Hoofdsponsor

1/35 SOMUA S35 Belgium may 1940

ERVARING
Steeds weer bijlerend en zoekend
BOUWWIJZE
uit de doos
BOUWBUDGET
.
BOUWSTATUS
start op 08/01/24
COMMENTAREN
steeds welkom
Man, man

Wat een huzarenwerk, maar het ziet er wel prachtig uit.

Grtz.

Luc :cool:
 
Interessante techniek voor het dak. Moet ik onthouden.
Erg mooi project.
Dirk
 
Bedankt allemaal.
Nu is het dak en gevelwerk klaar.
Gaan we verder met aanbrengen verankering in muur en wat herstel schilderwerken .
De nodige verwering omdat ik een oud huis wil creëren.
Ik laat de 2 zijden zien om de naad te tonen aan de linkse zijkant.
Heb dit over het hoofd gezien door late aanpassing en zal weg gewerkt worden door begroeiing.

P4050005.JPG

P4050007.JPG

P4050008.JPG

P4050009.JPG

P4050010.JPG
Na het drogen blijft de muur wit worden en dat kan je verwijderen na droogtijd met borstel.
Indien nodig kan je met vochtige platte borstel gekruist erover gaan tot je tevreden bent.
Gekruist om te vermijden dat je de voegen leeghaalt.

P4050011.JPG

P4050012.JPG

P4050021.JPG

P4050020.JPG

P4050013.JPG

P4050015.JPG

De volgende update zal dit huis klaar zijn om op diorama te plaatsen.
 
Het stappenplan met foto's geeft een duidelijk beeld van de vorderingen. Erg realistisch resultaat. Ik ben benieuwd naar het afgewerkte huis.
Toch een klein vraagje. Wat is de witte materie (poeder) die je gebruikt om de voegen op te vullen en de stenen te verouderen (plaaster?)?
Zo te zien wordt dit poeder bevochtigd. Waarschijnlijk komt hier een matte vernislaag op om alles te fixeren?
 
Machtig, ik zie direct weer de muren van mijn eerste huis voor me...
 
Het stappenplan met foto's geeft een duidelijk beeld van de vorderingen. Erg realistisch resultaat. Ik ben benieuwd naar het afgewerkte huis.
Toch een klein vraagje. Wat is de witte materie (poeder) die je gebruikt om de voegen op te vullen en de stenen te verouderen (plaaster?)?
Zo te zien wordt dit poeder bevochtigd. Waarschijnlijk komt hier een matte vernislaag op om alles te fixeren?
Inderdaad gebruik ik meerdere laagjes witte gietgips omdat die snel droogt.
Ook gebruik ik dan een natte platte borstel om de gips te verdikken.
In deze heb ik 4x laagjes gips gelegd omdat voegen niet van eerste keer dicht zijn.
Het dak was ik vergeten te vermelden dat ik na het samen brengen reepjes het dak insmeer met zeer dunne houtlijm (bijna waterig)
Dit word hard en legt de beschermlaag tegen het vocht later.

P4090005.JPG

P4090006.JPG

P4090007.JPG

P4090008.JPG

P4090009.JPG
 
Begint op een goed tafereel te gelijken Pascal.
Echter, op je laatste foto zie ik dat je een tekening gemaakt hebt dat er een zeer smalle straat zal gebouwd worden in de hoek rechts achter. Waarom? Lijkt mij onnatuurlijk of onreëel .
 
Begint op een goed tafereel te gelijken Pascal.
Echter, op je laatste foto zie ik dat je een tekening gemaakt hebt dat er een zeer smalle straat zal gebouwd worden in de hoek rechts achter. Waarom? Lijkt mij onnatuurlijk of onreëel .
Zullen ook geen echte straten worden maar eerder slechte boerenweggetjes.
Had een reden nodig omdat die officier een richting aanwijst en daarom die rare kronkel.
Maar kan evengoed een op een militair domein zijn waar hij een kampplaats aanwijst zonder een weg.
Moet er nog wat over nadenken maar het blijft fictief allemaal.
 
Ik moest even bijlezen, maar dit ziet er schitterend uit. Zeer realistische bakstenenrij en origineel vervaardigd, prachtig passend dakwerk!
 
De paarden geven mij wat problemen dat ik steeds weer gaatje en minuscule bramen vind waardoor ik steeds weer opnieuw moet beginnen.
Mijn ogen gaan er niet op voorruit.
Nu de paarden in een badje ligt gaan we beginnen met het diorama.
hiervoor begin ik met witte lijm,zand en overschotten kasseien uit ander diorama.
Om de houten omlijsting mee in te werken maken we een riool van baksteen. (kurk).

P4180003.JPG

P4180005.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je gaat er goed op vooruit, ik blijf met ongeloof volgen

Falco
 
De basis is klaar en de dolle pret kan morgen beginnen als alles droog is.

P4180007.JPG

P4180009.JPG

P4180010.JPG

P4180011.JPG

P4180012.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Moeten die middelste luiken niet in een V vorm staan? Ik heb dit soort situaties meer gezien tijn mijn zwerftochten en dan staan die luiken in een V. Ongetwijgeld zal jij wel een foto hebben die mij tegen spreek :LOL: Maar weer goed bezig.
 
Ik kan nog niet goed volgen. Als ik kijk naar je proefopstelling van tekening, tank en figuren en nu naar de plaats van de riool/gracht dan vrees ik dat deze te dicht bij het huis ligt.

Wat de luiken betreft zou Ron wel eens een punt kunnen hebben.
 
Ongetwijfeld zal jij wel een foto hebben die mij tegen spreek :LOL:
Yep .;)

img_4047_0.jpg

Overzicht_van_de_ramen_met_luiken_in_de_westgevel_van_het_woongedeelte_van_de_boerderij_-_Scho...jpg

Schermafbeelding 2024-04-19 084011.jpg

Voor Erwin zijn opmerking moest ik wat op zoek omdat dit een huis betreft dat op zichzelf staat zonder voorbeeld.
Nu is het diorama een fictieve omgeving en dat is wel belangrijk om te melden.
Maar wie weet is er wel ongeveer zo een situatie geweest want veel is niet vast gelegd op foto of film.
De opmerking van de afstand v/d beek tot het huis is de dag van vandaag zeker een feit en niet toegelaten.
Die moet nu 5 meter afstand zijn als ik het goed lees.
Maar al de huizen voor een bepaalde tijdvak ontsnappen daar aan wat logisch is.
Voor huizen vroeger dan de 18de eeuw en begin 19de eeuw bestond daar geen regelgeving voor.
Na ww2 zijn er veel veranderingen en regelgevingen ingetreden over zo wat alles.


_vla016197801ill0512.gif

Schermafbeelding 2024-04-19 092023.jpg

Het huis op het diorama staat op het kortste punt 3m85cm (1/35) en het verste punt is 4m90cm.
Moest ik meer plaats hebben voor mijn diorama's zou het er inderdaad anders uitzien.
Alles mooi rechtlijnig aanwerken vind ik dan ook weer niet boeiend.
 
Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen. Ik hou wel van deze kleine discussies in de marge van dergelijke bouwsels. Is altijd tof om te volgen en laat zien dat er soms goed is nagedacht over setting en uitvoering.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan