Hoofdsponsor

1/35 SOMUA S35 Belgium may 1940

ERVARING
Steeds weer bijlerend en zoekend
BOUWWIJZE
uit de doos
BOUWBUDGET
.
BOUWSTATUS
start op 08/01/24
COMMENTAREN
steeds welkom

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.650
De tank is hier op het forum al gemaakt door Erwin in 1/72 en door Inflandersfield 1/35.
Bij de inval van Duitse troepen in België ontplooide zich het Dijle-Breda plan.
Dit wilde zeggen dat Franse troepen België en Nederland ter hulp kwam.
Met de Tamiya heb ik het geluk dat ze alle drie in België zijn geweest.
(A)18 the dragoon en(C) 4the Cuirassier regiment die onderverdeeld zijn in het 7de Franse leger.
Het 7de Franse leger vertrok met de trein van Hesdin naar duffel (Mechelen) en van daar uit onder gejuich v/d bevolking naar Oostmalle.
Later zullen zij grote verliezen lijden 16 km ten westen van Maastricht.
(B) het 13de dragoon is onder verdeeld bij 2(FRA) DLM en zal meedoen in de eerste grote tankslag van WW2 in Jadrain (Hannut) Watertoren kleine gete.
Waar zij de Duitser het zeer moeilijk hebben gemaakt en hun pansters sterker bleken te zijn.
Ik ga voor de 4th cuirassier en situeer met een liederlijke vrijheid gekozen plaats tussen duffel en verzamelpunt (in de haan cabaret) 6km ten zuiden Oostmalle.

Schermafbeelding 2024-01-08 135517.png

Stippellijn is trein route.

Schermafbeelding 2024-01-08 115925.png

P1080010.JPG

De acteurs.

P1080009.JPG
 
Tammiya kan niet fout 🙂 Hetmerk figuren ken ik niet en hopelijk een beetje goed gegoten en niet dat 3D prut.
Maar stoeltje word afgestoft en bijgezet.
 
Ik realiseerde me nooit dat er door mijn heimat deze Franse tanks gerold hebben. Je kan er nog wat juichende burgers bij zetten!
 
Leuk projectje Pascal met een leuk verhaal. Ik denk dat ik een Choufken ga uitgieten met een zakske chips en een stoeltje bijschuif om dit interessante projectje te volgen.:alcoholic:

MVG

Danny
 
beloofd weer de moeite te worden om regelmatig eens langs te komen.
succes
 
Tammiya kan niet fout 🙂 Hetmerk figuren ken ik niet en hopelijk een beetje goed gegoten en niet dat 3D prut.
Maar stoeltje word afgestoft en bijgezet.
Vind ze heel mooi Ron.
Het zal eerder van mijn schilderwerk afhangen.

P1100001.JPG

P1100003.JPG
 
Erwin: 1 .Kan jij eens kijken in uw vuil boekje hoe het gereedschap werd vast gemaakt op de tank .
2 .Ook de 4 bakken op de zijkant.
Ik vermoed dat er haken aan de bakken hangen die over de reling werden gehangen en de riemen moesten voorkomen dat die eraf sprongen ?.
Heb heel veel foto's gezien maar geen duidelijke als het over deze zaken gaat.
Alvast bedankt

Intussen wat verder gewerkt.
De bakken hangen los tot ik meer weet.
De reling is vervangen om het wat fijner te maken.
P1110003.JPG

P1110004.JPG

P1110005.JPG

P1110007.JPG
 
veel bouwplezier 👍🏻
mooie structuur op de bovenbouw , benieuwd naar je schilderwerken

Greetzzzz Modest.
 
Pascal, heb mijn best gedaan en foto's gezocht. Heel duidelijke foto's zijn eerder raar maar ik heb de indruk dat die tanks aan de zijkant er aan hingen met behulp van die lederen riemen. Ga ze hier posten.

Foto R 1.jpg

Op deze foto zie je een stuk bepakking hangen aan die railings maar geen haken te zien.

Foto R 2.jpg

Idem hier, geen haken te zien.

Foto R 3.jpg

Dit is er één die België binnen rijd, misschien bruikbaar op je dio.

Foto R 4.jpg

Foto R 5.jpg

Hier zie je redelijk duidelijk dat de lederen riemen rond de railings hangen.

Plan 1.jpg

Plan 2.jpg

Op de plannen geen spoor van het gereedschap.

Detail 1.jpg

Detail 2.jpg

Verder nog wat detailfoto's van de Somua in Saumur.

Detail 3.jpg

De zitplaats van de chauffeur.


Plan 3.jpg

Markings.jpg

en nog wat info wat betreft de markeringen op deze tanks.

Op mijn kleine 1/72 Somua was geen gereedschap voorzien.

Bron van deze foto's is het boek "Somua S 35" uit de Trackstory reeks uitgegeven door "Editions du Barbotin".
Hoop dat dit een beetje kan helpen.
 
Bedankt Erwin en heb gevonden wat ik al vermoede.
Kon niet geloven dat die bakken er alleen met de riemen aan hingen en de tekening (uw info) + foto tonen het.

Plan 1.jpg

Schermafbeelding 2024-01-14 063305.png

Wat het gereedschap betreft heb ik niets maar dan ook niets gevonden.
Voorlopig zal ik dit niet gebruiken.

P1130006.JPG

P1130008.JPG

Ook heb ik in mijn zoekwerk een fout in de decals gevonden wat betreft de cuirassiers.
De driehoek met ruiter moeten aan beide zijden van tank naar voor wijzen wat hier niet het geval is.
Lastig want de juiste decals bestaan wel maar is niet te vinden om te bestellen.
Nu ga ik verder met de bakken en de rupsen.
 
Het 7de Franse leger vertrok met de trein van Hesdin naar duffel (Mechelen) en van daar uit onder gejuich v/d bevolking naar Oostmalle.

Hoi pascal,
ik ben opgegroeid in oostmalle en hoewel ik altijd gefacineerd was door wo2 heb ik dit nooit geweten.
leuk project
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan