daar de SU-85WPT even voor een jaartje de ijskast ingaat vanwege het vele werk en ik me er niet voor de volle 100% op kan concentreren door teveel **** in mijn privé leven het afgelopen jaar heb ik wel besloten om op mijn gemak de SU-100 in elkaar te zetten wat uiteraard ook wel wat extra werk met zich meebreng om er wat deftigs van te maken.

Een stukje geschiedenis voor de geïnteresseerden,

De SU-100 (Russisch: СУ-100) was een Sovjet-Russische tankjager die gebruikt werd tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

Het voertuig werd ontworpen gedurende 1944 ter vervanging van de oudere SU-85 tankjager, en werd gebaseerd op het chassis van de T-34 tank. Het eerste prototype werd afgeleverd in maart van dat jaar, en productie werd gestart in september. In totaal werden meer dan 2335 stuks afgeleverd. De tankjager deed dienst bij het Rode Leger gedurende het laatste oorlogsjaar en werd daarna nog verder gebruikt en geproduceerd, onder meer in Tsjecho-Slowakije.

Bemanning 4
Lengte 9.45 m
Breedte 3.00 m
Hoogte 2.25 m
Gewicht 31.6 ton
Pantser en bewapening
Pantser front75 mm
side 45 mm (1.77 in)
roof 20 mm (.78 in)
Hoofdbewapening 100 mm D-10S kanon
Secundaire bewapening geen
Motor 12 cyl. diesel model V-2
500 pk (375 kW)
Snelheid (op wegen) 48 km/u
Rijbereik 320 km

En wat plaatjes van de inhoud,

DSC_0670.jpg

DSC_0671.jpg

DSC_0672.jpg

DSC_0673.jpg

DSC_0674.jpg

DSC_0675.jpg

DSC_0676.jpg

DSC_0677.jpg

DSC_0678.jpg

DSC_0679.jpg

DSC_0680.jpg

DSC_0681.jpg

DSC_0682.jpg

DSC_0683.jpg

DSC_0684.jpg

Ondertussen al zo`n 100 foto`s van het motorblok verzameld (kan nu een echte bouwen :-) )
Nu nog wat meer info vinden over de motor ruimte zelf want daar ben ik over sommigen onderdelen nog niet helemaal uit hoe zit dit omdat er wat verschil zit in de types die in de oorlog werden gebouwd en diegene die erna nog werden gemaakt.
En interieur foto`s die zijn nog moeilijk te vinden op dit moment maar we geven het niet op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een mooie intro ;)

Het is mij wel opgevallen dat er twee verschillende schalen op de foto's staan, namelijk 1/16 en 1/32. Klopt dit? En hoe gaan die twee samen?
 
Ja leuk hé maar dat gaat prima samen hoor, die Chinees die het drukwerk leverde had waarschijnlijk iets teveel Sake op :) want de onderdelen zijn uiteraard 1/16 ,gelukkig want anders had ik een SU met kleine wielen.
 
Schaal 1/16. Zal een groot beest worden maar zeker eentje om te volgen.

Veel succes.

JM
 
Jeanke de grote valt wel mee hoor hij word iets van 58cm lang.
 
Zeer mooie introductie ron,ga je deze jongen in het Russisch groen houden ge jel er ook PE aan toegevoegd worden of bouw je recht uit de doos. ...
 
Hij word inderdaad groen Danny en PE is er niet voor dit model maar er gaat het een en ander aangepast worden waar er informatie over is.
Maar hebben de Russen eigenlijk wel camouflage kleuren gebruikt buiten hun winter camouflage?
 
...
Maar hebben de Russen eigenlijk wel camouflage kleuren gebruikt buiten hun winter camouflage?

Blijkbaar wel, hier zie je dat de derde afbeelding eerder een grijstint is met groene camo... Of het 100% correct is laat ik in het midden ;)
Trouwens interessante site, vele landen hun materiaal komt aan bod (zelfs de Erhardt is er terug te vinden) :)
 
Inderdaad zit iets van grijs in en in de onderste lijkt er iets van bruin te zitten maar zoals je zelf al aangaf in hoeverre is het correct?
Ik ga meestal niet af op dit soort plaatjes en musea wat kleuren betreft :)
 
Het geeft wel iets speciaal hé ;)
Iets wat je niet zo gauw ziet op Russisch materiaal...
 
Precies Beyond vandaar ineens mijn interesse in camouflage, ok meen ooit ergens op een forum een foto te hebben gezien met een 3tone erop en was in 44/45 genomen.
Maar mooi groen met een witte baan erop is ook mooi :)
 
eventueel kan je deze ook upgraden naar een Syrier of Egyptenaar uit de eerste Israelische oorlogen... Denk dat ze meegevochten hebben tot op de Yom-Kippoer oorlog...
 
Dan ben ik k benieuwd welke aanpassingen je hier gaat doen,ik volg je op de voet vriend...
 
Had even op Google gekeken Silenoz maar zag niet direct iets interessants buiten gele uitvoeringen, is wel weer wat anders voor de 1/16 uitvoering want die zullen allemaal wel groen worden gemaakt door hun bouwers.
Maar waar ik een beetje mee zit is en wat ik er zover van heb begrepen zijn die pre war SU`s na `45 gebouwd wat dan weer inhoud dat er enkelen veranderingen in de motor ruimte hebben plaats gevonden, en dat de landen in het verre oosten ook hun modificaties hebben gedaan.
Dus als ik die richting uit zal gaan met de bouw dan word het meeste maar raad werk vanwege gebrekkige info, het is nu al een probleem om goede foto`s van het motor ruimte te vinden zonder de motor erin :(

Danny het extra werk zit het meest in de leidingen en kabels en zag dat er twee olie tanks miste die niet standaard in kit zaten.
 
Bedankt voor het delen Beyond maar ik ga geen 22 euro uitgeven in de hoop dat er een SU-100 instaat :) maar het duurt nog wel een tijdje voordat er aan de buitenkant word begonnen dus er zal ongetwijfeld nog wel een foto boven water komen van een echte SU in camo.
 
Bedankt Silenoz en een beute panzer :ohmy: al kreeg ik 100 euro toe dan nog bouw ik geen beute voertuigen.
Heb even gekeken op de pagina van dat model en zag er wel interessant uit en het begin hier toch wel een beetje te kriebelen om er een Egyptische uitvoering van te maken wel geen camo maar die markings maken het wel weer aantrekkelijk om te doen.
Ik zal de doos er eens bij pakken om te kijken of alles aan de buitenkant een beetje overeen komt want ik meen me te herinneren dat de commanderskoepel iets anders is afijn weer wat extra research werk :laugh:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alvast een start gemaakt aan het motorblokje en gelijk al een paar probleempjes tegen gekomen.

Om te beginnen met het blok, sluit niet aan,
Lijmvlakken (blauw) goed vlak schuren.
Paspennen (rood) iets in korten door middel van even een paar keer een schuurpapiertje erover heen te halen.
Problem solved.
DSC_0698.jpg

Een dryfit van de cylinderbanken geeft een probleem met het aansluiten van de eindstukken en nog een ander klein probleempje.
DSC_0706.jpg

De oorzaak(en)
Er moet een klein stukje plastic worden verwijderd tot aan het gedeelte waar de cylinders in zitten, zeg maar tot aan de rode lijn en dan past het perfect
DSC_0702.jpg

Nog een probleempje in hetzelfde gebied,
Hetzelfde onderdeel als hier boven had nog een probleempje, deze heeft twee opstaande randjes om de cylinderbank netjes uitgelijnd te krijgen maar een van die dingen staat een beetje schuin en het resultaat is dat je cylinderbank niet lekker past.
DSC_0703.jpg

En een wat er zoal gedaan is
DSC_0707.jpg

En nu wachten tot mijn bestelling van wat spulletjes binnen komt.
 
Vandaag even een testje gedaan om een bepaalde koppeling te maken voor de kabels die op motorblok zitten en waarschijnlijk nog wel ergens komen in het motor ruim :)

Origineel
tttt.jpg

En mijn frutseltje, ik zie nu pas dat het nog niet helemaal recht is, in het echt is het zo klein dat je onderdeel niet eens zie laat staan dat er een schuine kant aanzit :)
Dus dat moet ik nog even aanpassen dus, dan is het bedoeling dat dit onderdeel met een boutje op het blok komt en in de uitstekende buisje een 0,5mm koperen draad of staaf.
DSC_0743.jpg

Nu nog een stuk of 40 maken :)
 
Hey Ron dat ziet er weer niet gewoon uit als de motor is bijna zo groot als mijn dixitje
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan